ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر ضمن اشاره به ریشه قانونی تأسیس «انجمن صنفی سراسری فرهنگ و هنر»، از جلسات متعدد با حضور نمایندگان صنوف هنری در فرآیند تصویب این قانون خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر با اشاره تصویب قانون «تاسیس انجمن صنفی سراسری پدیدآورندگان آثار فرهنگی- هنری و شاغلان بخش هنر و رسانه» توسط هیات دولت، گفت: تاسیس این انجمن در حقیقت مصوبه‌ای است که در برنامه پنج ساله ششم توسعه آورده شده بود. البته این را هم باید بگویم که این مصوبه در برنامه‌های چهارم و پنجم نیز آمده بود اما اجرایی نشده بود.

وی بیان کرد: این مصوبه به گونه‌ای در برنامه ششم توسعه دنبال شد که شرایط لازم برای بررسی آن فراهم آمد و به مرحله اجرایی برسد.

رییس هیات مدیره خانه تئاتر با اشاره به اینکه جلسات متعددی در این زمینه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شده است، توضیح داد: این جلسات با حضور نمایندگان ۱۴ صنف هنری، نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده وزارت کار و گروه حقوقدانان در حوزه‌های مختلف، در طول بیش از یک سال برگزار شده تا به نتیجه نهایی برسیم.

وی تاکید کرد: طی برگزاری جلسات سرفصل‌هایی مانند امنیت شغلی هنرمندان، حقوق ایام بیکاری هنرمندان و انجمن صنفی پدیدآورندگان آثار فرهنگی-هنری و رسانه‌ای مورد بررسی قرار گرفت و برای این سرفصل‌ها آیین‌نامه‌هایی نوشته شد، در این میان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراهی و همکاری لازم را با ما داشتند.

این هنرمند ادامه داد: جلسه‌ای در خانه تئاتر با حضور نمایندگان صنوف، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد که طی این جلسه آیین نامه و شکل اجرایی این قانون مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت با ارائه به هیات دولت به تصویب رسید.

وی درباره اعضای این انجمن توضیح داد: اعضای هیات مدیره این انجمن ۱۲ نفر از خانه‌ها و صنوف هنری هستند که به صورت انتخابی و نه انتصابی حضور خواهند داشت. یک نماینده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک نماینده از طرف وزارت کار نیز حضور دارند.

راد در پایان گفت: لازم است که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تمام افراد دیگری که ما را در این راه حمایت کردند تشکر کنم.