بخشی از مخالفتها به نظر طبیعی است؛ برخی فیلم را دوست ندارند یا هر نوع ایرادی که آنها به شکل فنی، کارگردانی، فیلمنامه یا بازی میگیرند میتواند درست یا غلط باشد. من كاری به نظر آنها ندارم. اما بخشی از این مخالفتها یک هجمه فضای مجازی است و از صفحات مجازی قلابی و اکانتهای فیک كه مدام فحش میدهند، نشئت میگیرد.
مشاور حقوقی «خانه سینما» با اشاره به جریان شکلگرفته در فضای مجازی و متهم کردن برخی چهرههای سینمایی به «تجاوز»، تأکید کرد ادعای شاکیان در این زمینه در «شورای صیانت سینما» پیگیری میشود.
مریم ابراهیموند، تهیهکننده سینما، در زمان ریاست جواد شمقدری وارد سینما شد ولی از همان زمان، کار حرفهای او با حواشی همراه بود.با این حال دو سال است به دلیل شکایتهایی که علیه او مطرح شده، در زندان است.
با بهروز وثوقي همكاري ميكرديم وقتي به او گفتم فيلمهاي «قيصر» و «گوزنها» را نديدم متعجب شده بود كه مگر ميشود تو «قيصر» را نديده باشي؟ وقتي پشت صحنه فيلم «گوزن ها» و «قيصر» را برايش تعريف ميكردم ديگر اصلا باورش نميشد، گفت مگر ميشود تو داستان فيلم، سكانس به سكانس آن را خوب ميداني حتي پشت صحنه فيلمها را برايم تعريف ميكني چطور فيلم را نديدي؟
«خط باريك قرمز» ثابت كرد كه ميتوان براي آدمهايي كه به آخر خط رسيدهاند كاري كرد. اما متاسفم كه بايد بگويم امروز سينماي ما عليه خودش حركت ميكند، عليه بشريت حركت ميكند ما سر تماشاگر را گول ميزنيم تا به سينما بيايد ساعتي پاپ كورن بخورد و تفريح كند و بعد هم همهچيز تمام.
جادو در ادبيات پيش از گوتيك بارها حضور داشته همانگونه كه بعد از اين دوره هم بوده. همان طور كه اشاره كرديد، آثار شكسپير هم سرشار از جادو است. در واقع هيچ نمايشنامهنويس مطرحي به اندازه او جادو و جادوگران را وارد تاريخ تئاتر نكرد. مهمترين جادوگران شكسپير در مكبث حضور دارند و نمايشنامه روياي يك شب نيمه تابستان هم در رابطه با پريان است.
من در مورد اصطلاحاتي مانند سياهنما، فاخر و... اطلاعاتي ندارم! و تا جايي كه شده سعي كردهام ژانرهاي سينمايي را ياد بگيرم و اين عناوين! جزيي از هيچ كدام از ژانرهاي سينمايي نيستند. در مورد سلايق مديران هم چيزي نميدانم چون فيلمم را براساس سليقه آنها، پيش نميبرم اما به هر حال «بيوزني» درام معترضي است كه نقدهايي به جامعه و البته سياست وارد ميكند.
نویسنده و تهیهکننده سریال «آقازاده» در یک گفتگوی رادیویی به ابهامات درباره این سریال پاسخ داد.
حسین انتظامی در نشست خبری که به صورت زنده از اینستاگرام سازمان سینمایی و سایت این مجموعه پخش میشد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
«من اصلا سعی میکنم خرافاتی نباشم. ولی یک اتفاقهایی میافتد که آدم را به جاهایی سوق میدهد. بالاخره همه چیز هم دست خودِ آدم نیست.»
من همیشه از یک تصویر شروع میکنم. یک پلان، یک نقاشی، یک عکسی در ذهنم شکل میگیرد و بر اساس آن قصه مینویسم و برایش شخصیتپردازی میکنم و برایش چالههای دراماتیک درست میکنم.
آشنايي و حشر و نشر با فيلمسازان بزرگ و تاثيرگذار وظيفهاي را بر عهده هر منتقدي ميگذارد، من هم چون خودم را بسيار مديون آن نسل از فيلمسازان ايران ميدانم، تصميم گرفتم چنين مجموعه كتابهايي را دنبال كنم.
اگر بتوانیم با هم دیالوگ برقرار کنیم دیگر مهم نیست آن سوی آبها چه درباره ما میگویند اما متأسفانه مشکل ما از گفتوگو نکردن با یکدیگر است. یک مستندساز را در نظر بگیرید برخی مسائل را میبیند که به تصویر میکشد و در عین حال راهکار هم نشان میدهد اما در نتیجه دیالوگ برقرار نکردن به سیاه نمایی متهم میشود.
«امروز کرونا در کلیه محاسبات و رفتارهای اجتماعی فاکتور اصلی و اول، برای انتخاب روشهای ابداعی و کم هزینه است؛ سازمان مالیاتی هم با داشتن جمع کثیری از کارشناسان حتما میتوانست به راه حل هایی بیشتر از تعویق ماه مالیاتی برسد و میزان مراجعه حضوری شهروندان از جمله مودیان هنری و سینمایی را کاهش دهد.»
مهمترین اشتباهی که سینمای ایران مرتکب شد، تاسیس خانه سینما بود. برای اینکه از همان ابتدا فقط تبدیل به یک مانع شد. من برای یک بیمه، چرا باید به خانه سینما مراجعه کنم؟ میروم در یکی از این دفاتر و بیمه میشوم. من بیمه شما را نمیخواهم هرچند با 64 سال هنوز بیمه نیستم.
مسعود کیمیایی فیلمساز، رماننویس و شاعر ایرانی امروز وارد ۷۹ سالگی میشود. فیلمسازی که نقش مهمی در تحولات تاریخ سینمای ایران داشته و از آن دست چهرههایی است که از آثار خود فراتر رفته و حتی گاهی فیلم خوب هم نسازد جایگاهش در حافظه تاریخ سینمای ملی ما ویژه و خدشهناپذیراست.
اين فيلم براي من صرفا از جهت پرداخت داستاني اهميت نداشت بلكه انگيزه آن به تصوير درآوردن يك دوران بود. من صرفا يك دوره تاريخي را به فيلم تبديل نكردم بلكه يك دوره تاريخي كه ناظر بر سالهاي پنجاه بود در اين فيلم روايت ميشود.
زيست تئاتري بوآل همسو با ايدئولوژياش پيش ميرود. كسي كه به اين شكل مواجهه با تئاتر و مخاطب علاقه دارد شايد الزاما ايدئولوژي بوآل را نداشته باشد چون تئاتر براي او مديومي بود عميقا متعلق به توده كه نفس به نفس تماشاگر و طبقه ستمديده حركت ميكند.
جنوب شهری که امروز میبینیم، با جنوب شهر دهه 30 یا 40 که در سینمای فارسی یا سینمای موج نو تصویر شده، متفاوت است. علاوهبرآن در این سالها، جنوب شهر تغییرات اساسی کرده است. لایههای اجتماعی تغییر کرده و بافت شهری و جمعیتی عوض شده. درجه و شاخصه رفاه و فقر تغییر کرده. با همه اینها همچنان تقسیمبندی بالای شهر و پایین شهر دستکم در شهر تهران باقی مانده است.
نوشتن كتاب از خلال گفتوگو با دانشجويان به ذهنم رسيد. آنها ميگفتند ما كتاب آموزش نمايشنامهنويسي ميخوانيم ولي نيازمان برطرف نميشود، به نتيجه رسيدم تمرينها و مثالها درك درستي به دست ميدهند ولي در نهايت وقتي قرار است دانشجو خودش قلم به دست بگيرد و ساختمان يك نمايشنامه را بنا كند، نميداند چه شگردها و امكاناتي براي شروع و پايان متن در اختيار دارد.