در واقع امريكاييها در طراحي «درايوين سينما» به اين نتيجه رسيده بودند كه مخاطب بدون اينكه از ماشين پياده شودهم ميتواند فيلم ببيند و با اينكه در يك فضاي عمومي قرار ميگرفتند اما آزادي عمل و فضاي فردي خودشان را هم حفظ كنند:
«طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر قرار شد از سوی دفتر مطالعات راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود.»
مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: در صورتی که وزارت بهداشت در فصل پاییز برای ما منعی برای برپایی جشنواره قرار ندهد ما هم با رعایت یک سری پروتکل ها و حذف و اضافات جشنواره فجر را برگزار می کنیم.
من همیشه به عنوان تذکر درباره حاشیهها و انتقادها میگویم. قطار تا وقتی ثابت است کسی کارش ندارد، همین که حرکت میکند به آن سنگ میزنند. این خیلی مهم است که چه کسانی به قطار در حال حرکت سنگ میزنند؟
ساترا وظيفه تبليغات آنتن را ندارد. وظيفه اين سازمان حمايت و تنظيمگری رسانه صوتي-تصويري است. يکي از حمايتها حتما حمايت تبليغاتي است و ما هنوز حمايت تبليغاتي از رسانههايمان را شروع نکردهايم؛ چون خيلي از رسانههاي جدي کشور در سال گذشته مجوز فعاليتشان صادر شده و الان با ما ارتباط دارند.
روزی که فیلم «خروج» پیشقدم شد تا امروز که ده فیلم در صف اکران آنلاین حضور دارند، نزدیک به دوماه میگذرد. حالا و پس از این زمان نسبتا کوتاه در میزگردی با حضور سعید رجبی فروتن، سیدامیر سیدزاده و محمد شایسته سعی کردیم به بررسی چالشهای اکران آنلاین در سینمای ایران بپردازیم.
کارگردان «زیر سقف دودی» گفت: از نظر من سینمای پساکرونا جنسی از واقعیت خواهد بود، غیر از این نمیتواند باشد، در سینمای پساکرونا دیگر امکان دروغ گفتن به مخاطبان را نداریم، نمیتوانیم چیزی را به خورد مخاطب دهیم که خودش مدتها پیش آنرا پیدا کرده است.
قاضیانی که مدرک کارشناسی ارشد رشته فلسفه غرب را از دانشگاه سان فرانسیسکو آمریکا گرفتهاست، بعد از بازگشتش به ایران در سن بیستوهشت سالگی حدود یک سال و هفت ماه زمان گذاشت و کتاب تاریخی-سیاسی «سرزمین مرد سرخپوست، قانون مرد سفیدپوست» نوشته ویلکومب واشبرن را ترجمه کرد و توسط نشر ثالث منتشر شد.
استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر عنوان کرد: من هیچ زمان مخالف تئاتر تجاری نبودم اما تئاتر تجاری عوامل، سرمایه گذاران و شرایط خاص خود را دارد که متفاوت از تئاتر فرهنگی است.
این فرم جدید رسانهای در حقیقت تلاش دولت است برای راهاندازی آلترناتیوی برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که تبدیل به رسانه پرمخاطبی بشود که کنترل آن در دست دولت باشد.
اصغر یوسفینژاد میگوید: فیلم خانه تصویر کنونی جامعه نیست اما جامعه در حال برداشتن قدمهایی است که بعید نیست به چنین جاهایی برسد. پس بهتر است که با چنین کارها، پیشبینیها و هشدارهایی از اتفاقات جلوگیری کنیم.
حسین امیدی میگوید یکی از نکات مهم سریال "همگناه" این است که در آن زود قضاوت نمیشود.
طبیعتا موضوع فیلم موضوعی کاملا زنانه است. من هم سعی کردم خودم را جای دو کاراکتر فیلم، بهویژه شخصیت درگذشته یعنی مهناز، بگذارم. چه از وقتی که نوشتن فیلمنامه را شروع کردم و چه زمانی که آرشیو خانوادگی عکس و فیلم مهناز را مرور میکردم، مواجهه من اینگونه بود که دوستی را از دست دادهام که هیچگاه از نزدیک ندیده بودمش، اما فقدانش را درک میکردم.
اتحادیه اروپا مقررات مشخصی در حوزههای مختلف دارد و مدام هم آن را به روز میکنند. در آنجا برای سینمای آسیب دیده برنامهریزی مدون میکنند و زمینه قانونی برای بعضی فعالیتها به وجود میآید که از یک حدی نمیتوانند گسترش پیدا کنند، اما در ایران چنین زمینههای قانونی وجود ندارد.
یکی از ارکان اصلی پایتخت که از همان فصل اول همراه داستان بود و اصلا سفر خانواده معمولی به پایتخت به دلیل قبولی او در دانشگاه بود، کاراکتر هما است؛ معلم اخلاق سریال و به قول نقی «خانم الگو». هما که عروس خانواده معمولی است، عاقلترین و بالغترین شخصیت پایتخت است که نه لهجه و نه رفتارش به بقیه پایتختیها شباهتی ندارد، معتمد خانواده است و معمولا در شرایط بحران همه به سراغش میآیند. پیشنهادهایش رهنمای کل فامیل است.
سینما و اینترنت رابطه دیرینهای ندارند؛ اما از چند سال قبل با پیشرفت گوشیهای هوشمند و افزایش سرعت اینترنت و فراگیری بیشتر آن در اقصینقاط جهان، این دو رابطه معناداری پیدا کردند. برخی شرکتهای ارائهدهنده محتوای ویدئویی به این فکر افتادند که فیلمها و سریالها را به جای عرضه در قالب لوح فشرده دیویدی یا بلوری، آن را به صورت آنلاین منتشر کنند. کمکم سرویسهای VOD (ویدئوی درخواستی) رشد کردند و غولهایی همچون نتفلیکس را پدید آوردند که اکنون بیش از ۱۸۰ میلیون مشترک در سراسر دنیا دارد.
یک کارشناس بخش بینالمللی سینما با اشاره به اینکه پاییز شلوغی برای جشنوارهها و فیلمهای سینمایی در راه است، گفت: حوزه عرضه و پخش بینالمللی سینما در ردیف اول آسیب دیدههای شیوع کرونا است و قطعا شرکتهای زیادی ورشکسته خواهند شد.
جلیل سامان کارگردان سریال «زیرخاکی» با اشاره به فیلمنامه اولیه این سریال که زمانی به طور کامل در تلویزیون رد شده بود، این تجربه مفرح را در راستای دغدغههای خود در آثار جدیاش توصیف کرد.
همیشه در مستندهایی که با موضوع جنگ ساختهام، اهمیت را در روایت آدمهای معمولی اما درعین حال راویان حقیقی و واقعی جنگ یافتهام.
امیر کریم یزدی میگوید: وقتی یک جریانی همچون کرونا در یک کشور یا جهان به وجود میآید، ممکن است دیگر هیچوقت دیگر چنین اتفاقی در جهان رخ ندهد. این اتفاق آنلاین رخ داده و متقابلا کار فیلمساز این است جریان را به رشته تصویر درآورد. قطعا در مسیر چنین کاری خطر هم وجود دارد.