مرکز کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در راستای تقویت پایه‌های تربیتی در جامعه و آموزش‌های فنی و علمی در حوزه حقوقی، نمایش «الف مثله عبد»؛ برگرفته از داستانی واقعی را روی صحنه می‌برد.
چارسو پرس: کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، نمایش «الف مثله عبد» به نویسندگی مهدی تاج‌الدین و کارگردانی آرش دادگر و بازی بازیگران همچون بهرام ابراهیمی، صدف اسپهبدی، فرید قبادی، الیکا ناصری و حسین پورکریمی است و مرکز وکلا،کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در دوره تعالی و پیشرفت با استفاده از ابزارهای موجود از جمله سینما و تئاتر، ضمن انتقال تجربیات خود به مردم و جامعه هدف، دستاوردهای خود را به نمایش می‌گذارد؛ به همین منظور این مرکز، تهیه‌کنندگی نمایش «الف مثله عبد» را برعهده دارد.

نمایش «الف مثله عبد» قصه جوان بی‌گناهی است که بر اثر تربیت ناصحیح و سختگیرانه پدری مستبد در دام دختر و مادری تبهکار اسیر شده و در نهایت به دست آنان به قتل می‌رسد. ابراهیم، پدر عبد در مقابل هر خطایی که از فرزندش سر می‌زند ولو ناچیز و بی‌اهمیت بی‌رحمانه او را تنبیه می‌کند. او حاضر به پذیرفتن هیچ نصیحتی نبوده و خود را عقل کل می‌داند. ابراهیم باور دارد که با بر طرف کردن نیازهای مالی عبد، او را نسبت به هر چیز بی‌نیاز ساخته است غافل از اینکه عشق و محبت که پایه رشد و پرورش هر انسانی است را از او دریغ داشته است.

عبد که به تازگی در صفحه اینستاگرام با دختری به نام دلارام آشنا شده با نخستین ابراز عشق از سوی دلارام فریب خورده و به دعوت او رهسپار خانه آنان می‌شود. غافل از اینکه دلارام و مادرش برای او دام پهن کرده‌اند.
عبد کشته می‌شود، دلارام و مادرش دستگیر شده و به اعدام محکوم می‌شوند. در حالیکه همگان معتقد به گناه‌کار بودن مادر و دختر هستند و زمان اعدام را انتظار می‌کشند، وکیل زبردستی پیدا شده و ….

«الف مثله عبد» نقدی صریح بر روش‌های ناصحیح تربیتی والدینی است که گمان می‌کنند با خشونت و سختگیری می‌توانند فرزندان خود را درست مطابق با الگوها و خواسته‌های مورد نظر خود تربیت کنند. «الف مثله عبد» همچون نوری است که بر زوایای تاریک شهر تابیده می‌شود، زوایایی که در آن هزاران خطر در کمین جوانان نشسته است. «الف مثله عبد» پرده از این حقیقت تلخ برمی‌دارد که نشناختن و درک نکردن آرزوها و خواست فرزندان می‌تواند به چه فاجعه‌ای ختم شود.
اما در نمایش «الف مثله عبد» همه چیز پایان نیافته است. به عبارتی دیگر اگر در نمایش فوق، زندگی از عبد گرفته می‌شود، با کمک و تدبیر یک وکیل چیره‌دست به دلارام زندگی دوباره داده می‌شود. بی‌شک دادگاه، قاضی و وکیل، همه و همه به دنبال اجرای عدالت هستند. اما آیا در این میان دلارام و مادرش هر دو مستحق قصاص هستند و یا چناچه پرونده دوباره با دقت نظر بیشتر توسط وکیلی مجرب بازخوانی شود، نتیجه چیز دیگری خواهد بود؟

در نمایش «الف مثله عبد» مخاطب به اهمیت نقش وکیل در دادگاه پی می‌برد. پی می‌برد که ناآگاهی از قانون می‌تواند چه عواقبی به دنبال داشته باشد.

در این نمایش که براساس یکی از پرونده‌های واقعی نگارش و ساخته شده است، مرکز قصد داشته در عمل به رهنمودهای حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای رئیس دستگاه عدلیه مبنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت بزرگ و کم نظیری که امروز در مرکز وجود دارد و ضرورت آگاهی بخشی به جامعه ضمن هشدار به خانواده‌ها در خصوص وجود خطراتی که هر لحظه و هر کجا جوانان را در جامعه تهدید می‌کند، به اهمیت نقش وکیل در آگاه‌سازی مردم به حقوق خود و دفاع از آنها و همچنین نقش دستگاه قضا در تحقق حق و حقیقت تاکید کند.

نمایش «الف مثله عبد» از سه شنبه ۱۵ اسفند در پردیس تئاتر شهرزاد به روی‌ صحنه رفته است.