کارگردان نمایش «مرد» که در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفته است به این نکته اشاره دارد که گویا مخاطب با تئاتر دولتی قهر کرده و مدیریت باید برای این امر راهکاری بیاندیشد.

چارسو پرس: حسین احمدخانی نویسنده و کارگردان نمایش «مرد» که این روزها در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است، درباره موضوع این اثر نمایشی گفت: در قالب یک جمله موضوع نمایش این است که: مَرد مُرد؛ «مَرد» روایتگر داستان یک جانباز قطع نخاع شیمیایی دوران دفاع مقدس است.

وی درباره روند تولید نمایش «مَرد» توضیح داد: ما از حدود یک ماه و نیم پیش روند تولید این اثر نمایشی را شروع کردیم و تمرین‌های اثر را که دارای ۳ پرسوناژ است با حضور فاطمه زمانی، شیوا آریایی و خودم انجام دادیم.

احمدخانی درباره تولید و اجرای تئاتر در شرایط فعلی موجود برای تبلیغات و همچنین اجرا کردن یا نکردن تئاتر، یادآور شد: وقتی آب کم می‌شود یک کشاورز کشت خود را متوقف نمی‌کند. ما هم مانند کشاورزان هستیم و باید با زحمت بیشتر و راه‌های خلاقانه‌تر کار کنیم تا گرسنه نمانیم. ما هم به نوعی به کم‌آبی تئاتر رسیده‌ایم ولی نباید کار را متوقف کنیم زیرا برخی زندگی‌شان از طریق تئاتر می‌گذرد.

کارگردان نمایش «مَرد» با اشاره به اینکه ما تئاتری‌ها به جز تئاتر کار دیگری بلد نیستیم، تأکید کرد: همه شرایط موجود را درک می‌کنیم ولی باید چراغ تئاتر را روشن نگه داریم. چرا داندان‌پزشک و مغازه‌دار یا هر شغل دیگری کار خود را تعطیل نمی‌کند و تعطیلی باید برای تئاتر باشد؟

وی در ادامه سخنان خود متذکر شد: در سالن‌های خصوصی تئاتر وضعیت مخاطب بهتر از سالن‌های دولتی است، گویا مخاطب با تئاتر دولتی قهر کرده است. مدیریت باید برای حل این معضل راهکاری بیاندیشد.

احمدخانی تصریح کرد: درست است نمایش من درباره حوزه جنگ است ولی من حرفم را در اثر زده‌ام و سعی کرده‌ام نقدی منصفانه و غیرشعاری به شرایط داشته باشم.

وی در پایان با اشاره به اینکه نمایش «مَرد» می‌تواند تا ۲۵ اسفند روی صحنه باشد، گفت: اگر در جذب مخاطب موفق باشیم تا ۲۵ اسفند به کار خود ادامه می‌دهیم ولی اگر چند روز متوالی با صندلی خالی اجرا کنیم، طبق تصمیم گروهی به اجرا ادامه نخواهیم داد.


منبع: خبرگزاری مهر