در سالی که گذشت سینمای ایران با اتفاقات مختلفی از استقبال مخاطبان از فیلمهای کمدی روی پرده گرفته تا کسب سومین جایزه اسکار برای ایران روبهرو بود.
سینمای ایران در سال ۹۷ چهرههای خبرساز بسیاری داشت که برخی ارزشهای کیفی سینما را ارتقا بخشیدند و برخی دیگر بر آتش ابهامات و حاشیهها دمیدند.
سال ۹۷ در حالی رو به اتمام است که سینماییها معتقد هستند اگر برنامهریزی و سیاستگذاریهای بهتر و دقیقتری صورت میگرفت با همین ظرفیت موجود، قطعا میتوانستیم گیشه بهتری داشته باشیم.
در حالی که قیمت محصولات شبکه نمایشی خانگی ظرف ماههای اخیر، با افزایش نسبتاً قابلتوجهی روبرو بوده است، سازندگان فیلم سینمایی «هزارپا» برای نمایش خانگی این اثر را دو بخش کردند تا شگفتیهای این رسانه پرحاشیه همچنان امتداد داشته و رنج گرانی این اثر را دوچندان کنند
گیشه سینمای ایران در سالی که گذشت نزدیک به ۲۴۰ میلیارد تومان وارد چرخه سینما کرد که در مقایسه با سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد تومان رشد داشته است، البته این افزایش تنها ناشی از افزایش قیمتها نبوده بلکه در زمینه جذب مخاطب به سینماها نیز شاهد رشد حدود ۴ میلیونی بوده ایم.
راهاندازی «سامانه فروش سینمای ایران» گامی بلند در راستای شفافسازی مالی در چرخه اکران سینما و مهمتر از آن پایانی بر شائبه آمارسازی برای ثبت رکوردهای غیرواقعی فروش خواهد بود.
معمولاً در اکران نوروزی 7 فیلم قدرتمند متقاضی نمایش هستند که تجربه نشان داده هریک از آنها با یکدیگر هم پوشانی دارند و به اصطلاح یکدیگر را میخورند. اما سؤال این است در این میان سیستم نظارتی دولت برای تنظیم بازار کجاست؟ به این معنی که سالی 100 فیلم تولید میشود ولی از این تعداد چند فیلم امکان پرفروش شدن و جذب مخاطب را دارند و چند فیلم به جان گرفتن بازار سینما کمک میکنند؟ سیستم نظارتی دولت برای چیدمان درست فیلمها چیست و اساساً چه پیشنهادهایی را ارائه میدهد؟
با نزدیک شدن به آغاز سال جدید خبرهایی مبنیبر افزایش قیمت بلیت سینما در همه رسانهها مطرح شده است. سیاوش حقیقی یکی از تهیهکنندگان سینما از تاثیرات این اتفاق گفت.
«جن زیبا» که با بازی نورگل یشیلچای، بازیگر زن ترکیهای ساخته شد، در بدترین زمان ممکن و بعد از حواشی بسیار روی پرده سینماها رفت. البته حضور بازیگران زن خارجی در سینمای ما اتفاقی جدید و غیرمعمول نیست.
افزایش قیمت بلیت سینماها معمولاً هر ساله اتفاق افتاده است. ضیاء هاشمی، رئیس جامعه صنفی تهیهکنندگان با بیان این که قیمت سال جدید هنوز قطعی نشده، درباره طرح موجود گفت: بلیتهای سینمای سال آینده از 6 هزار تومان تا 26 هزار تومان متغیر هستند.
کارگاه از «ایده تا فیلمنامه» با حضور هادی مقدم دوست در سینما آزادی برگزار میشود.
«پارادایس» یکی از آثاری است که بعد از پشت سر گذاشتن حواشی بسیار، سرانجام از بهمن امسال اکران شد؛ اثری که بهدلیل داستان اصلیاش و پرداختن به بخشی از زندگی دو طلبه جوان و یک رئیس حوزه علمیه بعد از چهار سال روی پرده سینما رفت.
چند سالی است، لباس هنرپیشهها روی فرش قرمز جشنوارههای فیلم فجر و فستیوالها واکنشهای بسیاری را داشته و این واکنشها هم با باز شدن پرونده جشنواره بعدی بیشتر و با تمام شدن این رویداد میخوابد. امسال هم پوشش بازیگران در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر حاشیههایی داشت.
هدیه تهرانی، بهرام رادان، مهناز افشار و محمدرضا فروتن چهار بازیگر مطرحی که در نیمه دوم دهه هفتاد و در قامت «ستاره» مطرح شدند، چه کارنامهای در جشنواره فجر امسال دارند؟
تهیهکنندگان فیلمهای راه یافته به جشنواره سیوهفتم فیلم فجر به ابهامات و سوالات درباره شرایط مالی تولید این آثار پاسخ میدهند.
فهرست نمایشهای راهیافته به جشنواره بینالمللی تئاتر فجر نشاندهنده حضور بسیاری از نویسندگان جوان کشور در این دوره از جشنواره است.
سومین روز از سیوهفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که آرامآرام بازار رقابت فیلمها بر سر جلبنظر منتقدان داعتر میشود.
در حالی که غیبت فیلمنامهنویسان در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر مشهود است، اغلب کارگردانان آثار حاضر در این جشنواره ترجیح دادهاند خودشان، فیلمنامههایشان را بنویسند.
جشنواره سیوهفتم فیلم فجر دومین روز برگزاری را هم با استمرار هر چند کمرنگتر بخشی از بینظمیها پشت سر گذاشت.
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در حالی روز نخست را پشت سر گذاشت که هنوز تنور رقابت فیلمها گرم نشده و فعلا «حاشیهها» گوی سبقت را از متن جشنواره ربودهاند.
در اولین روز جشنواره فیلم فجر، فیلمهای «خانهای برای تو»، «غلامرضا تختی»، «سال دوم دانشکده من» و «معکوس» اکران شدند.