جدیدترین اثر سینمایی مهرشاد کارخانی راهی اکران سینما شده است، «دو لکه ابر» این روزها در گروه سینمایی هنروتجربه با مخاطبانش در ارتباط است و تا به امروز بازخوردهای متفاوتی گرفته است. فیلمی که بسیاری آن را در ادامه روند ساختههای قبلی کارخانی تعریف میکنند و روایت و شخصیتپردازی آن برای بسیاری تأملبرانگیز بوده است.
برگردیم به پرسش اول، در تمام این سالها به سینمای خیابانی تعلق خاطر داشتید و سعی کردید بیشتر در آن فضا حرکت کنید، اما این فیلمها همیشه با فاصله نسبت به مخاطب عام بوده و در کنار اینها میتوان نبود فضای مناسب برای اکران را هم اضافه کرد، نگاه شما نسبت به جریان اصلی سینمای ایران در سالهای اخیر چیست؟
به نظر من سینمای ایران از دهه 60 به بعد سینمای گلخانهای شد و جریان موج نوی سینمای ایران در آثار فیلمسازان نسل جدید دیده نشد. بهواقع میتوانم بگویم که درحالحاضر سینمای بهظاهر روشنفکرانه ایران صد درصد خنثی است، هرچند در این میان اندک آثار دغدغهمند قابل مشاهده نیز وجود دارد که مثل کویری است که چند گیاه در آن روییده باشد و تعداد فیلمهای شاخصی که اجتماعی و اعتراضی باشد، امروز بسیار اندک است. بعد از سال 57 اندک فیلمسازانی مثل عباس کیارستمی یا امیر نادری آثار ارزشمندی تولید کردهاند، اما حتی در آثار آنها هم یکجور ناهماهنگی وجود دارد، آنها نتوانستند فیلمهای ایدهآل و واقعی باب دلشان را بسازند و بعد مجبور شدند خط فکری خود را عوض کنند. فیلمساز متفکری مثل کیارستمی بهدلیل محدودیتها دیگر نتوانست فیلمی مثل گزارش بسازد. یا فیلمساز بزرگی مانند فریدون گله که آثار برجستهای در سینمای اجتماعی در دهه 50 خلق کرد، کنار گذاشته شد. در سالهای اخیر نمیتوان فیلمسازی را مثال زد که با آثارش جریانسازی کرده باشد.
پس شاید بهنوعی انتقاد شما به فضای غالب فیلمهایی است که گیشه را به دست گرفتهاند و نمیتوان حرف از سینمای جدی یا دغدغهمند داشت.
بله. متأسفانه مردم به دیدن این فیلمها عادت کردهاند و در آنها پر است از حرفهای رکیک و شوخیهای زشت و در حد فضای مجازی مبتذل. از طرفی تصور میکنم بههیچوجه سینماگر مستقل نداریم و اکثر فیلمهای سینمای ایران سفارشی یا دولتی هستند. دقیقا مثل معضلی که در تلویزیون ایجاد شده است که فقط چهار، پنج کارگردان در آنجا مشغول کار هستند و ساخت سریالهای بیخاصیت به آنها سپرده شده است. متأسفانه بدنه سینما را فیلمهای لوده و مبتذل محاصره کرده است و همینطور فیلمهایی بهظاهر جدی که فقط برای سرگرمی مخاطبان ساخته شده و این جریان کاملا هدفگذاری شده است؛ بنابراین به حرف قبلم برمیگردم که در این هیاهو دیگر معنای سینماگر مستقل هم بیمعنی شده است، از نظر من سینماگر مستقل یعنی سینماگر معترض.
«دو لکه ابر» این روزها در گروه سینمایی هنروتجربه در حال نمایش است. این گروه سینمایی اساسا به جنس آثار شما نزدیکی بیشتری دارد و به نظر میرسد بستر مناسبی برای بیان دیدگاههای شماست. از این اکران راضی هستید؟
هیچوقت از اکران عمومی فیلمهایم راضی نبودم. فیلمهایم غالبا در فاصلهای زیاد از ساختشان نمایش داده شدهاند و فرصتهایی از دست رفته است. بههرحال جریان خاصی در سیستم پخش سینمای ایران حاکم است.
https://teater.ir/news/15586


