از ویژگیهای نمایشنامهنویسیشان این است که زبان خیلی پالوده و سبک مخصوص به خودشان را در نمایشنامه نویسی دارند. و با خواندن دیالوگها بدون این که اسم ایشان پای نمایشنامهشان باشد امضایشان را از طریق دیالوگهایشان میتوانیم متوجه شویم. زبانی که موجز و منحصر به فرد است و با ممارست و تمرین و مطالعه به دست آمده. رادی دغدغه زبان در نمایشنامه نویسی دارد.
با اختر تاجیک، یکی از عکاسان باسابقه تئاتر ایران پیرامون وضعیت گذشته و حال این شاخه از عکاسی در ایران گفت و گو کردیم. او معتقد است این روزها عکاسی تئاتر فرم زده شده. فناوری دیجیتال به داد عکاسی تئاتر رسیده، گزارشهای تصویری از نمایشها باید روایت داشته باشند، اختصاصی کردن عکاسی از نمایشها اصلاً خوب نیست و محدود کردن عکاسی از نقطه طلایی نمایشها توسط نسل جدید عکاسان تئاتر، جفا در حق کل نمایش است.
از آنجایی که آدم ریسکپذیر هستم و در اینگونه مسایل نیمهپر و بخش مثبت را نگاه میکنم، چنین کاری را پذیرفتم.
بهروز غریبپور میگوید در این سالها بیشترین چیزی که او را آزار داده و میدهد آن بخش از قضاوتهایی است که حتی بعضا آگاهانه و برای ترور شخصیت انجام شده و میشود.
«تم مشکلات اصلی تئاتر کشور در سه مساله بودجه، تشکیلات و آموزش خلاصه شد و با همان تیم مدیریتی و مشاوران درون و بیرون، برای هر یک از این مشکلات اصلی شروع به طراحی و تلاش کردیم تا از مجاری قانونی و ذیربط برای حل آنها اقدام اساسی انجام دهیم.»
تئاتر مردمی، تئاتری است که با کل مردم ارتباط برقرار میکند، از روشنفکران گرفته تا مردم عادی (مثل نمایشهای یاسمینا رضا، نیل سایمون و...). اغلب نمایشهایی که در اروپا به صحنه میروند، در ژانر «تئاتر مردمی» میگنجند. اینگونه است که 60 سالن تئاتر در شهری یکمیلیونی تقریبا هرشب پر هستند.
دبیر جشنواره بینالمللی تئاتر عروسکی تهران مبارک در گفت و گو با سایت خبری تئاتر اعلام کرد: الان به دلیل مشکلات مالی، دیگر شما یک صحنه زیبا و یک دکور قشنگ نمیبینید. یک نورپردازی زیبا و اعجاب آور نمیبینید.در صورتی که همه اینها میتواند در خدمت قرار بگیرد که تماشاگر جذب شود و لذت بصری ببرد.
احتمالا حدس میزنید موضوع به پرکاری چرمشیر بر میگردد، مطلبی که رفیعی این گونه توضیحش داد: «شاید کسی به پرکاری چرمشیر ندیدهام و اگر بخواهم توصیهای به او بکنم این است که این همه پرکار نباشد. نباید این همه بنویسد. او با سرعت کار میکند و گاه نگران میشوم سرعت در خلق کردن، کار او را در سطح نگه دارد.»
ابراهیم حقیقی، میترا محاسنی و عزیز ساعتی به عنوان اعضای هیات انتخاب عکس و پوستر پانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی نقاط ضعف و قوت عکاسی تئاتر را بررسی کردند.
ما روي صحنه به راحتي عروسكها را به عنوان بازيگر زنده و موثر ميپذيريم، حال اگر مجريان مصمم و آگاه باشند، آنها را به عنوان مخاطب هم ميتوانند بپذيرند. عروسكها در بسياري از تمدنها همراه و همراز انسان بودهاند.
من خيلي استرسِ تماشاگر دارم. با اينكه هميشه كارهاي طنز بازي كردهام اما روز بازبيني اين نمايش پاهايم ميلرزيد. من حتي در سه شب نخست فيلمبرداري هم اين استرس را دارم و نميتوانم خيلي خوب بخوابم.
شبکه چهار سیما به عنوان تنها شبکه رسانه ملی که یکی از رویکردهایش تولید و پخش تله تئاتر است، در این سالها در این زمینه اوج و فرودهای بسیاری داشته اما تاکید عیرضا اسحاقی مدیر جدید گروه فیلم و نمایش این شبکه بر احیای تلهتئاتر در شبکه چهار این امیدواری را به وجود آورده که در صورت عملی شدن این حرف در آیندهای نزدیک شاهد تولید و پخش تلهتئاترهای با کیفیتی از این شبکه باشیم.
رشته تحصیلیام تئاتر بوده و به ناچار در سینما کار کردم چون بعد از انقلاب فرهنگی در تئاترها را بستند و آخرین کاری که در آن دوران انجام دادم همان «یک جفت کفش برای زهرا» بود و در تئاتر شهر دیگر هیچ اجرایی نشد تا دو سال بعد از انقلاب فرهنگی که کارهای ترجمه و کارهای فرنگی هم اجازه نمایش نداشتند.
وقتی گروه قوانین را رعایت میکند باید از او حمایت شود. نه اینکه شاهد باشیم کنسرتی که مجوز دریافت کرده و بلیت فروخته به بهانههای کاملا واهی؛ نیم ساعت قبل از اجرا تعطیل یا نمایشی متوقف شود.
کارگردان، نویسنده و بازیگران نمایش «یه کلیک کوچولو» در نشستی درباره این اثر نمایشی که در 3 اپیزود به تقابل تفکرات سنتی با تفکرات شکل گرفته تحت تأثیر مدرنیته و تکنولوژی در زندگی ایرانی میپردازد، به گفتگو نشسته و توضیحاتی را درباره روند تولید و اجرا و شخصیت پردازی و بازخوردهای اجرای این نمایش ارائه دادند.
در هیچکجای دنیا قانونی وجود ندارد که نمایش حتما در دوساعت یا دوساعتونیم باید تمام شود. این نمایش تقریبا با آنتراکش حدود چهارساعت میشد. همین الان هم بیحوصلهترین تئاتربینهای جهان نمایشهایی از اونیل را در ششساعت اجرا میبینند.
بازیگر و کارگردان شناختهشده تئاتر که این روزها نمایش ˝پرواز˝ را در تالار محراب روی صحنه برده، معتقد است اینکه در یک دوره اجتماعی کاری را صلاح بدانند که اجرا شود و در دورهای نه، قبول ندارم. بلکه باید این اختیار را به هنرمند بدهند.
بامداد افشار آهنگساز تئاتر که این روزها نمایش ˝ننه دلاور˝ را روی صحنه دارد در گفتوگو با هنرآنلاین به تشریح اهمیت مقوله صداسازی و طراحی افکتهای صوتی پرداخت.
سید جواد یحیوی، مجری سابق تلویزیون - انتقاداتی را نسبت به عملکرد و مدیریت صداوسیما مطرح کرد و گفت: تلویزیون ما امروز یک بازنده بزرگ در جنگ رسانهای است و در این رقابت ته صف قرار دارد.
علی نصیریان با تاکید بر اهمیت طنز در کار نمایشی گفت: اگر اثر درست و خوبی وجود نداشته باشد مردم جذب آثاری میشوند كه شرایط لازم تئاتر كمدی را ندارند و فقط با لودگی یا اعمال و كارهایی صرفا برای خنداندن مخاطب را جذب می كنند.