یک کارگردان تئاتر که از عوامل اجرایی جشنواره تئاتر فتح خرمشهر در دوره‌های قبل بوده از لغو برگزاری این جشنواره پس از 17 سال خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر:  عادل کروشاوی‌زاده گفت: برگزاری این جشنواره همیشه به صورت مشارکتی بود و درصدی از آن را مرکز هنرهای نمایشی و درصد دیگری را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تقبل می‌کرد. هزینه استان، تغذیه و سرویس‌های ایاب و ذهاب از منابع و امکانات شهری استفاده می‌شد. مرکز هنرهای نمایشی اعلام کرده سهمی که هر سال به این جشنواره می‌دادیم را دیگر نمی‌دهیم و دلیل آن هم کم شدن بودجه فرهنگی هنری دولت است و سعی در کم کردن هزینه‌ها داریم.

وی افزود: اداره کل ارشاد هم گفته است که در حال حاضر توانایی برگزاری این جشنواره را ندارد چرا که پول ندارد ولی گلایه من این است که مرکز هنرهای نمایشی چهار ماه پیش گفته‌اند که پول نمی‌دهیم اما دوستان الان که نتایج و آثار راه یافته اعلام شده و چند روز مانده به برگزاری جشنواره اعلام می‌کنند که پول ندارند و توانایی برگزاری این جشنواره را ندارند. اگر آنها نمی‌توانند ما در شهرستان خرمشهر توانایی برگزاری جشنواره را داریم. من این را نمی‌توانم قبول کنم که تمام این اتفاقات اتفاقی است و فکر می‌کنم برای لغو کردن این جشنواره برنامه‌ریزی شده است.

دبیر اجرایی سابق جشنواره تئاتر فتح خرمشهر اظهار کرد: من فکر می‌کنم اداره کل ارشاد این جشنواره را بار سنگینی بر دوششان احساس می‌کرد و می‌خواستند آن را از دوش خود بردارند ولی ما این جشنواره را مانند یک کودک در 17 سال بزرگ کرده‌ایم و آن را که از یک همایش ساده در خرمشهر شروع شد به اینجا رساندیم تا اینکه این همایش به جشنواره و جشنواره تبدیل به استانی شد و سپس منطقه‌ای شد. در تمام این سال‌ها که به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شد همه منابع و کارهای اجرایی آن دست ما هنرمندان خرمشهر بود و اداره کل بعضی وقت‌ها کمکی ساده می‌کرد.

کروشاوی‌زاده خاطرنشان کرد: متأسفانه از وقتی که جشنواره ملی شد هم کیفیت کارها پایین آمده و هم کیفیت برگزاری. ای کاش هیچ وقت این جشنواره ملی نمی‌شد. اعتقاد من و تمام هنرمندان خرمشهری این است که کاش هیچ وقت این جشنواره ملی نمی‌شد. الان این جشنواره هیچ خروجی خوبی ندارد. وقتی این جشنواره منطقه‌ای بود ما هر سال یک کار به جشنواره بین‌المللی فجر معرفی می‌کردیم و خیلی از گروه‌های هنری در جشنواره فتح خرمشهر شناخته شدند.

او، با بیان اینکه اداره کل ارشاد به ما هنرمندان راه یافته به بخش مسابقه خبر لغو آن را اعلام کرد، افزود: من علت تمام این مشکلات را مدیریت ضعیف هنری در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانم ولی خوابی که دوستان برای ما دیده‌اند تعبیر نخواهد شد و به هر شکلی که باشد ما این جشنواره را برگزار خواهیم کرد. آقایان چگونه می‌توانند جشنواره‌ای که قدمت 17 ساله دارد و به عنوان ملی نامگذاری شده را لغو کنند؟ ما تحت هر شرایطی این جشنواره را برگزار خواهیم کرد و نخواهیم گذاشت این کشتی که یکی از اتفاقات بزرگ و تأثیرگذار در فرهنگ و هنر و مقوله دفاع مقدس است به گل بنشیند.

این هنرمند تئاتر خاطرنشان کرد: وقتی این جشنواره منطقه‌ای بود و خود هنرمندان خرمشهر آن را برگزار می‌کردند به لحاظ کمی و کیفی بهتر و قویتر از جشنواره ملی حال حاضر بود. ما این جشنواره را به پاس شهادت‌ها و ایثارگری‌های رزمندگان اسلام برای آزادسازی خرمشهر بنا نهادیم و اگر نمی‌توانید برگزاری آن را ادامه دهید آن را به خودمان پس بدهید.

وی ادامه داد: البته من اعتقاد دارم که با توجه به پتانسیل موجود در شهر و استان و هزینه‌های زیادی که برای مراسم‌های جشن آزادسازی خرمشهر در خود شهر خرمشهر و استان خوزستان انجام می‌شود، هزینه برگزاری این رویداد فرهنگی و هنری گوشه کوچکی از هزینه جشن‌های آزادسازی خرمشهر در خرمشهر و استان خوزستان خواهد بود.

این هنرمند تئاتر خرمشهر بیان کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب و دعوت و مشارکت ارگان‌ها و سازمان‌ها و ادارات توانمند دغدغه مالی برگزاری این اتفاق فرهنگی و هنری تخصصی دفاع مقدس را از بین برد چون این حداقل کاری است که ما هنرمندان تئاتر در حوزه دفاع مقدس می‌توانیم، انجام بدهیم.