در این مطلب ۲۵ واقعیت درباره صنعت سینما و فیلم‌سازی و همچنین هالیوود را مرور می‌کنیم. نکاتی که شاید بعضی‌ از آنها را می‌دانید و برخی را هرگز نمی‌دانستید.

چارسو پرس: سینما همیشه یکی از جذاب‌ترین هنرها بوده. ترکیب نور و رنگ و قصه‌هایی که بیننده را به دنیای دیگری می‌برد. اما بسیاری از مردم تنها همان لایه ظاهری سینما را می‌بینند. یک سرگرمی خوش رنگ و لعاب که برای چند ساعتی شما را از زندگی معمولی خارج می‌کند. اما در پشت پرده صنعت سینما واقعیت‌هایی وجود دارد که شاید بسیاری از آن بی‌خبر باشند. از اتفاقات ناگواری که برای عوامل یک فیلم می‌افتد تا قربانی شدن محیط‌زیست و حیوانات. حتی چهره واقعی برخی آدمها در پشت دوربین شکل دیگری است که نمی‌توان آن را به ظاهر جذاب سینما مرتبط کرد. در اینجا ۲۵ واقعیت درباره صنعت سینما و فیلم‌سازی و همچنین هالیوود را مرور می‌کنیم. نکاتی که شاید بعضی‌ از آنها را می‌دانید و برخی را هرگز نمی‌دانستید.

۲۵. برخی از منتقدان فیلم، نقدهای جعلی می‌دهند

احتمالا برایتان اتفاق افتاده باشد که پیش از دیدن یک فیلم نقدهایی که درباره آن موجود است را مرور کرده کنید. بعد از این ممکن است در نقدها تصویر بسیار جذابی از فیلم نشان داده شده و شما مجاب شده‌اید که آن را تماشا کنید. اما هیچ تناسبی میان تعریف‌های منتقد و فیلم پیدا نکرده‌اید. در صنعت فیلمسازی بخشی عظیم وجود دارد به نام بازاریابی، بخشی که با ارائه غذا، بلیط و شرایط رایگان برای برخی منتقدان، در واقع آنها را می‌خرد. منتقد به دلیل ادای دین به سازندگان از محصول آنها تعریف می‌کند و این امتیاز آن اثر را بالا می‌برد. بنابراین نمی‌توان به هر نقد و منتقدی اطمینان کرد. حتی برخی چهره‌های مشهور نقد در هالیوود وجود دارند که چند نقد با رویکردهای متفاوت برای یک فیلم می‌نویسند و برای سازندگان ارسال می‌کنند. در ازای انتخاب هر نقد آنها هم پول جداگانه‌ای دریافت می‌کنند. این موضوع در تمام کشورهای دنیا وجود دارد و هالیوود هم به عنوان غول فیلمسازی جهان از آن مستثنا نیست.

۲۴. سه فیلم اولی که در جهان ساخته شد

براساس کتاب ثبت رکوردهای گینس، قدیمی‌ترین نسخه فیلم باقی‌مانده تا امروز، یک فیلم ۲ ثانیه‌ای است که با نام «باغ راندها» شناخته می‌شود. اما واقعیت این است که اولین فیلم ساخته شده، قطعه‌ای است که از حرکت اسب‌ها توسط چند دوربین، فیلمبرداری شده. این فیلم برای پاسخ به این سوال ساخته شد که آیا در زمان تاختن اسب‌ها تمام سم آن‌ها بر روی زمین می‌خورد یا نه؟ که پاسخ آن مثبت بود. اما سومین فیلم ابتدایی تاریخ سینما که مشهورترین آنها هم است، چند ثانیه از حرکت یک قطار را نشان می‌دهد. داستان مشهوری درباره این فیلم وجود دارد که مردم وقتی برای اولین بار این فیلم را دیدند فکر کردند هر لحظه ممکن است قطار از پرده نمایش خارج شود و به سوی آنها بیاید. به همین دلیل در زمان نمایش بسیاری از تماشگران خود را از پرده نمایش دور می‌کردند و یا پشت صندلی‌ها پنهان می‌شدند.

۲۳. بسیاری از فیلم‌نامه‌‌ها کپی شده‌اند

شاید درباره این نکته به موضوع حق کپی‌رایت فکر کنید. اما واقعیت این است که حق کپی رایت برای فیلمنامه‌های نوشته شده مطرح است نه برای ایده‌ها. ایده‌های زیادی از طرف افراد ناشناس، بدون اینکه از فرد ایده دهنده نامی برده شود، در سینما تبدیل به فیلمنامه شده. یک روز ایده‌ای در جایی بیان شده و بعد سازندگان آن را به یک فیلمنامه‌نویس می‌دهند و او هم بدون هیچ فکری آن را تبدیل به یک فیلم می‌کند. در این شرایط هیچ قانونی هم از ایده‌پرداز حمایت نمی‌کند.

۲۲. درباره بعضی فیلم‌ها، کارگردان باید ثابت می‌کرد که بازیگران را نمی‌کشد

۲۵ واقعیت درباره سینما و پشت‌صحنه‌ فیلم‌ها که احتمالا نمی‌دانید

در سال ۱۹۸۰ فیلمی کم‌هزینه با عنوان «کانیبال هولوکاست» (Cannibal Holocaust) ساخته شد. این فیلم درباره گروهی از مردم شناسان بود که به جنگل های آمازون می‌روند تا درباره سرنوشت یک گروه فیلمبرداری مستند تحقیق کنند. این گروه مستندساز برای کار بر روی قبایل آدم‌خوار به این مناطق رفته بودند. فیلم آنقدر واقع‌گرایانه بود که کارگردانش روجرو دئوداتو، مجبور شد به دادگاه برود و ثابت کند که هیچ بازیگری در جریان فیلم واقعا کشته نشده است. «کانیبال هولوکاست» در میان طرفداران دوآتیشه ژانر ترسناک، علیرغم اینکه اکرانش با ممنوعیت در چندین کشور روبرو بود، یک کالت کلاسیک مشهور محسوب می‌شود.

۲۱. بعضی از بازیگران برای رسیدن به یک نقش سختی‌های زیادی می‌کشند

۲۵ واقعیت درباره سینما و پشت‌صحنه‌ فیلم‌ها که احتمالا نمی‌دانید

داستان‌های زیادی درباره این موضوع وجود دارد که کم و بیش در مصاحبه بازیگران درباره آن صحبت شده. مثلا ساندار بولاک برای فیلم «بیست و هشت روز» (۲۸ Days) ماه‌ها به بخش بازپروری معتادان می‌رفته تا به نقش خود در این فیلم که یک معتاد تازه ترک کرده نزدیک شود. اما یکی از داستان‌هایی که کمتر درباره آن صحبت شده درباره چارلی شین است. این بازیگر که در فیلم «مرخصی فریس بولر» (Ferris Bueller’s Day Off) نقش کوتاهی هم داشت، اما برای اینکه نقش یک معتاد را به درستی بازی کند، ۴۸ ساعت نخوابید و این کاری فراتر از یک تحقیق برای نزدیک شدن به نقش بود.

۲۰. آیا می‌توان جایزه گلدن گلوب و اسکار را خرید؟

چند سال پیش شایعه‌ای توسط خبرگزاری ایندیپندت منتشر شد که در آن پرده از یک شایعه درباره مراسم گلدن گلوب بر می‌داشت. در این گزارش آمده بود که بسیاری از فیلم‌ها در این مراسم به دلیل رشوه‌های گران قیمت تهیه‌کننده‌ها به انجمن برگزارکننده گلدن گلوب، جوایزی را دریافت می‌کنند. همچنین سال ۱۹۸۲، بازیگری به نام پیا زادورا که تقریبا ناشناخته بود برای بازی در فیلمی به نام «پروانه» (Butterfly) برنده جایزه اسکار شد. منتقدان سینمایی بسیار از این جایزه ابراز تعجب کردند و عملکرد اسکار را مورد انتقاد قرار دادند. این اتفاق باعث شد بسیاری این شایعه را مطرح کنند که شوهر زادورا، که تهیه‌کننده فیلم هم بود، قبل از رای دادن با انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) برای آخر هفته به لاس ‌وگاس رفته و در آنجا رای را به نفع همسرش تغییر داده.

۱۹. در جریان ساخت فیلم‌ها با حیوانات بدرفتاری می‌شود

۲۵ واقعیت درباره سینما و پشت‌صحنه‌ فیلم‌ها که احتمالا نمی‌دانید

فیلم‌های زیادی درباره زندگی حیوانات و یا با حضور آنها در هالیوود ساخته می‌شود. ممکن است در ابتدا یا انتهای این فیلم‌ها دیده باشید که زیرنویسی می‌آید با این مضمون: «هیچ حیوانی در طول ساخت این فیلم آسیب ندیده است». این پیام گاهی با واقعیت منطبق است، اما در بسیاری مواقع تنها یک پیام برای رفع مسئولیت از سوی سازندگان است. در بسیاری از فیلم‌هایی که با حضور حیوانات ساخته می‌شود بدرفتاری‌های شدید با حیوانات و یا حتی مرگ واقعی آنها اتفاق می‌افتد. تعداد زیادی از این اتفاقات پنهان می‌ماند، اما مثلا طبق گزارش‌ها از پشت صحنه فیلم «زندگی پی» (Life of Pi)، ببری که نقش اصلی فیلم را بر عهده داشت در حین  فیلمبرداری تقریبا غرق شده.

۱۸. هالیوود بازیگران مجرم را مخفی می‌کند

۲۵ واقعیت درباره سینما و پشت‌صحنه‌ فیلم‌ها که احتمالا نمی‌دانید

در سال‌های اخیر جنبش‌هایی مانند می‌تو  به راه افتاده که به سرعت کوچکترین اشتباهات سلبریتی‌ها را فاش می‌کند و در برابر مردم و مدعی العموم قرار می‌دهد. اما با همه این‌ها بازهم اتفاقاتی در پشت پرده سینما در جریان است که باعث می‌شود هالیوود اجازه ندهد که بازیگرانش محکومیت واقعی جرایم خود را بپردازند. یکی از اتفاقاتی که در زمان خودش مخفی ماند، قتلی بود که توسط متیو برودریک بازیگر کمدی هالیوود انجام شد. این بازیگر در یک مسافر جاده‌ای به همراه دوست دخترش، به دلیل اشتباه در رانندگی با دو زن تصادف می‌کند و هردوی آن زن‌ها کشته می‌شوند. اما با حمایت هالیوود، در ازای این جرم، تنها به ۱۷۵ دلار جریمه نقدی محکوم شد.

۱۷. واقعیتی درباره در یکی از صحنه‌های مهم تاریخ سینما

۲۵ واقعیت درباره سینما و پشت‌صحنه‌ فیلم‌ها که احتمالا نمی‌دانید

فیلم «مهاجمان صندوق گمشده» (Raiders of the Lost Ark) اولین قسمت از سری فیلم‌های مشهور ایندیانا جونز است که محبوبیت بسیار زیادی میان عام مردم و منتقدان دارد. یکی از صحنه‌های به یادماندنی این فیلم زمانی است که ایندیانا با بازی هریسون فورد قرار است با یک مرد شرور روبرو شود و بجنگد. در ابتدا قرار بود این جنگ دو نفره با شمشیر باشد. اما فورد در روز فیلمبرداری این صحنه حال خوبی نداشت و یک بدل به جای او تنها اسلحه خود را از جیب درآورد. با این وجود بازهم این سکانس بسیار ماندگار شده.

۱۶. آنچه الن ریکمن در فیلم «هری پاتر» (Harry potter) می‌دانست

۲۵ واقعیت درباره سینما و پشت‌صحنه‌ فیلم‌ها که احتمالا نمی‌دانید

یکی از رازهای مهم هالیوود حرفی است که آلن ریکمن با خود به آن دنیا برد. او در نقش اسنیپ معلم بداخلاق مدرسه جادوگری هاگوارتز به شهرت زیادی رسیده بود. اما به سرطان مبتلا شد و در دنیای واقعی مرد. رازی که الن ریکمن می‌دانست و بعدها توسط جی کی رولینگ فاش شد این بود که در واقع اسنیپ هری‌پاتر را خیلی دوست داشته و همیشه از او مراقبت می‌کرده. دلیل این علاقه به عشق قدیمی اسنیپ نسبت به مادر هری بر می‌گردد. رازی که ریکمن با خود به گور برد.

۱۵. ستاره‌های خیابان هالیوود خریدنی است

حتما در خبرها دیده یا خوانده‌اید که یک سلبریتی از اینکه ستاره‌ای در پیاده‌روی مشهور هالیوود به نامش زده‌اند، شگفت‌زده شده‌. اما واقعیت این است که آنها کاملا در جریان این اتفاق هستند، چون این کار یک روند اداری طولانی دارد. از طرفی هر فردی اگر یک سری ویژگی‌ها را داشته باشد می‌تواند با پرداخت هزینه ۳۰ هزار دلار درخواست ایجاد ستاره در پیاده روی هالیوود را بدهد. این هزینه صرف نصب و نگه‌داری این ستاره می‌شود.

۱۴. گرانی بیش از حد کالاهای مربوط به سالن‌های سینما

همیشه این سوال در تمام جهان مطرح بوده که چرا یک بسته پاپ‌کورن در داخل سینما گران‌تر از مغازه‌های عادی شهر است. واقعیت این است که سینماها باید برای خرید فیلم مبلغی را بپردازند و از طرفی تا چند هفته از اکران آن نگذرد، به سود نمی‌رسند. این موضوع باعث می‌شود که از طریق دیگر، مخصوصا فروش خوراکی‌ها و محصولات فرهنگی در سالن انتظار، بخشی از این هزینه‌ها را جبران کنند. بنابراین زمانی که قیمت گران خوراکی‌های سینما را می‌بینید نباید زیاد تعجب کنید.

۱۳. تریلرهای فیلم عمدا شما را فریب می‌دهند

دو دلیل اصلی برای این کار فریب‌کارانه وجود دارد. اول اینکه سازندگان آثار سینمایی قصد دارند با این روش صندلی‌های سینماها را هرچه بیشتر پر کنند. گاهی حتی ممکن است یک فیلم رمانتیک را به صورت یک فیلم کمدی در تریلر به نمایش درآورند تا جذابیت بیشتری پیدا کند. اما دلیل دوم شاید مهم‌تر باشد و آن جلوگیری از لو رفتن داستان و پایان فیلم است. مثلا یکی از مثال‌های مشهور در این زمینه فیلم «هفت» (Seven) است. در تریلرهای این فیلم هیچ اسمی از کوین اسپیسی برده نمی‌شد، چون سازندگان قصد نداشتند قاتل قصه فاش شود.

۱۲. پگ انتویستل، از روی کلمه هالیوود سقوط کرد

۲۵ واقعیت درباره سینما و پشت‌صحنه‌ فیلم‌ها که احتمالا نمی‌دانید

پگ انتویستل، بازیگر مشهوری در اوایل قرن بیستم بود. این زن از یک دوره افسردگی شدید رنج می‌برد و در نهایت به کوه مشهور در ایالت کالیفرنیا رفت که لوگوی هالیوود بر روی آن قراردارد. انتویستل بالای حرف «H» ایستاد و از آنجا خودش را به پایان انداخت. داستان‌های زیادی درباره او وجود دارد که حتی شکل خرافه گرفته. بعضی می‌گویند حرف «H» روح او را تسخیر کرده بوده و حتی هنوز هم روح او در بالای آن کوه مشهور وجود دارد.

۱۱. خصومت آلفرد هیچکاک و والت دیزنی

هیچکاک و والت‌دیزنی هردو از نابغه‌های تاریخ سینمای جهان هستند. یکی شاهکارهای بزرگی در ژانر جنایی و ترسناک خلق کرده و دیگری موفق‌ترین انیمیشن‌ساز جهان لقب گرفته. اما مشهور است که آنقدر والت دیزنی از فیلم‌های هیچکاک و مخصوصا «روانی» نفرت داشته که هیچ‌گاه اجازه نداده هیچکاک در شرکت والت دیزنی فیلم بسازد و یا همکاری بین آنها شکل بگیرد.

۱۰. فریاد ویلهلم، صدای بسیاری از فریادهای سینماست

فریاد ویلهلم یک جلوه صوتی است که در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی هنگام اصابت گلوله به شخصی یا سقوط از ساختمان استفاده می‌شود. این افکت بیش از ۶۰ سال پیش ساخته شده، اما هنوز بدون هیچ تغییری در فیلم‌های امروزی هم همچنان از آن استفاده می‌شود. کویینتین تارانتینو و پیتر جکسون از جمله کارگردانانی هستند که از این صدا در فیلم‌های خود معمولا استفاده می‌کنند. اولین بار از این افکت در سال ۱۹۵۱ در فیلم «طبل‌های دوردست» (Distant Drums) با بازی گری کوپر استفاده شد، زمانی که مردی در حال عبور از رودخانه بود و ناگهان توسط تمساح به زیر آب کشیده شد. از آن زمان تاکنون، فریاد ویلهلم به عنوان یک افکت صوتی در بیش از ۲۰۰ فیلم استفاده شده.

۹. داستان برادران وارنر

۲۵ واقعیت درباره سینما و پشت‌صحنه‌ فیلم‌ها که احتمالا نمی‌دانید

برادران وانر یکی از مشهورتین شرکت‌های خانوادگی هالیوود را اداره می‌کردند. در حال حاضر بیش از نیم قرن از مرگ آخرین برادر گذشته اما هنوز این شرکت پا برجا است و با ادغام با شرکت‌های دیگر هنوز نام این چهار برادر را زنده نگه‌داشته‌اند. آلبرت، هری، سام و جک از سال ۱۹۱۲ کار خود را رسما با تاسیس شرکت فیلمسازی خود شروع کردند. نکات بسیار جالبی درباره زندگی و کار آنها وجود دارد، اما شاید جالب‌ترین آن، خلق شخصیت مشهور باگز بانی یا همان خرگوشی است که همیشه با هویجش در انیمیشن‌ها حضور داشت. از نکات دیگر جالب زندگی کاری این چهار برادر این است که آنها اولین افرادی بودند که ایده گذاشتن صدای بازیگران بر روی فیلم را مطرح کردند تا سینما از حالت صامت خارج شود.

۸. اولین فیلم ناطق جهان

در سال ۱۹۲۷ اولین فیلم ناطق تاریخ سینمای جهان با نام «خواننده جاز» (The Jazz Singer) توسط کمپانی برادران وانر، ساخته شد. این فیلم با هزینه بسیار زیاد ۴۰۰ هزار دلار تولید شد که یکی از پرخرج‌ترین پروژ‌ه‌های آن سال‌ها به حساب می‌آمد. اما یکی از مشکلات بزرگ فیلم، برچسب نژادپرستانه‌ای بود که به آن زده شد و همین موضوع آن را از مرکز توجه خارج کرده. در این فیلم آل جولسون، با سیاه کردن صورت خود در تمام فیلم بازی می‌کند و این با چارچوب‌های اجتماعی روز دنیا همخوانی ندارد.

۷. قرار بود هالیوود یک جامعه مذهبی باشد

این یک حقیقت کمتر گفته شده درباره هالیوود است. در سال‌ ۱۸۳۵، در جایی که الان شهر هالیوود بنا شده، تنها چند کلبه گلی بود. بعدتر تلاش شد تا این منطقه گسترش پیدا کند. اما مهندسان و شهرسازانی که می‌خواستند این ناحیه را بسازند در فکر ایجاد یک منطقه مذهبی بودند. بنابراین مصرف مشروبات الکلی در آنجا ممنوع بود و کلیساهای زیادی در بافت آن در نظرگرفته شد. اما همه این تمهیدات با شروع قرن بیستم تغییر کرد و کم‌کم کمپانی‌های فیلمسازی جای بافت سنتی و مذهبی هالیوود را گرفتند.

۶. تهیه کننده «بر باد رفته» به دلیل استفاده از الفاظ رکیک در فیلم، متهم شد

۲۵ واقعیت درباره سینما و پشت‌صحنه‌ فیلم‌ها که احتمالا نمی‌دانید

شاید امروز و با توجه به تغییراتی که در ادبیات محاوره مردم جهان به وجود آمده این نکته شما را متعجب کند. اما در سال ۱۹۳۹ وقتی فیلم مشهور «برباد رفته» (Gone with the Wind) اکران شد، تهیه کننده آن دیوید او.سلزنیک، به دلیل استفاده از یک جمله خیلی ساده به جریمه نقدی ۵ هزار دلاری متهم شد. در سکانس پایانی فیلم وقتی رت باتلر از خانه بیرون می‌رود، اسکارلت اوهارا به او می‌گوید:«چه کنم» و باتلر جواب می‌دهد:«صادقانه بگویم، به من ربطی ندارد». جمله در آن سال بسیار از سوی انجمن‌های مختلف با انتقاد روبرو شد.

۵. چراغ‌های چشمک‌زن مشهور در ساختمان کپیتال رکوردز در هالیوود

۲۵ واقعیت درباره سینما و پشت‌صحنه‌ فیلم‌ها که احتمالا نمی‌دانید

ساختمان کپیتال رکوردز یکی از ساختمان‌های مشهور منطقه هالیوود است. یک واقعیت جالب درباره این ساختمان وجود دارد. چراغ‌های چشمک‌زن این ساختمان قدیمی، در واقع دارد به زبان مورس پیامی را ارسال می‌کند. آن پیام کلمه هالیوود است.  آلن لیوینگستون، رئیس سابق ساختمان کاپیتال، در ابتدا این ایده را داشت که چراغ های چشمک زن باید از کد مورس استفاده کنند و پیامی داشته باشند. لی‌لا مورس، نوه ساموئل مورس مخترع این زبان بین‌المللی، این طرح را بعد از پایه‌گذاری، افتتاح کرد.

۴. ساخت یک فیلم روند بسیار طولانی است

بسیاری از افراد فکر می‌کنند ساختن فیلم به این شکل است که چند دوربین تهیه‌ می‌کنند، با چند بازیگر قرارداد می‌بندند و یک مکان را هم به عنوان لوکیشن انتخاب می‌کنند. هرچه این انتخاب‌ها عالی‌تر فیلم هم بهتر از کار در می‌آید و دیگر زمان زیادی لازم ندارد. اما مثلا برای ساخت فیلمی مثل «آواتار» یک دهه زمان لازم بود. از جمع‌آوری بودجه، تا راضی کردن بازیگران برای قرارداد بستن و حتی انتظار برای استفاده از یک لوکیشن، همه ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان لازم داشته باشد.

۳. واقعیتی دیگر که الن ریکمن در آن نقش دارد

۲۵ واقعیت درباره سینما و پشت‌صحنه‌ فیلم‌ها که احتمالا نمی‌دانید

آلن ریکمن به غیر از اسنیپ در سری فیلم‌های «هری‌ پاتر»، در نقش هانس گروبر تروریست در فیلم «جان سخت» (Die Hard) شهرت فراوانی دارد. در یکی از سکانس‌های مشهور این فیلم، گروبر مردم را در یک ساختمان اداری در لس آنجلس گروگان نگه می‌دارد و بروس ویلیس در نقش جان مک کلن باید در نقش نجات‌دهنده وارد شود. در صحنه‌ای نزدیک پایان فیلم، جایی که گروبر از لبه ساختمان آویزان شده، کارگردان به ریکمن گفت که پس از شمارش تا عدد سه او را رها خواهد کرد. اما زمانی که او شروع به شمارش کرد، ریکمن پس از شمردن عدد یک به پایین انداخته شد. بنابراین حالت چهره گروبر که در این سکانس دیده می‌شود، بیان واقعی ترس در چهره آلن ریکمن است.

۲. بند اخلاق کاری در قراردادهای هالیوود

بازیگر بودن در اوایل قرن بیستم کار سخت‌تری بود. آنها در قراردادهای خود یک بند اخلاقی را باید امضا می‌کردند که به استودیوهای فیلمسازی این اجازه را می‌داد که درباره ازدواج بازیگران و حتی بچه‌دار شدنشان در طول قرارداد برای بازی در یک فیلم، اظهارنظر می‌کردند. حتی این اتفاق افتاده بود که به دلیل پذیرش یک ازدواج نادرست از نظر استودیو بازیگری اخراج می‌شد. واقعیت این است که این بند اخلاقی هنوز هم در قراردادهای هالیوود وجود دارد اما عمل و اعتنا به آن بسیار کم‌رنگ شده.

۱. تقابل برادران وارنر و آدولف هیتر

۲۵ واقعیت درباره سینما و پشت‌صحنه‌ فیلم‌ها که احتمالا نمی‌دانید

درباره نکات جالب زندگی کاری برادران وارنر و نوآوری های آنها در هالیوود نوشتیم. اما یک نکته مهم درباره مسیر کاری این برادران وجود دارد که باید به صورت جداگانه به آن پرداخته شود. جک وارنر در سال ۱۹۳۹ با ساخت فیلم «اعترافات یک جاسوس نازی» (Confessions of a Nazi Spy)، نقد شدیدی نسبت به هیتلر و سیاست‌های او به نمایش گذاشت. این فیلم وارنر را در لیست اعدام‌های حزب نازی قرار داد. اما آدولف هیتلر پس از چندسال قدرت‌نمایی در جهان، با خودکشی به زندگیش پایان داد و جک وارنر در امان ماند.

منبع: List25

///.


منبع: دیجی‌مگ