هادی مرزبان با گلایه از انتشار فیلم تئاتر «شب روی سنگفرش خیس» بدون هماهنگی با وی از هنرمندان تئاتر خواست به هیچ سالن تئاتری اعتماد نکنند و بدون مطالعه دقیق قراردادی را به امضا نرسانند.

پایگاه خبری تئاتر: هادی مرزبان کارگردان باسابقه تئاتر ایران درباره انتشار فیلم تئاتر «شب روی سنگفرش خیس» بدون هماهنگی و توافق با وی  گفت: سال ۹۱ نمایش «شب روی سنگفرش خیس» را در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه بردم. بعد از گذشت چند ماه از اجرای نمایش اتفاقی در ویترین فروش محصولات فرهنگی سینما آزادی با فیلم تئاتر این نمایش روبرو شدم که به قیمت ۲۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده بود. زمانی که از مسئولان آنجا پیگیری کردم به من گفتند که تماشاخانه ایرانشهر این فیلم تئاتر را برای فروش گذاشته است.

وی ادامه داد: متأسفانه آن زمان من بیمار شدم و نتوانستم این مساله را پیگیری کنم اما همان موقع هم از مسئولان ایرانشهر برای اینکه بدون هماهنگی من اقدام به انتشار فیلم نمایش کرده بودند، گله مند بودم. متأسفانه همان سال نیز ما برای دریافت دستمزد بچه‌های گروه از ایرانشهر با مشکل مواجه بودیم و من به سختی و بعد از چند ماه توانستم حق بازیگران و عوامل نمایش را دریافت کنم اما مدیریت وقت آن زمانِ تماشاخانه ایرانشهر به جای دستمزد کارگردانی به من بُن خرید داد و گفت که به جای پولی که از آنها طلب داشتم بن شهروند را قبول کنم. از همان موقع بود که به این نتیجه رسیدم سیر نزولی و سرازیری تئاتر شروع شده و امثال ما بر سر گور خالی گریه می‌کنیم.

این کارگردان تئاتر درباره فروش فیلم تئاتر نمایش در یکی از سامانه‌های فروش توضیح داد: چند روز قبل متوجه شدم که فیلم تئاتر نمایش «شب روی سنگفرش خیس» را در سامانه تیوال نیز به فروش می‌رسانند و بدون اینکه اطلاعی به من دهند از آن سودآوری می‌کنند. قراردادی که آن زمان ما با ایرانشهر امضا کردیم به این صورت بوده که بهره برداری تصویری پس از اجرای نمایش در اختیار طرف اول یعنی تماشاخانه ایرانشهر قرار دارد اما این اتفاق باید با هماهنگی کارگردان و پرداخت درصد فروش به او رخ دهد نه بدون هماهنگی و امضای هیچ قراردادی با وی. ممکن است دوستان برداشتشان از قرارداد این بوده که من اجازه انتشار فیلم نمایش را بدون دریافت هیچ حق و حقوقی داده‌ام اما این درست نیست چون در قرارداد هم آمده که قبل از انتشار فیلم باید من را در جریان قرار می‌دادند و هماهنگی‌های لازم انجام می‌شد.

مرزبان متذکر شد: از طرف دیگر روابط ما همیشه بر مبنای اعتماد متقابل بوده است اما واقعاً متاسف هستم که از این اعتماد سوءاستفاده شده است. من به همه دوستان کارگردان می گویم با وجود روابط دوستانه‌ای که با مدیران سالن‌ها دارند اما به هیچ سالنی اعتماد نکنند، مراقب بندهای قراردادهایشان باشند و آنها را دقیق مطالعه کنند. بر این مساله نیز تاکید داشته باشند که قبل از پخش فیلمِ تئاترهایشان باید حتماً با آنها توافق صورت گیرد بعد اقدام به انتشار شود.

کارگردان نمایش «آهسته با گل سرخ» در پایان یادآور شد: من حق خودم می دانم که از طریق خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی شکایت کنم و تقاضای دریافت حق و حقوق این ۷-۸ سال را داشته باشم. اما جدا از مساله حق و حقوق از رفتار مدیرانی که با هنرمندان تئاتر به این صورت برخورد می‌کنند گله مند هستم. چرا در شرایطی که بچه‌های تئاتر با هزاران مشکل مواجه هستند از این طریق هم زحماتشان اینگونه به هدر می‌رود و بهره اش را باید عده‌ای دیگر بگیرند. ما با یک مکان فرهنگی وارد قرارداد شدیم و همه چیز بر پایه اعتماد و رفاقت استوار بود اما متأسفانه نتیجه دیگری از اعتمادمان گرفتیم.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری مهر