مدیر پردیس تئاتر شهرزاد گفت: از نظر من تئاتر کشور در سال ۹۹ به طور کامل از دست رفته است و اگر می‌خواهیم شاهد بازگشت احتمالی مخاطب به سالن‌های نمایش باشیم نیازمند برنامه ریزی درست و اصولی در این زمینه هستیم.

پایگاه خبری تئاتر: محمد دشت گلی پیرامون وضعیت تئاتر در ماه‌های آتی گفت: واقعیت امر هیچ امیدی به تئاتر سال ۹۹ نیست، شرایط فعلی تئاتر به صورتی است که امید چندانی را نمی‌توان برای ادامه کار تا آغاز سال ۱۴۰۰ برای آن متصور شد، در این میان نگرانی برای سلامت تماشاگران، گروه اجرایی و پرسنل تماشاخانه‌ها چالشی است که تمامی اهالی تئاتر با آن روبرو هستند.  

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه وضعیت فعلی کرونا در کشور به صورتی در حال پیشرفت است که امکان هرگونه برنامه ریزی را از مدیران تماشاخانه‌ها گرفته است، اتفاقی که باعث شده تا پردیس تئاتر شهرزاد هم برنامه بلندمدتی برای سال جاری تئاتر در این مرکز هنری نداشته باشد.

مدیر پردیس تئاتر شهرزاد درباره نبود اجرا در این تماشاخانه با وجود بازگشایی تئاتر اذعان کرد: ما همواره نگاه مستقیم به کیفیت آثار داریم و وضع فعلی تئاتر به نوعی است که بسیاری از گروه‌های خوب با توجه به هزینه‌های موجود برای تولید تئاتر از تولید و اجرای اثر منصرف شده اند و ترجیح می‌دهند نمایش خود را در شرایطی بهتر و ایمن‌تر آغاز کنند.  

وی همین راستا ادامه داد: از نظر من تئاتر کشور در سال ۹۹ به طور کامل از دست رفته است و اگر می‌خواهیم شاهد بازگشت احتمالی مخاطب به سالن‌های نمایش باشیم نیازمند برنامه ریزی درست و اصولی در این زمینه هستیم. در حال حاضر نیمی از سال رفته است، نمی‌توان با یک بازگشایی بی برنامه انتظار حضور تماشاگران را داشته باشیم، زیرا آن‌ها باید به تئاتر اعتماد کنند.  

این فعال عرصه تئاتر با اشاره به نبود حمایت از تماشاخانه‌های خصوصی اظهار کرد: متاسفانه تاکنون هیچ حمایتی از تماشاخانه‌های خصوصی نشده است، دیروز شاهد آن بودیم که وزیر محترم ارشاد در فضای مجازی درباره حمایت از تئاتر از طریق بانک‌ها نظری داده بود، از نظر من حمایت و برنامه ریزی در زمینه تئاتر نباید اینگونه باشد، وزیر ارشاد باید طرح مورد نظر خود به هیئت دولت ببرد نه اینکه به یک پیام در فضای مجازی و توئیتر اکتفا کند.  

وی در همین رابطه ادامه داد: شاید باورکردنی نباشد، اما تنها حمایتی که از تماشاخانه‌های خصوصی انجام شده ارائه بیست لیتر آب ژاول برای ضدعفونی مجموعه است که اگر آن حمایت هم انجام نمی‌شد بهتر بود. البته ما با محدودیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آگاهی داریم، اما هنرمدان و فرهنگیان طلایه‌داران جامعه هستند و اگر به آن‌ها رسیدگی نشود لطمات بلندمدتی را به همراه خواهد داشت.

دشت گلی نبود دغدغه فرهنگ و هنر در میان مسئولین فرهنگی را نا امید کننده خواند و خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچگونه دغدغه‌مندی در میان مسئولین فرهنگی وجود ندارد و نسبت به اتفاقات عرصه هنر و فرهنگ کاملا بی تفاوت هستند، در حال حاضر بازگشایی و یا بسته بودن تئاتر از هر دو سو ضرر است، زیرا از سویی تماشاگر وجود ندارد یعنی تماشاخانه‌های فعال در حال ضرر دهی هستند و از سویی مالکان از اجاره خود کوتاه نمی‌آیند و تماشاخانه‌های تعطیل نیز هیچگونه راهی برای کسب در آمد ندارند. از نظر من وضعیت فعلی تئاتر همچون آشفته بازاری است که بدون مسئولیت پذیری و برنامه ریزی به هیچ کجا نخواهد رسید.


منبع: خبرگزاری میزان