تماشاگرانی که امشب 3 مرداد ماه به تماشای تئاتر می­‌روند در کنار دیدن نمایش، میهمان محمود استادمحمد می‌شوند، هنرمندی که امروز اولین سالروز درگذشت اوست.

پایگاه خبری تئاتر: محمود استادمحمد نمایش­نامه‌نویس،بازیگر و کارگردان تئاتر ایران سال گذشته در چنین روزی درگذشت و امشب در اولین سالروز درگذشت این هنرمند، بخشی از سخنان او درباره تئاتر در قالب یک فایل صوتی کوتاه برای تماشاگران تمام تئاترهای تهران پخش می­‌شود.

تماشاگرانی که امشب به تئاتر می­‌روند، بخشی از اندیشه­‌های استادمحمد را درباره مسایل اقتصادی تئاتر خواهند شنید.

آنچه در تماشاگران خواهند شنید و به قولی متن سخنان محمود استادمحمد بدین شرح است:

«ما تجربیاتی داشتیم که الان نیرو می­‌گذاریم برای اینکه نفی­‌شان ­کنیم، برای اینکه آنها را نبینیم. چرا این گنجینه‌­ها را نادیده می­‌گیریم؟، به دلیل اینکه روزی اگر کسی در جامعه تئاتری به زبان می­‌آورد که "من تئاتر کار می­‌کنم فقط به خاطر پولش"، کسی او را اعدام نمی­‌کرد، اما شماتت می­‌شد. تئاتر می­‌تواند به وجه اقتصادی اهمیت بدهد، نمایشگر حرفه­‌اش تئاتر است، در نتیجه زندگی‌اش باید با تئاتر بگذرد اما شرط اول این نیست، دلیل نمی­‌شود هنر را به پول بفروشد. هیچ اخلاقی، هیچ فرمولی، هیچ دانشی و هیچ وجدانی او را تایید نمی­‌کند که تو هنر را به پول بفروشی. زمانی به زبان آوردن این حرف­ها توام با شماتت می­‌شد، اما الان نه.

حالا براحتی می­‌توانی بگویی آمد­ه­‌ام تئاتر بفروشم نه تئاتر روی صحنه ببرم! چه توقعی دارید، توقع دارید استعدادهای ما پرپر نشوند؟!همانقدر که مانده­‌اند جای شکر دارد، فقط همین که مانده­‌اند...»

همچنین علاوه بر پخش این صدا، کارت پستالی با تصویر این هنرمند و یادداشتی از عباس جوانمرد، هنرمند پیشکسوت تئاتر و یکی از دوستان نزدیک استادمحمد هم به تماشاگران ارایه می‌­شود.

این بزرگداشت به همت کانون کارگردانان خانه تئاتر برگزار می­‌شود و در کنار اهدای هدیه به تماشاگران، گروه­های تئاتری نیز قاب عکسی از استادمحمد را به یادگار می­‌گیرند و تماشاگران تئاتر امشب یک دقیقه به یاد استادمحمد سکوت و قیام می­کنند.

محمود استادمحمد سوم آبان ماه 1329 به دنیا آمد و در نوجوانی به تئاتر گرایش پیدا کرد.او با نگارش نمایشنامه‌­هایی چون «آسید کاظم»، «سیری محتوم» ، «چهل پله تا مرگ» ، «شب بیست و یکم»، «قصص القصر»، «آنها مأمور اعدام خود هستند»، «خونیان و خوزیان» ،«گل یاس»، «خانه سالمندان» و «هم عکس»، «آخرین بازی»،«دیوان تئاترال»، «سپنج رنج و شکنج»،«عکس خانوادگی»،«تهرن»،«کافه مک ادم» و... یکی از ماندگارترین نمایش‌نامه‌نویسان ایران است. نسل قبلی او را با بازی­‌اش در نمایش «شهر قصه» اثر زنده‌­یاد بیژن مفید به یاد دارند و نسل جدید او را به خاطر حمایت­های همیشگی­‌اش از جوانان تئاتری دوست می­دارند.

این هنرمند سوم مرداد 1392 پس از یک دوره طولانی مبارزه با بیماری سرطان در بیمارستان جم تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) آرام گرفت.