یک کارگردان تئاتر از سیاست برخی تماشاخانه‌های خصوصی نسبت به اولویت دادن اجرا به گروه‌های حرفه‌ای و چهره‌های مطرح گله کرد.

 

سایت خبری تئاتر به نقل از ایسنا‌: «مهدی ربوشه» که مدتی قبل نمایش «سومین جمعه اردیبهشت» را در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه داشت،گفت:‌ این روزها با مسئله‌ای مواجه شده‌ایم که نمی‌دانیم پاسخ آن را از چه کسی باید بگیریم و آن هم این است که سهم ما برای اجرا، کدام سالن است؟

او گفت:‌ سال گذشته در یکی از تماشاخانه‌های خصوصی که به تازگی راه‌اندازی شده و از استانداردهای خوبی هم برخوردار است،‌ یک شب نمایشنامه‌خوانی داشتیم که با استقبال هم روبرو شد، اما اخیرا پیشنهاد خوانش یک نمایشنامه دیگر برای شهریور ماه در این تماشاخانه خصوصی رد شده است، آن هم به این دلیل که بنا به سیاست این سالن احتمال دارد روزهای شنبه نیز به گروه‌های حرفه‌ای تئاتر که در طول هفته اجرا می‌روند،‌ سپرده شود.

وی ادامه داد: آنچه در این قضیه باعث ایجاد ناراحتی می‌شود،‌ این است که برخی دوستان در ابتدا سیاست خود را حمایت از جوانان و میدان دادن به گروه های جوان تئاتری اعلام می‌کنند، اما پس از مدتی عملکرد و نتیجه کار متفاوت می‌شود. در حالی که 'کر بدانیم از روز اول با چه سیاستی روبرو هستیم جای اعتراض باقی نمی‌ماند.

ربوشه ادامه داد: قصد داشتیم در شهریورماه یک شب نمایشنامه‌خوانی داشته باشیم، اما پاسخ درستی از سالنی که درخواست دادیم نگرفتیم، چون قرار است اولویت با گروه‌های حرفه‌ای و چهره‌های شناخته شده باشد. در این شرایط وقتی تماشاخانه‌های خصوصی هم به جوانان اعتماد نمی‌کنند، پس سهم ما برای اجرا پس از چند ماه تمرین در کدام سالن است؟

وی یادآور شد: این اتفاقات در حالی می‌افتد که یکی از همین تماشاخانه‌های خصوصی افتتاحیه خود را با هنرجویان ورک شاپ یکی از اساتید مطرح تئاتر برگزار کرد و این خوشحالی را میان گروه‌های جوان به وجود آورد که از این پس یک سالن استاندارد در اختیار دارند، اما این اتفاق خیلی هم دوام نیاورد.

 موضوع کمبود سالن‌های نمایشی و اجازه اجرا دادن به گروه‌ها در سالن‌هایی که متقاضی کار در آن هستند یکی از دغدغه‌های مهم تئاتری‌ها است. در این بین سالن‌های خصوصی به دلیل اینکه برای تامین هزینه‌های بالای خود و نیز جذب مخاطب بیشتر، به همکاری با گروه‌های حرفه‌ای و چهره‌های مطرح در تئاتر و سینما گرایش پیدا کرده‌اند،‌ باعث گلایه و انتقاد برخی از تئاتری‌ها از جمله گروه‌های جوان‌تر شده‌ است.

همچنین گاهی انتخاب آثاری که در سالن‌های تئاتر روی صحنه می‌روند، چالش‌ها و اعتراض‌هایی را میان اهالی تئاتر به وجود می‌آورد که آخرین نمونه آن اجرای نمایش «عاشقانه‌های ناآرام» در تالار وحدت بود. نمایشی که به واسطه حضور جمعی از چهره‌های مطرح سینما با واکنش روبرو شد و انجمن بازیگران و کارگردانان خانه تئاتر هم در بیانیه‌ای نه چندان محترمانه نسبت به آن واکنش نشان دادند.

 

اخبار مرتبط:

جلسه نقد «کوکوی کبوتران حرم» برگزار شد

گزارش تصویری نمایش «یه دورهمى ساده با سیمین» کارگردان: مهشید بدرنیا

گزارش تصویری نمایش «فهرست» کارگردان: رضا ثروتی

فراخوان مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

بازدید وزیر ارشاد از روند بازسازی تئا‌ترشهر

اجرای یک تئاتر با 6500 نفر تماشاچی

اولین تجربه کارگردانی تئاتر منوچهر هادی در نیاوران اجرا می‌شود

پیش‌فروش بلیت نمایش «تخلف ميزانسنيک سهراب» آغاز شد

تجربه مشترک مهدی پاکدل و ایمان افشاریان در تئاتر

فرزاد امینی از «عشق سال های وبا» گفت

«ستوانِ اینیشمور» دو اجرایی شد

نظر محمدرضا خاکی درباره «هیچ کس نبود بیدارمان کند»

یادداشتی درباره خصوصی سازی در تئاتر/ به بار نشستن آزادسازیِ ویرانی