جمعه , ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۴
اخبار | صفحه 2665
پالتو شتری یا لباس جدید پادشاه عریان دوشنبه 15 بهمن 1397 15:32

پالتو شتری یا لباس جدید پادشاه عریان

پالتو شتری پیکان انتقادش را به سمت طبقه متوسط شبه روشنفکر گرفته است، طبقه ای که در طول چند دهه گذشته جایگاه خاصی را در رخداد‌های فرهنگی و سیاسی جامعه به خود اختصاص داده است.

نگاهی به سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر/ خوب، بد، زشت دوشنبه 15 بهمن 1397 15:28

نگاهی به سی‌و‌هفتمین جشنواره فیلم فجر/ خوب، بد، زشت

سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر مانند سالاد فصلی است که تا این روزهای جشنواره همه‌نوع فیلمی در آن می‌توان دید، بدون اینکه ارزش‌های هنری همسانی داشته باشند؛ مجموعه‌ای از فیلم بد، خوب و زشت.

کارگردان فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است!»: فیلم ضددولت قطعا تاریخ انقضای خاصی دارد دوشنبه 15 بهمن 1397 15:25

کارگردان فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است!»: فیلم ضددولت قطعا تاریخ انقضای خاصی دارد

«دیدن این فیلم جرم است!» نخستین تجربه کارگردانی رضا زهتابچیان از جمله فیلم‌های بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر است؛ تجربه‌ای که در طول جشنواره فیلم فجر درباره آن زیاد صحبت خواهد شد و شاید به نوعی بتوان آن را از جمله فیلم‌های بحث‌برانگیز جشنواره سی و هفتم توصیف کرد.

گفت‌وگو با سياوش اسعدی کارگردان فيلم سينمايی «درخونگاه»/ آدم بدبينی نيستم دوشنبه 15 بهمن 1397 00:00

گفت‌وگو با سياوش اسعدی کارگردان فيلم سينمايی «درخونگاه»/ آدم بدبينی نيستم

کارنامه سياوش اسعدي در طول سال‌ها فعاليتش براي اهالي سينما و منتقدان بحث‌برانگيز بوده است؛ آثاري مبتني‌بر تجربه‌گرايي که مورد توجه انجمن منتقدان نيز قرار گرفت. سياوش اسعدي بعد از ساخت «جيب‌بر خيابان جنوبي» سرگرم ساخت فيلمي به نام «سال‌تحويل» شد که به دلايل زیادی، از جمله نبود بودجه کافي نيمه‌کاره رها شد و بعد از آن نگارش فيلم‌نامه «درخونگاه» آغاز شد؛ تجربه‌اي مشترک به قلم سياوش اسعدي و نيما نادري که اقتباسی از نمايش‌نامه «يوبيتسومه» است که نيما نادري سال‌ها پيش نوشت و به صحنه برد. سال گذشته «درخونگاه» به دليل ادامه‌دارشدن فيلم‌برداري و تکميل‌نبودن مراحل فني فيلم به جشنواره فيلم فجر نرسيد و امسال در فهرست نهايي هيئت انتخاب جشنواره سي‌وهفتم فيلم فجر قرار گرفت.

گفت‌وگو با مسعود بخشی، کارگردان فيلم سينمايی «يلدا»/ برای يلدا بايد پيرتر می‌شدم که شدم دوشنبه 15 بهمن 1397 15:15

گفت‌وگو با مسعود بخشی، کارگردان فيلم سينمايی «يلدا»/ برای يلدا بايد پيرتر می‌شدم که شدم

مسعود بخشي بعد از هفت سال بار ديگر پشت دوربين قرار گرفت و يلدا را ساخت؛ فيلمي که قطعا از نگاه تجربه‌گرا و عميق کارگردانش به مسائل روز دور نيست؛ فيلمي که به گفته بخشي، بازگوکننده موضوعاتي مهم و انساني است. هرچند اين بار علي مصفا در مقام تهيه‌کننده و نه بازيگر در کنار مسعود بخشي قرار گرفته است و بايد ديد نتيجه همکاري مشترک آنها چه نمره‌اي از نگاه اهالي رسانه و سينمايي‌نويسان خواهد گرفت.

گفت‌وگو با روح‌الله حجازی، کارگردان فيلم «اتاق تاريک»/ کودک‌آزاری مسئله مهمی است دوشنبه 15 بهمن 1397 15:07

گفت‌وگو با روح‌الله حجازی، کارگردان فيلم «اتاق تاريک»/ کودک‌آزاری مسئله مهمی است

فيلم «اتاق تاريك» به كارگرداني روح‌الله حجازي با وجود موضوع مهم آن که بحث كودك‌آزاري است، در جشنواره فيلم فجر و در اكران از آن حمايت نشد! درحالي‌كه اين مسئله يكي از مهم‌ترين موضوعات ما و حتي جهان است. ضمن اينكه به‌تازگی حاشيه‌اي براي فيلم به وجود آمد مبني بر شبهه‌داربودن سرمايه فيلم كه حجازي با قاطعيت آن را تكذيب كرد و علت انتشار چنين خبري را نتايج جست‌وجوي اينترنتي و تشابه اسمي يكي از عوامل دانست.

گفت‌وگو با علی شمس، کارگردان نمايش «وقتی خروس غلط می خواند»/ تئاتر روشنفکری را نمی‌فهمم دوشنبه 15 بهمن 1397 15:01

گفت‌وگو با علی شمس، کارگردان نمايش «وقتی خروس غلط می خواند»/ تئاتر روشنفکری را نمی‌فهمم

من فکر نمي‌کنم روشنفکري بيشتر از اينکه يک ليبل باشد، يک مَنِش است. روشنفکري شغل نيست و اصلا هم چيز خنده‌دار يا متلک‌گونه‌اي نيست. متأسفانه امروزه وقتي مي‌خواهيم کسي يا چيزي را مسخره کنيم، مي‌گوييم خيلي روشنفکر يا روشنفکرانه است. اتفاقا مفهوم به‌شدت جدي، کاربردي و کاريزماتيکي است؛ اما تئاتر روشنفکري را من نمي‌فهمم يعني چه! {تئاتري روشنفکر} را مي‌فهمم؛ ولي {تئاتر روشنفکري} را نمي‌دانم يعني چه. قطعا من خودم را روشنفکر مي‌دانم و به اين کلمه باور دارم و از اينکه در گفتمان روزمره به کنايه، متلک و هزل، تقليل پيدا کرده، اصلا خوشحال نيستم.

گفت‌وگو با لوريس چكناواريان به بهانه اجرای اپرای «پرديس و پريسا»/ تعصب در هنر باعث عقب‌ماندگی است دوشنبه 15 بهمن 1397 14:52

گفت‌وگو با لوريس چكناواريان به بهانه اجرای اپرای «پرديس و پريسا»/ تعصب در هنر باعث عقب‌ماندگی است

تعصب در هنر باعث عقب ماندگي است. ما بايد بدانيم كيفيت اجرا مهم است وگرنه هرگز آلمان‌ها به اين افتخار نكرده‌اند كه تمام نوازندگان اركسترهاي‌شان آلماني هستند يا نه! هر اركستري را بررسي كنيد، متوجه مي‌شويد نوازندگان آن تركيبي از ملل مختلفند.

نقد نمایش «اقلیت» به کارگردانی پدرام صمدی / همزیستیِ مسالمت‌آمیزِ کاریکاتورها دوشنبه 15 بهمن 1397 14:44

نقد نمایش «اقلیت» به کارگردانی پدرام صمدی / همزیستیِ مسالمت‌آمیزِ کاریکاتورها

مایش « اقلیت» روایتی سهل و ممتنع را ارائه می دهد؛ به این معنی که در نهایت چیزی جز ارائه تصویری از مناسبات زیست انسان‌ها در جوامع امروز، بدون قضاوت یا جانبداری از هیچ‌یک از اجزای آن نیست. نمایش حتی چندان به قضاوت های تماشاگرش راه نمی دهد و به جز لحظه هایی از جمله حضور مرد عرب بر صحنه موفق می شود نوعی یکدستی در ارزش گذاری شخصیت ها را حفظ کند.

وقتی کلید اسرار در چاه خلا می افتد دوشنبه 15 بهمن 1397 03:03

وقتی کلید اسرار در چاه خلا می افتد

ژانر فیلم هم مانند فیلمنامه­ اش چند پاره است. حمال طلا با یک مقدمه اکشن شروع می­شود، با کمدی گروتسک ادامه پیدا کرده و در پایان با یک ملودرام آبکی نیمه­ کاره رها می­ شود.

چرا «میزانسن» متوقف شد؟ دوشنبه 15 بهمن 1397 02:56

چرا «میزانسن» متوقف شد؟

پخش «میزانسن»، ویژه برنامه‌ مختص سینما و تئاتر که هر هفته از شبکه شما روی آنتن می‌رفت، متوقف شده است.

اکران «ایده اصلی» در فجر با حضور هانیه توسلی دوشنبه 15 بهمن 1397 02:54

اکران «ایده اصلی» در فجر با حضور هانیه توسلی

هانیه توسلی در اکران مردمی فیلم «ایده اصلی» ابراز امیدواری کرد که مردم از تماشای فیلم راضی بوده باشند.

ردخون: دنباله ای نسبتا قابل دفاع برای یک فیلم عالی دوشنبه 15 بهمن 1397 02:52

ردخون: دنباله ای نسبتا قابل دفاع برای یک فیلم عالی

د خون در مقایسه با ماجرای نیمروز، اثری قابل قبول است و نقاط قوت آن به نقاط ضعفش می چربد. رد خون از بسیاری جهات نتوانسته از ماجرای نیمروز سبقت بگیرد، ولی با این حال از بسیاری از فیلم‌های جشنواره به مراتب جلوتر است.

نرگس آبیار: زنان همیشه کاراکتر اصلی فیلم های من هستند دوشنبه 15 بهمن 1397 02:42

نرگس آبیار: زنان همیشه کاراکتر اصلی فیلم های من هستند

نشست خبری فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور نرگس آبیار(کارگردان)، محمد حسین قاسمی(تهیه کننده)، هوتن شکیبا، شبنم مقدمی، فرشته صدر عرفایی، پدرام شریفی، امین میری، آرمین رحیمان (بازیگران)، سامان لطفیان(مدیر فیلمبرداری)، حمید نجفی راد (تدوین گر)، با اجرای حمیدرضا مدقق برگزار شد.

شهبازی: داستان فیلم «طلا» کاملا تخیلی است دوشنبه 15 بهمن 1397 02:31

شهبازی: داستان فیلم «طلا» کاملا تخیلی است

رامبد جوان درباره نحوه همکاری با محمد شایسته و پروژه گفت: تصمیم گرفتیم پول بگذاریم روی هم چهار فیلم بسازیم که پول مان نرسید و سه فیلم ساختیم.

عباس میرزایی: به این موضوع فکر نمی‌کنم که فیلمم برای سینمای هنر و تجربه یا عمومی است دوشنبه 15 بهمن 1397 02:26

عباس میرزایی: به این موضوع فکر نمی‌کنم که فیلمم برای سینمای هنر و تجربه یا عمومی است

نشست خبری فیلم «خون خدا» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

غافلگیرکننده و جذاب/ نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد» یکشنبه 14 بهمن 1397 19:12

غافلگیرکننده و جذاب/ نگاهی به فیلم «شبی که ماه کامل شد»

داستانی که به یک عاشقانه ناآرام می ماند. ابتدا همه چیز خوب و خوش و در ادامه به تدریج همه چیز رنگ می بازد و با موج شدیدی از خشونت، ترس، اضطراب و وحشت همراه خواهیم شد که شکل پرداخت سینمایی آن، فیلم را به کامل ترین فیلم نرگس آبیار تبدیل کرده است.

«مسخره باز»؛ خلاقانه و وامدار تئاتر ابزورد یکشنبه 14 بهمن 1397 18:59

«مسخره باز»؛ خلاقانه و وامدار تئاتر ابزورد

“مسخره‌باز” یک فیلم تجربی متفاوت است که به پشتوانه سابقه تئاتری کارگردانش، از حیث محدودیت لوکیشن کاملا به یک نمایش شباهت دارد که مدیوم سینما و تقطیع نماها به آن وارد شده‌است.

«بنفشه آفریقایی»؛ در ستایش عشق و اخلاق و خانواده یکشنبه 14 بهمن 1397 18:55

«بنفشه آفریقایی»؛ در ستایش عشق و اخلاق و خانواده

بنفشه افریقایی، یک فیلم انسانی است، آرام، لطیف و با حالِ خوش‌. بدون داد و فریاد و عصبیت. فیلم بر پایه یک موقعیت انسانی کمیاب، دشوار و پیچیده بنا شده که کاراکترها به آن دچار می‌شوند.

نگاهی به فیلم «قصر شیرین» / اینجا چراغی روشن است یکشنبه 14 بهمن 1397 18:51

نگاهی به فیلم «قصر شیرین» / اینجا چراغی روشن است

(قصر شیرین) بازگشتی مقتدر از رضا میرکریمی به سینمای داستانگو است با اجزای هنرمندانه و ظریف ، از فیلمنامه ای به شدت استاندارد تا بازی های کنترل شده و در راس آن بازی های اعجاب انگیز دو کودک فیلم .