نیما دهقان بر ضرورت اطلاع‌رسانی در مورد چگونگی بازسازی مجموعه تئاتر شهر تأکید کرد و خطاب به مدیران هنری گفت: خواهش می‌کنم یک بار هم که شده به حرف مفت من گوش بدهید!

پایگاه خبری تئاتر:  این هنرمند تئاتر درباره بازسازی مجموعه تئاتر شهر گفت: تئاتر شهر خانه کلنگی نیست که به بساز و بفروش‌ها سپرده شود، بلکه باید جای لذت‌بخشی برای هنرمندان وتماشاگران تئاتر باشد بنابراین، صرف تعریف یک پیمانکار برای این پروژه کافی نخواهد بود، بلکه حتما باید در کنار این پیمانکار، یک مدیر یا ناظر هنری هم حضور داشته باشد.

دهقان ادامه داد: تمام نگرانی من درباره ترمیم تئاتر شهر این است که دوستان پیش خودشان گفته باشند «دو میلیارد بودجه داریم و برویم در تئاتر شهر و ببینیم چه می‌شود!» بر مبنای همین نگرانی، شخصا خواهان ارائه طرح‌ها و چشم‌انداز ترمیم این مجموعه هستم و فکر می‌کنم این اتفاق باید به سرعت بیفتد. نگرانی دیگر ما این است که در این سه ماه که تا برگزاری جشنواره تئاتر فجر باقی مانده است، هیچ اقدامی نشود و بعد یک هفته مانده به جشنواره، تمام تعمیرات سر هم بندی شود.

این کارگردان تئاتر توضیح داد: اصولا درباره تعمیرات تئاتر شهر سه نکته اساسی وجود دارد؛ اول اینکه واژه «بازسازی» به شدت نادرست است و باید به جای آن واژه «ترمیم» یا عبارت یا «ارتقاء سطح کمی و کیفی» را به کار ببریم و با این شیوه، بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد. زیرا تئاتر شهر خراب نشده که بخواهیم دوباره آن را درست کنیم!

او درباره دیگر نکات موردنظرش نیز توضیح داد: به محض اینکه از بازسازی صحبت می‌شود، فورا نام پیمانکار و عمله و بنا به ذهن می‌رسد و نمی‌دانیم سرانجام این عملیات در ساختمان مورد نظر ما چه خواهد شد!

این کارگردان تئاتر با اظهار تاسف از عدم اطلاع‌رسانی شفاف درباره بازسازی تئاتر شهر ادامه داد: نمی‌دانم واقعا از چه کسی باید گله کنم، از خبرگزاری‌ها که برای انتشار طرح‌های ترمیم تئاتر شهر پیگیری نکردند، از مدیران که طرح‌های پیشنهادی را ارائه نکردند، یا هنرمندان تئاتر که پیگیری نمی‌کنند تا بدانند سرانجام این تغییرات چه خواهد بود به جز حسین کیانی عزیز که اولین واکنش را نسبت به ترمیم و مرمت تئاتر شهر داشت.

دهقان یادآور شد: ترمیم مکانی مانند تئاتر شهر مقدماتی دارد؛ بخش عمرانی وزارت ارشاد پروژه را به دست کسی می‌دهد که طرح‌های خود را ارائه کرده است و بخش عمرانی هم بر مبنای طرح ارایه شده، بودجه‌ای را تعیین می‌کند. چرا که این وزارتخانه، روی هوا بودجه نمی‌دهد، بنابراین تمام جزئیات و حتی دستمزد پیمانکار در مجموعه تعریف شده است و حال پرسش من این است چرا این طرح‌ها را اعلام و رونمایی نمی‌کنید؟! در بدترین حالت این است، که حرف تئاتری‌ها را گوش نمی‌دهید و می‌گویید حرف زور است اما بهتر از این است که همه چیز در هاله‌ای از ابهام باشد.

کارگردان نمایش«شیش و هشت» اظهار تاسف کرد: همین بی‌تدبیری‌ها و پنهان کاری‌هاست که باعث حاشیه‌سازی در تئاتر می‌شود، اما اگر همه چیز شفاف بیان شود، این همه حاشیه درست نخواهد شد.

وی متذکر شد: پیمانکار برای سود خود، پروژه‌ای را می‌گیرد و به هیچ وجه نمی‌پذیرم که فرهنگ و هنر برای یک پیمانکار مهم باشد. چون طبیعت کار او این است که پول کاشی درجه یک را می‌گیرد و به جایش کاشی درجه سه می‌گذارد. از سوی دیگر با معرفی چند هنرمند تئاتر به عنوان مشاوران پروژه، خود را گول نزنیم و از واژه زننده کارشناسی شده نیز بپرهیزیم زیرا هیچ یک از اینها کافی نخواهد بود.

کارگردان نمایش‌های «ترن» و «خنکای ختم خاطره» با تأکید بر ضرورت همراهی یک مدیر هنری در کنار پیمانکار طرف قرارداد با مجموعه تئاتر شهر، خاطر نشان کرد: مدیر هنری باید در کنار پیمانکار باشد و نظرات هنری بدهد و من در اینجا بهترین گزینه را پیشنهاد می‌دهم. هر چند می‌دانم عزیزان، حرف مرا مفت می‌پندارند اما امیدوارم یک بار هم که شده حرف مفت مرا گوش بدهند و دست کم هنرمندی را به عنوان مدیر هنری پروژه انتخاب کنند که سابقه قابل قبولی دارد.

دهقان از بهروز غریب‌پور به عنوان مناسب‌ترین گزینه برای مدیریت هنری ترمیم مجموعه تئاتر شهر نام برد و توضیح داد: آقای غریب‌پور امتحانش را پس داده است. چه اهمیتی دارد که فردی مانند من جزو کارشناسان ترمیم تئاتر شهر باشم؟! من چه تجربه‌ای در این زمینه دارم؟! اما ساختمان‌هایی که بهروز غریب‌پور ساخته است، مانند فرهنگسرای «بهمن» یا خانه هنرمندان ایران، پس از سال‌ها فعالیت، همچنان دست‌نخورده باقی مانده‌اند چون بهروز غریب‌پور نبض مشترک هنرمند و تماشاگر ایرانی را می‌داند و بار دیگر خطاب به دوستان می‌گویم خواهش می‌کنم حرف مفت مرا گوش دهید و دست کم آقای غریب‌پور را به عنوان ناظر هنری پروژه معرفی کنید. او به خوبی می‌داند چه چیزی در تئاتر شهر درست است.

وی با اشاره به برخی اختلاف نظرها در مورد طراحی موزه انتظامی که باعث دلگیری میان او و بهروز غریب‌پور به عنوان طراح پروژه شد، گفت: به حواشی موزه استاد انتظامی کاری ندارم، اما واقعا معتقدم آقای غریب‌پور در تمام طراحی‌هایش سنگ تمام گذاشته است و متأسفم که دو تن از دوستان تئاتری یک بار هم به او نمی‌گویند دستت درد نکند! در مورد تئاتر شهر هم آنقدر به او اطمینان دارم که می‌دانم حتی حاضر است مجانی کار کند.

کارگردان نمایش‌های «کادانس» و «دو متر در دو متر جنگ» درباره نظرسنجی از هنرمندان تئاتر برای ترمیم تئاتر شهر گفت: واقعا نمی‌توان نظر همه هنرمندان را درباره بازسازی تئاتر شهر پرسید، چون هیچ یک از ما نمی‌دانیم قرار است چه اتفاقی بیفتد و هیچ تصویر روشنی از تعمیرات تئاتر شهر نداریم و مثل این است که در تاریکی درباره چیزی نظر می‌دهیم. بنابراین از دوستان می‌خواهم آشکارسازی کنند، نه به این معنا که ما را راضی کنند، بلکه با اطلاع‌رسانی‌شان، جلوی حاشیه‌ها را بگیرند.

نیما دهقان در پایان خطاب به ایسنا نیز گفت: من مطمئنم شما درباره این سوژه با هر که تماس بگیرید، بر مبنای ذهنیتی که از بازسازی قبلی تئاتر شهر دارد، می‌گوید اتفاق ناخوشایندی خواهد بود. ضمن اینکه از خبرگزاری‌ها می‌خواهم که اگر درباره ترمیم تئاتر شهر پیگیری کرده‌اند و با عدم پاسخگویی مسئولان این مجموعه روبرو شده‌اند، این مسئله را اعلام کنند تا شفاف‌سازی صورت بگیرد و هنرمندان تئاتر هم در جریان باشند.