ژانر جنگی جزو سبک‌های مورد علاقه اکثر سینماروهاست و از همین رو بسیاری از عناوین جنگی که طی سال‌های اخیر اکران شده‌اند، علاوه بر تحسین منتقدان موفق شده‌اند تا فروش خوبی نیز در باکس‌آفیس داشته باشند. بنابراین معرفی فهرستی از بهترین فیلم های جنگی درباره عشق می‌تواند یگ گزینه جالب برای مخاطب باشد.
چارسو پرس: فیلمسازان اغلب وحشت‌های برآمده از جنگ را با داستان تکان دهنده عاشقان دل‌سوخته مقایسه می‌کنند. جنگ می‌تواند پس زمینه طرح اصلی یا رویداد اصلی یک فیلم عاشقانه و علت وقفه یا آزمونی موقت برای شخصیت‌های اصلی آن اثر سینمایی باشد. 

فیلم‌های جنگی معمولا در قالب موارد با ژانر عاشقانه و رمانتیک ترکیب می‌شوند و از دل آن برخی از بهترین آثار کلاسیک نظیر Casablanca، To Have and Have Not و The English Patient برمی‌آید. اکنون با چنین نگاهی به آثار سینمایی، ما در این فهرست می‌خواهیم به بهترین فیلم های جنگی درباره عشق بپردازیم.

بیشتر بخوانید: ۱۰ فیلم جنگی که به توصیه‌ی کریستوفر نولان باید ببینید



۱. The English Patient


بازیگران
رالف فاینز، ژولیت بینوش، کریستین اسکات توماس، ویلم دفو، کالین فرث، نوین اندروز
کارگردان
آنتونی مینگلا
سال انتشار
۱۹۹۶
نمره IMDb
امتیاز راتن تومیتوز

این فیلم درام جنگی به کارگردانی آنتونی مینگلا بر اساس رمانی به همین نام از مایکل اونداتیه ساخته شده که در سال ‍۱۹۹۶ اکران شد. داستان حول محور محور یک خلبان بریتانیایی روایت می‌شود که هواپیمای او توسط توپچی‌های آلمانی سرنگون می‌شود. خلبان که به شدت سوخته و آسیب دیده از لاشه هواپیما بیرون کشیده می‌شود و توسط گروهی از بادیه نشینان نجات داده می‌شود.

او به سبب همین زخم‌ها و شوک روانی عمیقی که متحمل شده، نام خود و گذشته‌اش را به یاد نمی‌آورد و از همین‌رو با نام بیمار انگلیسی به نیروهای متفقین در ایتالیا تحویل داده می‌شود. در آنجا پرستاری به نام هانا (ژولیت بینوش) با اجازه سرپرست بیمارستان او را در صومعه‌ای در ایالت توسکانی بستری و از او مراقبت می‌کند.
این فیلم در زمان اکران بسیار مورد اقبال مخاطبان و همچنین مخاطبان قرار گرفت و برنده جوایز متعددی نظیر اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی، بهترین بازیگر نقش مکمل زن و بسیاری دیگر شد.

۲. Atonement


بازیگران
جیمز مک‌آووی، کیرا نایتلی، سرشه رونان، رامالا گری، جونو تمپل، ونسا ردگریو
کارگردان
جو رایت
سال انتشار
۲۰۰۷
نمره IMDb
امتیاز راتن تومیتوز

در این اقتباس سینمایی جو رایت از رمان عاشقانه و حماسی ایان مک‌یوون، ستارگانی مانند کیرا نایتلی، جیمز مک‌آووی را در نقش‌های اصلی می‌بینیم. داستان در واقع یک دهه را شامل می‌شود و روی داستان عاشقانه میان رابی ترنر و سیسیلیا تالیس متمرکز است که رابطه آن‌ها با دروغ اشتباه خواهر کوچک‌تر سیسیلیا از مسیر خود خارج می‌شود و محکوم به فناست.

«تاوان» یکی از آثار شاهکار، دلخراش و تلخ جنگی و عاشقانه است که بازی چشم‌نواز نایتلی و مک‌آووی و سرشه رونان ۱۳ ساله در آن زمان، مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده بود. یک داستان عاشقانه و در عین حال پر مخاطره که یادآور می‌شود پایان‌های شاد کمی در این ژانر وجود دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۵ فیلم جنگی که براساس داستان واقعی ساخته شده‌اند


۳. Suite Française


بازیگران
میشل ویلیامز، ماتیاس خونارتس، کریستین اسکات توماس، مارگو رابی، سم رایلی، روث ویلسون
کارگردان
سال دیب
سال انتشار
۲۰۱۵
نمره IMDb
امتیاز راتن تومیتوز

«سوئیت فرانسوی» یکی دیگر از عناوین جنگی با مضمون عاشقانه است که در سال ۲۰۱۵ به کارگردانی سال دیب اکران شد. این فیلم بر اساس رمان سوئیت فرانسوی Suite Française نوشته ایرن نمیروفسکی (نویسنده فرانسوی) ساخته شده و به وقایع جنگ جهانی دوم می‌پردازد.

داستان بر رابطه عاشقانه یک زن روستایی فرانسوی و یک افسر‌آلمانی در طول سال‌های اولیه اشغال فرانسه توسط آلمان متمرکز است.

۴. Testament of Youth


بازیگران
کیت هرینگتون، آلیسیا ویکاندر، تارون اگرتون، کالین مورگان، امیلی واتسون، دومینیک وست
کارگردان
جیمز کنت
سال انتشار
۲۰۱۴
نمره IMDb
امتیاز راتن تومیتوز

در این فیلم آلیسیا، برنده جایزه اسکار و یکی از بازیگران سرشناس ژانر عملی‌تخیلی، نقش ورا بریتین، شخصیتی صلح‌طلب، فمنیست و سوسیالیست مشهور را در این درام جنگی Testament of Youth بازی کرده است. داستان فیلم حول محور رابطه عاشقانه او با شاعر و سربازی مشتاق با بازی کیت هرینگتون جریان دارد و تجربیات او به عنوان یک پرستار در دوران جنگ و ماجراجویی خود برای تبدیل شدن به یک صلح‌طلب سرسخت را روایت می‌کند. علاوه بر هرینگتون، تارون اگرتون، کالین مورگان و امیلی واتسون نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

Testament of Youth یک درام غنی و بسیار تاثیرگذار است که به بیهودگی و بی‌رحمی جنگ می‌پردازد. این فیلم شاید به اندازه خاطرات ورا بریتانیای واقعی عمیق و هیجان‌انگیز نباشد، اما تمام تلاش خود را کرده که کاری تحسین‌برانگیز انجام دهد که در نهایت موفق می‌شود.

۵. Casablanca


بازیگران
هامفری بوگارت، اینگرید برگمن، پل هنرید، پیتر لوره
کارگردان
مایکل کورتیز
سال انتشار
۱۹۴۲
نمره IMDb
امتیاز راتن تومیتوز

Casablanca در بحبوحه جنگ دوم جهانی یعنی در سال ۱۹۴۲ ساخته شد و بدون شک می‌توانیم آن را یکی از محبو‌ب‌ترین آثار کلاسیک سینما به شمار آوریم. یکی از نکاتی که این فیلم را پس از گذشت این همه سال همچنان دیدنی کرده، ترکیب ژانرهای مختلف و یک عاشقانه به تمام معنا برای طرفداران این سبک است. ریک بلین، شخصیت اصلی فیلم است که به دور از زادگاهش، یعنی آمریکا یک کلاب شبانه را اداره می‌کند. او در یک چند راهی سخت مجبور است به عشق سابقش (با بازی برگمن) و شوهر او (هنرید)، که رهبر مقاومت چکسلواک‌هاست در فرار از شهر کازابلانکا کمک کند.

بیشتر بخوانید: معرفی ۲۲ فیلم جنگی برنده‌ی اسکار


۶. The Reader


بازیگران
کیت وینسلت، داوید کروس، رالف فاینز، لنا اولین، برونو گانتس، ویسنا فرکیچ
کارگردان
استیون دالدری
سال انتشار
۲۰۰۸
نمره IMDb
امتیاز راتن تومیتوز

«کتاب‌خوان» به کارگردانی استیون دالدری در سال ۲۰۰۸ اکران شد. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام نوشته برنهارد شلینک ساخته شده است. داستان حول یک رابطه عاشقانه میان یک وکیل جوان و نگهبان سابق اردوگاه نازی‌ها (کیت وینسلت) جریان دارد. داوید کروس و رالف فاینز به ترتیب نقش جوانی و پیری این وکیل جوان را ایفا می‌کنند.

این فیلم در مجموع با واکنش‌های ضد و نقیضی همراه بود، اما ایفای نقش کیت وینسلت مورد تحسین و تمجید همگانی واقع شد و از همین رو موفق شد جوایز زیادی مانند جایزه گلدن گلوب، بفتا و اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را کسب کند. خود فیلم هم نامزد چندین جایزه مهم، از جمله اسکار بهترین فیلم شد.

۷. Allied


بازیگران
برد پیت، ماریون کوتیار، متیو گود، لیزی کاپلان
کارگردان
رابرت زمیکس
سال انتشار
۲۰۱۶
نمره IMDb
امتیاز راتن تومیتوز

دو بازیگر برنده جایزه اسکار، یعنی برد پیت و ماریون کوتیار بازیگران اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند. این ساخته رابرت زمیکس درباره یک افسر اطلاعاتی کانادا و یک مبارز مقاومت فرانسوی است که در سال ۱۹۴۲ در کازابلانکای تحت کنترل آلمان به عنوان یک زوج متاهل ظاهر شده و سپس عاشق یکدیگر می‌شوند.

این فیلم به وضوح نشان می‌دهد که از شاهکار درام و کلاسیک کازابلانکا و درام جاسوسی و نوآر Notorious به کارگردانی آلفرد هیچکاک الهام گرفته است. این فیلم از لحاظ ساخت بسیار ارزشمند است و برخی معتقدند که زمیکس مطمئن‌ترین گزینه برای کارگردانی این درام جنگی عاشقانه بوده و آن را به بهترین شکل ممکن درآورده است.
منبع: ویجیاتو