جمعه , ۲۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 43
به این می‌گویند فرار دل‌ها نه فرار مغزها! چهارشنبه 14 اسفند 1392 00:00
در کانادا همه‌چیز را از صفر شروع کردم

به این می‌گویند فرار دل‌ها نه فرار مغزها!

محمد رحمانیان نویسنده و کارگردان تئاتر ضمن بیان تجربیات حضور در کانادا از نحوه شکل‌گیری کنسرت - نمایش «در روزهای آخر اسفند» و ارتباط آن با فرجام ناگوار گروه موسیقی «سگ‌های زرد» و مساله فرار مغزها که می‌توان آن را به فرار دل‌ها در ایران تعبیر کرد، صحبت کرد.

فقر اقتصادی،‌ فرهنگی و تنگ‌نظری‌ باعث فاصله گرفتن از تئاتر می‌شود دوشنبه 12 اسفند 1392 00:00
خاطرات داریوش فرهنگ از «گروه تئاتر پیاده»

فقر اقتصادی،‌ فرهنگی و تنگ‌نظری‌ باعث فاصله گرفتن از تئاتر می‌شود

دولت و مجلس باید موقعیت نسبی اقتصادی را برای تئاتر فراهم کنند، چون تئاتر نماینده شعور، روحیات و نشاط مردم یک جامعه محسوب می‌شود / ما نمی‌خواهیم تنها زنده باشیم، بلکه می‌خواهیم زندگی کنیم / هنگامی که یک تئاتر پیشرو تزلزل پیدا کند؛ پایه‌های تئاتر کشور متزلزل خواهد شد.

گفت‌وگو با پیمان معادی و دخترش «باران» جمعه 9 اسفند 1392 00:00

گفت‌وگو با پیمان معادی و دخترش «باران»

پیمان معادی نیمه اول سال خیلی کار کرده بود، دو فیلم سینمایی سنگین و چندین سفر؛ تصمیم داشت نیمه دوم سال را متمرکزتر باشد و بر روی فیلمنامه فیلم تازه‌اش کار کند اما به جای آن، سخت‌ترین پروژه را انتخاب کرد؛ بازی در نمایش «در انتظار گودو» و جالب اینجاست که نه تنها خودش که دختر 8 ساله‌اش «باران» هم درگیر این پروژه شد.

گفت‌وگو با نغمه ثمینی، کیومرث مرادی، امیر جعفری و پیام فروتن درباره «شکلک» پنجشنبه 1 اسفند 1392 00:00
حکایت آدم‌های حاشیه‌ای تاریخ‌ساز

گفت‌وگو با نغمه ثمینی، کیومرث مرادی، امیر جعفری و پیام فروتن درباره «شکلک»

برای آنهایی که در 10سال گذشته پیگیر تئاتر بودند، نام نمایش شکلک نام آشنایی است؛ نمایشی به قلم نغمه ثمینی و کارگردانی کیومرث مرادی که در سال 82 در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت و با استقبال مخاطب روبه‌رو شد.

گفت‌و گو با علي سرابي، بازيگر نمايش در انتظار گودو چهارشنبه 30 بهمن 1392 00:00
بازيگر بايد هر مديومي را تجربه كند

گفت‌و گو با علي سرابي، بازيگر نمايش در انتظار گودو

اگر دايره بازيگري وسيع‌تر باشد و با اشخاص متفاوت كار كنيد، بهتر است. درست است كه گروه در تئاتر اهميت زيادي دارد و اغلب افراد در تئاتر با گروه رشد مي‌كنند ولي فكر مي‌كنم اگر هر شخصي خود را به يك عده آدم مشخص محدودكند، به لحاظ بازيگري در مكان ثابتي قرارمي‌گيرد.

گفت‌وگو با ویشکا آسایش /همیشه از تئاتر بازی کردن ترس داشتم چهارشنبه 30 بهمن 1392 00:00

گفت‌وگو با ویشکا آسایش /همیشه از تئاتر بازی کردن ترس داشتم

ویشکا آسایش برای فتح قله دماوند رفته بود که با پیشنهاد بازی در تئاتر «ملکه زیبایی لی‌نین» روبرو شد؛ او کمی زمان خواست تا دماوند را صعود کند و بعد با خیال راحت به بازی در تئاتر فکر کند.

گفت‌وگو با كوروش نريماني ، كارگردان نمايش «هيپوفيز» یکشنبه 27 بهمن 1392 00:00

گفت‌وگو با كوروش نريماني ، كارگردان نمايش «هيپوفيز»

ما داريم به صورت خصوصي اجرا مي‌رويم اما چنان بلايي بر سر مركز هنرهاي نمايشي آمد كه حتي از پرداخت ديون خود به هنرمنداني كه بنا بوده با قرارداد كار كنند، عاجز شده. من الان قراردادي ندارم، ولي براي وضعيت تئاتر نگرانم . مديران جديدي كه آمده‌اند، از عدم مديريت صحيح در دوره قبل مدام گلايه مي‌كنند

گفت‌وگو با كيومرث مرادي/ فيلم ببينيم و تئاتر بياموزيم چهارشنبه 16 بهمن 1392 00:00

گفت‌وگو با كيومرث مرادي/ فيلم ببينيم و تئاتر بياموزيم

يكي از بزرگ‌ترين دغدغه‌هاي ما برخورد درست و صحيح و علمي با آثار بزرگ تئاتر معاصر جهان است. من ايراني وقتي به يك فستيوال تئاتر در كشور ديگري مي‌روم بيشتر يك توريست هستم و معلوم نيست تئاترهايي كه مي‌بينم جزو كارهاي شاخص هستند يا خير.

محمد رحمانیان: برای عصبانی‌ کردن یک عده‌ تئاتر اجرا می‌کنم! یکشنبه 13 بهمن 1392 00:00

محمد رحمانیان: برای عصبانی‌ کردن یک عده‌ تئاتر اجرا می‌کنم!

بعد از خرداد 88 فقط برای عصبانی‌ کردن یک عده‌ی خاص تئاتر اجرا می‌کنم.

گفت‌وگو با بازیگرِ همیشه مادر به بهانه بزرگداشتش جمعه 11 بهمن 1392 00:00
واقعا جنون داریم، اما لذت‌بخش است

گفت‌وگو با بازیگرِ همیشه مادر به بهانه بزرگداشتش

ناهید مسلمی همان اندازه که روی صحنه تئاتر‌، مادر است،‌ در برخوردهای عمومی هم حالت مادرانه دارد تا جایی که مخاطب در برخورد با او حس می‌کند چقدر هوای مادرش را کرده! او مسؤولان را هم مادرانه به خواندن دو کتاب تشویق می‌کند.

گفت‌وگو با «امير اخوين» كارگردان نمايش «خانه آقاي كرمي» پنجشنبه 10 بهمن 1392 00:00

گفت‌وگو با «امير اخوين» كارگردان نمايش «خانه آقاي كرمي»

بايد به اين نكته توجه داشت كه تا چه زماني قرار است هر سال همان كارگردان‌هاي قديمي و پيشكسوت دعوت به كار بشوند؟ به نظرم حالا ديگر بايد كارگردان‌هاي جوان روي كار بيايند و ايده‌هاي نو و جديدشان را به نمايش بگذارند.

گفت‌وگو با حسین کیانی درباره «در شوره‌زار»/تاریخ بی‌رحم و قربانیانش جمعه 20 دی 1392 00:00

گفت‌وگو با حسین کیانی درباره «در شوره‌زار»/تاریخ بی‌رحم و قربانیانش

من سعی نکردم از طنز این کارکرد را بگیرم. طنز برای من در این اثر یک کارکرد واقعی داشت. یعنی همان‌جوری که این آدم‌ها انبانی از بیچارگی و بدبختی هستند، همان‌قدر هم به صورت واقعی طنز در زندگیشان جریان دارد.

با وجود همه دشمنی ها ، «تماشاگران»؛ بزرگ‌ترین حامیان مالی ما هستند یکشنبه 15 دی 1392 00:00
گفتگو با محمد رحمانیان

با وجود همه دشمنی ها ، «تماشاگران»؛ بزرگ‌ترین حامیان مالی ما هستند

رحمانیان با خوانش خودش از آرش بیضایی بعد از شش سال از اجرای«افرا» یا «روز می‌گذرد» نمایشی از این نویسنده صاحب‌نام ایرانی را که این روزها در آمریکا زندگی می‌کند به صحنه می‌آورد.

تصویر چخوف از خداحافظی آدم‌ها با آرزوهایشان/ جامعه ما آلوده پول شده است یکشنبه 15 دی 1392 00:00
گفتگو با چهار بازیگر "دایی وانیا"

تصویر چخوف از خداحافظی آدم‌ها با آرزوهایشان/ جامعه ما آلوده پول شده است

در گفتگو با بازیگران نمایش "دایی وانیا" مسائلی چون بد فهمیده شدن آثار آنتوان چخوف در ایران و تصویری که این نویسنده از بطالت آدم‌ها و نرسیدن به آرزوهایشان به تصویر می کشد و همچنین همکاری چند نسل از بازیگران تئاتر در این نمایش مطرح شد.

گفت‌وگو با بهاره رهنما، بازيگر نمايش بادي كه تو راخشك كرد، مرا برد شنبه 7 دی 1392 00:00

گفت‌وگو با بهاره رهنما، بازيگر نمايش بادي كه تو راخشك كرد، مرا برد

آقاي نرگس‌ نژاد به بازي و درام نگاه مينيمال دارند. در حين بازي سعي داشتم كلماتي را اضافه كنم كه تماشاگر بيشتر متوجه داستان و نمايش شود اما ايشان مي‌گفتند كه اصلا نمي‌خواهم بفهمند! ذهن تماشاگر بايد به چالش كشيده شود. هنگام تمرين به اين نتيجه رسيديم كه هر دو نوشتن يكديگر را مي‌پسنديم اما بلد نيستيم مثل هم بنويسيم

«از متلک گفتن خوشم نمی‌آید» جمعه 29 آذر 1392 00:00
گفت‌وگو با فرهاد آییش:

«از متلک گفتن خوشم نمی‌آید»

فرهاد آییش این روزها مشغول بازی در نمایش«سقراط» نوشته و کار نمایش«سقراط» است. او در این نمایش نقش «سقراط» را بازی می‌کند؛ فیلسوفی که گرچه فیلسوف مورد علاقه او نیست اما در میان فیلسوفان آن دوره یونان،«سقراط» را بیش از دیگران دوست دارد.

دنبال بلیط مهمان می‌گردند؛ انتظار دارید عکس تئاتر بخرند؟! یکشنبه 24 آذر 1392 00:00
گفت و گو با خسرو خالقی درباره عکاسی تئاتر در اصفهان:

دنبال بلیط مهمان می‌گردند؛ انتظار دارید عکس تئاتر بخرند؟!

ببینید، تا زمانی که مدیران و مسئولان به این نتیجه نرسند که عکاسی تئاتر جزیی از تئاتر است، هیچ کاری نمی‌شود کرد. مثلاً ما در هیچ کدام از جشنواره‌های تئاتری که در اصفهان برگزار می‌شود بخشی به نام عکس نداریم.

زنجانپور: چخوف برای هیچ‌چیز نسخه نمی‌پیچد چهارشنبه 20 آذر 1392 00:00

زنجانپور: چخوف برای هیچ‌چیز نسخه نمی‌پیچد

اکبر زنجانپور کارگردان نمایش "دایی وانیا " که به تازگی اجرای آن در تئاترشهر آغاز شده است با اشاره به ویژگی های آثار آنتوان چخوف و اینکه شخصیتهای این نمایش گویی در سراب زندگی می کنند عنوان کرد در این اثر تلاش کرده به جای تحلیل به کشف و واکاوی پرسوناژها برسد.

اجرای عمومی در خارج از کشور، یک رویا است/ شیوه اجرایی «خواهرانه ...» را به هیچکس پیشنهاد نمی‌کنم یکشنبه 17 آذر 1392 00:00
حسین پارسایی:

اجرای عمومی در خارج از کشور، یک رویا است/ شیوه اجرایی «خواهرانه ...» را به هیچکس پیشنهاد نمی‌کنم

کارگردان نمایش «خواهرانه به وقت خیزران» گفت: این تفکر باید در تولید و اجرای آثار نمایش ما در بخش بین الملل وجود داشته باشد که ما ایرانی هستیم و با یک پشتوانه عظیم و تمدن کهن قرار است خودمان را در حوزه بین‌المللی معرفی کنیم.

نمی‌خواستم برای یکشنبه 17 آذر 1392 00:00
فرهاد آییش:

نمی‌خواستم برای "سقراط" هوو بیاورم/ از موی فرفری و دماغ پهن خبری نیست

فرهاد آییش که این روزها مشغول تمرین نقش سقراط در نمایشی به همین نام است از چالش‌هایش برای بازی در این نقش، اینکه سقراط بینی پهن و قد کوتاهی داشت و او باید بدون شباهت ظاهری به این شخصیت سقراط خودش را بازی کند و همچنین اعتماد به کارگردان نمایش سخن گفت.