سیما شیبانی گفت: نمایش تعاملی "پرواز عمود کبوتر..." تئاتر شورایی و آگوستو بوال نیست و ما در گروه‌مان شیوه‌ای را تجربه می‌کنیم که هم درام استخوان‌داری دارد و هم با تعامل با تماشاگر اجرا می‌شود.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش "پرواز عمود کبوتر دریایی دودی برفراز آب‌های سرد و معتدل اقیانوس اطلس" نوشته پویا پیرحسینلو به کارگردانی سیما شیبانی از 16 دی‌ماه ساعت 19 در سالن شماره 2 تماشاخانه سپند روی صحنه است. یحیی گلنسایی، مهدخت مولایی، نفیسه زارع، کیوان ساکت‌اف، داود پژمان‌فر و معصومه بیگی بازیگرانی هستند که در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. این اثر نمایشی تعاملی است که پیش از این سال 1395 در مرکز مطالعات قشقایی مجموعه تئاترشهر به مدت هفت شب روی صحنه آمده و در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر نیز کاندید متن و کارگردانی در بخش دیگر‌گونه‌های اجرایی شده است.

سیما شیبانی درباره روند شکل‌گیری نمایش "پرواز عمود کبوتر..." گفت: گروه ما تحت عنوان گروه "واحه" علاقمند به اجرای آثار تجربی است و تلاش‌مان بر این است تا آنچه را بیابیم که خاصیت تئاتری دارد و در مدیاهای دیگر اجرایی نیست. برای گروه ما مقوله تماشاگر بسیار حائز اهمیت است و در نمایش‌های‌مان در نظر داریم تا مخاطب تماشاگر صرف نباشد و در اجراها از آن‌ها نیز استفاده شود.

او در ادامه افزود: در مسیر این تفکر و هدف گروه، نمایش‌های "آنالیز" و "اجرای آزمایشگاهی" را در جشنواره‌های تئاتر تجربه و تئاتر دانشجویی روی صحنه آوردیم و سال 95 نیز در پی پروژه مرکز مطالعات قشقایی، تحقیق و بررسی‌هایی را با عنوان "تماشاگر قهرمان" آغاز کردیم تا تماشاگر را وارد اجرا کنیم تا زمانی‌که او وارد سالن تئاتر می‌شود به بازی نیز ورود کند. البته به نوعی که انتخاب‌های او بر سرنوشت شخصیت‌های نمایش تاثیرگذار باشد.

شیبانی ضمن اشاره به اینکه نمایش "پرواز عمود کبوتر..." پایانامه مقطع کارشناسی ارشد من و پویا پیرحسینلو بوده است، اضافه کرد: نمایش تعاملی "پرواز عمود کبوتر..."  تئاتر شورایی و آگوستو بوال، نیست و ما در گروه‌مان شیوه‌ای را تجربه می‌کنیم که هم درام استخوان‌داری، دارد و هم با تعامل با تماشاگر اجرا می‌شود. از این رو نویسنده نمایشنامه، ۱۵ مسیر مختلف در جای جای متن برای شخصیت‌های نمایش طراحی کرده که با توجه به پاسخ تماشاگر بازیگران یکی از مسیرها را انتخاب می‌کنند.

این کارگردان جوان ضمن اشاره به اینکه در این نمایش همه تماشاگران این امکان را ندارند تا تعامل داشته باشند، اظهار داشت: ۳۰ شخصیت مختلف در نمایش حضور دارند که ۲۴ نفر آن را تماشاگران تشکیل می‌دهند که هرکدام قبل از شروع نمایش نقش خود را انتخاب و بلیت مربوط به آن نقش را خریداری کرده‌اند و براساس نقشی که انتخاب می‌کنند یک پاسپورت دریافت کرده که در آن هویت‌ جدیدشان مشخص و توضیحاتی درباره شخصیت، پیشینه زندگی و نسبیت‌شان با اشخاصی که باید با آن‌ها در طول اجرا در ارتباط باشند مشخص شده است.

شیبانی اضافه کرد: در طول اجرا براساس حرف‌ها، تعامل و واکنش‌های این افراد، نمایش ممکن است در بیش از ۱۵ مسیر مختلف حرکت کند. مسیرهایی که می‌تواند برای نمایش، پایان‌های متفاوتی را ایجاد کند.

او در ادامه افزود: علاوه بر این ۳۰ نفر، سایر تماشاگران یا افرادی که علاقه‌مند به تعامل در اثر نباشند، می‌توانند درخواست پناهندگی بدهند. آن‌ها به جای پاسپورت، برگه موقت دریافت می‌کنند و در بخش متفاوتی از سالن نمایش خواهند نشست. این افراد ناظر جهان نمایشی هستند و تعاملی با اثر ندارند.

کارگردان نمایش "آنالیز" درباره موضوع و مضمون نمایش "پرواز عمود کبوتر..." عنوان کرد: موضوع این نمایش درباره مهاجرت است. مهاجرت آن چیزی است که اکثر هم‌نسلان ما به انواع مختلف  با آن درگیر بوده و هستند.

شیبانی با بیان اینکه در هر شب اجرا، بازخوردهای متفاوتی از تماشاگران دریافت می‌کنیم، یادآور شد: برایم بسیار جالب است که تماشاگران در این نمایش به شدت درگیر داستان می‌شوند و این نمایش شبیه زندگی واقعی است. گاهی شرکت‌کنندگان در این نمایش آگاهانه انتخاب می‌کنند که حقیقت را نگویند و گاه همراه و صادق هستند.

او درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: پرده‌ای از سقف سالن آویزان ست که فضای فرودگاه، سفارتخانه و... را تداعی می‌کند. از ویدئو پروژکشنی در نمایش استفاده شده که بخش‌هایی مستند از مصاحبه با مهاجرانی که در ایران نیستند، پخش می‌شود.

سیما شیبانی در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: متاسفانه این روزها تئاتر مهجور واقع شده و در این زمینه کار کردن دشوار است و بقای تئاتر در سالن خصوصی کار بسیار سخت‌تری است و باید از تئاتر حمایت شود.  

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: سیدمحمدمهدی حسینی‌پارسا، مدیرتولید: مهران جلیلوند، برنامه‌ریز: آتینا عباسی، منشی صحنه: آتینا عباسی و امیرحسین توسلیان، سوفلور، اتاق فرمان:  کیمیا زراعتی، گرافیست: میثم خاوری، ویژوال آرت و ویدیو مپینگ: آرمان مقدم و هانی حسینی  (simiya group)، طراح نور: مصطفی اسفندیاری، انتخاب لباس: صبا قاسمی، دیجیتال مارکتینگ: طیبه رسول‌زاده، رسانه: زینب لک، عکاس: الناز نصیری، ساخت تیزر: یحیی گلنسایی و صبا قاسمی، تدوین مصاحبه‌ها: یحیی گلنسایی، تدوین مستند: محمدرضا مهرزاد و یحیی گلنسایی، مصاحبه با مهاجرین: ثمین زاهدی، پویا پیرحسینلو، مهدخت مولایی و سیما شیبانی، مدیر صحنه: علیرضا حسین‌پور و امیرحسین توسلیان، ساخت دکور: کیوان ضیاپور و دستیار تدوین: زهرا پورعلی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.


منبع: هنرآنلاین