پنجشنبه , ۲۰ شهریور, ۱۴۰۴
گفتگو | صفحه 29
از تابلوي استنساخ محمودخان ملك‌ الشعرا الهام گرفتم سه شنبه 7 مرداد 1399 03:30
گفت‌وگو با محمدرضا اصلانی به بهانه نمايش «شطرنج باد» در بخش فيلم‌های كلاسيك جشنواره كن

از تابلوي استنساخ محمودخان ملك‌ الشعرا الهام گرفتم

اين فيلم براي من صرفا از جهت پرداخت داستاني اهميت نداشت بلكه انگيزه آن به تصوير درآوردن يك دوران بود. من صرفا يك دوره تاريخي را به فيلم تبديل نكردم بلكه يك دوره تاريخي كه ناظر بر سال‌هاي پنجاه بود در اين فيلم روايت مي‌شود.

مسيح بر فراز ريو سه شنبه 7 مرداد 1399 03:19
گفت ‌وگو با علی شمس به بهانه ترجمه و انتشار نمايشنامه «انقلاب در امريكای جنوبی» نوشته آگوستو بوآل

مسيح بر فراز ريو

زيست تئاتري‌ بوآل همسو با ايدئولوژي‌اش پيش مي‌رود. كسي كه به اين شكل مواجهه با تئاتر و مخاطب علاقه دارد شايد الزاما ايدئولوژي بوآل را نداشته باشد چون تئاتر براي او مديومي بود عميقا متعلق به توده كه نفس به نفس تماشاگر و طبقه ستمديده حركت مي‌كند.

گفت‌وگو با پرویز جاهد درباره سیمای سینمای جنوب شهر / جنوب شهر خالی از رئاليسم دوشنبه 6 مرداد 1399 18:03

گفت‌وگو با پرویز جاهد درباره سیمای سینمای جنوب شهر / جنوب شهر خالی از رئاليسم

جنوب شهری که امروز می‌بینیم، با جنوب شهر دهه 30 یا 40 که در سینمای فارسی یا سینمای موج نو تصویر شده، متفاوت است. علاوه‌بر‌آن در این سال‌ها، جنوب شهر تغییرات اساسی کرده است. لایه‌های اجتماعی تغییر کرده و بافت شهری و جمعیتی عوض شده. درجه و شاخصه رفاه و فقر تغییر کرده. با همه اینها همچنان تقسیم‌بندی بالای شهر و پایین شهر دست‌کم در شهر تهران باقی مانده است.

شگردهايی برای خلق جهانی نو شنبه 4 مرداد 1399 03:56
گفت‌وگو با علی حاج ملاعلی به بهانه نگارش و انتشار كتاب «شگردهای نمايشنامه‌نويسی»

شگردهايی برای خلق جهانی نو

نوشتن كتاب از خلال گفت‌وگو با دانشجويان به ذهنم رسيد. آنها مي‌گفتند ما كتاب آموزش نمايشنامه‌نويسي مي‌خوانيم ولي نيازمان برطرف نمي‌شود، به نتيجه رسيدم تمرين‌ها و مثال‌ها درك درستي به دست مي‌دهند ولي در نهايت وقتي قرار است دانشجو خودش قلم به دست بگيرد و ساختمان يك نمايشنامه را بنا كند، نمي‌داند چه شگردها و امكاناتي براي شروع و پايان متن در اختيار دارد.

ابراهیم گلستان: اصلا به فستیوال‌ها و جوایز اعتنا نمی‌کنم پنجشنبه 2 مرداد 1399 22:00

ابراهیم گلستان: اصلا به فستیوال‌ها و جوایز اعتنا نمی‌کنم

من را از شرکت نفت بیرون کردند برای خاطر اینکه مخالفِ سیستم آنها رفتار می‌کردم. اما کنسرسیوم اصرار کرد برایشان فیلمی بسازم که گفتند ما او را از شرکت نفت بیرون کردیم و آنها گفتند این را می‌خواهیم. آنجا هم که رفتم مطابقِ میل و فکر خودم فیلمِ «موج و مرجان و خارا» را ساختم.

سازمان سینمایی دلیل حقوقی توقف صدور مجوز سریال‌خانگی را اعلام کند پنجشنبه 2 مرداد 1399 21:48

سازمان سینمایی دلیل حقوقی توقف صدور مجوز سریال‌خانگی را اعلام کند

اگر صدور مجوز را به رقیبی که در این بازار ذینفع محسوب می‌شود واگذار کنیم بدون تردید رقابت سالمی شکل نخواهد گرفت، مگر این‌که اعلام کنیم قانون جدیدی خواهد آمد که تلویزیون را هم موظف می کند برای تولیداتش از مرجع بیطرف دیگری خارج از صدا وسیما مجوز بگیرد.

تا بشر زنده است عشق و مرگ موضوع اصلی درام‌خواهند بود چهارشنبه 1 مرداد 1399 15:46
گفت‌ و گو با مسعود بخشی، نويسنده و كارگردان فيلم سينمايی «يلدا»

تا بشر زنده است عشق و مرگ موضوع اصلی درام‌خواهند بود

به آمار فيلم‌ها و فيلمسازان جديد و‌ جريان سيال و پرشتاب توليد فيلم و سريال نگاه كنيد. البته كيفيت اين فيلم‌ها، اهداف ساخت و نيز سرنوشتشان در پخش و نمايش همانند منابع سرمايه يا سوابق هنري سازندگانشان چندان واضح و شفاف نيست. متاسفانه اينجانب فاقد استعداد و فرصت‌يابي لازم براي همراهي با اين جريان سيال هستم و به ناچار زماني بسيار طولاني درگير يك ‌فيلم مي‌شوم.

سیاوش طهمورث: اوضاع خراب تئاتر شهر اصلا در شان یک هنرمند نیست شنبه 28 تیر 1399 17:21

سیاوش طهمورث: اوضاع خراب تئاتر شهر اصلا در شان یک هنرمند نیست

زمان ما، تئاتر اصالت داشت، واقعا حرفی برای گفتن داشت، هنرمندان برای آن احترام قائل بودند، لباس پلو خوریش را می‌پوشید و روی صحنه حاضر می‌شد. نه مانند حالا که بعضی از هنرمندان اصلا برای تئاتر ارزش قائل نیستند. البته خوشبختانه هنوز کسانی هستند که برای تئاتر ارزش و احترام قائل هستند.

آدم‌های جعلی را جای بزرگان به ما تحمیل می‌کنند/ قمرالملوک وزیری اولین سلبریتی ایران است شنبه 28 تیر 1399 12:17

آدم‌های جعلی را جای بزرگان به ما تحمیل می‌کنند/ قمرالملوک وزیری اولین سلبریتی ایران است

جلال‌الدین دری می‌گوید: «نرگس مست» تلنگری به وضع موجود است که در آن قهرمانان ملی خودمان را فراموش کرده‌ایم و از آنان غافل شده‌ایم. اکنون نیز شاهد برخی قهرمان‌سازی‌های دروغین هستیم.

عده‌ای می‌خواهند با نام «سمندریان» برای خود شناسنامه درست کنند چهارشنبه 25 تیر 1399 12:35

عده‌ای می‌خواهند با نام «سمندریان» برای خود شناسنامه درست کنند

قطب الدین صادقی گفت: تقرب به حمید سمندریان ضعف شخصیتی است؛ برخی با نام او در حال افزایش اعتبار خود هستند.

هیچ دلیلی نمی‌بینم که حتما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و دیگر جشنواره‌ها برگزار شوند دوشنبه 23 تیر 1399 13:20

هیچ دلیلی نمی‌بینم که حتما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و دیگر جشنواره‌ها برگزار شوند

مریم کاظمی پیشنهاد داد: بودجه همه جشنواره‌ها و بودجه همه تولیدات تئاتر در سال 99 یکپارچه شود و در صندوق حمایتی جمع شود و بودجه‌های افزون دیگری از کمک‌هایی که دولت تصویب کرده است برای حمایت از کسب و کارها جمع‌آوری شود و به طور عادلانه با یک هیئت امنای سالم و غیراداری میان همه خانواده تئاتر به صورت مساوی تقسیم شود.

پیشقدم در اجرا یکشنبه 22 تیر 1399 12:53

پیشقدم در اجرا

فقیهه سلطانی از تجربیاتش در اجرای «یه گاز کوچولو» در این روزهای کرونایی می‌گوید

مخالف شورای پروانه ساخت هستم شنبه 21 تیر 1399 10:38
گفت ‌و گو با فريدون جيرانی درباره سانسور فيلمنامه در ارشاد و نظارت صدا و سيما در شبكه نمايش خانگی

مخالف شورای پروانه ساخت هستم

سليقه اعضاي شورا و مديريت شورا در تصميم‌گيري موثر است. اين سليقه و مديريت هم متاثر از فضاي سياسي و اجتماعي است. متر اين فضاي سياسي و اجتماعي را هم بايد در برخورد سايت‌ها و روزنامه‌هاي مخالف دولت و ارشاد ديد. اين سايت‌ها و روزنامه‌ها مي‌دانند با انتقاد تندشان روي عملكردها تاثير بگذارند. البته اين انتقادهاي تند هم ريشه در حال و هواي همان فضاي سياسي و اجتماعي‌ دارد كه امكان اين تندروي را ايجاد كرده است.

گفت‌وگو با سام کلانتری/ قصه زنان امیدوار چهارشنبه 18 تیر 1399 19:47

گفت‌وگو با سام کلانتری/ قصه زنان امیدوار

یک فیلم‌ساز با یک دروپنجره‌ساز فرقی ندارد. باید بتوانی هر در و پنجره‌ای را بسازی. این منظر لخت و خشن ماجراست؛ اما البته از نظر بُعد هنری، به ‌نظرم وقتی با موضوعی ارتباط برقرار می‌کنی، برایت مهم و جذاب می‌شود. پس سمتش می‌روم و آن را می‌سازم. کارم همین است.

بازخوانی مصاحبه‌ای از موریکونه/ از مرگ نمی‌ترسم! + ویدئو سه شنبه 17 تیر 1399 22:11

بازخوانی مصاحبه‌ای از موریکونه/ از مرگ نمی‌ترسم! + ویدئو

«با گذشت زمان مضطرب‌تر می‎شوم. حتی با این‌که اکنون اعتماد به نفس بیشتری دارم، اما اشتیاق من به بهتر بودن و پیشرفت کردن حس قوی‌تری است. ممکن است بیشتر اوقات نگران و مضطرب به نظر برسم چراکه در واقعیت همین احساس را دارم. حرفه‌ی من مسوولیت سنگینی را به دوش من گذاشته است.

خاکی: یک آپارتمان اجاره ای، سالن تئاتر نمی شود!/ سالن های خصوصی تئاتر باید استانداردسازی شوند سه شنبه 17 تیر 1399 15:06

خاکی: یک آپارتمان اجاره ای، سالن تئاتر نمی شود!/ سالن های خصوصی تئاتر باید استانداردسازی شوند

محمدرضا خاکی، استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر گفت: اینکه ما یک خانه قدیمی- اغلب کلنگی- اطراف تئاتر شهر را اجاره کنیم و آن را تبدیل به سالن کنیم و چند صندلی بگذاریم و اجرا برویم، این که واقعا تئاتر نمی شود.

منشا پول سرمایه‌گذار فیلم؟ به ما ربطی ندارد دوشنبه 16 تیر 1399 15:45

منشا پول سرمایه‌گذار فیلم؟ به ما ربطی ندارد

پول ناپاک شاید در سینما باشد، همان‌طوری که همه‌جا هست، ولی اینکه کسی بخواهد دنبال پول ناپاک باشد و به این منظور بیاید در سینما و بخواهد پولشویی کند، احمقانه‌ترین سیستم را برای این کار انتخاب کرده است.

ابوالفضل جلیلی، فیلمسازی که هیچ‌کدام از فیلم‌هایش اکران نشده دوشنبه 16 تیر 1399 13:33

ابوالفضل جلیلی، فیلمسازی که هیچ‌کدام از فیلم‌هایش اکران نشده

ابوالفضل جلیلی ۱۵ فیلم سینمایی و ده‌ها جایزه از فستیوال‌های کوچک و بزرگ سینمایی دارد، اما تاکنون هیچ‌یک ‏از فیلم‌هایش به نمایش عمومی درنیامده و حتی سینماهای هنر و تجربه‌ هم از نمایش فیلم‌های او خودداری کرده.

استفاده کمتر از واژه ابتذال و تلاش برای رشد سینمای عامه‌پسند ‌ دوشنبه 16 تیر 1399 00:00

استفاده کمتر از واژه ابتذال و تلاش برای رشد سینمای عامه‌پسند ‌

همه جای دنیا سینمای جریان اصلی آنها ترکیبی از فیلم‌های ضعیف و فیلم‌های خوب و تماشایی است. ما در طول تاریخ تولید فیلم در ایران همیشه از زاویه یک تماشاچی سخت‌گیر و روشنفکر به جریان اصلی نگاه کردیم. بعد از انقلاب مدیران هم کنار جریان روشنفکری قرار گرفتند و جریان اصلی متهم اصلی سینما شد.

سینمای ایران به چهره‌های جدید نیاز دارد شنبه 14 تیر 1399 23:32

سینمای ایران به چهره‌های جدید نیاز دارد

پوران درخشنده می‌گوید ترس تهیه‌کننده‌ها به‌ خاطر نداشتن بازیگران چهره باید از بین برود و این وظیفه کارگردانان است که چهره‌های جدید را وارد سینما کرده و از آن‌ها حمایت کنند.