به بهانه اکران فیلم پرویزخان به این موضوع پرداختهایم که چرا اغلب فیلمهای ورزشی موفق نیستند؟
دور جدید رفتارهای اعتراضی بازیگران- و به خصوص بازیگران زن تبعات قابل ذکری برای سینما و به خصوص تلویزیون جمهوری اسلامی به دنبال خواهد داشت. در حقیقت این اعتراضات که در حدود دو ماه اخیر و در واکنش به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور به نمایش گذاشته شده، به نظر میرسد که فیلمها و سریالهای زیادی را از دور نمایش و حتی بازنمایش خارج خواهد کرد
بیش از ۱۲۰ سال از عمر سینمای ایران میگذرد و این پیشینه نشان میدهد که کشورما از پیشتازان این صنعت در دنیاست با وجود این سابقه طولانی، اما سودی آوری این صنعت پولساز به اندازه عمر آن در کشور قابل توجه نیست.
شبکه نمایش خانگی در طول حیات ۱۲ ساله خود، فراز و نشیبهایی را تجربه کرده؛ عملکردی که حالا این رسانه را در نقطهای مطلوب قرار داده اما طبق قاعده بینالمللی وی.او.دیها، هیچ تضمینی برای استمرار این روند در آینده وجود ندارد.
از میان پلتفرمهایی که مجوز فعالیت گرفتهاند، چند پلتفرم در تولید و پخش سریالهای خانگی رقابت تنگاتنگی دارند؛ پلتفرمهایی که با تولید سریالهای مختلف در ژانرهای متنوع سعی میکنند بیشترین مخاطب را از آن خود کنند.
درباره نمایش مسابقات فوتبال در سالنهای سینما همواره نظرات ضد و نقیضی وجود داشته و در حالیکه تنها چند روز تا آغاز برگزاری جام جهانی فاصله داریم برخی سینماگران خواستار پخش مسابقات تیم ملی در سالنهای سینما هستند و همچنان برخی آن را تصمیم اشتباه میدانند.
تلویزیون در آستانه برگزاری مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲، پخش برخی ویژه برنامه هایش را آغاز کرده و در امتداد آن تعدادی دیگر از برنامه ها را همزمان با آغاز مسابقات روی آنتن خواهد فرستاد. وجه تمایز این دوره از جام جهانی در صداوسیما، پرداختن به حاشیه ها بیان شده به نحوی که می گویند، علاوه بر شبکه های سه و ورزش که با تمرکز بر مسابقات، برنامه های اصلی را روی آنتن می فرستند، ابعاد دیگر جام جهانی در دستور کار دیگر شبکه ها و برنامه های عمومی سیما نیز قرار دارد و در کنار آن، حق پخش حواشی فوتبال ها هم خریداری شده است.
علم الهدی: «سینماها در حال حاضر تقریبا تعطیل هستند و اگر بگوییم پیش از اتفاقات اخیر، مخاطبی 100درصدی داشتهاند، این مخاطب در حال حاضر روی 10درصد قرار دارد و طبق آمار و ارقام موجود شاهد کاهش 80درصدی مخاطب هستیم و بهنظرم نیمبها شدن بلیت سینماها بهمدت دو هفته که شاهد آن بودیم نیز تاثیری بر افزایش میزان مخاطب نداشت.
در این گزارش نگاهی داریم به آثار درحال پخش کمدی از سه پلتفرم اصلی در شبکه نمایش خانگی؛ سریالهایی که با وجود کارنامه موفق سازندگان و عواملش اما نتوانستهاند خودشان را بهعنوان یک اثر پرمخاطب تثبیت کنند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در سال 73 فرهادی نمایش «ماشیننشینها» را در جشنواره تئاتر دانشجویی داشته است، در حالی که متن این نمایشنامه متعلق به علی خودسیانی بوده و فرهادی در اولین نمایشش اسم خود را در بولتن بهعنوان نویسنده زده است. هرچند بعدها در اجرای تهران این نمایشنامه نام خودسیانی بهعنوان نویسنده ثبت شده و فرهادی تنها عنوان بازنویسی را روی پوستر زده است. با این حال اصغر فرهادی به نویسنده این مقاله گفته که هرگز ادعای نویسندگی این تئاتر را نداشته و نمیداند چرا خودسیانی این داستان دروغین را گفته است.
پیرو گزارش مفصل نشریه نیویورکر و داغ شدن موضوع ایدههای فیلمسازی اصغر فرهادی، مرور اتفاقاتی که میان او و آزاده مسیحزاده که مدعی است ایده فیلم «قهرمان» را فرهادی از مستند او برداشت کرده، خواندنی است.
تا امروز تنها ۸ فیلم از آثار راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر در سینماها اکران شدهاند و آنچه مشخص است این است که صاحبان باقی این آثار همچنان تمایلی به نمایش فیلمهای خود ندارند.
فیلم سینمایی بیرو با سرمایهگذاری بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است. این فیلم پس از نمایش در چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی روی پرده سینماها آمده که برخی کارشناسان اکران امیدوارند، شهرت و محبوبیت دروازهبان تیم ملی و پرسپولیس به فروشش کمک کند.
اگر مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در سینماهای ایران پخش شود، وضعیت فروش فیلمهای سینمایی و گیشه بسیار بهبود پیدا خواهد کرد.
اصغر فرهادی که در انتظار اعلام رای درباره دعوای حقوقی پیرامون سرقت ایده فیلم «قهرمان» است، با اتهامات مشابه دیگری نیز روبهرو شده است.
محمدرضا صاحبی، حامد سلیمانزاده و محسن اسلامزاده معتقدند یکی از دلایلی که اکران آنلاین در کشور ما موفق نبوده این است که قانون کپی رایت رعایت نمیشود.
رضا کیانیان: وقتی میخواهید فیلم کوتاه بسازید، از بازیگر و تصویربردار اسم و رسمدار استفاده نکنید چون وقتی فیلمتان تمام میشود مثلا میگویند آقای کلاری فیلم را ساخته است! پس سعی کنید در فیلمتان کار خودتان را نشان بدهید. این را هم باید بگویم اگر بخواهید [فقط] یک چیز را مدنظر داشته باشید، اشتباه میروید. پس باید خلاقیت داشته باشید.
اواخر ریاست علی عسگری در رسانه ملی بود که مدیران ساترا در تلاش بودند با تصویب قانونی در مجلس حضور خود را در فضای تولید و نمایش شبکه نمایش خانگی به شکل رسمی ادامه دهند و این موضوع تا حدود زیادی محقق شد؛ البته نمیتوان نادیده گرفت که در چند سال اخیر هم به نوعی ساترا با داشتن چند تأییدیه از نهادهای حکومتی نظارت کامل را بر پلتفرمها داشته است.
بدنبال حادثه تروریستی حرم شاهچراغ که منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از هموطنانمان شد، پخش گزارشی از حادثهای دلخراش آنهم در شبکهای مختص کودکان واکنشهایی را در پی داشت و یکبار دیگر این موضوع را مطرح کرد که رسانههای رسمی و مجازی تا چه اندازه در پوشش حوادث و تحولات دلخراش باید مراقب کودکان باشند.
سینمای ایران، بدون درنظر گرفتن خواست مخاطب و حذف اکران عمومی چه مسیری روبه زوالی را طی میکند.
جلالی فخر: اما چرا فیلمهایی با این موضوعات در سینمای ایران ساخته نشده؟ شاید بخشی به این خاطر است که به هر حال این فیلمها از دریچه نگاه حاکمیت و دولت عبور میکند و پروانه نمایش میگیرد. شاید مسوولان مایل نبودند نسلی بر خلاف تصوراتشان را به مردم نشان دهند و به همین دلیل به سراغ آنها نرفتند و آنها را از دید پنهان کردند. این جوانان هم از نگاهها پنهان ماندند و خب حالا دیدیم که چگونه شکل و شمایل خود و رفتارهای متفاوت خود را به رخ کشیدند و از خودشان رونمایی کردند.