کارگردان نمایش ˝دخی‌ها˝ می‌گوید در این نمایش از فرم‌های نمایشی سنتی استفاده شده که در آن حرکت بسیار قابل اهمیت است به شکلی که کوچک‌ترین حرکتی هنگام اجرا اهمیت پیدا می‌کند.

پایگاه خبری تئاتر: رضا شاهبداغی که قرار است برای نخستین بار با نمایش ˝دخی‌ها˝ در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک حاضر شود، درباره روند اجرا نمایش خود به هنرآنلاین، گفت: در نمایش "دخی‌ها" از فرم‌های نمایشی سنتی استفاده شده که حرکت در این نمایش قابل اهمیت است، چرا که بازیگران این نمایش در طول اجرا زیر پارچه‌ای زخیم ایفای نقش می‌کنند، اما نکته اینجاست که کوچک‌ترین حرکات هنگام اجرا اهمیت پیدا می‌کند.

این کارگردان تئاتر درباره اولین تجربه کار عروسکی خود در این جشنواره عنوان کرد: پیش از این که نمایش عروسکی را تجربه کنم، کارگردان صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویس بوده‌ام. در حقیقت از سال 1389 اجرا عمومی نمایشی به نام "وقتی از بریدگی‌های خونبار عصب می‌گذرد" به کارگردانی سیدمهدی محمدی و نویسندگی بنده در تالار مولوی روی صحنه رفت. این نمایش با محوریت زنان نوشته شده بود که خیلی از منتقدان، نمایش را با نگاهی فمینیستی دیدند. من اعتقادی به این موضوع نداشتم و حس می کردم زن‌های قصه، داستان را پیش می‌بردند و این دلیلی بر فمینیستی بودن یک نمایش نخواهد بود.

شاه‌بداغی با اشاره به داستان "دخی‌ها" گفت: این نمایش روایت‌گر سه دختر و یک مادر است که مادر به شیوه خاصی دخترانش را پرورش می‌دهد تا آن‌ها در سن معمول ازدواج کنند، اما وقتی خواستگار می‌آید، به جای دخترها مادر را می‌پسندند و... این اثری ترکیبی است با بازی مینو ملکی، فهیمه باروتچی، آبان عسکری و مهنوش بلمه به صحنه می‌رود و در اجرای این نمایش، اشیاء به عروسک تبدیل می‌شوند.

او در ادامه عنوان کرد: طراحی صحنه این اثر طوری بود که به شیوه عروسکی بهتر جواب می‌داد. البته همزمان با نگارش این نمایشنامه، نسخه دیگری از آن را با نام "رویش ناگزیر دخی‌ها در حاشیه" نوشته‌ شده که به صورت زنده و توسط مهدی محمدی در شهرستان خمین اجرا می‌شود.

این کارگردان تئاتر به جشنواره تئاتر عروسکی اشاره کرد و گفت: نمایش‌های عروسکی حد و شعور مشخصی دارد. وقتی یک نمایش عروسکی است، عوامل کار همه مشخص هستند و کسی می‌تواند جز آنچه در یک کار عروسکی برعهده دارد، کار دیگری انجام دهد، اما به تازگی نمایش‌های صحنه‌ای دچار اتفاقاتی شده‌اند که زیاد هم خوشایند نیست. هر کسی از سینما به نمایش‌های صحنه‌ای می‌آید، می‌خواهد کاری را اختراع کند و بدون فکر روی صحنه ببرد. همین اتفاق باعث می‌شود نمایش صحنه‌ای حرفه‌ای کمتر ببینیم، اما در نمایش عروسکی این اتفاق نمی‌افتد چراکه نمایش عروسکی قالب مشخصی دارد. 

او در پایان به وضعیت پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک اشاره کرد و گفت: همه گروه‌ها امسال با وضعیت بهتری نسبت به دوره‌های گذشته روبرو بودند و تا حدودی مشکلات حل شده است، اما به دلیل خاص بودن نمایش "دخی‌ها" و نیاز به یک پارچه بزرگ، پلاتویی که برای تمرین این نمایش در نظر گرفته شده بود، فضای کوچکی داشت که ما برای تمرین با این پارچه و عروسک‌ها با مشکل فضای تمرین روبرو بودیم.

رضا شاهبداغی سال گذشته نیز با نگارش نمایشنامه "فلان و چنان حکومت خان جان" در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت که این نمایش نیز با کارگردانی مهدی محمدی به عنوان اثری از خمین روی صحنه رفت. او پیش‌تر هم نمایش "وقتی از بریدگی‌های خون بار عصب می‌گذرد" را در تالار مولوی به صحنه برده بود.