تایوان با فیلمی با عنوان «آسورای لعنتی» راهی رقابت اسکار ۲۰۲۳ می‌شود.

چارسو پرس: یک درام روان‌شناختی پیچیده و چند لایه با عنوان «آسورای لعنتی» از سوی تایوان به عنوان نماینده این کشور در رقابت نود و پنجمین دوره اسکار در بخش بهترین فیلم بین‌المللی معرفی شد.

این درام که جذاب، خشن و چندوجهی است به یاس جوانان افسون زده تایپه که ناشی از مبارزه بی‌وقفه برای آشتی دادن موقعیت اجتماعی‌شان با فشارهای فزاینده بزرگسالی است می‌پردازد و تیراندازی تصادفی یک نوجوان کاملاً معمولی به مردم را تصویر کرده است.

وقتی «جان» در شب تولد ۱۸ سالگی‌اش در یک بازار شبانه به یک مرد تیراندازی می‌کند، ۶ نفر در این مسیر تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این نوجوان که همه وقتش را صرف بازی آنلاین «دنیای سلطان» می‌کند و یک وبسایت کمیک ایجاد کرده، از سوی پدر سخت‌گیرش وادار می‌شود تا برای ادامه تحصیل راهی خارج از کشور شد و از اینجاست که او یک اسلحه آنلاین سفارش می‌دهد.

با وجود اینکه اغلب چنین مجرمانی با والدین‌شان از سوی جامعه محکوم می‌شوند، اما دلایل اجتماعی و روانی منجر به تیراندازی همچنان به صورت یک راز باقی مانده است، به ویژه که چنین خشونت‌هایی به ندرت در تایوان رخ می‌دهد.

لوی یی-یان کارگردان این فیلم ست و فیلمنامه را نیز خود وی با همکاری سینگ چن نوشته است. جوزف هوانگ نیز در نقش اصلی بازی کرده است.

۶ شخصیتی که به نوعی درگیر این رویداد شده‌اند پیچیده و چند بعدی هستند و هر یک جنبه‌های مثبت و منفی از خود نشان می‌دهند. این رویدادها از زندگی واقعی و بر مبنای گزارش‌های روزنامه‌ها الهام گرفته‌اند.

این فیلم نخستین بار نوامبر ۲۰۲۱ در جشنواره فیلم اسب طلایی تایپه به نمایش درآمد و جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را برای بازی وانگ یو-ژوان از آن خود کرد. این جایزه به علاوه جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی نیز حاصل حضور این فیلم در جشنواره فیلم تایپه ۲۰۲۲ بود. این فیلم در جشنواره فیلم سنگاپور، فیلم تایوان در استرالیا و فیلم‌های تایوان در ونکوور نیز شرکت کرده است.

تایوان چهارمین کشوری است که پس از ایرلند با «دختر ساکت»، سوییس با «یک تکه آسمان» و کره جنوبی با «تصمیم به ترک»، نماینده خود را برای شرکت در اسکار بین‌المللی ۲۰۲۳ معرفی کرده است.