یکشنبه , ۵ اسفند, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 18
از نمادگرایی خوشم نمی‌آید/ پارسا پیروزفر انتخاب اولم برای فیلم بود یکشنبه 17 بهمن 1400 15:11

از نمادگرایی خوشم نمی‌آید/ پارسا پیروزفر انتخاب اولم برای فیلم بود

من این قصه را نوشتم و تصمیم گرفتم عاشقانه شود و وقتی عاشقانه شد همه چیزها را الک کردم و دور ریختم، هر چیزی که مربوط به این قصه عاشقانه و این دو نفر بود را نگه داشتم. ادعایم می‌شود که حتی یک جمله هم نیست که بگویم این فیلم را دوپاره کرده، همه چیز در خدمت قسمت عاشقانه فیلم است.

من نگرانم، ناامید نیستم یکشنبه 17 بهمن 1400 14:56

من نگرانم، ناامید نیستم

من از قبل، خانم سنگ‌سفیدی مدیرتولید و خانم شکوری برنامه‌ریز را می‌شناختم. فیلمنامه را خواندند. دوست داشتند و می‌دانستند دنبال تهیه‌کننده می‌گردم. من را به بهرام رادان معرفی کردند.

بخش اعظم تئاتر ایران صرفا خودش را بازتولید می‌کند شنبه 16 بهمن 1400 21:19
گفت‌وگو با کیهان پرچمی، به بهانه اجرای «برنده سهمی نمی برد» در سالن تئاتر مولوی

بخش اعظم تئاتر ایران صرفا خودش را بازتولید می‌کند

به نظرم سینما تجربه بصری ما را از پیرامون و ابژه‌ها شکل داده. سینما بخش مهمی از قاب ما به واقعیت است و تاثیرش بر دیگر مدیوم‌ها غیرقابل کتمان. اما به نظرم در تئاتر حداقل در وضعیت انضمامی ما، شما آزادی عمل بیشتری دارید و همچنین می‌توانید همان‌طورکه گفتم نسبت‌های جدیدی را در پروسه تولید بین افراد برقرار کنید. خود این برقراری نسبت جدید با خود اندیشیدن به شیوه جدیدی را به همراه خواهد داشت. همین امر است که به نظرم تئاتر را به محملی برای دیگرگونه اندیشیدن بدل می‌کند.

 نسل دیگر همان جنگ شنبه 16 بهمن 1400 20:45
گفت‌و‌گوی با فرشته حسینی بازیگر فیلم دسته ‌دختران

نسل دیگر همان جنگ

سینما واقعا تأثیرگذار است و خیلی می‌توان با آن ارتباط گرفت. من اگر بازیگری نمی‌کردم، نمی‌توانستم الان خصوصا به‌عنوان یک آدم افغان در ایران این احترام را داشته باشم. من تلاش کردم تا خیلی چیزها عوض شد راجع به افغان‌ها، حتی در دایره دوستان نزدیکم هم دیدشان نسبت به ما تغییر کرد.

فیلم خوب، فیلم شخصی ست شنبه 16 بهمن 1400 20:38
سیدمرتضی فاطمی، کارگردان فیلم «بی مادر» از ساخت فیلمش می‌گوید

فیلم خوب، فیلم شخصی ست

سینمای ما کلا ژانرمحور نیست، بلکه متکی به «گونه» است و گونه‌اش هم، منهای معدود کارهایی، عمدتا اجتماعی است. ولی من فکر می‌کنم که فیلمم فراتر از نگاه اجتماعی صرف است و فکر می‌کنم یک خودپرسشگری در انسان‌ها ایجاد می‌کند. عمیقا معتقدم که سینما و فلسفه در یکجا به هم می‌رسند و آن‌هم خودپرسشگری است.

منیر قیدی: در زمان جنگ زن و مرد فکر دفاع از ایران بودند شنبه 16 بهمن 1400 20:17

منیر قیدی: در زمان جنگ زن و مرد فکر دفاع از ایران بودند

نگاه به جنگ زمانی که بحث زن در جنگ مطرح می‌شود، متفاوت است چراکه تفاوت دیدگاه بین آنچه که زن در جنگ می‌بیند با آن چیزی که یک مرد مشاهده می‌کند، وجود دارد و من زمانی به این قضیه پی بردم که منابعی را مطالعه کردم.

اقتباس از ۱۵ پرونده مرتبط با «تجاوز» در «علف زار»/ پوستمان کنده شد! سه شنبه 12 بهمن 1400 14:00

اقتباس از ۱۵ پرونده مرتبط با «تجاوز» در «علف زار»/ پوستمان کنده شد!

کارگردان فیلم سینمایی «علفزار» می‌گوید برای نگارش فیلمنامه این پروژه بعد از بررسی بیش از ۳۰۰ پرونده مشابه، اتفاقات ۱۵ پرونده را انتخاب کرده است.

هویت، مساله اصلی فیلم «بی رویا»ست سه شنبه 12 بهمن 1400 13:01
گفت‌وگو با آرین وزیردفتری کارگردان فیلم «بی رویا» از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه

هویت، مساله اصلی فیلم «بی رویا»ست

بسیار علاقه‌مندم فیلم‌هایم با انبوه مخاطبان ارتباط برقرار کند، اما همزمان فکر می‌کنم نیازی نیست به تماشاگر حساس و باهوش این روزها بیش از اندازه باج داد یا او را دست کم گرفت.

 آهنگساز فیلم «شهرک»: از موسیقی دوره باروک بهره بردیم سه شنبه 12 بهمن 1400 12:36

آهنگساز فیلم «شهرک»: از موسیقی دوره باروک بهره بردیم

بعضی از قطعات موسیقی فیلم شهرک مشابهت زیادی با قطعات آثار کلاسیک دارد البته کلاسیک بیشتر به شکل عام و وام گرفته از موسیقی‌ها یا حال و هوای موسیقی‌های دوره باروک. به دلیل اینکه بیان در دوره باروک و به‌طور کلی در موسیقی کلاسیک، خالی از احساسی‌گرایی است و این بسیار ابزار کارآمدی برای یک آهنگساز است که از این فضا بهره بگیرد برای پرهیز از حضور به عنوان یک مولف؛ نکته‌ای که خیلی به من و علی حضرتی کمک کرد برای اینکه بتوانیم بیان‌مان را به چیزی که در ذهن‌مان است، نزدیک کنیم.

آقای فرهادی چرا فقط از من امضا گرفتید؟ چهارشنبه 6 بهمن 1400 06:18

آقای فرهادی چرا فقط از من امضا گرفتید؟

من در تمام این دو سال خواستار دیدن آقای فرهادی و صحبت با ایشان و مصالحه بودم. اصلا هرگز نمی خواستم از آقای فرهادی شکایت کنم. از ذهنم هم نمی ­گذشت که برای شکایت از آقای فرهادی به دادسرا بروم.

جای خالی ژانر پلیسی در تئاتر شنبه 2 بهمن 1400 13:32
محمد میرعلی اکبری از کارگردانی نمایش «پنگوئن های افسرده» می‌گوید

جای خالی ژانر پلیسی در تئاتر

کار ما پلیسی است که ژانر مورد علاقه‌ام می‌شود. اجرای ما کمک‌هزینه کمی خواهد گرفت. خیلی دوست دارم تا این ژانر را در تئاتر جا بیندازم. من فکر می‌کنم یکی از عوامل اصلی موفقیت تئاتر در گیشه، قصه‌گویی درست است.

حکم رئیسی نبود دینامیت مجوز نمی‌گرفت پنجشنبه 30 دی 1400 09:14

حکم رئیسی نبود دینامیت مجوز نمی‌گرفت

فیلم دینامیت سه‌سال اسیر شد و امروز درآمدزایی می‌کند. اما من از این افراد نمی‌گذرم، باید یک روز حلالیت بطلبند، چون بی‌خود توقیف شد. فیلمی که الان به‌راحتی پخش شد آن زمان چرا پخش نشد؟ یک آقایی پافشاری کرد که من اجازه نمی‌دهم و در نهایت امضا نمی‌کرد تا حکم آقای رئیسی (رئیس وقت قوه قضائیه) آمد.

خداحافظی بهروز افخمی با فیلم سازی در سینمای ایران دوشنبه 27 دی 1400 19:59

خداحافظی بهروز افخمی با فیلم سازی در سینمای ایران

بهروز افخمی که سرانجام پس از گذشت بیش از یک دهه، فیلم «فرزند صبح»‌ش آماده اکران عمومی شده، تصمیم گرفته است با همین فیلم از فیلمسازی در سینمای ایران خداحافظی کند، چرا که معتقد است سینما دیگر نمی‌تواند دوران‌ساز باشد.

دابسمش، راهی بود که بگویم من هم هستم دوشنبه 27 دی 1400 19:54
گفت‌وگو با دانیال خیری‌خواه، بازیگر تئاتر و چهره اینستاگرام

دابسمش، راهی بود که بگویم من هم هستم

دانیال خیری‌خواه که این روزها روی صحنه نمایش «احتمالات» در چهار نقش بازی می‌کند، می‌گوید سال‌ها کار کرد و دیده نشد و دابسمش یا لیپسینگ میان‌بری بود که هرچند علاقه‌ای به آن نداشت، به واسطه‌اش دستش را بالا گرفت و گفت من هم هستم.

ایوب آقاخانی: سفارشی‌ساز نیستم! یکشنبه 26 دی 1400 19:09

ایوب آقاخانی: سفارشی‌ساز نیستم!

من مشکلی ندارم به‌عنوان فردی شناخته شوم که کارهایی در حوزه جنگ هم داشته است. اتفاقا اجازه دهید اینجا صریح و بی‌پرده بگویم. من تأثیرگذارترین کارهای مربوط به جنگ را در دهه 90 انجام داده‌ام و اعتقاد دارم هیچ‌کسِ دومی روی دست من نتوانسته این کار را انجام دهد.

 تئاتر به مدیران دلسوز نیاز دارد یکشنبه 26 دی 1400 18:57

تئاتر به مدیران دلسوز نیاز دارد

بهروز غریب پور، نویسنده،کارگردان‌تئاتر و سینما و استاد نمایش عروسکی در ایران است‌که نمایش‌های ماندگاری از او به صحنه رفته است. غریب‌پور علاوه بر کارگردانی نمایش‌های مختلف، یکی از مدیران موفق عرصه تئاتر به شمار می‌آید. او خانه هنرمندان ایران را پایه‌گذاری کرد و در سمت مشاور فرهنگی شهردار تهران در سال‌های1369تا 1384به اقداماتی زیرساختی پرداخت.

 به هیچ نامی پایبند نبودیم / از هیچ کس دعوت نمی‌کنم سه شنبه 21 دی 1400 20:37

به هیچ نامی پایبند نبودیم / از هیچ کس دعوت نمی‌کنم

حسین مسافر آستانه سال‌هاست که در جشنواره‌های گوناگون حضور دارد، او در دو سال کرونایی اخیر، مسئولیت سنگین دبیر جشنواره تئاتر فجر را بر عهده داشته است. او معتقد است که تغییر، جزو ذات تئاتر است هرچند عموما با مقاومت رو به رو می‌شود.

با تانک هم از سینما نمی روم! / به بازیگران می گفتند درفیلم من بازی نکنن پنجشنبه 9 دی 1400 05:00

با تانک هم از سینما نمی روم! / به بازیگران می گفتند درفیلم من بازی نکنن

محمدامین کریم پور کارگردان فیلم سینمایی «حکم تجدیدنظر» در اولین واکنش به موج انتقادات نسبت به ورودش به عنوان یک چهره اینستاگرامی به سینما، تأکید کرد قصد رها کردن فیلمسازی را ندارد.

گپی متفاوت و طنز با سیروس ابراهیم زاده پنجشنبه 11 آذر 1400 07:07

گپی متفاوت و طنز با سیروس ابراهیم زاده

سیروس‌ ابراهیم زاده که سال‌ها در تلویزیون، سینما، ‌تئاتر و رادیو فعالیت کرده، مدتی است حضور چندانی در عرصه بازیگری ندارد و شاید یکی از آخرین کارهای او که بتوان از آن نام برد، سریال «ساختمان پزشکان» باشد. این هنرمند از فعالیت این روزهایش در حوزه نگارش و ترجمه کتاب سخن گفت.

پروانه نمایش صادر شده اما دوباره فیلم ها بازبینی می شود/ هرکس ساز خودش را می زند پنجشنبه 11 آذر 1400 07:04

پروانه نمایش صادر شده اما دوباره فیلم ها بازبینی می شود/ هرکس ساز خودش را می زند

کارگردان فیلم «یقه سفیدها» معتقد است تا برنامه ریزی در سینما وجود نداشته باشد هر لحظه ممکن است شرایط دوباره بحرانی شود.