پنجشنبه , ۶ دی, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 30
درباره پديده «درايوين سينما» كه به سينما / ماشين از سينما مهم‌تر است سه شنبه 6 خرداد 1399 00:00
گفت‌وگو با بهروز غريب‌پور

درباره پديده «درايوين سينما» كه به سينما / ماشين از سينما مهم‌تر است

در واقع امريكايي‌ها در طراحي «درايوين سينما» به اين نتيجه رسيده بودند كه مخاطب بدون اينكه از ماشين پياده شودهم مي‌تواند فيلم ببيند و با اينكه در يك فضاي عمومي قرار مي‌گرفتند اما آزادي عمل و فضاي فردي خودشان را هم حفظ كنند:

 طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر محقق می‌شود؟ سه شنبه 6 خرداد 1399 16:21

طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر محقق می‌شود؟

«طرح سازمان نظام صنفی فرهنگ و هنر قرار شد از سوی دفتر مطالعات راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری شود.»

قادر آشنا: برپایی جشنواره فجر در اولویت است /ملاحظات صدور مجوزهای تئاترِ آن لاین و صحنه ای چیست؟ دوشنبه 5 خرداد 1399 00:00

قادر آشنا: برپایی جشنواره فجر در اولویت است /ملاحظات صدور مجوزهای تئاترِ آن لاین و صحنه ای چیست؟

مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: در صورتی که وزارت بهداشت در فصل پاییز برای ما منعی برای برپایی جشنواره قرار ندهد ما هم با رعایت یک سری پروتکل ها و حذف و اضافات جشنواره فجر را برگزار می کنیم.

سیدامیر سیدزاده مطرح کرد/ «پایتخت۶» به جای حمایت و نقد منصفانه، تخریب شد شنبه 3 خرداد 1399 23:24

سیدامیر سیدزاده مطرح کرد/ «پایتخت۶» به جای حمایت و نقد منصفانه، تخریب شد

من همیشه به عنوان تذکر درباره حاشیه‌ها و انتقادها می‌گویم. قطار تا وقتی ثابت است کسی کارش ندارد، همین که حرکت می‌کند به آن سنگ می‌زنند. این خیلی مهم است که چه کسانی به قطار در حال حرکت سنگ می‌زنند؟

وارد قضيه «روبيکا» نشديم سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 20:13
گفت‌وگو با سیدمحمدصادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازي

وارد قضيه «روبيکا» نشديم

ساترا وظيفه تبليغات آنتن را ندارد. وظيفه اين سازمان حمايت و تنظيم‌گری رسانه صوتي-تصويري است. يکي از حمايت‌ها حتما حمايت تبليغاتي است و ما هنوز حمايت تبليغاتي از رسانه‌هاي‌مان را شروع نکرده‌ايم؛ چون خيلي از رسانه‌هاي جدي کشور در سال گذشته مجوز فعاليت‌شان صادر شده و الان با ما ارتباط دارند.

از صفحه اینستاگرامی که فیلم سینمایی منتشر می‌کند تا بی‌محلی تلویزیون به اکران آنلاین سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 19:13
سعید رجبی فروتن، سیدامیر سیدزاده و محمد شایسته در میزگرد چالش‌های اکران آنلاین مطرح کردند

از صفحه اینستاگرامی که فیلم سینمایی منتشر می‌کند تا بی‌محلی تلویزیون به اکران آنلاین

روزی که فیلم «خروج» پیش‌قدم شد تا امروز که ده فیلم در صف اکران آنلاین حضور دارند، نزدیک به دوماه می‌گذرد. حالا و پس از این زمان نسبتا کوتاه در میزگردی با حضور سعید رجبی فروتن، سیدامیر سیدزاده و محمد شایسته سعی کردیم به بررسی چالش‌های اکران آنلاین در سینمای ایران بپردازیم.

دیگر نمی‌توانیم هر اثر سخیفی را به خورد مخاطب پساکرونا بدهیم سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 18:32

دیگر نمی‌توانیم هر اثر سخیفی را به خورد مخاطب پساکرونا بدهیم

کارگردان «زیر سقف دودی» گفت: از نظر من سینمای پساکرونا جنسی از واقعیت خواهد بود، غیر از این نمی‌تواند باشد، در سینمای پساکرونا دیگر امکان دروغ گفتن به مخاطبان را نداریم، نمی‌توانیم چیزی را به خورد مخاطب دهیم که خودش مدت‌ها پیش آنرا پیدا کرده است.

مروری بر کارنامه هنری هنگامه قاضیانی به بهانه زادروزش / بازیگر نقش‌های ماندگار سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 16:48
در گفتگو با ناصر ضمیری‌

مروری بر کارنامه هنری هنگامه قاضیانی به بهانه زادروزش / بازیگر نقش‌های ماندگار

قاضیانی که مدرک کارشناسی ارشد رشته فلسفه غرب را از دانشگاه سان فرانسیسکو آمریکا گرفته‌است، بعد از بازگشتش به ایران در سن بیست‌وهشت سالگی حدود یک سال و هفت ماه زمان گذاشت و کتاب تاریخی-سیاسی «سرزمین مرد سرخپوست، قانون مرد سفیدپوست» نوشته ویلکومب واشبرن را ترجمه کرد و توسط نشر ثالث منتشر شد.

خاکی: تشخّص کاری در تئاتر کمرنگ شده است/ مخالف تئاتر تجاری نیستم سه شنبه 30 اردیبهشت 1399 16:15

خاکی: تشخّص کاری در تئاتر کمرنگ شده است/ مخالف تئاتر تجاری نیستم

استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر عنوان کرد: من هیچ زمان مخالف تئاتر تجاری نبودم اما تئاتر تجاری عوامل، سرمایه گذاران و شرایط خاص خود را دارد که متفاوت از تئاتر فرهنگی است.

عباسیان: VODها به سبک سریال‌های ترکی ذائقه‌سازی می‌کنند/ دولت با حمایتش به دنبال جایگزینی برای صدا و سیما است دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 17:20

عباسیان: VODها به سبک سریال‌های ترکی ذائقه‌سازی می‌کنند/ دولت با حمایتش به دنبال جایگزینی برای صدا و سیما است

این فرم جدید رسانه‌ای در حقیقت تلاش دولت است برای راه‌اندازی آلترناتیوی برای صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که تبدیل به رسانه پرمخاطبی بشود که کنترل آن در دست دولت باشد.

با وضعیت موجود ممکن است ضدارزش‌ها جای اخلاقیات را بگیرند/ زبان به کسی برتری نمی‌دهد دوشنبه 29 اردیبهشت 1399 17:17

با وضعیت موجود ممکن است ضدارزش‌ها جای اخلاقیات را بگیرند/ زبان به کسی برتری نمی‌دهد

اصغر یوسفی‌نژاد می‌گوید: فیلم خانه تصویر کنونی جامعه نیست اما جامعه در حال برداشتن قدم‌هایی است که بعید نیست به چنین جاهایی برسد. پس بهتر است که با چنین کارها، پیش‌بینی‌ها و هشدارهایی از اتفاقات جلوگیری کنیم.

جذابیت‌های حضور در یک نقش خاکستری / حسین امیدی از بازی در سریال یکشنبه 28 اردیبهشت 1399 13:46

جذابیت‌های حضور در یک نقش خاکستری / حسین امیدی از بازی در سریال "هم‌گناه" می‌گوید

حسین امیدی می‌گوید یکی از نکات مهم سریال "هم‌گناه" این است که در آن زود قضاوت نمی‌شود.

گفت‌وگو با زینب تبریزی/ درام ِفیلم به سینمای داستانی نزدیک‌تر است شنبه 27 اردیبهشت 1399 02:40

گفت‌وگو با زینب تبریزی/ درام ِفیلم به سینمای داستانی نزدیک‌تر است

طبیعتا موضوع فیلم موضوعی کاملا زنانه است. من هم سعی کردم خودم را جای دو کاراکتر فیلم، به‌ویژه شخصیت درگذشته یعنی مهناز، بگذارم. چه از وقتی که نوشتن فیلمنامه را شروع کردم و چه زمانی که آرشیو خانوادگی عکس و فیلم مهناز را مرور می‌کردم، مواجهه من این‌گونه بود که دوستی را از دست داده‌ام که هیچ‌گاه از نزدیک ندیده بودمش، اما فقدانش را درک می‌کردم.

گفت‌وگو با محمد مهدی عسگرپور/ جا نزدیم دنیا عوض شد چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399 22:37

گفت‌وگو با محمد مهدی عسگرپور/ جا نزدیم دنیا عوض شد

اتحادیه اروپا مقررات مشخصی در حوزه‌های مختلف دارد و مدام هم آن را به روز می‌کنند. در آنجا برای سینمای آسیب دیده برنامه‌ریزی مدون می‌کنند و زمینه قانونی برای بعضی فعالیت‌ها به وجود می‌آید که از یک حدی نمی‌توانند گسترش پیدا کنند، اما در ایران چنین زمینه‌های قانونی وجود ندارد.

گفت‌وگو با ریما رامین‌فر/ هما قدیس نیست! چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399 22:04

گفت‌وگو با ریما رامین‌فر/ هما قدیس نیست!

یکی از ارکان اصلی پایتخت که از همان فصل اول همراه داستان بود و اصلا سفر خانواده معمولی به پایتخت به دلیل قبولی او در دانشگاه بود، کاراکتر هما است؛ معلم اخلاق سریال و به قول نقی «خانم الگو». هما که عروس خانواده معمولی است، عاقل‌ترین و بالغ‌ترین شخصیت پایتخت است که نه لهجه و نه رفتارش به بقیه پایتختی‌ها شباهتی ندارد، معتمد خانواده است و معمولا در شرایط بحران همه به سراغش می‌آیند. پیشنهادهایش رهنمای کل فامیل است.

تلویزیون از VODها شکست می‌خورد/ سینماداری نیاز به هوش دارد/ پیشنهاد نمایش موازی فیلم‌ها چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399 21:41

تلویزیون از VODها شکست می‌خورد/ سینماداری نیاز به هوش دارد/ پیشنهاد نمایش موازی فیلم‌ها

سینما و اینترنت رابطه دیرینه‌ای ندارند؛ اما از چند سال قبل با پیشرفت گوشی‌های هوشمند و افزایش سرعت اینترنت و فراگیری بیشتر آن در اقصی‌نقاط جهان، این دو رابطه معناداری پیدا کردند. برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده محتوای ویدئویی به این فکر افتادند که فیلم‌ها و سریال‌ها را به جای عرضه در قالب لوح فشرده دی‌وی‌دی یا بلوری، آن را به صورت آنلاین منتشر کنند. کم‌کم سرویس‌های VOD (ویدئوی درخواستی) رشد کردند و غول‌هایی همچون نتفلیکس را پدید آوردند که اکنون بیش از ۱۸۰ میلیون مشترک در سراسر دنیا دارد.

پخش بین‌المللی سینما و جشنواره‌های جهانی تحت تاثیر کرونا یکشنبه 21 اردیبهشت 1399 02:34

پخش بین‌المللی سینما و جشنواره‌های جهانی تحت تاثیر کرونا

یک کارشناس بخش بین‌المللی سینما با اشاره به اینکه پاییز شلوغی برای جشنواره‌ها و فیلم‌های سینمایی در راه است، گفت:‌ حوزه عرضه و پخش بین‌المللی سینما در ردیف اول آسیب دیده‌های شیوع کرونا است و قطعا شرکت‌های زیادی ورشکسته خواهند شد.

ناگفته‌های «زیرخاکی»؛ از ممیزی تا غرور ملی/کمدی گاهی حاصل خشم است دوشنبه 15 اردیبهشت 1399 00:00

ناگفته‌های «زیرخاکی»؛ از ممیزی تا غرور ملی/کمدی گاهی حاصل خشم است

جلیل سامان کارگردان سریال «زیرخاکی» با اشاره به فیلمنامه اولیه این سریال که زمانی به طور کامل در تلویزیون رد شده بود،‌ این تجربه مفرح را در راستای دغدغه‌های خود در آثار جدی‌اش توصیف کرد.

گفت‌وگو با کارگردان مستند «لالایی جنگ»/ روایت‌های تاریخی باید بازتاب اوضاع امروز جامعه باشد یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 13:11

گفت‌وگو با کارگردان مستند «لالایی جنگ»/ روایت‌های تاریخی باید بازتاب اوضاع امروز جامعه باشد

همیشه در مستندهایی که با موضوع جنگ ساخته‌ام، اهمیت را در روایت آدم‌های معمولی اما درعین حال راویان حقیقی و واقعی جنگ یافته‌ام.

روایت مستندسازی که ۱۷روز با کرونایی‌ها زندگی کرد و عاقبت کرونا گرفت پنجشنبه 11 اردیبهشت 1399 14:24

روایت مستندسازی که ۱۷روز با کرونایی‌ها زندگی کرد و عاقبت کرونا گرفت

امیر کریم یزدی می‌گوید: وقتی یک جریانی همچون کرونا در یک کشور یا جهان به وجود می‌آید، ممکن است دیگر هیچ‌وقت دیگر چنین اتفاقی در جهان رخ ندهد. این اتفاق آنلاین رخ داده و متقابلا کار فیلمساز این است جریان را به رشته تصویر درآورد. قطعا در مسیر چنین کاری خطر هم وجود دارد.