کارگردان نمایش ˝سوءتفاهم˝ می‌گوید نمایشنامه آلبر کامو به حال و روز جامعه بشری می‌پردازد و شخصیت‌های روی کره زمین را با افکار و عقاید مختلف به نمایش می‌گذارد.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش "سوءتفاهم" اثر آلبر کامو نویسنده فرانسوی به کارگردانی محمدمهدی شاهی از امروز سه‌شنبه 31 تیر در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه سه‌نقطه روی صحنه می‌رود.

محمدمهدی شاهی درباره علل انتخاب این متن برای اجرای صحنه‌ای گفت: "سوءتفاهم" کامو از نظر من بهترین نمایشنامه او محسوب می‌شود، چرا که به حال و روز جامعه بشری می‌پردازد و شخصیت‌های روی کره زمین را با افکار و عقاید مختلف به نمایش می‌گذارد.

او ادامه داد: داستان "سوءتفاهم" درباره مادر و دختری است که در یک مسافرخانه زندگی می‌کنند. مسافرخانه به ظاهر سوت و کوری که هر از گاهی مشتری در آن دیده می‌شود و این مادر و دختر به طمع به دست آوردن پول بیشتر، مشتری را به قتل رسانده و جسد او را به داخل رودخانه می‌اندازند. تا اینکه پسر جوانی وارد این مسافرخانه شده و بعد از آن‌ که او را نیز می‌کشد، متوجه می‌شود که آن پسر همان پسری است که سال‌ها پیش او را از دست داده بود و... در این نمایش یک شخصیت خدمتکار نیز وجود دارد که خود کامو اشاره‌ای به آن ندارد که این زن نمادی از تقدیر است یا موضوع دیگری را در نظر داشته، اما ما مستقیم روی جنبه تقدیر کار کردیم.

شاهی درباره ویژگی این نمایش عنوان کرد: در "سوءتفاهم" سعی کردیم روی جنبه‌های فرد، دنیا و افکار پوچ آدم‌ها و واکنش افراد در شرایط مختلف کار کنیم و بیشتر داستان به بعد از قتل پسر جوان می‌پردازد. در واقع ما خیلی درگیر درام نیستیم و به وجدان بعد از قتل، موضوعی که کامو نیز به آن پرداخته است اشاره داریم. کامو از طریق نمایشنامه، خطر فردگرایی افراطی و سوءتفاهم‌هایی را مشخص می‌سازد که وقتی انسان‌ها بنابر قصد متقابل صحبت می‌کنند، از پی هم می‌آیند. ضمن اینکه سبک اجرایی که پیش گرفتیم نیز سبکی مینیمالیستی است.

این بازیگر و کارگردان درباره تفاوت این اجرا با سایر اجراهایی که از نمایش "سوءتفاهم" انجام شده، اظهار کرد: فرم نمایش را خیلی تغییر ندادیم و دراماتورژی هم روی آن صورت نگرفته است. ما تنها روی بازی‌های قاب عکسی کار کردیم و تغییراتی که انجام دادیم در مقایسه با سایر اجراهایی که از "سوءتفاهم" کامو شده بود بیشتر روی نوع میزانسن‌ها، طراحی صحنه، دکور و... است.

او در ادامه درباره این نمایش افزود: از آن‌جایی که خود کامو نیز در این نمایش مخاطب عام را در نظر گرفته و موضوعی را که انتخاب کرده موضوعی است که قشر عام جامعه را با خود درگیر می‌کند ما نیز خیلی روی مخاطب خاص تمرکز نکردیم و بیشتر برای مخاطب عام این کار را به روی صحنه می‌بریم.

شاهی همچنین درباره بازیگران این نمایش گفت: بازیگران ما از گروه‌های مختلف تئاتری انتخاب شدند و تجربه تئاتری دارند. البته برای من هم مهم بود بازیگری که با او کار می‌کنم درک درستی از صحنه داشته باشد و بازیگران را آزاد گذاشتم تا به صورت فردی و گروهی خلاقیت‌های خود را بروز داده و حتی خودشان میزانسن‌ها را طراحی کنند. آزاد و راحت اجرا کردن بازیگر روی صحنه از اولویت‌های اول من در هر نمایش است.

او در پاسخ به این سئوال که حضور بازیگران سینما و تلویزیون چقدر می‌تواند در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد، نیز گفت: این‌که بازیگران سینما و تلویزیون به تئاتر روی آورده‌اند، خوب است و می‌تواند بسیار در جذب مخاطب تاثیرگذار باشد. اما این تاثیرگذاری آنقدر نیست و گاهی می‌تواند خطرآفرین بوده و به بدنه اصلی تئاتر لطمه نیز وارد کند، چرا که گاها دیده می‌شود کارهایی که با بازیگران نام آشنا به روی صحنه برده می‌شوند نه تنها کارهای شاخصی نیستند بلکه کارهای سردستی و ساده‌ای هستند و این باعث می‌شود که مخاطب به نوعی فریب خورده و آن بازخوردی که باید تئاتر برای فرهنگ‌سازی درست به مخاطب داشته باشد را ندارد و حتی این از مخاطب گرفته هم می‌شود. در واقع عده‌ای با انتخاب متن‌های ساده و دسته اولی و تنها با حضور و استفاده از نام بازیگران می‌خواهند مخاطب را به سالن‌های تئاتر بکشانند که این اتفاق خوشایندی برای تئاتر نخواهد بود.

نمایش "سوءتفاهم" به کارگردانی محمدمهدی شاهی و مشاوره مسعود دلخواه با بازی فرزانه زینتی، سحر ستوده، یاسمین فهبد، محمد مهدی‌شاهی و امیر ساعتچی، از 31 تیر به مدت یک ماه هر روز ساعت 19 در سالن خسرو شکیبایی تماشاخانه سه نقطه روی صحنه می‌رود.