عباس غفاری گفت: با "کتاب- خانه" در نظر داشتیم تا آثاری را به مخاطبان‌مان معرفی و آن‌ها را تشویق به خواندن کامل اثر کنیم.

پایگاه خبری تئاتر: "کتاب- خانه" عنوان برنامه‌ای به سرپرستی عباس غفاری کارگردان، بازیگر و منتقد تئاتر است که از شامگاه شنبه 23 فروردین‌ماه ساعت 22 با همکاری خانه هنر دیوار و جمعی از هنرمندان از صفحه اینستاگرام خانه هنر دیوار به نشانی divar_arthome@ و صفحه اینستاگرام هنرمندانی که با این برنامه همکاری دارند به صورت IGTV، پخش خواهد شد.

عباس غفاری در این‌باره گفت: در پی شیوع ویروس کرونا در همه کشورها، بسیاری از هنرمندان دنیا مانند دیگر شهروندان خانه‌نشین شدند و بر این اساس هنرمندان به دنبال آن بودند تا در این شرایط فعالیت فرهنگی هنری خود را ادامه دهند تا شادی و نشاط را به هم‌میهنان خود هدیه کنند چراکه اهالی فرهنگ و هنر به لحاظ مالی چندان غنی نیستند که امکان کمک‌های مالی آنچنانی را به هموطنان خود داشته باشند. ضمن اینکه آن‌ها نیز به دنبال تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری طی این مدت درآمدی نداشته‌اند که امکان کمک مالی به دیگران را داشته باشند.

او در ادامه افزود: در این روزها تولید پادکست، نمایشنامه‌خوانی و همچنین نقدها و گفت‌وگوها و آموزش‌هایی از طریق  صفحات مجازی در اینستاگرام، رشد قابل توجهی دارد و هرکس به فراخور حرفه خود سعی  دارد تا میان مخاطبان خود ایجاد روحیه کنند. از این رو من به همراه تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر بر آن شدیم تا به راه‌اندازی رادیو مجازی و تولید پادکست در زمینه‌های مختلف بپردازیم و این اقدام را با معرفی کتاب، خوانش رمان، نمایشنامه، فیلمنامه و شعر آغاز کردیم و ضمن معرفی این آثار بخشی از آن‌ها را نیز خوانش کردیم. سپس نیز به دلیل تخصص همکاران‌مان، بخش‌هایی چون عکس، نقاشی، نقد فیلم و ... را نیز به این اقدام افزودیم. حتی بخشی از آثار به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسه نیز ضبط شده است چراکه برخی مخاطبان علاقمندند تا قصه‌ها و نمایشنامه‌ها را با زبان اصلی آن بشنوند.

این کارگردان تئاتر درباره خوانش بخشی از رمان‌‌، نمایشنامه و فیلمنامه‌ها در روند این جریان عنوان کرد: به دلیل رعایت قانون کپی‌رایت ما در این حرکت بخشی از آثار را خوانش کردیم در غیر این صورت ما خود نیز محکوم به فعالیتی غیرفرهنگی خواهیم بود و با این کار در نظر داشتیم تا اثری را به مخاطبان‌مان معرفی و آن‌ها را  تشویق به خواندن کامل اثر کنیم.

او همچنین اضافه کرد: به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی و احترام به قانون فاصله‌گذاری اجتماعی، بخشی از آثار را با رعایت تمام موارد بهداشتی در پلاتو خانه هنر دیوار ضبط کردیم و بخشی دیگر را همکاران در منزل خود ضبط کرده و برای‌مان ارسال کردند. ضمن اینکه سعی‌مان بر این بود تا آثاری را انتخاب کنیم که شخصیت‌های کمتری دارند تا مقررات بهداشتی را رعایت کرده و از اجتماع تعداد افراد در کنار هم جلوگیری کنیم.           

غفاری در پایان صحبت‌هایش گفت: از تمام هنرمندانی که در این شرایط سخت بدون چشم‌داشت مالی ما را در این مسیر یاری کردند بسیار سپاسگزارم. سعی‌مان بر این بود تا با این اقدام به بخشی از تعهدات فرهنگی و هنرمندانه خود نسبت به جامعه عمل کنیم. امیدوارم این برنامه که بسیار متنوع و به صورت صوتی و تصویری است با استقبال مخاطبان روبرو شود.  

افشین هاشمی، حافظ آهی، شیوا اردویی، ندا کوهی، پژند سلیمانی، زری اماد، مهدی آشنا، بنفشه ریاضی، مرضیه بدرقه، فرشته شادی، مانلی شجاعی‌فرد، مریم اسکویی، میرنادر مظلومی، گیلدا حمیدی، بابک چمن‌آرا و زینب لک از جمله هنرمندانی هستند که عباس غفاری را در تولید و پخش این برنامه یاری می‌کنند.  

 


منبع: هنرآنلاین