شناخت نمایش‌نامه و متن نمایشی،‌ اولین گام شناخت تئاتر است. به عبارتی اولین منبع برای فهم تئاتر، خود متن نمایشی است. اما گاه به کارگردان‌ها و بازیگران جوانی برمی‌خوریم که توانایی تحلیل صحیح درست متن را ندارند.

پایگاه خبری تئاتر: آشفته که این روزها کارگاه آموزشی "تحلیل نمایش‌نامه از دوره یونان باستان تا تئاتر معاصر" را در پلاتو "سه‌گوش" برگزار می‌کند، اظهار داشت: سخت‌ترین بخش تئاتر،‌ خواندن و تحلیل نمایش‌نامه است. ولی برخی هنرمندان جوان تئاتر این بخش از کار را جدی نمی‌گیرند چرا که در دوره‌ی دانشجویی این بخش از کار برایشان جدی نبوده است.

این منتقد تئاتر ادامه داد: آن‌هایی که توانایی تحلیل متن نمایشی را دارند اجرای نمایش را هم به خوبی می‌فهمند. وقتی قالب‌ها و شکل‌های اصلی تئاتر آموخته نشود، شخص نمی‌تواند با تطبیق ذهنی آن‌ها، به شناخت و درک نمایشی که می‌بیند نائل شود.


وی همچنین با اشاره به جایگاه نقد تئاتر خاطرنشان کرد: ضرورت داشتن یک تئاتر سالم و به دور از ابتذال، وجود نقد تئاتر است و این نقد است که جایگاه تئاتر را مشخص می‌کند و بر اعتبار آن می‌افزاید.


آشفته به لزوم توجه روزنامه‌ها به نقد تئاتر اشاره کرد و گفت: این روزها کمتر شاهد انتشار نقد تئاتر در رسانه‌های مکتوب بخصوص روزنامه‌ها هستیم. در صورتی که نقد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند برای تئاتر جریان ساز باشد و فضا را برای داشتن آثار بهتر و برتر نمایشی، شکل دهد.


عضو کانون ملی منتقدین تئاتر اضافه کرد: لازمه‌ی یک نقد درست نیز داشتن تحلیل درست است. اگر تطبیق‌ها و تحلیل‌ها به درستی انجام نشود، خروجی نقد، قابل اعتنا نخواهد بود. از این رو اولین ابزار منتقد برای ارائه‌ی نقد خوب، داشتن تحلیل درست است.


وی با یاداوری برگزاری جلسات نقد و بررسی نمایش‌های حوزه هنری گفت: حوزه هنری در برگزاری جلسات نقد و بررسی آثار نمایشی خود، برنامه‌ی درستی را دنبال می‌کرد از این جهت که از منتقدین متخصص و کار بلد استفاده می‌کرد و در نقد آثار نمایشی خود، ملاحظه‌ای نیز نداشت.


این روزنامه نگار افزود: اینکه جلسات نقد به صورت رو در رو با عوامل نمایش در حضور تماشاگران انجام می‌شد، اتفاق خوبی بود که باعث تقویت تماشاگر و هنرمند می‌شد. معتقدم  استمرار و پیگیری این جلسات با تبلیغات بیشتر می‌تواند در جذب مخاطب و نیز ارتقاء کیفی آثار مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، نقش به سزایی داشته باشد.


رضا آشفته در پایان، پیشنهاد برپایی کارگاه‌های آموزشی در حوزه هنری را نیز ارائه کرد و گفت: بسیاری از علاقه‌مندان به تئاتر، شناخت کافی از مبانی تئوریک تئاتر را ندارند. حوزه هنری نقش عمده‌ای در فعالیت‌های آموزشی تئاتر دارد و می‌تواند با برگزاری کارگاه‌های آموزشی تئوریک تئاتر، سهم بزرگی در ارتقاء سطح دانش علاقه‌مندان و مخاطبان و همچنین هنرمندان جوان تئاتر داشته باشد.