سرانجام پس از کشمکشهای رسانهای بر سر عنوان مدیریت رضا مردانی، معاونت امور هنری وزارت ارشاد با صدور حکمی از سوی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به این ابهام پایان داد. بر اساس این حکم، رضا مردانی به طور رسمی به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی منصوب شد تا مدیریت این اداره کل را برعهده بگیرد.
نوید محمدزاده با انتشار پستی در صفحه شخصی خود، انصرافش را از همراهی کنسرت نمایش «سیصد» در تورهای بینالمللی اعلام کرد.
هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان، صبح امروز یکشنبه ۴ آبانماه با شکوهی خاص و حضور پرشور مردم و هنرمندانی از ایران و کشورهای خارجی آغاز به کار کرد.
نمایش «قهوه قجری» به کارگردانی علی برجی، جمعه ۲ آبانماه پس از ۳۰ اجرای موفق و میزبانی از ۱۹۴۰ مخاطب، به کار خود در تماشاخانه سنگلج پایان داد. با اتمام اجرای این نمایش، دور جدید اجراهای پاییزی سنگلج با تغییر ساعت نمایش «غم غربت در دیار» آغاز میشود.
نادر فلاح، بازیگر و کارگردان تئاتر، تهیهکنندگی دور دوم اجرای نمایش «رقص پا» را بر عهده گرفت.
عملیات برداشت سازههای کارگاهی عملیات عمرانی بهسازی حریم تئاتر شهر، از روز شنبه سوم آبانماه ۱۴۰۴ با حضور مسئولان وزارت ارشاد و شهرداری تهران آغاز شد.
نمایش «ساحلیها» به کارگردانی محمدامین سعدی و نویسندگی وجدی معود، از ۸ آبانماه ۱۴۰۴ در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه میرود.
میترا رفیع، بازیگر سریال «گیلدخت»، و صدرا سبحانیان به جمع بازیگران نمایش «شب امتحان» به کارگردانی روحالله صدیقی پیوستند.
اعضای هیئت داوران بخشهای آزاد، آیینی و سنتی، کودک و نوجوان، و نیشتمان هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان معرفی شدند.
خانه نمایش «مهرگان» پس از سه سال وقفه، فعالیت خود را از اواسط آبانماه در محل جدید واقع در خیابان انقلاب از سر میگیرد.
چهل و ششمین برنامه از سلسله جلسات نمایش فیلمتئاترهای شاخص با نمایش فیلمتئاتر «عادت هنرورزی» برگزار میشود. این فیلمتئاتر به نویسندگی آلن بنت و کارگردانی مشترک نیکلاس هیتنر و رابین لاف، چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید. پس از نمایش، نشست نقد و بررسی با حضور مهناز رونقی و مسلم آئینی برگزار خواهد شد.
نمایش موزیکال «مسافر کوچولو» به نویسندگی حمید عبدالهی و کارگردانی مهدی اصغریان، کاری از گروه هنری پژواک و آکادمی لبخند، در آبان ۱۴۰۴ در سالن نمایش آریا (سینما ایران) روی صحنه میرود.
ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر کوتاه کیش شامگاه سهشنبه ۲۹ مهر با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف به کار خود پایان داد.
نمایش کمدی موزیکال «ریش فیدل، غبغب مرکل» به نویسندگی امیرعلی نبویان و کارگردانی شهابالدین حسینپور، پس از اجرا در عمارت هما و تالار حافظ، دور جدید اجراهای خود را از پنجشنبه اول آبان در خانه نمایش دا آغاز میکند.
نمایش «انفجاری در قلب»، نوشتهی وجدی معود، به کارگردانی محمدامین سعدی و تهیهکنندگی فاطمه کوهستانی، از ۱۴ آبان در سالن تئاتر هامون روی صحنه میرود. این اثر درام معاصر عرب، با بازی فائقه شلالوند در سه نقش متفاوت، نگاهی تکاندهنده به مفاهیم رنج، هویت و فقدان در بستر جنگ دارد. پیشفروش بلیتها از اول آبان در تیوال آغاز میشود.
دبیرخانه هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان، اسامی نمایشهای راهیافته به سه بخش رقابتی «نیشتمان»، «برگزیده جشنوارهها» و «ویژه» را معرفی کرد.
دبیر هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی مریوان، فاتح بادپروا، از افزوده شدن بخش «فراگیر» (ویژه هنرمندان معلول) به این دوره از جشنواره خبر داد.
نمایش «لارو» به نویسندگی و کارگردانی سینا صفویفر، با مضمون «شهر و تئاتر» در هفدهمین جشنواره تئاتر اتوس ترکیه روی صحنه میرود. این اثر با بهرهگیری از کرئوگرافی و اُپرا، روایتی از مردمی است که در یک سیستم بزرگ گرفتار شدهاند و از فناوری پاک کردن خاطرات تلخ استفاده میکنند. «لارو» در تاریخ ۳ آبان ۱۴۰۴ در آنکارا اجرا خواهد شد.
نمایش «رقص پا»، یک لکچر پرفورمنس تکنفره به نویسندگی و کارگردانی محسن میرزایی، پس از کسب جایزه بهترین بازیگری مرد از جشنواره مهر و ماه دبی، در دور دوم اجرای خود به زودی در بوتیک هنر ایران در تهران روی صحنه میرود. این نمایش با بازی حسن مختارآبادی، روایتگر بازسازی گوشههایی از زندگی یک معلول ضایعه نخاعی و چگونگی عبور از تروماها است.
یژن امکانیان، بازیگر «گلهای داودی» و «رخ دیوانه»، پس از ۱۷ سال دوری از صحنه تئاتر، با نمایش «خانه دراکولا» به کارگردانی و نویسندگی بابک صحرایی به روی صحنه باز میگردد.
نمایش «عروس انار» به کارگردانی حسین جمالی، روایتی معاصر و التقاطی از داستانهای فلکلور ایرانی است که با هدف نقد تقدیرگرایی و مردسالاری به صحنه رفته است. این اجرا با تلفیق آواز، رقص و امر دراماتیک در فضایی هیبریدی، تلاش میکند تا از دل سنتهای هزینهزا، راهی به سوی همبستگی و رهایی جامعه پیدا کند.