حذف سیمرغ آرای مردمی از جشنواره چهلم فیلم فجر با واکنش‌های متفاوتی مواجه شد. مخالفان معتقدند که این تصمیم باید از روز اول اعلام می شد. موافقان تصمیم نیز بر دقیق نبودن نتیجه نهایی تاکید دارند.

پایگاه خبری تئاتر: امروز دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، از توقف آرای مردمی فجر ۴۰ به‌دلیل عدم اطمینان از صحت و دقت نتایج نظرسنجی، خبر داد و اعلام کرد: به‌خاطر صیانت از آرای مردم و نیز حفظ حقوق صاحبان آثار و جلوگیری از ضایع شدن کوچک‌ترین حقی از فیلمسازان، در این دوره جایزه داوری مردمی را نخواهیم داشت.

سیمرغ مردمی باید دقیق اهدا شود

محمد رضا مدقق، منتقد سینما و مجری شبکه خبر در گفت و گو با ایرنا سیمرغ مردمی را مهم دانست و گفت: این سیمرغ چون اسم مردم رویش است، برای خیلی از تهیه کنندگان اهمیت دارد. همین اهمیت و تاثیری که بر روی فروش فیلم در اکران عمومی می گذاشت باعث می شد درباره این سیمرغ حرف و حدیث وجود داشته باشد. 

امسال در پی اعتراضات تصمیم گرفته شد که این سیمرغ حذف شود. اگر قرار باشد سیمرغی برای آرای مردمی اهدا شود، باید بر اساس جمع بندی دقیق باشد. متغیرهای بسیاری بر روی نتیجه نهایی تاثیرگذارند. ممکن است برای عده ای پیامک ارسال نشود.  همچنین ممکن است کسانی در حجم بالابلیت بخرند و به ناحق در آرا تاثیر بگذارند. 

وی افزود: اگر این متغیرها حذف شود و سیمرغ دقیق اهدا شود خیلی خوب است. در غیر این صورت حذف سیمرغ اقدام خوبی است. امیدواریم در دوره بعد سامانه دقیقی طراحی شود تا هیچ گونه حرف و حدیثی باقی نماند. 

علی رستگار حذف سیمرغ مردمی را خبر شوکه کننده ای عنوان کرد و گفت: این حرکت قابل انتظار نبود. این سیمرغ در این چند سال خیلی تعیین کننده بود. فیلم هایی که این سیمرغ را می گرفتند به صورت خودکار برای اکران نوروز می رفتند و سیمرغ مردمی یک ظرفیت مهم برای اکران سال بعد بود. اگر بنا به حذفش بود، باید از روز اول اعلام می کردند. 

حذف سیمرغ مردمی یک حرکت جهادی بود

رضا منتظری، خبرنگار و فعال رسانه با بیان اینکه من بسیار با این حرکت موافقم توضیح داد همواره طی تمام سال هایی که این سیمرغ مردمی به جشنواره اضافه شد یکی از پرحاشیه ترین و پربحث ترین بخش های جشنواره بوده است. جای سیمرغ مردمی در جشنواره فیلم فجر نیست. در هیچ یک از جشنواره های مردمی نیز سیمرغ مردمی نداریم. یک بدعت گذاری هایی در جشنواره فجر وجود دارد که از اول نباید می بود، حذف سیمرغ مردمی یک حرکت جهادی و انقلابی است. 

حذف صورت مساله

شاهین شجری کهن، منتقد سینما، سیمرغ مردمی را یکی از مناقشه برانگیزترین بخش های جشنواره در سال های گذشته خواند و گفت: همیشه ابهام ها و عدم وضوح درباره انتخاب فیلم برتر و شمارش آرا و میزان دخالت نهادهای برگزار کننده وجود داشته است. 

وی افزود: امسال شکل سنتی را بدون در نظر گرفتن ساختارهای فنی به یک ساز و کار جدید تبدیل کردند. سمفا در گردش کار طبیعی خودش هم مشکلاتی دارد. حذف این سیمرغ باعث می شود ابهام هایی که هر سال وجود داشت، از بین برود. در واقع این اقدام حذف صورت مساله در جایی است که جواب خیلی پیچیده می شود. 

این اتفاق باید روز اول رخ می داد

احسان ناظم بکایی، منتقد سینما با تاکید بر این که حذف سیمرغ مردمی باید در روز اول می افتاد اظهار داشت: تعداد زیادی از مخاطبان سینما از روز اول بلیت خریدند و سالن ها را پر کردند و مشارکت داشتند و یک رقابت جالبی بین چند فیلم ایجاد کردند. این که چند ساعت مانده به مراسم اختتامیه این سیمرغ را حذف کنیم، چندان جالب نیست. 

باید به گذشته کاغذی خودمان برگردیم

بهمن عبداللهی، منتقد سینما با بیان اینکه در هزاره سوم و چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر باید به گذشته خودمان برگردیم گفت جعبه رای گیری و کاغذ و خودکار سیستم دم دست تری است و ما وقتی قواعد بازی را بلد نیستیم نباید از سیستم روز دنیا استفاده کنیم. قبلا که رای گیری کاغذی بود در این زمینه مشکلی نداشت. وقتی با فناوری های نوین رای گیری می کنیم دچار مشکل می شویم.

///.


منبع: خبرگزاری ایرنا