مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی در مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنوار تئاتر دانشگاهی عنوان کرد از گروه های برگزیده ای که به اجرای عمومی بروند ۱۰۰ میلیون تومان حمایت مالی خواهد شد.

 

سایت خبری تئاتر: مراسم اختتامیه نوزدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی عصر امروز شنبه ۸ خردادماه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در این مراسم که تنها با ۱۵ دقیقه تاخیر آغاز شد، مدیران و هنرمندانی چون مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، سعید اسدی دبیر جشنواره تئاتر فجر، شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رحمت امینی رییس ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی و ایوب آقاخانی، فریدون محرابی، فارس باقری، کریستف رضاعی، اصغر دشتی، هانش شانو، کامران سپهران، رضا بهبودی، سیامک زمردی مطلق، حیدر رضایی و ... حضور داشتند.

اجرای این مراسم بر عهده فریبرز دارایی بود که در ابتدای حضورش روی صحنه از دانشجویان هر دانشگاه خواست زمانی که نام هر دانشگاه را می برد آنها به سبک و سیاق خودشان اعلام حضور کنند که این درخواست در ابتدای مراسم باعث شور و نشاط زیادی در سالن شد.

دارایی سپس از فضل الله ایرجی مدیرکل فرهنگی وزارت علوم درخواست کرد که روی صحنه حضور یابد و چند کلمه ای صحبت کند.

وی ضمن خسته نباشید به دست اندرکاران برگزاری این جشنواره عنوان کرد: ضرورت دارد در دومین دهه از برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی ترسیمی از آینده امیدوارانه تر و تجربیات گذشته را مورد توجه قرار دهیم. از زمان تشکیل کانون های فرهنگی هنری دانشگاه ها از جمله کانون های تئاتر دانشگاهی دو دهه می گذرد که این کانون های فراز و نشیب ها زیادی را پشت سر گذاشته اند اما شایسته است که گردهمایی با حضور کنشگران این بخش با نمایندگان آنها در یکی از دانشگاه های تحت عنوان تشکیل شود. بر این اساس ظرف دو هفته آینده کارگروهی در این باره تشکیل می شود تا مقدمات برگزاری این گردهمایی را فراهم کنند.

ایرجی ادامه داد: هدف کلی این گردهمایی این است که هم نمایندگانی را به منظور با شکوه تر برگزار کردن جشنواره های دانشگاهی و هم اساتید دانشگاهی را در این زمینه معرفی کند. این گردهمایی می تواند پیشنهاد برنامه هایی را در زمینه آموزش بدهد و در همین راستا اساتید و دبیران ادوار مختلف جشنواره می توانند با نگاه نقادانه دوره های مختلف را مورد بررسی قرار دهند که این انتقادات می تواند به ما در برگزاری دوره های آینده کمک کند.

همچنین مدیرکل فرهنگی وزارت علوم از تولید و انتشار نمایشنامه های دانشجویی که از دوره دهم تا نوزدهم در بخش نمایشنامه نویسی اکبر رادی برگزیده شده اند، خبر داد.

در بخش دیگری از این مراسم فریبرز دارایی با اشاره به حمایت های شهرداری منطقه ۶ از این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی که در اسکان گروه های خارجی و گروه های شهرستانی، دبیرخانه جشنواره را مورد حمایت قرار داده اند، تشکر کرد و از حاضران در سالن خواست تا آنها را مورد تشویق قرار دهند.

در بخش دیگری از مراسم سید ضیاء هاشمی بعد از اهدای جوایز بخش نمایشنامه نویسی عنوان کرد: هنر تئاتر جایگاه ارزنده و رفیعی دارد و حتی اگر پذیرفته نشود، دیده نشود، شناخته نشود و عده ای نخواهند باور کنند که هنر جایگاه رفیعی دارد، نمی توان منکرش شد و ما وظیفه داریم که از این جایگاه رفیع حمایت کنیم.

وی یادآور شد: امیدوارم این چهره های جوان در آینده، نسل برجسته تئاتر ایران را تشکیل دهند.

بعد از اهدای بخش اول جوایز در بخش صحنه ای، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی به درخواست مجری برنامه چند دقیقه ای صحبت کرد.

شفیعی عنوان کرد: ابتدا باید بهنام نوایی دبیر جشنواره، بابک احمدی مدیر روابط عمومی و ستاد جشنواره را تشویق کنید. یکی از هوشمندی های نوایی این بود که بابک احمدی را در کنار خودش داشت و از فریبرز دارایی هم به عنوان نماینده یک رسانه منتقد به عنوان مجری استفاده کرد.

وی ادامه داد: با این امید که سالن های دانشگاه های مختلف بتوانند امکان اجرای عمومی برای آثار دانشجویی را فراهم کنند، عنوان می کنم که تمام گروه های برگزیده ای که به ما معرفی می شوند در طول یک سال آتی مورد حمایت قرار می گیرند.

شفیعی یادآور شد: همچنین سالن های تحت اختیار شهرداری و تماشاخانه های خصوصی نیز می توانند برای گروه های شرکت کننده شرایط اجرای عمومی فراهم کنند. من نمی توانم قول بدهم که امکان اجرای عمومی برای همه نمایش های جشنواره را فراهم کنم اما در صورت اجرای عمومی حتما از گروه ها حمایت خواهم کرد.

در همین راستا، شهرام کرمی نیز عنوان کرد: در چند سال گذشته مجموعه شهرداری تهران تلاش کرده از تئاتر حمایت کند و به همین منظور سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تمام گروه های برگزیده هدیه نقدی اهدا می کند.

در ادامه فضل الله ایرجی نیز عنوان کرد: با این حساب ما هم بر حسب وظیفه چاره ای جز حمایت از تئاتر دانشگاهی نداریم.

در بخش پایانی این جشنواره سعید اسدی دبیر جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر اعلام کرد که دو نمایش «تشریفات» و «دا» مستقیما به جشنواره تئاتر فجر راه می یابند.

وی همچنین تقاضا کرد: که همچون سال های گذشته ۸ اثری را که مورد تایید هیات داوران جشنواره قرار گرفته اند به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی کنند تا مورد بررسی برای حضور در جشنواره قرار گیرند.

همچنین امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی نیز اعلام کرد: سه نمایش «بهارنارنج»، «گالیله» و «نسبت خونی» در تالار مولوی اجرای عمومی خواهند شد.

وی همچنین به درخواست فریبرز دارایی مجری برنامه که از وی زمان دقیق اجراها را خواست، عنوان کرد: به یکی از کارها را بلافاصله بعد از جشنواره و البته با نظر اعضای شورای تئاتر مولوی اجرای عمومی می دهیم و دو کار دیگر نیز تا قبل از پایان سال به نمایش در می آیند.

مجید رجبی معمار مدیر تماشاخانه ایرانشهر نیز عنوان کرد که به انتخاب هیات داوران جشنواره دو اثر را در نیمه دوم سال جاری برای اجرای عمومی در تماشاخانه ایرانشهر می پذیرد.

در پایان این مراسم نیز مهدی شفیعی یادآور شد: اداره کل هنرهای نمایشی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان برای حمایت از نمایش های بخش صحنه ای جشنواره تئاتر دانشگاهی که به اجرای عمومی می رسند، در نظر گرفته است. (این مبلغ به صورت کلی برای حمایت از تمامینمایش های بخش صحنه ای که به اجرای عمومی می روند در نظر گرفته شده است و به معنای حمایت ۱۰۰ میلیونی از هر نمایش نیست.)

 

اخبار تئاتر:

94 نمایش در تهران روی صحنه می‌رود

4 نمایش جدید در ایرانشهر اجرا می‌شوند

تخفیف ویژه نمایش" ماز" برای دانشجویان

پیش فروش اینترنتی «سرگذشت دردناک شان پالمر» آغاز شد

بازار عاشقان میزبان "رئیس جمهور اصلاحات" شد

تنابنده با تئاتر «پایتخت» به آمریکا و کانادا می‌رود

بازیگران «تریو بدون هامونی» مشخص شد

گزارش تصویری نمایش «اکتبر 1942 پاریس» کارگردان :مسعود موسوی

آزمایش طرح "بلیت مردمی تئاتر" با تئاتر دختر شینا

به مهمانان خارجی جشنواره تئاتر دانشگاهی ویزا ندادند

تخفیف 50 درصدی «آرتیگوشه» برای دانشجویان

خوانش «صندوق» به کارگردانی داریوش مؤدبیان در خانه موزه انتظامی

«نگاهمان می کنند »دعوت به دیدزدن زندگی خصوصی دیگران است!

3 تئاتر از انگلستان در تالار مولوی اجرا می‌شود

محل نمایش «رومئو و ژولیت» پیدا شد

لوریس چکناواریان سرپرست یک گروه تئاتر شد

فراخوان تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری منتشر شد

دریافت هزینه از گروه‌های تئاتری در تالار حافظ کاهش یافت

ارزیابی متون بخش مسابقه صحنه ای تئاتر رضوی به پایان رسید