یک ماه پس از معارفه رسمی مدیرعامل جدید خانه هنرمندان ایران، در مراسمی برای تودیع ‌و قدردانی از زحمات مجید رجبی معمار با انتقاد از جداسازی تماشاخانه ایرانشهر از خانه هنرمندان تاکید شد که مدیریت شهری تهران اجازه دهد هنرمندان امور مربوط به خودشان را مدیریت کنند.

چارسو پرس: ۱۲تیرماه بود که جمعی از چهره‌های هنری و فرهنگی و مدیریتی در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران گردهم آمدند تا معارفه محمدمهدی عسگرپور را که پس از مدت‌ها تاخیر نسبت به اعلام  زمان خبر حضورش در مسند مدیریت خانه هنرمندان ایران حکم رسمی گرفته بود، برگزار کنند.

او جانشین مجید رجبی معمار شد که اسفندماه از سمت مدیرعاملی خانه هنرمندان استعفا کرده بود.‌ این درخواست استعفا یک بار رد شد ولی اواخر فروردین ماه شورای عالی خانه هنرمندان با این استعفا موافقت کرد تا برای مدتی حمیدرضا نوربخش که خود یکی از اعضای شورای عالی است، سرپرستی این محکم مجموعه را برعهده داشته باشد و در نهایت تیرماه حکم مدیرعاملی به نام محمدمهدی عسگرپور خورد.

دلیل عمده استعفای‌ رجبی‌ معمار  مشکلات مالی مجموعه عنوان می‌شد ولی خودش تاکید می‌کرد عوامل دیگری هم موثر بود که به نظر می‌رسد بخشی از آن خود را در جداسازی‌ مدیریت تماشاخانه ایرانشهر از خانه هنرمندان پس از انتصاب عسگرپور نمایان کرد.

 در عصر روز دوشنبه دهم مردادماه جمعی دیگر از هنرمندان در همان سالن استاد شهناز جمع شدند تا تودیع رسمی برای مجید رجبی معمار که هنگام معارفه مدیر جدید به دلیل سفر حضور نداشت، برگزار کنند.

سختی‌های اداره خانه هنرمندان در کرونا از زبان ایرج راد

در این مراسم ایرج راد - رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران- در سخنانی بیان کرد: از زمان تصدی مسئولیت آقای رجبی معمار در خانه هنرمندان ایران ایشان تلاش زیادی برای رسیدن به اهداف درنظر گرفته شده، انجام داد ولی کرونا توقف زیادی را در امور ایجاد کرد.

او اشاره کرد که با وجود مشکلات مالی حمایت‌های ویژه‌ای از سوی مدیریت خانه صورت می‌گرفت از جمله اینکه در تماشاخانه ایرانشهر برای مدتی گرفتن ۲۰ درصد فروش از گروههای اجرایی حذف شد ولی بعد به دلیل مشکلات بودجه مجبور به بازگشت آن شدیم. این مشکلات بعد از شیوع کرونا چنان جدی شد که حتی برای پرداخت حقوق کارمندان با مشکل همراه بودیم و متاسفانه تلاش‌ها به نتیجه نمی‌رسید. آقای رجبی معمار با تمام این احوالات خانه هنرمندان را گرداند.

راد اشاره کرد که البته در این مدت اختلاف سلیقه‌هایی وجود داشت و تلاش میشد برطرف شوند ولی درنهایت ایشان اعلام کرد که از دو سو تحت فشار است و استعفا کرد.

حق‌شناس: ارشاد و شهرداری به جای چینش نیرو مدیریت را به هنرمندان دهند 

سپس محمد جواد حق شناس -عضو پیشین کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران- بیان کرد: الگوی ساختاری خانه هنرمندان کشور می تواند به عنوان یک الگوی پیشتاز و فضای مناسب برای الگوبرداری تمام مراکزی که دل در گرو فرهنگ دارند، باشد.

او افزود: در خلال این چند سالی که در کمیسیون فرهنگی شورای شهر حضور داشتم، بررسی زیادی کردیم که آیا میتوان الگوی دیگری را مشابه اینجا ایجاد کرد ولی جایی بهتر از خانه هنرمندان پیدا نکردیم و باید غصه خورد که چرا این مجموعه در حوزه‌های دیگر تکثیر نشده است؟ من شهادت می‌دهم که وقتی فرهنگسراها و مراکز فرهنگی دیگر را مقایسه کنید می‌بینید که چقدر خانه هنرمندان توانسته با داشتن یک قالب ارزشمند مدنی درخشان باشد.

وی‌ گفت: در این چند سال تلاش کردیم کمک‌های لازم را تقویت کنیم و شورا تا حدودی کمیسیون فرهنگی را پذیرفت و ما برای اولین بار برای انجمن‌ها ردیف بودجه مستقل توانستیم تثبیت کنیم و بودجه خانه هنرمندان را هم تقویت کنیم ولی کمک‌ها و نیز ردیف بودجه‌ها در دوران کرونا حذف شد که فکر میکنم همینها باعث دلخوری آقای رجبی معمار شد.
او افزود: امیدوارم مدیریت شهری، زمینه فضاسازی و بروز خلاقیت را برای فعالان و هنرمندان این مجموعه بدون دخالت فراهم کند. اصلأ چرا باید اعمال فشار و سلیقه کنیم و بودجه اختصاص ندهیم؟ که چه شود؟ وزارت ارشاد و شهرداری به جای چینش نیرو اجازه دهند هنرمندان خودشان مدیریت کنند که با حوزه کاری خود بهتر آشنایی دارند و اثربخش‌تر است.

امیدواری نوربخش برای بازگشت ایرانشهر به خانه هنرمندان 

در ادامه حمیدرضا نوربخش -عضو شورای عالی خانه هنرمندان و مدیر عامل خانه موسیقی- به جلسه‌ای با محمدباقر قالیباف در زمانی که شهردار تهران بود اشاره کرد و گفت: آقای قالیباف می‌گفت آقا مجید کسی است که خیلی زود با او دوست می‌شوید و همین اتفاق هم افتاد. یکی از جنبه‌های ایشان اخلاق و سعه صدر مثال زدنی و بعد پاکدستی است. در این مدت ۶ سال مواردی پیش می‌آمد که با انعطاف پذیری و بردباری و خوشرویی زیاد و تعامل کارها را پیش ببرد و فکر میکنم اعضای انجمن‌ها او را دوست داشتند و دارند.

او به تمام اتفاق‌ها و بلایای چند سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد که این ماجراها به لحاظ جسمی برای مدیریت خانه به رجبی معمار فشار و آسیب‌هایی را وارد کرد و از این منطر شاید الان بتواند کمی استراحت کند. ضمن اینکه خوشبختانه شخصیتی مثل آقای عسگرپور که مدیر سرد و گرم چشیده‌ای است آمده و از این بابت جای خوشحالی است. البته یک دغدغه ما همچنان تماشاخانه ایرانشهر است که با بی مهری تلاش می‌کنند آن را پس از سالها از پیکره خانه هنرمندان جدا کنند و امیدوارم با تدبیر مدیران شهری این مجموعه که یکی از معتبرترین مراکز تئاتری است به مجموعه مدیریتی خانه هنرمندان برگردد.

مسجدجامعی: آبروی عسگرپور، آبروی خانه هنرمندان و همه ماست

احمد مسجدجامعی در ادامه این مراسم ابتدا به صحبت‌هایی که از اخلاق مداری رجبی معمار به میان آمد اشاره کرد و این موضوع را با یادآوری تلاشهایی که برای رفع مشکلات دو فیلم «موج مرده» حاتمی‌کیا و «مارمولک» کمال تبریزی در دوران حضورش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی مجید رجبی معمار انجام شد، بیان کرد.

او گفت: برای موج مرده باید به تفاهمی می رسیدیم و فیلمی که قرار بود با قیچی بریده شود مشکلش برطرف شود و این تعامل و وجه اخلاقی از سوی سازنده اثر هم وجود داشت.
درباره فیلم مارمولک هم در مقطعی تغییر نام فیلم مطرح شد ولی در نهایت با وجود برطرف شدن مسائل، تهیه‌کننده این فیلم را لغو اکران کرد و ارشاد چنین کاری نکرد.‌

وی ادامه داد: آقای رجبی معمار چارچوب‌های خود را داشت. او دلش برای این کشور، همبستگی و هنر این سرزمین می‌سوزد و این وجوهی از اخلاق است که در توصیف ایشان گفته شد. 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه هنر، فوق سیاست و ایدئولوژی است و به عسگرپور گفته که شباهت‌هایی با رجبی معمار دارد اظهار کرد: یک ویژگی خانه هنرمندان این است که دوره مدیریت در آن نسبتاً طولانی است، در حالی که عمر مدیریت فرهنگی در کشور ما از عمر مدیریت سیاسی هم کمتر است. هم‌چنین یک خوبی این مرکز برای عسگرپور این است که جمعیت ترمینالی ندارد و جایگاهش الگوسازی است‌. عسگرپور یک مدیر قوی است ولی مدیرعامل به تنهایی نمی‌تواند کارها را بویژه در شرایط بحرانی پیش ببرد و حتما هیات امنا باید حمایت کند.

او گفت: خانه سینما و خانه هنرمندان یک بار در مقطعی در دوره وزارت من یک جزوه مشترک دادند و حالا هم به نظرم اتحاد و همراهی آنها می‌تواند موثر باشد. در این دوره باید به این ظرفیت‌ها توجه شود. البته هر شهرداری که آمده چیزی به اینجا اضافه کرده و اینکه در روز معارفه، تماشاخانه از خانه انفصال پیدا کند مورد انتظار نیست.

مسجدجامعی درباره استعفای رجبی معمار هم گفت: اول به او گفتم در شرایط سخت نباید رفت، ولی گفت که نمی شود کار کرد. من هم گفتم اگر اینطور است پس آبرومندانه برود و خوشبختانه عسگرپور هم آبرومندانه آمد، اما حالا بدانیم که آبروی عسگرپور آبروی این خانه است و آبروی این خانه، آبروی همه ماست.

ایازی: شهردار تهران برای «سه مجید» خانه هنرمندان الزامی نداشت

در بخشی دیگر محمدهادی ایازی در سخنانی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی رجبی معمار در گذشته ابراز امیدواری کرد که در مجلس شورای اسلامی قالیباف برای بودجه این مجموعه پیگیری‌هایی را انجام دهد، چرا که باید هویت مستقل انجمن‌ها حفظ شود و برای این کار باید مدیریت شهری و وزارت ارشاد نیز همراهی کنند.

او افزود: در انتصاب این سه مجید (جوزانی، سرسنگی و رجبی معمار)، شهردار تهران هیچ الزامی برای حضور کسی نداشت. من وقتی شنیدم در روز اول انتصاب آقای عسگرپور تماشاخانه ایرانشهر از خانه جدا شده خیلی تعجب کردم و امیدوارم این مجموعه دوباره برگردد چون قرار است در آنجا فقط تئاتر اجرا شود.

عسگرپور: بد قدم هستم!

در ادامه محمد مهدی عسگرپور گفت: این جلسه ها از نظر من تودیع نیست، چون قرار نیست وداعی صورت بگیرد بویژه آنکه آقای رجبی معمار در مدت ۶ سال با چند شهردار کار کردند و می دانیم که مدیریت حوزه فرهنگ از کارهای سخت در کشور ماست. 

او با اشاره به بروز برخی مشکلات و کمبود قوانین گفت: من قبلاً فکر می کردم قانون کم داریم ولی وزارت ارشاد به اندازه هزار صفحه قانون دارد که باید پرسید چقدر به کار می‌آید؟
وی درباره شیوه مدیریت برخی مدیران گفت: واقعیت این است که زیست بومی که در فرهنگ و هنر کشور ما وجود دارد، خوب تشریح نشده است و این یکی از مشکلات جدی در این حوزه است چون همین سبب می‌شود در تغییر مدیریت‌ها، با اولین چیزی که روبه رو می شویم این است که می‌گویند، برای تغییر ریل آمده‌ایم و گویی هر آنچه از قبل بوده اشتباه است. این مسئله، فرق مدیر بافهم با مدیر برعکسش است؛ چرا که در چند وقت اخیر هم اینها را کم نشنیده‌ایم.

عسگرپور با ابراز امیدواری از اینکه سوءتفاهم پیش آمده در جداسازی تماشاخانه ایرانشهر برطرف شود، گفت: من بدقدم هستم و در خانه سینما هم همین اتفاق افتاد و وقتی آنجا رفتم می خواستند بودجه‌اش را قطع کنند. در اینجا هم این سوءتفاهم برای ایرانشهر رخ داد. البته گویا قرار شده رکورد بشکنم ولی امیدوارم شاهد اتفاق‌های خوب در خانه هنرمندان ایران باشیم.

در این بخش هدایایی از طرف خانه هنرمندان ایران، انجمن خوشنویسان، مدیرعامل خانه موسیقی، محمدباقر قالیباف، ایازی، اداره اتباع امور خارجی و ‌... به رجبی معمار اهدا شد.

رجبی معمار: من بارکش سیاسی نیستم

در پایان مجید رجبی معمار گفت: در شرایط حاضر انتخاب آقای عسگرپور بهترین انتخاب بود و تاکید می‌کنم که او خودی است. ما در این نظام هنوز خودمان را خودی حساب می‌کنیم. باید تلاش کنیم که همه دور هم باشند و خانه هنرمندان چنین جایی بوده است. اوایلی که من به اتفاق آرا آمدم، گویا صحبتهایی درباره حضور من مطرح بوده آن هم به خاطر سابقه نظامی‌ام ولی بعدها متوجه شدند که قصد پادگانی کردن خانه هنرمندان را نداشتم و دوستانی حلالیت خواستند.
وی با اشاره به حاشیه‌هایی که برایش ایجاد کردند اضافه کرد: بعضیها گفتند پس از ۲۲ سال دوران تسلط اصلاح طلبان بر خانه هنرمندان تمام شد در حالی که اینها اصلا سابقه مرا نمی‌شناسد. من خودم مسئولیت فرهنگی سپاه و بسیج را برعهده داشتم. من در دوران جنگ گریه همت و باکری را دیدم که برخی از همین بچه‌هایی که الان ادعای مدیریت جهان هستی را دارند اشک او را درآوردند. من همیشه از تندروی در هر جناحی گریزان بودم. البته عده ای هم فکر می‌کردند که قرار است پرچم جبهه فرهنگی انقلاب را اینجا افراشته کنم ولی تاکید کردم که می خواهم کار فرهنگی و هنری کنم.

او افزود: البته این را هم گفتم که با توجه به مسیولیتم خوب میدانم بسیج و حوزه هنری چه منابعی دارند و باید سراغ آنها رفت پس حالا لازم نیست جبهه انقلاب فرهنگی در خانه هنرمندان داشته باشید.

مدیرعامل پیشین خانه هنرمندان ایران یادآور شد: من خیلی اذیت شدم و از سوی دوستان خودمان در فشار بودم. این را هم بگویم که قرار نبوده بنده خودم را به مدیران ارشاد یا شهرداری معرفی کنم، خیر. آنها باید بیایند خودشان را معرفی کنند ولی من در این هشت، نه ماه در بایکوت کامل بودم و حتی یک نامه ما را جواب ندادند. ما بارکش سیاسی نیستیم، مثل این کسانی که فقط می‌خواهند بگیرند. ما جنس کارمان فرهنگی و هنری بوده و هست. خطوط قرمز نظام و مسائل دینی را هم از تندروهای هر دو طرف بهتر میشناسم. اگر شما مرا یا عسگرپور را نمی‌توانید تحمل کنید پس با چه کسی می‌خواهید کار کنید؟ 

او تاکید کرد: سفارش و خواهش من به دوستان شهرداری و نیز ارشاد این است که قدر آقای عسگرپور را بدانید و تاکید می کنم که ایشان مِنّا است. یا این عبارت می گویم چون چنین کلمه‌ای در میان بعضی دوستان معنای خاص خود را دارد. همچنین بگویم که خانه هنرمندان از زیر بته سبز نشده و با مطالعه می‌گویم که مشابه این خانه را در غرب آسیا نداریم و در شرق هم فقط کره جنوبی دارد که باید ببینید دولت چطور با آن برخورد می‌کند در حالی که وضع ما در مقابل آن افتضاح است.

ایرج راد، منوچهر شاهسواری، محمدمهدی عسگرپور، حمیدرضا نوربخش، احمد مسجدجامعی، حسین مسافرآستانه، محمود رضوی، حبیب والی‌نژاد، کاظم هژیرآزاد، روانبخش صادقی، ابراهیم حقیقی، سیف‌الله صمدیان از حاضران در این نشست بودند.