سال 1398 در حالی به پایان می‌رسد که تعدادی از فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نتوانستند روی پرده بروند و اکران آن‌ها به سال بعد موکول شد.

پایگاه خبری تئاتر: در حالی که تنها ساعاتی بیشتر  به پایان سال 98 نمانده است، هنوز تعدادی فیلم از این سال باقی مانده که رنگ پرده سینماها را ندیدند. هر  سال تعدادی فیلم تولید می‌شوند و به روی پرده می‌روند، تعدادی هم در همان سال تولید به روی پرده نمی‌روند و پشت درهای اکران می‌مانند. این اتفاق برای فیلم‌های سینمای ایران خیلی دور از ذهن نیست، اما امسال برای سینمای ایران سال عجیبی بود. فارغ از بحث اکران‌های نامناسب، تعطیلی چندباره سالن‌های سینمایی به دلایل مختلف از جمله، حوادث آبان و بهمن و پس از آن شیوع ویروس کرونا به این امر دامن زد و اکران فیلم‌ها در شرایط خوبی اتفاق نیفتاد و هنوز هم برخی از فیلم‌ها در پشت صف اکران مانده‌اند.

پس از برگزاری سی  و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد، قرار است سال 99 فیلم‌ها از طریق قرعه‌کشی، زمان اکرانشان مشخص شود این نکته نیز بیان شد که فیلم‌هایی که از سال‌های گذشته باقی مانده‌اند در سرگروه‌های آزاد به روی پرده می‌روند که خود این اتفاق ضربه بدی به اکران این فیلم‌ها می‌زند، اما حالا و پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی ناخواسته سینماها و در پی آن نامشخص بودن زمان باز شدن سالن‌ها، محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفت‌وگو با ایسنا به نکات دیگری اشاره کرده و گفته است: ناچاریم یکسری حمایت‌های جانبی انجام دهیم مثلا پیشنهاد می‌دهیم تا برخی فیلم‌های در صف اکران به شیوه‌های تازه نمایش فکر کنند چون ممکن است از این طریق از صف اکران خارج شوند و زودتر در دسترس مخاطبان قرار بگیرند. این را هم اشاره کنم که اگر این اتفاق برای فیلم‌ها رخ داد، ما بسته‌های پیشنهادی و حمایتی نیز برای آن‌ها خواهیم داشت یعنی شاید درصدی از قرارداد پخش نمایش خانگی‌شان را به عنوان حمایت در نظر بگیریم ولی این پیشنهاد و میزان حمایت باید دقیق‌تر بررسی شود و به تایید رییس سازمان سینمایی نیز  برسد، پس آنچه می‌گویم فعلا فقط در حد طرح مسئله است؛ در واقع حرفم این است که بعضی فیلم‌ها می‌توانند با ارائه به برخی حمایت‌ها از طرف ما به دنبال رایت‌های دیگر نمایشی خود باشند و در صف اکران نمانند.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همچنین ادامه داد:‌ با شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا، برنامه اکران سال آینده برای خیلی از فیلم‌ها دشوارتر خواهد بود و طبیعتاً احتمال اینکه شرایط اکران جدید باشد هم وجود دارد.  

از حرف‌های طباطبایی‌نژاد چندان روزهای روشنی برای سینما نمی‌توان متصور بود.  بنابراین تکلیف آثاری که از سال گذشته موفق به اکران نشدند نامشخص است و شاید این وضعیت منجر به این شود که این آثار هرگز رنگ پرده نقره‌ای را به خود نبینند.

در این گزارش نگاهی کوتاه داریم به آثاری  که اولین بار در بهمن 1397 در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند و برخی با وجود داشتن پروانه نمایش، هنوز موفق به دیدن پرده سینما نشده‌اند.

"بنفشه آفریقایی" ساخته مونا زندی حقیقی از جمله آثاری است که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر  حضور یافت. فیلمنامه را حمیدرضا بابابیگی نوشت و علیرضا شجاع نوری تهیه‌کنندگی آن را برعهده داشت. قصه درباره شکوه است که به همراه همسر دومش رضا تصمیم می‌گیرند تا فریدون همسر سابقش را که توسط فرزندانشان به خانه سالمندان سپرده شده‌است به خانه خود بیاورند. این تصمیم اتفاقات جدیدی را در زندگی هر سه نفر رقم می‌زند. فاطمه معتمدآریا، سعید اقاخانی، رضا بابک، مهدی حسینی نیا، نداجبرائیلی و مریم شیرازی بازیگران این فیلم هستند. معتمدآریا برای این فیلم در جشنواره فیلم فجر کاندید بهترین بازیگر نقش اول زن بود و پیمان یزدانیان برای ساخت موسیقی فیلم نامزد شد که هیچ یک موفق به دریافت سیمرغ بلورین نشدند.

"پالتو شتری" به کارگردانی مهدی علی میرزایی و تهیه‌کنندگی مجید شیخ انصاری در مورد یک دانشجوی فلسفه است که یک پالتو از پدرش به ارث برده که با پوشیدنش افکار وسوسه آمیز و موذیانه به سراغش می‌آید. نخستین بار این فیلم در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و بازیگرانی چون سام درخشانی، بهاره کیان افشار، بانیپال شومن، لیندا کیانی، شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره آزاد، پریوش نظریه،علیرضا مهران، طوفان مهردادیان و رضا شیخ انصاری دراین فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 "تیغ و ترمه" ساخته کیومرث پوراحمد و به تهیه‌کنندگی سیدعلی قائم مقامی تهیه کرده است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حضور داشت، اما با نظر مثبت منتقدان همراه نشد. قصه درباره ترمه است که با مشکلاتی در خانواده همراه است. دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، هومن برق نورد، مهران رجبی، کوروش سلیمانی، از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

"جمشیدیه" یلدا جبلی به عنوان یکی از فیلمسازان زن با این فیلم در جشنواره سی و هفتم حضور یافت. فیلم برگرفته از روابط شهری، آدم‌ها، شلوغی شهر و ماجراهایی است که در پس این شلوغی و این روابط به وجود می‌آید. سارا بهرامی، حامد کمیلی، پانته‌آ پناهی‌ها، سعید چنگیزیان، ستاره پسیانی، ندا جبرائیلی، شادی کرم‌رودی، محمد ولی‌زادگان، حمیرا نونهالی، کاوه کاتب، کیومرث پوراحمد، بهرام عظیمی، لیلی فرهادپور و بهرنگ تنکابنی در این فیلم بازی کرده‌اند.

 "خون خدا" دومین فیلم بلند مرتضی علی عباس میرزایی، به تهیه‌کنندگی سیاوش حقیقی است. قصه درباره علی کارتن خوابی‌ است که دوران نقاهت ترک اعتیادش در خیابان‌ها، مصادف شده‌است با دهه اول محرم. او شب عاشورا در جعبه غذای نذری که برایش آورده‌اند، پاکتی آغشته به خون می‌یابد. رضا  اخلاقی راد، سعید داخ، علیرضا ثانی فر، امین میری، وحید نفر، میثاق جمشیدی، فرید سجادی حسینی، خسرو احمدی و... در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند به نظر می‌رسید این فیلم با توجه به موضوعی که دارد در ایام محرم و صفر فرصت دیدن پیدا کند که هنوز این امکان برایش فراهم نشده است.

 "طلا" که پرویز شهبازی نویسندگی و کارگردانی آن را برعهده دارد و رامبد جوان به همراهی محمد شایسته کار را تهیه کرده‌اند. چند جوان قصد راه‌اندازی رستورانی را دارند در این میان پدر یکی از آن‌ها فوت کرده و مبلغ قابل توجهی پول نیز مفقود می‌شود. نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، هدی زین العابدین، احترام برومند، مهرداد صدیقیان بازیگران این فیلم هستند. طلا در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین صدابرداری کاندید دریافت سیمرغ بلورین شد که متاسفانه به هیچ یک دست نیافت.

"ناگهان درخت" دومین کار صفی یزدانیان در مقام کارگردان است که در جشنواره فیلم فجر در بخش سودای سیمرغ حضور یافت و قصه آن درباره زندگی فرهاد است که قصه زندگی خود را از کودکی تا 50 سالگی برای روانکاوش تعریف می‌کند. پیمان معادی، مهناز افشار، شقایق دهقان، مهراب قاسم خانی، سیامک صفری، زهره عباسی، پانته‌آ پناهی‌ها، آرمان مرادی در این فیلم بازی کرده‌اند. فیلم در جشنواره فیلم فجر در دو بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بهترین موسیقی متن کاندید شد که متاسفانه هیچ کدام سیمرغ را از آن خود نکردند.

"حمال طلا" به نویسندگی و کارگردانی تورج اصلانی که با نام "حباب زر" ابتدا شناخته شد و سپس به  "حمال طلا" تغییر نام داد. منصور سهراب پور فیلم را تهیه کرده و در بخش نگاه نو سی وهفتمین جشنواره فیلم فجر برای نخستین بار به نمایش درآمد. داستان درباره رضا، حمال طلا است. شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است. یک روز در مسیر از او دزدی می‌شود و او باید غرامت بپردازد. او از دوستش لویی کمک می‌گیرد اما نوسانات بازار تهران اوضاع او را بدتر می‌کند. سعیدآقاخانی، نادرفلاح، امید روحانی، ژاله صامتی، حسن زاهدی، علیرضا مهران، پیام احمدی نیا و لطف الله سیفی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

"دیدن این فیلم جرم است" نخستین ساخته رضا زهتابچیان که محمدرضا شفاه آن را برای حوزه هنری تهیه کرد. فیلم که در ژانر سیاسی ساخته شده از همان ابتدا حواشی بسیاری داشت و برای دریافت پروانه ساخت، مسیر پرپیچ و خمی را پشت سر گذاشت. اما ماجرا به اینجا ختم نشد. پس از حضور در جشنواره فیلم فجر جزو فیلم‌های پرحاشیه قرار گرفت و همین امر نیز موجب شد تا این فیلم همچنان برای پروانه نمایش در هزارتوی راهروهای سازمان سینمایی سرگردان باشد. قصه فیلم درباره یک گروناگیری است که پای پایگاه بسیج و ماموران امنیتی را به پرونده باز می‌کند. در این فیلم مهدی زمین پرداز، لینداکیانی، امیراقایی، حسین پاکدل،حمیدرضا پگاه، محمود پاک نیت، احسان  امانی،  حمید ابراهیمی و ... به ایفای نقش می‌پردازند.

"یلدا" را مسعود بخشی پس از سال‌ها کم کاری ساخت و علی مصفا در ایران به همراهی ژاک بیدو و ماریان دومولن تهیه‌کنندگی کار را برعهده گرفتند. داستان فیلم در مورد مریم کمیجانی، زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده. او در شب یلدا به استودیوی یک برنامه زنده تلویزیونی آورده شده تا توسط تنها فرزند مقتول یعنی مونا ضیا بخشیده شود، اما مجموعه اتفاقات در صحنه و پشت صحنه این برنامه هر دو زن جوان را در چالشی جدی برای تصمیم‌گیری قرار می‌دهد. هرچند فیلم درجشنواره فیلم فجر مورد توجه واقع نشد، اما موفق به دریافت جایزه هیئت داوران جشنواره ساندنس امریکا شد. صدف عسگری،بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، بابک کریمی، فروغ قجابگلی،آرمان درویش، فرشته حسینی، زکیه بهبهانی، فقیه سلطانی و بهرام افشار بازیگران این فیلم هستند.

 "روز‌های نارنجی" آرش لاهوتی که بیشتر در مقام مستندساز او را می‌شناسیم، در بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و نامزد بهترین فیلم بخش نگاه نو این دوره جشنواره شد. این فیلم پس از چندین حضور بین‌المللی و نامزدی در بخش بهترین فیلم جشنواره‌های بین‌المللی فیلم زوریخ و سائوپائولو، سه جایزه بهترین فیلم (با عنوان سینماگر بزرگ تازه‌وارد)، جایزه کلیسای جهانی و جایزه فیپرشی را از جشنواره بین‌المللی فیلم مانهایم آلمان از آن خود کرد. همچنین بازی هدیه تهرانی در این فیلم مورد تقدیر ویژه هیئت داوران جشنواره قرار گرفت. "روزهای نارنجی" داستان زندگی پر فراز و نشیب «آبان» زنی میانسال است که واسطه استخدام کارگران زن فصلی برای کار در باغ‌های مرکبات شمال کشور است. هدیه تهرانی،علی مصفا، مهران  احمدی، علیرضا استادی، صدف عسگری، ژیلا شاهی، رویا حسینی، لی لی فرهادپور، اکرم علمدار، امین گلستانه و سیامک ادیب گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.


منبع: هنرآنلاین