شنبه , ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳
گفتگو | صفحه 44
دامینگر: تئاتر ایران خیلی به سیاست وابسته است دوشنبه 11 آذر 1392 00:00
گفت و گو با پیر دامینگر، کارگردان و بازیگر آلمانی

دامینگر: تئاتر ایران خیلی به سیاست وابسته است

از خارج دارند با این موضوع کنار می‌آیند که تئاتر ایران بتواند بیشتر خودش را نشان بدهد، اثر زیادی بر تئاتر ایران خواهد داشت. شجاعت کسانی که به تئاتر کودکان در ایران مشغولند بیشتر شده. چون حالا می‌توانند به خارج چیزی را نشان بدهند. ایده‌ها و تصورات جدیدی پیدا کرده‌اند و شجاعت این را پیدا کرده اند که راه دیگری بروند.

گفت‌وگو با «سمانه زندي‌نژاد» کارگردان نمايش «عروسک‌هاي سکوت» دوشنبه 11 آذر 1392 00:00
ما مدام در حال تجربه‌ کردن هستيم. وقتي رفتيم به سراغ اين فرم جديد واقعا نمي‌دانستيم چه پيش مي‌آيد

گفت‌وگو با «سمانه زندي‌نژاد» کارگردان نمايش «عروسک‌هاي سکوت»

من معتقدم هر کاري خودش را خودش تعريف مي‌کند. ما قبل از اينکه به اجراي عمومي برسيم، يکسري اجراي تمريني داشتيم که آنجا ريتم کار بالا مي‌رفت. من به بازيگران مي‌گفتم اين کار را نکنيد، چون «عروسک‌ها... » نمايشي است که تماشاگر بايد آن را خوب ببيند و لحظه به لحظه‌اش را گوش بدهد اگر اين ريتم تماشاگر را خسته مي‌کند، حتما يک جاي کار مي‌لنگد اما اگر ريتم لنگ نزند، پس درست است.

خمسه: حضور در ژانرهای کمدی ضروری‌تر است پنجشنبه 7 آذر 1392 00:00
گفت‌وگو با علیرضاخمسه:

خمسه: حضور در ژانرهای کمدی ضروری‌تر است

انتخاب من برای این نقش از سوی آقای پسیانی مربوط به خاصیتی است که در این نقش شاهد آن بودیم.

پسیانی : مثل باغبان باید نقش‌ها را هرس کرد چهارشنبه 29 آبان 1392 00:00
گفت‌وگو با آتیلا پسیانی

پسیانی : مثل باغبان باید نقش‌ها را هرس کرد

بعضی وقت‌ها بازیگرانی هستند که با دنیای ذهنی خودشان وارد کار نمی‌شوند. نمونه‌اش دختر خود من ستاره با دنیای ذهنی خودش وارد کار نمی‌شود. برعکس در طول تمرین‌ها سعی می‌کند که بازیگر تخریبی و انفجاری باشد. این جنس بازیگری هم به نظر من خیلی سازنده است. به همین خاطر همیشه سر تمرین چیزی که ساخته می‌شود را منفجر می‌کند و آنچه را به وجود آورده، خراب می‌کند.

امید نیاز: وقتی با تورناتوره می‌نشینم دیگر به حرف‌های فلان مرد موی سپید تئاتر اصفهان فکر نمی‌کنم دوشنبه 27 آبان 1392 00:00
گفت و گو با امید نیاز، کارگردان تئاتر

امید نیاز: وقتی با تورناتوره می‌نشینم دیگر به حرف‌های فلان مرد موی سپید تئاتر اصفهان فکر نمی‌کنم

آثار انتخابی جشنواره همدان بسیار ضعیف بودند. سطح آثار بسیار پایین بود. خیلی‌هایشان فقط در حد جُنگ بودند. این را من فقط نمی‌گویم داورها هم می‌گفتند که کارهای جُنگی زیاد بودند و خیلی‌ها به بازبین‌ها اعتراض می‌کردند می‌گفتند شما دارید الگوسازی می‌کنید. حضور آدمی که تجربه داوری نداشت و فقط وجه اداری داشت، در بخش کودک اعتراض خیلی‌ها را به دنبال داشت.

گفت‌وگو با هانيه توسلي، بازيگر نمايش قرار یکشنبه 19 آبان 1392 00:00

گفت‌وگو با هانيه توسلي، بازيگر نمايش قرار

«هانيه توسلي» گرچه در سينما پركارتر بوده و عموم علاقه‌مندان به هنرهاي تصويري و نمايشي او را به عنوان بازيگر سينما و تا حدودي تلويزيون مي‌شناسند ولي او تجربه‌هاي مهم و گرانقدري هم در تئاتر داشته است كه بي‌شك همان تجربه‌ها امروز از توسلي بازيگري درجه يك ساخته است. مقوله تئاتر براي اين بازيگر، يك فعاليت هنري جدي است كه با وجود فضاي نامطلوب اقتصادي، هميشه از پيشنهادهاي خود در اين زمينه استقبال مي‌كند. با اين حال، به خاطر وسواس و سختگيري‌اش در انتخاب نمايش‌ها و نقش‌ها، او دير به دير بر صحنه تئاتر ظاهر مي‌شود. اين شب‌ها آخرين تجربه تئاتري او با نام «قرار» به كارگرداني «سيامك احصايي» در تالار حافظ اجرا مي‌شود يك نمايش واقع‌گرا با روايت و ماجرايي تلخ و غافلگيركننده. هانيه توسلي براي بازي در اين نقش، تنديس بهترين بازيگر زن را از جشنواره سي‌ويكم تئاتر فجر دريافت كرد. به بهانه اجراهاي «قرار»، ما هم قراري با توسلي گذاشتيم و پاي حرف‌هايش درباره اين نمايش و حرفه بازيگري‌اش نشستيم.

هادی عامل: نمایش‌های آیینی و سنتی درام محسوب نمی‌شوند شنبه 18 آبان 1392 00:00
گفت‌وگو با هادی عامل به بهانه کارگردانی نمایش «مضحکه دزدها»

هادی عامل: نمایش‌های آیینی و سنتی درام محسوب نمی‌شوند

با محدود کردن تخت حوضی به سالنی در جنوب شهر ما به یک نوع طبقه‌بندی فرهنگی دست زده‌ایم. یعنی اینکه مردم جنوب شهر باید نمایش تخت حوضی ببینند و مردم بالای شهر باید نمایش‌های کلاسیک، غربی و مدرن ببینند.

ناظرزاده کرمانی:نمایش دینی از سبک‌های مهم تئاتر جهان است سه شنبه 14 آبان 1392 00:00
.

ناظرزاده کرمانی:نمایش دینی از سبک‌های مهم تئاتر جهان است

فرهاد ناظرزاده کرمانی معتقد است؛ ادبیات نمایشی ایمان گرایی یا به طوری کلی تئاتر دینی مذهبی یکی از پویش‌ها و پیمایش‌های کلان، گسترده و دراز مدت در تئاتر جهان به شمار می رود.

قادر آشنا: نباید تغییر و تحولات ارشاد در ابهام باشد یکشنبه 12 آبان 1392 00:00
.

قادر آشنا: نباید تغییر و تحولات ارشاد در ابهام باشد

رئیس مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه سر سوزنی نگران رفتن از اداره کل نیستم و برای ماندن تلاشی نخواهم کرد، گفت: بهتر است برای اینکه از فضای شایعه‌پراکنی بیرون بیایم، وزارت ارشاد تصمیم بگیرد و نباید این تصمیمات در ابهام نیز باشد.

جلال مشتاقیان: نمایش خوبی بود ولی جایزه‌ای ندادند! شنبه 11 آبان 1392 00:00
کارگردان نمایش خیابانی در گفت و گو با سایت خبری اصفهان تئاتر اعلام کرد

جلال مشتاقیان: نمایش خوبی بود ولی جایزه‌ای ندادند!

کار من در مریوان تشویق همگان را به همراه داشت حتی در روز اختتامیه قبل از اعلام نتایج همه به من تبریک می‌گفتند؛ حتی بازرس جشنواره هم به من گفت که کارت خیلی خوب بود ولی متاسفانه به گروه من هیچ جایزه ای ندادند و به نظر من همه اینها به سلیقه داورها بستگی دارد.
ولی باز خدا را شکر می‌کنم که به عنوان گروه میهمان به فجر معرفی شدیم ولازم به ذکر است که نمایش من و دیگر کارها بدون در نظر گرفتن اولویت به فجر معرفی شدند.

آرش عباسی: عجله‌ای برای کار کردن ندارم شنبه 11 آبان 1392 00:00
کارگردان نمایش ایتالیایی-ایرانی از تجربیات تحصیل در ایتالیا گفت

آرش عباسی: عجله‌ای برای کار کردن ندارم

آرش عباسی نویسنده و کارگردان تئاتر همیشه به این متهم بود که زیاد می‌نویسد اما او که برای ادامه تحصیل به ایتالیا رفت، سعی کرد این اتهام را از خود دور کند و حالا می‌گوید که هیچ عجله‌ای برای کار کردن ندارد.

خمسه: آرزوي خنداندن تماشاگــر را دارم یکشنبه 5 آبان 1392 00:00
گفت‌وگو با عليرضا خمسه، بازيگر نمايش «عرق خورشيد، اشك ماه»

خمسه: آرزوي خنداندن تماشاگــر را دارم

ما هنرمندان هيچ‌وقت از هنر فاصله نمي‌گيريم. اغلب مشغول انجام چند كار به صورت همزمان هستيم. فاصله‌يي كه در اين چند سال از تئاتر گرفته‌بودم به علت نبودن شرايط مناسب در تئاتر بود

مهتاب نصیرپور سکوت 4ساله‌اش را شکست سه شنبه 30 مهر 1392 00:00
سال‌های طلایی بازیگر به سرعت طی می‌شود

مهتاب نصیرپور سکوت 4ساله‌اش را شکست

کلاس تئاتر فقط برای بازیگری نیست. قرار نیست در یک کلاس بازیگری همه بازیگر شوند. تعدادی متوجه می‌شوند برای این کار مناسب نیستند و خودشان را می‌سنجند. اینکه اول کلاس کسی را رد کنم کار درستی نیست و به نظرم همان یک نفر استثنا ما را مجاب می‌کند که راه را برای بچه‌ها نبندیم.

اشمیت: فقط 1 درصد از اجراهای نمایشنامه‌هایم را می‌بینم شنبه 27 مهر 1392 00:00
یک گفت و گو با نویسنده «نوای اسرار آمیز» و «خرده جنایت‌های زناشوهری

اشمیت: فقط 1 درصد از اجراهای نمایشنامه‌هایم را می‌بینم

نمایشنامه‌های من درباره‌ی وضعیت بشر، روابط احساسی، جنسیت، عرفان، خدا، شک، نبود ایمان و موضوع‌های این‌چنینی هستند و در این نمایشنامه‌ها کلی سئوال درباره‌ی همین موضوعات مطرح می‌شود و در نهایت هم جوابی به هیچ‌کدام‌اشان داده نمی شود. وقتی آدم می‌فهمد که این سئوال‌ها از عمق وجود ایرانی‌ها هم شنیده می‌شود، احساس شعف می‌کنم چون به من ثابت می‌شود که فرضیات و اعتقادات امانیستی‌ام درست است.

فریدون سورانی: تئاتر گفت و گو و فرهنگ است، نه پول درآوردن شنبه 20 مهر 1392 00:00
با فریدون سورانی، پیشکسوت تئاتر اصفهان

فریدون سورانی: تئاتر گفت و گو و فرهنگ است، نه پول درآوردن

تئاتر کنونی اصفهان با آنچه که پیش تر و در سال های قبلی اجرا می شد، می توانم بگویم، تئاتر اصفهان ضعیف شده؛ از نمایشنامه هایی که برای اجرا انتخاب می شد، تا خود اجراها، در گذشته، مقام های بیشتری می آوردیم.

اکبر رادی و نمایشنامه‌هایش از نگاه همسر و فرزندش پنجشنبه 11 مهر 1392 00:00
مردی که همیشه از خانواده نوشت

اکبر رادی و نمایشنامه‌هایش از نگاه همسر و فرزندش

همسر زنده‌یاد اکبر رادی یکی از پایه‌گذاران نمایشنامه نویسی ایران می‌گوید که توصیه افرادی چون احمد شاملو و سرکیسیان باعث شد تا رادی داستان‌نویسی را کنار بگذارد.

گفت و گو با « پریسا سیمین‌مهر» هنرمند نقال ایرانی یکشنبه 7 مهر 1392 00:00
.

گفت و گو با « پریسا سیمین‌مهر» هنرمند نقال ایرانی

تاریخ سرافراز و سربلند این سرزمین به همت و جانفشانی آزاد زنان و بزرگمردانی حاصل آمده که خلق حماسه و نقل و روایت این میراث کهن را هماره پاس داشته‌اند. آفرینش و فخامت سخن داستان‌های ملی و پهلوانی و نظم هنرمندانه و زیباشناسانه‌ آنان وجه ضمان بقا و تداوم این میراث معنوی بوده است. سال گذشته سازمان فرهنگی یونسکو نقالی ایران را ثبت جهانی کرده و آن را به عنوان میراثی بشری قلمداد نموده است. این امر در حالی صورت می‌پذیرد که متأسفانه این هنر ملی در حال جان باختن است و امروزه در کمتر جایی از تهران بویژه قهوه‌خانه‌ها نام و نشانی از این خادمان بی‌نام و نشان هست. مرگ ناگهانی مرشد ولی‌الله ترابی آخرین بازمانده نسل نقالان هشداری بود که بار دیگر ما را به صرافت این هنر ملی انداخت و برپایی جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی مجال تازه‌ای را فراهم ساخت تا به این مناسبت بار دیگر موضوع نقل و نقالی را در دستور کار خویش قرار دهیم. حضور زنان نقال در این جشنواره بسیار چشمگیر بود و جای بسی خوشوقتی است که زنان ما در رویکردی ملی به حفظ، القا و حکمت و تداوم این هنر پرداخته و پرچمدار این میراث بشری شده‌اند. به این بهانه با پریسا سیمین‌مهر یکی از این زنان نقال گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

گفت و گو با محمد رحمانیان؛ از نمایشنامه «روز حسین» تا حضور در انتخابات 88 شنبه 6 مهر 1392 00:00
گفت و گو با محمد رحمانیان

گفت و گو با محمد رحمانیان؛ از نمایشنامه «روز حسین» تا حضور در انتخابات 88

نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با بیان اینکه ما به نفع یک کاندیدا به صورت قانونی وارد فضای انتخابات ۸۸ شدیم و بعد از انتخابات وارد این فضاها نشدم گفت: مطلقا به دسته‌بندی‌هایی مثل سبز و غیر سبز اعتقادی ندارم.

حسن دادشکر:کار تئاتر کودک ساده نیست سه شنبه 2 مهر 1392 00:00
گفت‌وگو با حسن دادشکر، کارگردان

حسن دادشکر:کار تئاتر کودک ساده نیست

حسن دادشکر یکی از بازبین‌های بخش مسابقه بیستمین جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان در کنار مریم کاظمی، حسین صفی، فائزه فیض‌شیخ‌الاسلام و امیر مشهدی‌عباس است که پس از ارزیابی آثار متقاضی حضور در این بخش هشت نمایش را برای رقابت در بخش مسابقه تئاتر کودک معرفی کرده‌اند. بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری شهرام کرمی و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان از تاریخ 24 تا 30 مهر در این شهر برگزار می‌شود. با حسن دادشکر درباره تئاتر کودک و نوجوان و جشنواره گفت‌وگو کرده‌ایم.

گفت ‌و گویی با « جلال تهرانی» نویسنده ، طراح و کارگردان نمایش« سیندرلا» سه شنبه 2 مهر 1392 00:00
.

گفت ‌و گویی با « جلال تهرانی» نویسنده ، طراح و کارگردان نمایش« سیندرلا»

سیندرلا، از نمایشنامه‌هایی است که در میانه دهه ۸۰ نوشته شده و حالا پس از هفت سال توسط نویسنده در تالار اصلی تئاترشهر اجرا می‌شود؛ سیندرلایی متفاوت با آن‌چه از این شخصیت افسانه‌ای می‌شناسیم؛ زنی که به دلیل شایعات رفته‌رفته اسم و رسمی پیدا می‌کند و البته دردسرهایی هم دارد. با جلال تهرانی نویسنده، کارگردان و طراح صحنه این نمایش گفت‌وگو کرده‌ایم.