سه شنبه , ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گزارش | صفحه 8
شکست ورزش در زمین سینما

شکست ورزش در زمین سینما

به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداخته‌ایم که چرا اغلب فیلم‌های ورزشی موفق نیستند؟

رفتارهای اعتراضی بازیگران دامن کدام فیلم‌ها و سریال‌ها را می‌گیرد؟ شنبه 28 آبان 1401 17:29

رفتارهای اعتراضی بازیگران دامن کدام فیلم‌ها و سریال‌ها را می‌گیرد؟

دور جدید رفتارهای اعتراضی بازیگران- و به خصوص بازیگران زن تبعات قابل ذکری برای سینما و به خصوص تلویزیون جمهوری اسلامی به دنبال خواهد داشت. در حقیقت این اعتراضات که در حدود دو ماه اخیر و در واکنش به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور به نمایش گذاشته شده، به نظر می‌رسد که فیلم‌ها و سریال‌های زیادی را از دور نمایش و حتی بازنمایش خارج خواهد کرد

نگاهی به تاریخ صنعت پویا نمایی در ایران/ ۱۰ انیمیشن برتر ایران کدامند؟ چهارشنبه 25 آبان 1401 23:26

نگاهی به تاریخ صنعت پویا نمایی در ایران/ ۱۰ انیمیشن برتر ایران کدامند؟

بیش از ۱۲۰ سال از عمر سینمای ایران می‌گذرد و این پیشینه نشان می‌دهد که کشورما از پیشتازان این صنعت در دنیاست با وجود این سابقه طولانی، اما سودی آوری این صنعت پولساز به اندازه عمر آن در کشور قابل توجه نیست.

شبکه نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینما؟ چهارشنبه 25 آبان 1401 01:08

شبکه نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینما؟

شبکه نمایش خانگی در طول حیات ۱۲ ساله خود، فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده؛ عملکردی که حالا این رسانه را در نقطه‌ای مطلوب قرار داده اما طبق قاعده بین‌المللی وی‌.او.دی‌ها، هیچ تضمینی برای استمرار این روند در آینده وجود ندارد.

وقتی شبکه نمایش خانگی از تلویزیون ملی پیشی می‌گیرد چهارشنبه 25 آبان 1401 01:03

وقتی شبکه نمایش خانگی از تلویزیون ملی پیشی می‌گیرد

از میان پلتفرم‌هایی که مجوز فعالیت گرفته‌اند، چند پلتفرم در تولید و پخش سریال‌های خانگی رقابت تنگاتنگی دارند؛ پلتفرم‌هایی که با تولید سریال‌های مختلف در ژانرهای متنوع سعی می‌کنند بیشترین مخاطب را از آن خود کنند.

 فیلم خوب کم داریم یا پخش فوتبال در شان سینما نیست؟ چهارشنبه 25 آبان 1401 00:40
سینماداران از پخش مسابقات جام جهانی در سینما می‌گویند؛

فیلم خوب کم داریم یا پخش فوتبال در شان سینما نیست؟

درباره نمایش مسابقات فوتبال در سالن‌های سینما همواره نظرات ضد و نقیضی وجود داشته و در حالیکه تنها چند روز تا آغاز برگزاری جام جهانی فاصله داریم برخی سینماگران خواستار پخش مسابقات تیم ملی در سالن‌های سینما هستند و همچنان برخی آن را تصمیم اشتباه می‌دانند.

 مجریانی که صداوسیما برای جام‌جهانی انتخاب کرد سه شنبه 24 آبان 1401 19:22

مجریانی که صداوسیما برای جام‌جهانی انتخاب کرد

تلویزیون در آستانه برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، پخش برخی ویژه برنامه هایش را آغاز کرده و در امتداد آن تعدادی دیگر از برنامه ها را همزمان با آغاز مسابقات روی آنتن خواهد فرستاد. وجه تمایز این دوره از جام جهانی در صداوسیما، پرداختن به حاشیه ها بیان شده به نحوی که می گویند، علاوه بر شبکه های سه و ورزش که با تمرکز بر مسابقات، برنامه های اصلی را روی آنتن می فرستند، ابعاد دیگر جام جهانی در دستور کار دیگر شبکه ها و برنامه های عمومی سیما نیز قرار دارد و در کنار آن، حق پخش حواشی فوتبال ها هم خریداری شده است.

درباره وضعیت فروش فیلم‌ها و آینده گیشه‌ها/ سینمایی که نمی‌رویم چهارشنبه 18 آبان 1401 10:28

درباره وضعیت فروش فیلم‌ها و آینده گیشه‌ها/ سینمایی که نمی‌رویم

علم الهدی: «سینماها در حال حاضر تقریبا تعطیل هستند و اگر بگوییم پیش از اتفاقات اخیر، مخاطبی 100درصدی داشته‌اند، این مخاطب در حال حاضر روی 10درصد قرار دارد و طبق آمار و ارقام موجود شاهد کاهش 80درصدی مخاطب هستیم و به‌نظرم نیم‌بها شدن بلیت سینماها به‌مدت دو هفته که شاهد آن بودیم نیز تاثیری بر افزایش میزان مخاطب نداشت.

همان همیشگی‌هایی که دیگر جواب نمی‌دهند چهارشنبه 18 آبان 1401 10:14
چرا سریال‌های طنز شبکه نمایش خانگی در این روزها موفق و پربیننده نیستند؟

همان همیشگی‌هایی که دیگر جواب نمی‌دهند

در این گزارش نگاهی داریم به آثار درحال پخش کمدی از سه پلتفرم اصلی در شبکه نمایش خانگی؛ سریال‌هایی که با وجود کارنامه موفق سازندگان و عواملش اما نتوانسته‌اند خودشان را به‌عنوان یک اثر پرمخاطب تثبیت کنند.

نگاهی به گزارش جنجالی نیویورکر درباره اصغر فرهادی/ جلسه دفاع از ایده‌دزدی دوشنبه 16 آبان 1401 17:05

نگاهی به گزارش جنجالی نیویورکر درباره اصغر فرهادی/ جلسه دفاع از ایده‌دزدی

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در سال 73 فرهادی نمایش «ماشین‌نشین‌ها» را در جشنواره تئاتر دانشجویی داشته است، در حالی که متن این نمایشنامه متعلق به علی خودسیانی بوده و فرهادی در اولین نمایشش اسم خود را در بولتن به‌عنوان نویسنده زده است. هرچند بعدها در اجرای تهران این نمایشنامه نام خودسیانی به‌عنوان نویسنده ثبت شده و فرهادی تنها عنوان بازنویسی را روی پوستر زده است. با این حال اصغر فرهادی به نویسنده این مقاله گفته که هرگز ادعای نویسندگی این تئاتر را نداشته و نمی‌داند چرا خودسیانی این داستان دروغین را گفته است.

چرا فرهادی به این ۳ سوال پاسخی نداد؟ / ماجرای عجیب اقرارنامه‌ای که اصغر فرهادی از دانشجویش گرفت دوشنبه 16 آبان 1401 15:04

چرا فرهادی به این ۳ سوال پاسخی نداد؟ / ماجرای عجیب اقرارنامه‌ای که اصغر فرهادی از دانشجویش گرفت

پیرو گزارش مفصل نشریه نیویورکر و داغ شدن موضوع ایده‌های فیلمسازی اصغر فرهادی، مرور اتفاقاتی که میان او و آزاده مسیح‌زاده که مدعی است ایده فیلم «قهرمان» را فرهادی از مستند او برداشت کرده، ‌ خواندنی است.

فیلم‌هایی که نمی‌خواهند اکران شوند/ قهری که باعث مرگ سینما می‌شود دوشنبه 16 آبان 1401 11:01

فیلم‌هایی که نمی‌خواهند اکران شوند/ قهری که باعث مرگ سینما می‌شود

تا امروز تنها ۸ فیلم از آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر در سینماها اکران شده‌اند و آنچه مشخص است این است که صاحبان باقی این آثار همچنان تمایلی به نمایش فیلم‌های خود ندارند.

آیا طلسم فروش اندک فیلم‌های فوتبالی با اثری فیلمی درباره علیرضا بیرانوند شکسته می‌شود؟ یکشنبه 15 آبان 1401 16:54

آیا طلسم فروش اندک فیلم‌های فوتبالی با اثری فیلمی درباره علیرضا بیرانوند شکسته می‌شود؟

فیلم سینمایی ‌بیرو با سرمایه‌گذاری بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است. این فیلم پس از نمایش در چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی روی پرده سینماها آمده ‌که برخی ‌کارشناسان اکران امیدوارند، شهرت و محبوبیت دروازه‌بان تیم ملی و پرسپولیس به فروشش کمک کند.

سینما دست به دامان فوتبال شد/ جام جانی ۲۰۲۲ ناجی سینمای ایران می‌شود؟ پنجشنبه 12 آبان 1401 00:49

سینما دست به دامان فوتبال شد/ جام جانی ۲۰۲۲ ناجی سینمای ایران می‌شود؟

اگر مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در سینماهای ایران پخش شود، وضعیت فروش فیلم‌های سینمایی و گیشه بسیار بهبود پیدا خواهد کرد.

آیا فرهادی با ایده‌های دیگران فیلم می‌سازد؟ چهارشنبه 11 آبان 1401 12:53
ماجرای ادامه دار اصغر فرهادی

آیا فرهادی با ایده‌های دیگران فیلم می‌سازد؟

اصغر فرهادی که در انتظار اعلام رای درباره دعوای حقوقی پیرامون سرقت ایده فیلم «قهرمان» است، با اتهامات مشابه دیگری نیز روبه‌رو شده است.

اکران آنلاین؛ موضوعی حرفه‌ای، عملکرد غیرحرفه‌ای چهارشنبه 11 آبان 1401 12:45

اکران آنلاین؛ موضوعی حرفه‌ای، عملکرد غیرحرفه‌ای

محمدرضا صاحبی، حامد سلیمان‌زاده و محسن اسلام‌زاده معتقدند یکی از دلایلی که اکران آنلاین در کشور ما موفق نبوده این است که قانون کپی رایت رعایت نمی‌شود.

درباره اهمیت و تاثیر فیلم کوتاه در آینده سینما/ خالقان ناشناخته ایده‌های ناب سه شنبه 10 آبان 1401 01:17

درباره اهمیت و تاثیر فیلم کوتاه در آینده سینما/ خالقان ناشناخته ایده‌های ناب

رضا کیانیان: وقتی می‌خواهید فیلم کوتاه بسازید، از بازیگر و تصویربردار اسم و رسم‌دار استفاده نکنید چون وقتی فیلم‌تان تمام می‌شود مثلا می‌گویند آقای کلاری فیلم را ساخته است! پس سعی کنید در فیلم‌تان کار خودتان را نشان بدهید. این را هم باید بگویم اگر بخواهید [فقط] یک چیز را مدنظر داشته باشید، اشتباه می‌روید. پس باید خلاقیت داشته باشید.

همه آنچه می‌خواستید درباره سازمان ساترا و ممیزی شبکه نمایش خانگی بدانید دوشنبه 9 آبان 1401 16:47

همه آنچه می‌خواستید درباره سازمان ساترا و ممیزی شبکه نمایش خانگی بدانید

اواخر ریاست علی عسگری در رسانه ملی بود که مدیران ساترا در تلاش بودند با تصویب قانونی در مجلس حضور خود را در فضای تولید و نمایش شبکه نمایش خانگی به شکل رسمی ادامه دهند و این موضوع تا حدود زیادی محقق شد؛ البته نمی‌توان نادیده گرفت که در چند سال اخیر هم به نوعی ساترا با داشتن چند تأییدیه از نهادهای حکومتی نظارت کامل را بر پلتفرم‌ها داشته است.

 وقتی رسانه‌های رسمی و مجازی به روان کودکان حمله می‌کنند یکشنبه 8 آبان 1401 17:01

وقتی رسانه‌های رسمی و مجازی به روان کودکان حمله می‌کنند

بدنبال حادثه تروریستی حرم شاهچراغ که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان شد، پخش گزارشی از حادثه‌ای دلخراش آنهم در شبکه‌ای مختص کودکان واکنش‌هایی را در پی داشت و یکبار دیگر این موضوع را مطرح کرد که رسانه‌های رسمی و مجازی تا چه اندازه در پوشش حوادث و تحولات دلخراش باید مراقب کودکان باشند.

می‌خواهید چه بلایی سر سینما بیاورید؟ پنجشنبه 5 آبان 1401 13:31

می‌خواهید چه بلایی سر سینما بیاورید؟

سینمای ایران، بدون درنظر گرفتن خواست مخاطب و حذف اکران عمومی چه مسیری روبه زوالی را طی می‌کند.

دهه ‌هشتادی‌ها کجای سینمای ایران ایستاده‌اند؟ دوشنبه 2 آبان 1401 22:22

دهه ‌هشتادی‌ها کجای سینمای ایران ایستاده‌اند؟

جلالی فخر: اما چرا فیلم‌هایی با این موضوعات در سینمای ایران ساخته نشده؟ شاید بخشی به این خاطر است که به هر حال این فیلم‌ها از دریچه نگاه حاکمیت و دولت عبور می‌کند و پروانه نمایش می‌گیرد. شاید مسوولان مایل نبودند نسلی بر خلاف تصورات‌شان را به مردم نشان دهند و به همین دلیل به سراغ آنها نرفتند و آنها را از دید پنهان کردند. این جوانان هم از نگاه‌ها پنهان ماندند و خب حالا دیدیم که چگونه شکل و شمایل خود و رفتارهای متفاوت خود را به رخ کشیدند و از خودشان رونمایی کردند.