فیلمسازانی از ۲۷ کشور مختلف دارای فیلم در بخش رسمی کن بوده که کارگردان های فرانسوی با ۱۹ فیلم، ۳۵ درصد از کل فیلم ها را ساخته اند. اطمینان داشته باشید با انتشار جزییات بیش تر از فیلم های انتخابی، فرانسوی ها با تولیدات مشترک خود، سهمی به مراتب بیش تر در میان انتخاب های کن خواهند داشت.
چارسو پرس: تاکنون ۵۴ فیلم برای بخش های مختلف بخش رسمی اعلام شدند ‌که شامل ۱۹ فیلم بخش مسابقه، ۱۵ فیلم بخش نوعی نگاه، ۵ فیلم بخش خارج از مسابقه، ۴ فیلم بخش نمایش نیمه شب، ۶ فیلم کن پرمیر و ۵ فیلم نمایش های ویژه است.

تیری فرمو احتمال اضافه شدن سه فیلم دیگر به بخش مسابقه را داده و البته تردیدی نیست که بخش نوعی نگاه هم با فیلم های بیش تری تکمیل خواهد شد. 

فیلم های بخش مسابقه کوتاه و سینه فونداسیون، کلاسیک ها و نیز اعضای کامل هیات داوری نیز در روزهای آینده معرفی می شوند.

از ۵۴ فیلم تاکنون اعلام شده بخش رسمی جشنواره کن، ۴۵ فیلم یعنی ۸۳ درصد ساخته فیلمسازان مرد و ۱۲ فیلم، حدود ۱۷ درصد ساخته فیلمسازان زن است. سال گذشته، هفت فیلم بخش مسابقه ساخته زنان فیلمساز بودند و امسال، تا اینجا، چهار فیلم. 

یک فیلم دارای سه کارگردان و یک فیلم دارای دو کارگردان است.

فیلمسازانی از ۲۷ کشور مختلف دارای فیلم در بخش رسمی کن بوده که کارگردان های فرانسوی با ۱۹ فیلم، ۳۵ درصد از کل فیلم ها را ساخته اند. اطمینان داشته باشید با انتشار جزییات بیش تر از فیلم های انتخابی، فرانسوی ها با تولیدات مشترک خود، سهمی به مراتب بیش تر  در میان انتخاب های کن خواهند داشت.

چهار کارگردان آمریکایی، چهار کارگردان کانادایی  (البته یک فیلم کانادایی دارای سه کارگردان است)، چهار کارگردان چینی (شامل دو‌ کارگردان از هنگ کنگ)، دو کارگردان ایتالیایی، دو کارگردان یونانی و دو کارگردان هندی و تک کارگردان هایی از ایران، برزیل، انگلستان، سوئد، استرالیا، عربستان، بلغارستان، سومالی، زامبیا، ژاپن، ویتنام، نروژ، روسیه، پرتغال، اوکراین، هائی تی، کامبوج، مراکش، کره جنوبی و ایرلند در جشنواره کن فیلم دارند.

نکته قابل ذکر اینکه در این آمار کشور محل تولد فیلمساز مورد توجه بوده و‌ کشور محل زندگی فعلی آنها و شماری کارگردان ها دارای ملیت جدیدی اند مانند علی عباسی که سوئدی  است یا ریتی پان کامبوجی و نبیل ایوش مراکشی و آریانه لابد یونانی که ملیت فرانسوی هم دارند.

بخش مسابقه جشنواره فیلم کن تا اینجا شامل ۱۹ فیلم است که ۱۷ کارگردان این آثار، پیش از این بارها در این جشنواره حضور داشته اند. البته تیری فرمو در نشست رسانه ای امروز خود از احتمال اضافه شدن سه فیلم دیگر به بخش مسابقه خبر داد.

فرانسیس فورد کاپولا اولین بار با فیلم «تو حالا یک پسر بزرگی هستی» در بخش مسابقه کن ۱۹۶۷ حضور داشت و با «مکالمه» در ۱۹۷۴ و «و اینک آخر زمان» در سال ۱۹۷۹ نخل طلا کن را گرفته و با فیلم Tetro هم در بخش پانزده روز کارگردان های کن شرکت کرده است.

علی عباسی هم در سال ۲۰۱۸، جایزه بهترین فیلم نوعی نگاه را برای «مرز» دریافت کرد و در ۲۰۲۲ هم با «عنکبوت مقدس» در مسابقه کن حضور داشت.

یورگوس لانتیموس یونانی هم امسال سومین حضورش در مسابقه کن را با «انواع مهربانی» رقم زد و او در ۲۰۱۵ با «خرچنگ» و در ۲۰۱۷ با «کشتن گوزن مقدس» در کن بوده و البته اولین فیلمش، «دندان سگ» هم جایزه بهترین فیلم نوعی نگاه را در ۲۰۰۹ گرفته است.

پائولو سورنتینو ایتالیایی نیز با Parthenope، هفتمین حضور خود در مسابقه کن را ثبت کرد!

خانم آندرآ آرنولد انگلیسی هم با «پرنده» چهارمین حضورش در مسابقه کن را رقم می زند و البته مستند «گاو» او هم در ۲۰۲۱ در کن‌پرمیر به نمایش درآمد.

ژاک اودیار فرانسوی هم امسال ششمین حضور در بخش مسابقه کن را خواهد داشت که در ۲۰۱۵ هم نخل طلا را با «دیپان» دریافت کرده بود.

دو فیلمساز دیگر فرانسوی، کریستوف اونوره و ژیل للوش نیز بارها با آثارشان در کن بوده اند. 

شان بیکر، فیلمساز آمریکایی، «موشک قرمز» را در ۲۰۲۱ در بخش مسابقه داشت و پل شرایدر هم سومین حضور در مسابقه را پس از «میشیما: یک زندگی در چهار بخش» در ۱۹۸۵ و «پتی هرست» در ۱۹۸۸ خواهد داشت . البته همگان مطلع اند که شرایدر فیلمنامه نویس «راننده تاکسی» برنده نخل طلای ۱۹۷۹  هم بوده است.

جیا ژانگ-که چینی با «گرفتار در جذر و مد»، ششمین حضورش در مسابقه کن را خواهد داشت.

کیریل سربرنیکوف روسی مقیم برلین هم با «داستان لیمونوف» چهارمین حضور در مسابقه کن را دارد.

چند فیلمساز هم پیش از این در بخش جنبی پانزده روز کارگردان های کن بوده اند مانند خانم پایال کاپادیا هندی، میگوئل گومز پرتغالی و مگنوس فون هورن سوئدی که برای اولین بار پا به بخش مسابقه کن گذاشته اند.

کریم اینوز برزیلی هم پس از نمایش یک فیلم در مسابقه و یک فیلم در نوعی نگاه، با «متل سرنوشت» به کن بازگشته است.