گروه نمایش «نمیتونیم راجع بهش حرف بزنیم» به کارگردانی جابر رمضانی از شرکت در سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر انصراف داد.
گويي همين ديروز بود كه ستاره اسكندري تنديس جشنواره تئاتر فجر را به فهرست جوايزش اضافه كرد. سال ١٣٧٩ نمايش «سعادت لرزان مردمان تيره روز» نوشته عليرضا نادري و كارگرداني محسن عليخاني جايزه بهترين بازيگري را براي او به همراه آورد؛ نمايشي با مضمون اجتماعي درباره يك خانواده فرودست در جنوب شهر كه با وجود محتواي غمانگيز استقبال مخاطب را به دنبال داشت. مهر تاييد تماشاگر آن سالها بر پيشاني نمايش تلخِ رئاليستي كه بخشي از رنجِ فقر و گوشهاي از دردهاي جامعه و زمانه خودش را بيان كرد. خط سير هنري اسكندري از آن مقطع به بعد كاملا روشن و مشخص است؛ بازيگري كه به سادگي حضور در هر سريال، فيلم يا نمايشي را نميپذيرد و دست به انتخاب ميزند؛ عاملي كه دنبال كردن فعاليتهايش را جذاب ميكند. اين هنرمند به تازگي با نمايش «نفر دوم» به كارگرداني مهين صدري روي صحنه رفته است. نمايش با تصوير كردن قابهايي از زندگي متلاطم نسل متولد اواخر دهه پنجاه و اوايل دهه شصت شكل ميگيرد. نگاهي موجز به زمانه و زندگي نسلي كه شرايط سياسي خاص سالهاي ابتدايي انقلاب، سپس جنگ تحميلي، دوران موسوم به سازندگي، گشايش نيم بند سياسي بعد از دوم خرداد ١٣٧٦ را از سر گذراند تا به دهه ٨٠ و سرانجام به امروز رسيد. نمايش «نفر دوم» زندگي دختران جواني را به نمايش ميگذارد كه عشق و رويايشان در پيچ و خم روزگار دود شد و به آسمان رفت. مشابه همان ماجرايي كه بخشي از آن در نمايشنامه «همهوايي» جاري بود. بر اين اساس با اجرايي مواجه هستيم كه پيش و بيش از هرچيز حديث نفس يك يا دو نسل به شمار ميرود. نسل بدون عشق، نسل بيرويا و هميشه ملتهب. صدري در صحنه قاب عكس سالن ناظرزاده قابهايي ميبندد و با ارايه كدهايي مشخص- قطعه معروف تيتراژ ابتدايي سريال سرزمينهاي شمالي- همه ما را روبه روي بهترين سالهاي عمرمان تنها ميگذارد، بلكه اندكي به آنچه قرار بود بشود و آنچه در نهايت شد فكر كنيم؛ بلكه! ستاره اسكندري در اين گفتوگو به لزوم يادآوري تاريخ معاصر اشاره ميكند و از همكارياش با مهين صدري و الهام كردا ميگويد. همكارياي كه شواهد نشان ميدهد توان رقم زدن اتفاقهاي تازه را دارد و تماشاي حاصل تجربه مشترك اين سه نفر در آينده نزديك چندان دور از ذهن نيست.
حمیدرضا صدر، نویسنده و منتقد سینما و مفسر فوتبال میگوید وقتی به او زنگ زدهاند تا عضو یک هیئت ۷۰ نفره برای انتخاب آثار در جشنواره فجر شود، فهمیده از او به عنوان یک خوره تئاتر دعوت شده است.
زنانی همانند ایو انسلر ثابت میکنند زنانگی و زن بودن واقعی یعنی مبارزه شجاعانه برای ساختن هستی بهتر و زیستی مملو از عدالت و برابری و عشق. او که بعد از نجات یافتن از ترومای دهشتناک تجاوز دوران کودکیاش، در ۶۰ سالگی دچار بیماری سرطان شد با مقاومت و پایداری احترامبرانگیزش بر بیماری غلبه کرد. هنوز هدفهای زیادی را به عنوان یک چریک مدنی برای ساختن جهانی بهتر پیشرو دارد. انسلر تنها راه رستگاری را مهربانی میداند.
پس از انتشار نامه دبیر سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، حسین کیانی در نامهای به وی پاسخ داد.
شنیدم ۷۰ نفر تصمیم می گیرند که تئاتری به فجر بیاید یا نه که این هم تقلید از آکادمی فیلم آمریکاست. ۷۰ نفر کمی عجیب است! چرا آن قدر کارها را پیچیده می کنند؟! چرا وضعیت تئاتر فجر سال به سال بدتر می شود؟ پوستر تئاتر فجر در سطح این فستیوال نیست.
نمایش«شیرهای خان بابا سلطنه»با نویسندگی و کارگردانی افشین هاشمی سه روز آغازین اجرای خود میزبان خبرنگاران و منتقدان تئاتر خواهد بود.
رئیس کانون تئاتر خیابانی به دلیل عارضه مغزی در بیمارستان بستری شد.
فرهاد مهندسپور، دبیر سیششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در واکنش به نامه حسین کیانی به رسانهها، از او خواست نمایش اش را در جشنواره اجرا کند.
تئاتر میلیاردی الیور توئیست از کجا تامین مالی میشود؟نمایش الیور توئیست که با سرمایه میلیاردی و با حضور دو بازیگر سینمای ایران روی صحنه رفته، این پرسش را پیش آورده که چنین پروژههایی با عدم منطق اقتصادی چگونه روی صحنه میروند و همه نهادهای مسئول با این پروژههای همکاری ویژهای دارند؟ در کنار این پرسش، اهالی تئاتر درباره بر هم زدن قواعد اقتصادی تئاتر ایران سخن میگویند و برخی میپرسند، آیا این وضعیت در بلندمدت به نفع تئاتر ایران است؟
پنلهای گفتگوی جایزه ادبیات نمایشی فجر در روزهای ۱۴ و ۱۵ دی برگزار میشود.
نمایش «گتو» به کارگردانی سعید بهنام از ۲۴ دی ماه به تهیه کنندگی تئاتر مستقل تهران اجرای خود را آغاز می کند.
دبیرخانه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر از میان ۱۴۷ اثر خارجی دیده شده، ۱۹ اثر را برای اجرا در بخش بینالملل جشنواره انتخاب کرد.
حسین کیانی از رویت و استماع نامهای از سوی نهادی غیرفرهنگی و خارج از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد که در آن به صراحت بیان شده است نمایش «روز عقیم»، حق اجرا در جشنواره تئاتر فجر را ندارد.
درام اجتماعی «تراس» نوشتهی ژان کلود کریر با ترجمهی اصغر نوری و به کارگردانی بهروز عبادی در تماشاخانهی ماه حوزه هنری به صحنه میرود.
با نهایی شدن فهرست برگزارکنندگان کارگاه در سیوششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، جدول کارگاهها تکمیل شد. علاقمندان میتوانند برای حضور در این کارگاهها ثبتنام کنند.
دبیرخانه سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر، آثاری را که در بخش های سه گانه مسابقه جشنواره حضور دارند، معرفی کرد.
کامبیز جهانگیری بابادی و شکیبا فدایی ۲ منتقد تئاتر که در نقد صحنه جشنواره تئاتر شهر شرکت کردند به عنوان منتقدان برگزیده این ویژه برنامه نقد روزانه معرفی شدند.
مهلت ارسال چکیده مقالات پژوهشی پنجمین دوره همایش ملی «رادیشناسی» به دبیرخانه این همایش تمدید شد.
نشر نودا توسط تعدادی از مدرسان، پژوهشگران، مترجمان و فعالان حوزه ادبیات نمایشی با مدیریت رضا کرمیزاده تاسیس شد.