شمشیر‌زن‌هایی در تاریخ سینما خلق شده‌اند که همچنان به تیغه‌ی بلند شمشیر خود متکی هستند و حتی مهم نیست که در چه دورانی از تاریخ زندگی می‌کنند. آن‌ها با یک شمشیر، مسیر خود را برای پیش رفتن هموار می‌کنند و نام خود را به عنوان بهترین شمشیرزن‌های تاریخ سینما ثبت می‌کنند.

 چارسو پرس: شمشیر یکی از پرکاربردترین سلاح‌ها در طول تاریخ بشریت بوده است که قدمت آن به هزاران سال پیش بازمی‌گردد و حتی همچنان در نقاط مختلف جهان از آن استفاده می‌شود. در قرن بیست و یکم شاید دیگر شمشیر، سلاح مناسبی برای مقابله نباشد وقتی اسلحه‌ها و سلاح‌های گرم می‌تواند در عرض چند لحظه، پیروزی را به ارمغان بیاورند؛ ولی با این حال، شمشیر‌زن‌هایی در تاریخ سینما خلق شده‌اند که همچنان به تیغه‌ی بلند شمشیر خود متکی هستند و حتی مهم نیست که در چه دورانی از تاریخ زندگی می‌کنند. آن‌ها با یک شمشیر، مسیر خود را برای پیش رفتن هموار می‌کنند و نام خود را به عنوان بهترین شمشیرزن‌های تاریخ سینما ثبت می‌کنند.  این شمشیرزن‌ها از انواع تیغه‌های بُرَنده برای مبارزه استفاده می‌کنند؛ از کاتاناهای ژاپنی تا سابر اروپایی و آن‌ها چنان با مهارت و تکنیکی بی‌عیب و نقص این‌ کار را انجام می‌دهند که مخاطبان را بر روی صندلی میخکوب می‌کنند و دشمنان خود را وحشت زده می‌کنند و هر مانعی که رو در روی آن‌ها قرار بگیرد، بدون لحظه‌ای درنگ، بُرِش می‌دهند تا به هدف خود برسند.


۱۰- گربه‌ی چکمه پوش (آنتونیو باندراس) – مجموعه «شرک»


گربه‌ی چکمه پوش یک شخصیت داستان‌های کودکانه قدیمی است که در سری فیلم‌های «شرک» ظاهر می‌شود. او به شخصیتی محبوب تبدیل شده است که دو فیلم اختصاصی به صورت اسپین‌آف داشته است. ظاهر دوست‌داشتنی او با کلاه و چکمه‌های مشکی و چشمان بزرگ و ناز، در واقع فقط شکل بیرونی این شخصیت است؛ گربه‌ی چکمه پوش یکی از بهترین شمشیرزن‌های تاریخ سینما است. او بخاطر جثه‌ی کوچکی که دارد، بسیار سریع است و به راحتی حتی به عظیم‌ترین دشمنان خود نیز غلبه می‌کند. بسیاری از شخصیت‌های «شرک» دارای قدرت‌های جادویی هستند در حالی که گربه‌ی چکمه‌پوش هیچ قدرت جادویی ندارد؛ البته اگر توانایی صحبت و راه رفتن روی دو پا را در نظر نگیریم؛ ولی در جبران، مهارت او با شمشیر کاملا تحسین‌برانگیز و دیدنی است. او از هزاران نگهبانی که برای شکست دادن او فرستاده می‌شوند ابایی ندارد و چابکی او به این معنی است که از دید دشمنان خود محو می‌شود؛ تا وقتی که از جایی که انتظارش را ندارند به آن‌ها ضربه بزند.


۹- جیسون (تاد آرمسترانگ) – فیلم «جیسون و آرگونات‌ها»


جیسون یک قهرمان اسطوره‌ای یونانی است که با نقش‌آفرینی تاد آرمسترانگ در فیلم «جیسون و آرگونات‌ها» محصول سال ۱۹۶۳ ظاهر می‌شود. جیسون از شمشیر خود برای مبارزه با موجودات افسانه‌ای بسیار قدرتمند‌تر از خود استفاده می‌کند. شاید او بهترین شمشیرزن تاریخ سینما نباشد، ولی هنوز در لیست برترین‌ها قرار می‌گیرد. جیسون بیشتر بخاطر مبارزه‌ی تأثیرگذار و مشهورش در کنار صخره با موجوداتی فراطبیعی شناخته می‌شود. او لشکری از انسان‌ها را به راحتی با شمشیر تیز خود شکست می‌دهد. چالش زمانی برای او شروع می‌شود که او باید با هیولاهای عظیم الجثه، اسکلت‌های زنده و دیگر موجودات ترسناک مبارزه کند و این موضوع باعث می‌شود به نسبت شمشیرزن‌های آمارتورتر در تاریخ سینما، جیسون به عنوان یکی از بهترین و به‌یادماندنی‌ترین شمشیرزن‌ها شناخته می‌شود.


۸- اینیگو مونتویا (مندی پتینکین) – فیلم «عروس شاهزاده»


اینیگو مونتویا، پسر دومینگو مونتویا، شمشیرزن چیره دست است. زمانی که پدر او توسط کنت شرور به قتل می‌رسد، باعث می‌شود که اینیگو برای انتقام زمین و زمان را به آتش بکشد تا کنت را پیدا کند و او را به جهنم بفرستد. او ابتدا به عنوان یک راهزن کار خود را شروع می‌کند که در حقیقت از این موضوع رضایت ندارد. پس از مدتی او تصمیم می‌گیرد از ربودن شاهزاده خانم‌ها دست بردارد و کنت را تعقیب کند و در نهایت در یک دوئل نفس‌گیر با او رودرو بشود. اینیگو بخاطر جمله‌ی معروفش “سلام! نام من اینتیگو مونتایا است. تو پدر من را کشتی. آماده‌ی مردن شو” در تاریخ سینما شناخته می‌شود. عزم و اراده‌ی محض او برای ادامه، علی‌رغم زخم‌های متعددی که در طول مسیر دریافت می‌کند، گواه بر این است که فقط مهارت نیست که کسی را در کاری نسبت به دیگران برتر می‌کند؛ به خصوص اگر آن کار شمشیرزنی باشد.


۷- یو شو لین (میشل یوه) – فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» (۲۰۰۰)


یو شو لین یک شمشیر سنتی چینی به نام «سرنوشت سبز» که حدود ۴۰۰ سال پیش ساخته شده است را در دستان خود دارد. شو لین یکی از اعضای خاندان وودانگ است و در فیلم «ببر خیزان، اژدهای پنهان» ریاست یک شرکت امنیتی خصوصی را بر عهده دارد که خود نشانه از توانایی‌های بالایی این شخصیت است. حتی زمانی که شمشیر او می‌شکند، او باز قدرتمند‌تر از تمام دشمنان خود ظاهر می‌شود و با همان شمشیر شکسته، حریف‌های خود را شکست می‌دهد. حتی زمانی که دشمن، شمشیر «سرنوشت سبز» را دزدیده است، نمی‌تواند حریف شو لین با یک شمشیر شکسته بشود. در چندین نقطه‌ی فیلم، شو لین با دشمنان خود نبرد تن به تن می‌کند و هرچقدر هم دشمنان او از حقه‌های کثیف استفاده کند، شو لین مصمم، منضبط و آگاه با توانایی‌های دیدنی خود با تیغه‌های تیز شمشیرش پیروز خواهند بود.


۶- زورو (بازیگران متعدد) – مجموعه «زورو»


زورو، جنگجوی نقاب‌دار در اوایل قرن بیستم در قالب کمیک ظاهر شد. زورو در حدود ۸۰ سال در بیش از ۴۰ فیلم ساخته‌ی کشور‌های مختلف به تصویر کشیده شده است. مخاطبان حال حاضر او را با نقش‌آفرینی آنتونیو باندراس می‌شناسند. زورو یک شمشیرزن خوش‌صحبت است که در هنر جنگیدن، به ویژه با شمشیر قابل اعتمادش، ظریف و دقیق است. با اینکه مهارت او در شمشیرزنی بی‌همتا است، او توانایی خاص دیگری ندارد و دقیقا همین موضوع او را خاص می‌کند. او فقط یک مرد جذاب است که اتفاقا بخاطر توانایی‌های زیادش در شمشیرزنی، اطرافش را تحت کنترل خودش درمی‌آورد. شمشیر او بارها دشمنان را زخمی کرده است و در نهایت با امضای معروفش، صحنه را ترک کرده است که خود نشان دهنده‌ی این است که زورو چقدر می‌تواند با یک شمشیر ساده، کشنده باشد.


۵- اسپارتاکوس (کرک داگلاس) – فیلم «اسپارتاکوس» (۱۹۶۰)


اسپارتاکوس یک گلادیاتور حقیقی در تاریخ است که در تراکیه (بلغارستان کنونی) متولد شده بوده است. در فیلم اسپارتاکوس ساخته‌ی استنلی کوبریک، کرک داگلاس نقش این گلادیاتور را بازی می‌کند. فیلم در مورد زندگی اسپارتاکوس است که توسط رومی‌ها دستگیر می‌شود و او باید تا قبل از اینکه به رهبری یک شورش علیه اسیرکنندگانش به پا خیزد، برای سرگرمی آن‌ها در جنگ‌های متعددی شرکت کند. اسپارتاکوس به عنوان یک گلادیاتور به طور طبیعی در مبارزه آموزش دیده است. به غیر از مهارت‌های او که باعث می‌شود تبدیل به یکی از بهترین شمشیرزن‌های تاریخ سینما بشود، اسپارتاکوس یک رهبر الهام‌بخش و دیدنی است. اگر او شمشیرزنی قهار نبود، احتمالا شورش او ادامه پیدا نمی‌کرد. داگلاس و کوبریک این داستان حقیقی را تبدیل به یک جذابیت دیدنی در فیلم تبدیل می‌کنند. بر خلاف هرچیزی که تا آن زمان در سینما دیده شده بود، اسپارتاکوس و شمشیر بُرَنده‌ش مخاطبان خود را بر روی صندلی میخکوب کردند.


۴- عروس (اوما تورمن) – فیلم‌های «بیل را بکش»


همانند شخصیت اینیگو مونتویا، بئاتریکس کیدو با نقش‌آفرینی اوما تورمن که در فیلم با نام مستعار عروس شناخته می‌شود، پس از اینکه شغل آدم‌کشی را کنار گذاشته و به دنبال زندگی جدید می‌رود، توسط همکاران قدیمی خود در روز عروسی مورد حمله قرار می‌گیرد و پس از اینکه از حمله‌ی آن‌ها بر خلاف بقیه جان سالم به در می‌برد، به دنبال انتقامی خونین در دنیا به راه می‌افتد. عروس نیازی به سلاح‌های بزرگ و خطرناک برای مقابله با دشمنان خود ندارد، بلکه یک کاتانای به خصوص ساخته‌ی شمشیرساز معروف، هاتوری هانزو برای اینکه او تمام رقبای خود را از صفحه‌ی روزگار محو کند کافی است. عروس بدون شک یکی از بهترین شخصیت‌های خلق شده توسط کوئینتن تارانتینو است. چابک مانند یک نینجا و تیز مانند یک افعی، عروس از کاتانای خود برای پیروزی در سفری نجیب اما بیش از حد خونین استفاده می‌کند. در طول دو فیلم «بیل را بکش» ما مهارت بالای او در شمشیرزنی را مشاهده می‌کنیم، در یکی از صحنه‌های فیلم در آخر قسمت اول «بیل را بکش» که همان بخش به تنهایی عروس را تبدیل به یکی از بهترین شمشیرزن‌های تاریخ سینما می‌کند و نبوغ کوئینتن تارانتینو در داستان‌گویی را به تصویر می‌کشد. عروس و کاتانای خطرناکش به هیچ عنوان نباید  دست کم گرفته بشود.


۳- آراگورن (ویگو مورتنسن) – مجموعه «ارباب حلقه‌ها»


آراگورن با نقش‌آفرینی ویگو مورتنسن یکی از دونداین‌ها در جهان ارباب حلقه‌ها است. دونداین‌ها علاوه بر اینکه عمری طولانی دارند، شکارچیان و جنگجو‌های بی‌نظیری هستند و آراگورن‌ یکی از برترین‌ دونداین‌ها است. آراگورن به عنوان آخرین نفر از سلسله پادشاهان گوندور، شمشیر اجدادی خود، اندوریل را در نبرد علیه سائورون و نیروهای موردور به کار می‌گیرد. هیچ جانور یا موجودی برای آراگورن ترسناک نیست. در طول فیلم، آراگورن شمشیر خود را در برابر ترول‌ها، نازگول‌ها و حتی پادشاه مردگان از غلاف خارج می‌کند و بالا می‌برد. سبک شمشیرزنی آراگون خشن و بی‌رحمانه است. آراگورن نه تنها بهترین شمشیرزن سرزمین میانه، بلکه یکی از بهترین شمشیرزن‌های تاریخ سینما است و این جایگاه را به لطف رویکرد شرافت‌مندانه، مهارت، استقامت و رفتار ایثارگرانه در میدان دارد.


۲- زاتویچی (بازیگران متعدد) – مجموعه «زاتویچی»


«زاتویچی» در طول ۵۰ سال در فیلم‌های بسیاری ظاهر شده است. علی‌رغم سن بالایی که دارد، هنوز هم نام خود به عنوان یکی از بهترین شمشیرزن‌های تاریخ سینما در صدر لیست‌ها قرار می‌دهد؛ چون زاتویچی نابیناست. او هیچ چیزی را، به معنای واقعی کلمه، نمی‌تواند ببیند. برای همه انسان‌ها در هنگام مبارزه، دیدن حریف خود برای انجام نبرد یک ضرورت است؛ ولی زاتویچی نیازی به چشمانش ندارد تا پیروز میدان باشد. زاتویچی با وجود سن بالا و کمبود یکی از حواس پنج‌گانه‌ی مهم، دشمنان را با تیغه‌ی گزنده‌ی شمشیر خود قلع و قمع می‌کند و بدیهی است شمشیرزنی که در سن پیری با چشمان نابینا همچنان خطرناک‌ترین انسان با یک شمشیر است، یکی از بهترین‌های نوع خود خواهد بود؛ چون هیچ‌کس دیگری از پس این موضوع بر نخواهد آمد. زاتویچی مسلما بزرگ‌ترین و نمادین‌ترین قهرمان فیلم‌های سامورایی در تاریخ سینما است.


۱- آناکین اسکای واکر (هیدن کریستنسن) – مجموعه «جنگ ستارگان»


آناکین اسکای واکر به جای استفاده از یک شمشیر فولادی عادی، از یک شمشیر نوری با تیغه‌ای آبی استفاده می‌کند و در این کار ماهر‌تر از هر جدای و بسیاری از شمشیرزن‌های فیلم‌های دیگر است. مهارت بی‌همتای او در چندین سکانس مجموعه‌ی «جنگ ستارگان»، به خصوص نبرد نهایی با اوبی وان کنوبی در پایان قسمت سوم «جنگ ستارگان: انتقام سیث» کاملا آشکار است. او سریع ولی با قدرت ضربه می‌زند که به این معنی است که او نه تنها کشنده است، بلکه تماشای حرکات او باور نکردنی است. در واقع آناکین توسط بزرگترین شوالیه‌ها به عنوان بهترین جنگجو شناخته می‌شود. حتی اگر در مبارزه‌ای پیروز نشود، به این دلیل است که حریفش برتری غیر منتظره‌ای نسبت به او در لحظات آخر رو کرده است. مهارت آناکین در استفاده از یک شمشیر نوری که عمدتا توسط خشم هدایت می‌شود، قابل رقابت نیست و بدون شک او را تبدیل به یکی از بهترین شمشیرزن‌های تاریخ سینما تبدیل می‌کند.



منبع: دیجی‌مگ