افتتاحیه‌ای ضعیف برای کمدی‌ای که پژمان جمشیدی، حسین یاری، هادی کاظمی، امیرحسین آرمان و بابک کریمی ازجمله بازیگرانش هستند. البته شروع ضعیف در فیلم‌های اطیابی مسبوق به سابقه است.

چارسو پرس: حتی «اطیابی تایم» هم جواب نداد. قرار بود طبق روال ۲سال اخیر، گیشه با اکران کمدی‌ای از مسعود اطیابی رونق بیابد، ولی با «بخارست» این اتفاق رخ نداد. درحالی‌که در ۲ماه اخیر هیچ فیلمی که تهیه‌کننده‌اش احتمال موفقیت تجاری‌اش را بدهد، روی پرده نیامده و شرایط اجتماعی، سینما رفتن را به سنتی منسوخ تبدیل کرده، بخارست با نیت گرم کردن گیشه اکران شد و این نتیجه ۶روز اول نمایش عمومی‌اش است:‌   تعداد تماشاگر: ۳۰هزارو۷۹۳نفر. فروش: یک‌میلیاردو۲۶ میلیون‌و۷۷۸هزار تومان.

افتتاحیه‌ای ضعیف برای کمدی‌ای که پژمان جمشیدی، حسین یاری، هادی کاظمی، امیرحسین آرمان و بابک کریمی ازجمله بازیگرانش هستند. البته شروع ضعیف در فیلم‌های اطیابی مسبوق به سابقه است. «دینامیت» هم در تیر۱۴۰۱ بعد از یک فترت طولانی روی پرده آمد و فروش روزهای اولش هم خیلی خوب نبود؛ به‌خصوص اینکه اکران این فیلم با موج تازه کرونا همزمان شد و پیش از آن هم مدت‌ها بود کمتر کسی به سینما می‌رفت.

درواقع دینامیت در استمرار در اکران به فروش بالایی دست یافت و دست‌کم ۲ماه طول کشید تا اصطلاحا موتورش گرم شود و اوج بگیرد؛ فیلمی که در طولانی‌ترین اکران تاریخ سینمای ایران تا پایان سال۱۴۰۰ روی پرده ماند و کمی بعد هم جای خود را به «انفرادی» دیگر کمدی اطیابی داد که با ۷۳میلیارد تومان فروش صدرنشین جدول گیشه امسال است و با قاطعیت می‌توان گفت تا پایان سال هیچ فیلمی به گردش هم نخواهد رسید.

اکران در وقت اضافه

در روزهایی که سینماها به‌شدت با بحران مخاطب مواجه شده بودند، عده‌ای اعتقاد داشتند تغییر نکردن فیلم‌های روی پرده و تکراری بودنشان یکی از دلایل کاهش چشمگیر مخاطبان است و اگر فیلم‌های جذابی روی پرده بیاید، مخاطب به سینما بازخواهد گشت. یکی از فیلم‌هایی که برای این ماجرا رویش حساب شده بود بخارست بود و خیلی‌ها امید داشتند کمدی که پژمان جمشیدی یکی از بازیگرانش است، رونق را به گیشه بازگرداند. اینطور که اطیابی می‌گوید سینماداران هم اصرار زیادی برای اکران این فیلم داشتند: «۵پیشنهاد اکران عمومی «بخارست»

 در جلسه‌ای که با سینماداران داشتم، مطرح شد. درواقع سینماداران اصرار داشتند تا این فیلم در سینماهای کشور اکران شود. اکران چنین فیلم‌هایی می‌تواند کمکی به ادامه اکران دیگر فیلم‌ها در  سینماها باشد.»

اطیابی که با مهر گفت‌وگو می‌کرد، زمان بد اکران فیلم‌هایش را مسبوق به سابقه می‌داند: «بیش از یک‌دهه است که فیلم‌هایی می‌سازم تا در بدترین شرایط کمکی به بهتر شدن حال و هوای مردم جامعه بکند؛ این روند درست از اکران «خروس جنگی» در اوج اتفاقات سال۸۸ آغاز شد. آن زمان نیز سینما با بحران بسیاری همراه بود، اما توانستیم با اکران برخی از فیلم‌ها مردم را به سینما بازگردانیم.»

برای حال خوب مخاطب

نیاز به ایجاد فضای پرنشاط و فاصله گرفتن از رخدادهای تلخ یکی از اهداف سازندگان بخارست در اکران بدموقع فیلمشان است. اطیابی در این‌باره می‌گوید: «مهم‌ترین اتفاق این است که حال مردم حتی برای زمان کوتاهی خوب شود و اگر فیلم‌های من بتواند چنین حسی را ایجاد کند، بسیار خوب است.»

کمدی‌های این سال‌های مسعود اطیابی به شهادت فروش خوبشان جزو فیلم‌هایی بوده‌اند که فضای پرنشاطی را برای تماشاگران رقم زده‌اند. آوردن خنده بر لب‌های مردم وظیفه‌ای است که این کارگردان بر عهده خود می‌بیند: «معتقدم هم‌اکنون نخستین کاری که باید برای مردم جامعه انجام داد این است که شادی را به جامعه بازگردانیم.»

اکرانی که طولانی‌مدت خواهد بود

باتوجه به شرایط فعلی اکران، بخارست احتمالا اکرانی طولانی‌مدت را تجربه خواهد کرد؛ اتفاقی که زمان نمایش عمومی دینامیت هم رخ داد. آن موقع بحران کرونا نمایش فیلم‌های دیگر را تقریبا منتفی کرده بود و این بار هم صاحبان فیلم‌ها رغبتی به نمایش آثارشان نشان نمی‌دهند. با این حساب کمدی اطیابی فرصت کافی برای جبران افتتاحیه ضعیفش خواهد داشت؛ ضمن اینکه در این روزها بخارست با همین وضعیت هم تماشاگران بیشتری نسبت به دیگر فیلم‌های روی پرده دارد.‌

///.


منبع: روزنامه همشهری