مجتبی راوش کارگردان نمایش «سون سی» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی از شرایط سخت اجرا در شهرستان‌ها و حمایت نکردن از هنرمندان جوان گلایه کرد.

پایگاه خبری تئاتر: مجتبی راوش کارگردان نمایش «سون سی» که این روزها در تئاتر مستقل تهران روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی و میزان استقبالی که از کار شده است گفت: در شرایط کنونی طبیعتاً نباید انتظار مخاطب آن‌چنانی داشت اما خوشبختانه مخاطبان ما در حدی هستند که بازیگران روی صحنه انرژی بگیرند. با وجودی که ظرفیت سالن نصف شده است و حداکثر می‌توانیم ۱۰۰ مخاطب داشته باشیم اما هر شب به طور نسبی بین ۷۰ تا ۸۰ تماشاگر داریم که با توجه به وضعیت این روزها تعداد قابل قبولی است.

وی ادامه داد: این نمایش پیش از این در ۲ جشنواره استانی «فارس» و «اهواز» اجرا شده و جوایز مختلفی را هم به دست آورده و یک هفته نیز در شیراز اجرای عمومی داشته است.

راوش درباره انگیزه‌اش از اجرای نمایشی با مضمون دفاع مقدس توضیح داد: متاسفانه در سال‌های اخیر دیدگاه‌های نسبتاً مثبتی نسبت به آثار حوزه مقاومت و دفاع مقدس وجود ندارد اما گروه ما چون از همان ابتدا دغدغه پرداختن به چنین مضامینی را داشت، علاقه مند به کار کردن در این زمینه البته با نگاهی غیرکلیشه‌ای است. این اثر نمایشی نیز درباره حواشی و اتفاقات جنگ در زندگی یک خانواده است.

این کارگردان تئاتر درباره داستان نمایش متذکر شد: تلاش کردیم در این نمایش نگاه نویی به این حوزه داشته باشیم تا داستانی را که تعریف می‌کنیم برای تماشاگر امروز هم جذاب باشد. «سون سی» بیشتر به حواشی جنگ و اتفاقاتی که برای خانواده‌های درگیر جنگ رخ می‌دهد، می‌پردازد و داستان خانواده‌ای را در ۲۰ روز اول جنگ در خرمشهر روایت می‌کند که می‌خواهند به آبادان کوچ کنند اما متاسفانه همه چیزشان را از دست می‌دهند. در این نمایش این نکته مورد توجه قرار می‌گیرد که جنگ آدم‌های معمولی را هم بدون اینکه خودشان بخواهند، درگیر خودش می‌کند.

وی یادآور شد: در این نمایش از فضای ذهن گرا و شکست‌های زمانی برای روایت اتفاقات استفاده شده است. در فضاسازی و طراحی صحنه نیز به سمت اجرایی مینیمال رفتیم و بدنه یک ماشین پیکان و کیوسکی که در صحنه تعبیه شده آکسسوار صحنه‌اند که همگی در جهت تداعی همان فضای سیال و ذهن گرا هستند.

وی درباره فراهم بودن شرایط اجرا در شهرستان‌ها بیان کرد: قطعاً شرایط اجرا در شهرستان مانند تهران نیست و برای دیده شدن باید سال‌ها کار کرد. بیشتر امید بچه‌های شهرستانی اجرا در جشنواره‌های مختلفی مثل تئاتر فجر و دیده شدن از این طریق است که البته این روش هم دیگر پاسخگو نیست.

راوش در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: تلاش ما نیز این بود که بتوانیم در یکی از سالن‌های خوب و پرمخاطب تئاتر در تهران این اثر نمایشی را به صحنه ببریم تا مخاطبان با دیدن این نمایش ذهنیتی نسبت به کارهای آینده ما پیدا کنند اما بعد از اجرا در جشنواره به سالن‌های دولتی و خصوصی زیادی مراجعه کردیم اما شرایط مناسب از جانب ما و سالن‌ها فراهم نمی‌شد ولی زمانی که برای اولین بار به ملاقات مصطفی کوشکی مدیر تئاتر مستقل رفتیم وی از کار ما استقبال کرد و تا جایی که از دستش برمی‌آمده از اجرای نمایش حمایت کرده است. همچنین سجاد افشاریان نیز حمایت معنوی بی دریغی از ما کرده که از او نیز سپاسگزارم.

نمایش «سون سی» نوشته علی دلپیشه با کارگردانی مجتبی راوش تا ۲۸ شهریورماه ساعت ۲۱ در تئاتر مستقل تهران روی صحنه است. علی دلپیشه، فائزه یوسفی، حامد شریف‌پور، خالق استواری و امید دانشوران در این نمایش ایفای نقش می‌کنند.


منبع: خبرگزاری مهر