کتاب، همنشینی است که تو را خسته و ملول نمی‌سازد. دوستی است که تو را فریب نمی‌دهد. و رفیقی است که به تو آزار نمی‌رساند. برگ‌های کتاب به منزله بال‌هایی هستند که روح ما را به عالم نور و روشنایی پرواز می‌دهند. بنابراین هرچه بیشتر کتاب بخوانید، بیشتر از زندگی حقیقی برخوردار خواهید شد. اما این روز‌ها که همزمان با برگزاری بزرگترین رویداد فرهنگی کشور یعنی «سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران» است، بهترین فهرست سینمایی آثاری است که شما را برای خواندن کتاب ترغیب می‌کنند.
چارسو پرس: آیا تا به حال فیلمی را دیده‌اید که الهام بخش شما برای انجام کاری باشد که هرگز فکر نمی‌کردید بخواهید انجام دهید؟ برای مثال شاید زمانی که Good Will Hunting را تماشا کرده‌اید، دوست داشتید در تحصیلات یک فرد عالی باشید؛ یا حتی شاید با دیدن انیمیشن «راتاتویی» عاشق آشپزی شده‌اید. اما، اگر از آن دسته بچه‌هایی هستید که هر زمان که معلمتان کتاب جدیدی معرفی می‌کند از خواندن می‌ترسید، این مجموعه فیلم نظر شما را تغییر خواهد داد.

حتی اگر معلم هستید، سعس کنید میزبانی یک نمایش عمومی از این فیلم‌ها را در نظر بگیرید تا دانش آموزان خود را به خواندن کتاب تشویق کنید. وقتی دانش‌آموزان این فیلم‌ها را تماشا می‌کنند، با هر صفحه‌ای که ورق می‌زنند، هیجان این قهرمان‌های جوان را خواهند دید. این مجموعه فیلم‌های موجود در این فهرست دانش‌آموزان را به خواندن کتاب‌های خارج از مدرسه تشویق می‌کند و آنها را به یک انسان کتاب دوست تبدیل می‌کند.

Harry Potter

دوست صمیمی هری پاتر، هرمیون گرنجر، جادوگری بسیار درس خوان است. علیرغم اینکه در دنیای جادوگران بزرگ نشده است، او نسبت به همسالان خود در مورد دنیای جادویی که در آن زندگی می‌کنند آگاه‌تر است. هرمیون برای رهایی دوستانش از موقعیت‌های خطرناک از کتاب استفاده می‌کند. در هری پاتر و سنگ جادو، او تحقیقات خود را روی نیکلاس فلامل انجام داد و متوجه شد که او سنگی ساخته است که شما را جاودانه می‌کند. در کتاب هری پاتر و تالار اسرار، او تحقیق کرد که هیولایی که در هاگوارتز خراب‌کاری می‌کند،چیست.
حتی در پایان این فرنچایز سینمایی، زمانی که او، هری و رون در حال فرار بودند، او مجموعه‌ای از کتاب‌ها را با خود آورد و می‌دانست که در سفرشان به شکار هورکراکس یا همان جان‌پیچ کمک خواهند کرد. هرمیون مثال خوبی است از اهمیت خواندن برای اطمینان از اینکه آموخته‌های شما از کتاب‌ها می‌تواند به شما در حل مشکلات دنیای واقعی کمک کند.

Matilda

ماتیلدا بر اساس کتاب کودکانه رولد دال، دختر بچه‌ای نابالغ را نشان می‌دهد که از نظر عاطفی توسط والدینش رها شده و در راحتی دنیای کتاب‌ها زندگی می‌کند. از آنجایی که والدینش توجه کمی به او داشتند و به سختی او را درک می‌کردند، ماتیلدا مجبور شد مراقبت از خود را یاد بگیرد. او اغلب به سمت کتابخانه عمومی خود می‌رفت و قفسه‌های کتابخانه را مرور می‌کرد.
او پس از دریافت آموزش‌های کتابخانه‌ای در مورد نکات و جزئیات نحوه عملکرد سیستم زندگی، هر چیزی را که دستش را می‌گرفت در هر دو بخش کودکان و بزرگسالان می‌خواند. به دلیل این دانش است که ماتیلدا می‌تواند در اولین روز مدرسه‌اش بهتر از سایر دانش‌آموزان کلاسش برتر باشد. او حتی می‌توانست مبالغ زیادی از اعداد را در سر خود ضرب کند. در نتیجه شخصیت و فیلم ماتیلدا به بینندگان می‌آموزد که از طریق کتاب، شما تنها نیستید.

The Bookshop

در دهه 1950، بیوه فلورانس گرین (امیلی مورتیمر) یک کتاب شناس به تمام معناست. اما زمانی که او به شهر ساحلی کوچک هاردبورو، انگلستان نقل مکان می‌کند تا یک کتابفروشی راه اندازی کند، مشخص می‌شود که اشتیاق او یک علاقه مشترک در این جامعه نیست؛ زیرا یکی از اعضای با نفوذ شهر (پاتریشیا کلارکسون) قصد دارد مغازه را ببندد.
بنابراین اجرای این ایده به فلورانس بستگی دارد که به جامعه نشان دهد خواندن چقدر می‌تواند جادویی باشد. فیلم کتابفروشی که بر اساس رمان پنه لوپه فیتزجرالد به همین نام ساخته شده است، یک قطعه زیبای دورهمی پر از کتاب است، اثری که هیجان کتاب‌ خواندن و تلاش برای رسیدن به هدف را الگو خود قرار می‌دهد.

The Book Thief

کتاب دزد داستان لیزل، دختر نوجوانی است که در میانه جنگ جهانی دوم، بعد از مرگ برادر کوچک و جدا شدن مادر از او، به خانواده هوبرمان سپرده می‌شود تا با آن‌ها زندگی کند. لیزل بی سواد است اما عاشق خواندن کتاب و هانس هوبرمان، پیرمرد مهربانی است که سعی می‌کند از روی کتاب‌های داستان به او سواد بیاموزد. نکته جالب پیرامون این دختر آن است که از آنجایی که هیتلر کتاب‌ها را می‌سوزاند، لیزل احساس می‌کند باید هر کتابی را که به دستش می‌رسد بدزدد.
در ادامه پدر رضاعی او به لیزل نحوه خواندن را آموزش می‌دهد و همسر شهردار او را به کتابخانه‌اش دعوت می‌کند تا هر کتابی را که می‌خواهد امانت بگیرد. داستان زندگی لیزل به گونه‌ای پیش می‌رود که عشق به کتاب خواندن و کتاب هدیه دادن، او را در آینده به یک نویسنده بدل می‌کند. در نتیجه فیلم دزد کتاب به مخاطب نشان می‌دهد کتاب‌ها واقعاً این قدرت را دارند که درهایی را به روی زندگی شما باز کنند که هرگز فکر نمی‌کردید بتوانید آن را باز کنید.

Freedom Writers

نویسندگان آزادی با الهام از یک داستان واقعی، روایت کننده ماجرای ارین گرول معلم جوانی است که در سال ۱۹۹۲ و همزمان با شورش‌های نژادی در شهر لس آنجلس، برای تدریس وارد مدرسه‌ای می‌شود که فضای کلاس‌های آن به چند گروه نژادی تقسیم شده‌ است. رابطه بین شاگردان مختلف کلاس متشنج است اما ارین تصمیم می‌گیرد ذهنیت بچه‌ها را نسبت به تنفر نژادی تغییر دهد. اما راه او برای این کار چیست؟
او کتاب‌هایی را برای آموزش انتخاب می‌کند که بخشی از برنامه درسی مدرسه محسوب نمی‌شود و دانش آموزانش به سادگی می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند. در واقع این معلم با استفاده از کتاب‌های مختلف نگرش شاگردان خود را به جهان پیرامون‌شان تغییر می‌دهد و کتاب‌خوانی را به یک الگو مناسب برای درک موقعیت انسان از اجتماع پیرامونش تبدیل می‌کند.

دیگر آثاری که می‌تواند شما را به خواندن کتاب دعوت کند:
  • The Lord of the Rings
  • Notting Hill
  • Devotion
  • The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society
  • Jane Austen Book Club
  • You’ve Got Mail
  • Bookish
  • The Book of Eli
  • Dead Poets Society
  • The Princess Bride

چرا معلمان باید میزبان نمایش عمومی فیلم‌هایی در مورد مطالعه یا بر اساس کتاب برای کلاس درس خود باشند؟
میزبانی اکران عمومی فیلم‌هایی با موضوع مطالعه یا بر اساس کتاب می‌تواند ابزار ارزشمندی برای معلمان در کلاس باشد. فیلم‌ها می‌توانند نمایش دیداری و شنیداری کتاب را ارائه دهند و درک و درگیری با داستان را برای دانش‌آموزان آسان‌تر کنند. علاوه بر این، فیلم‌ها می‌توانند دیدگاه جدیدی در مورد کتاب ارائه دهند و به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند موضوعات و رشد شخصیت‌ها را به روش‌های جدید کشف کنند. نمایش عمومی یک فیلم با مضمون مناسب همچنین یک تجربه مشترک برای کلاس ایجاد کرده و بحث‌ها و تفکر انتقادی را تشویق می‌کند. به طور کلی، استفاده از فیلم در کلاس درس می تواند درک و لذت دانش آموزان از کتاب را افزایش دهد و می تواند یک ابزار آموزشی موثر برای مربیان باشد.