صدرالدین زاهد از اجرای مجدد نمایش «افسانه ببر» در مجموعه تئاترشهر خبر داد.

پایگاه خبری تئاتر: صدرالدین زاهد بازیگر، دراماتورژ و کارگردان تئاتر درباره اجرای مجدد نمایش «افسانه ببر» گفت: قرار بر این بود نمایش «افسانه ببر» را اواخر خردادماه و بعد از انتخابات اجرا کنم اما با وضعیتی که پیش آمده و تعطیلی سالن‌های تئاتر به دلیل وضعیت قرمز تهران نمی‌دانم تکلیف اجرا چه می‌شود و زمان دقیق اجرا کی خواهد بود.

وی افزود: از آنجا که من در نمایش «دکتر نون» هادی مرزبان نیز در نقش دکتر مصدق بازی می‌کنم که اجرای این نمایش قرار بود در اردیبهشت ماه و قبل از اجرای نمایش من باشد، از این رو تداخلی در اجراها به وجود نمی‌آمد اما با این شرایط نمی‌دانم اجرای «دکتر نون» چگونه و کی خواهد بود. همه برنامه‌ریزی‌های ما به هم ریخته است و فعلاً مشخص نیست که وضعیت اجراها چگونه است.

زاهد با اشاره به اینکه قرار است در نمایش «طوفان» مصطفی کوشکی نیز به ایفای نقش بپردازد، درباره سالن اجرای نمایش «افسانه ببر» عنوان کرد: نمایش «افسانه ببر» یک نمایش تک نفره است و برای اجرای به سالن بزرگی احتیاج ندارد در نتیجه ترجیحم این است که در سالن چهارسو به صحنه بروم چون به نوعی خود من یکی از چهارنفری بودم که این سالن را بنیان گذاشتند اما اگر این امکان وجود نداشت سالن سایه هم مناسب اجرا است.

این هنرمند تئاتر درباره شکل‌گیری تالار چهارسو تئاتر شهر توضیح داد: زمانی که سال ۵۴ «گروه بازیگران شهر» کارگاه نمایش از هم پاشیده شد من به همراه آربی آوانسیان، سوسن تسلیمی و فردوس کاویانی گروه تازه‌ای را تشکیل دادیم. آن زمان زیرزمین تئاترشهر که در واقع پارکینگ بود به علت مسایل امنیتی تعطیل شده بود که ما پیشنهاد دادیم در آنجا یک سالن تئاتر درست کنند و کنارش هم کارگاه خیاطی و کارگاه دکور بزنند. اسم سالن هم به این شکل انتخاب شد که ما چهار نفر در چهارراه ولیعصر ایستاده بودیم و دنبال اسمی مناسب برای سالن می‌گشتیم که خانم مهین تجدد پیشنهاد داد که چون گروه ما چهار نفره است و سر چهارراه هم ایستاده‌ایم اسم سالن را هم چهارسو بگذاریم. البته سالن به شکلی ساخته شده بود که از هر چهار طرف قابلیت دید داشت و می‌شد به عنوان سالنی چهارسویه مورد استفاده قرار گیرد به این ترتیب سالن تازه تاسیس، چهارسو نام گرفت که اسم بامسمایی بود.

وی در پایان درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجراهای قبلی خواهد داشت، گفت: من نمایش «افسانه ببر» را در طول سال‌ها در کشورهای مختلف اجرا کرده‌ام و برای من اجرای نمایش بستگی به موقعیت اجرا و شرایط فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی آن مقطع زمانی دارد و بدیهی است که این اجرا شبیه اجرای قبلی نخواهد بود اما استخوان بندی و ساختمان کار از آن داریو فو است و من تنها این متن را ترجمه و از آن برای اجرا اقتباس کرده‌ام اما به هر حال اصل داستان متعلق به داریو فو است و نمی‌توان تغییر اساسی در آن داد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری مهر