رابرت ردفورد، بازیگر خوشچهره و محبوب هالیوود که با فیلمهایی چون Butch Cassidy and the Sundance Kid و All the President’s Men به شهرت جهانی رسید و بعدها با تأسیس جشنواره و مؤسسه ساندنس به پدرخوانده سینمای مستقل تبدیل شد، در ۸۹ سالگی درگذشت.
چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم سنسباستین ۲۰۲۵ با داوری به ریاست خوان آنتونیو بایونا به کار خود پایان داد و جایزه اصلی صدف طلایی بهترین فیلم، برای سومین سال متوالی، به یک اثر اسپانیایی یعنی فیلم «یکشنبهها» به کارگردانی آلاودا روئیز دِآزوا اهدا شد. این فیلم داستان دختری ۱۷ ساله را روایت میکند که میان خواستههای خانواده و میل شخصیاش برای راهبه شدن، سرگردان است.
پل توماس اندرسون فیلم جدیدش «یک نبرد پس از نبرد دیگر» را در فرمت ۶۰ ساله VistaVision ساخته و مخاطبان میتوانند آن را در فرمتهای متنوعی از جمله Imax و 4DX تجربه کنند.
ستاره هالیوود، لئوناردو دیکاپریو، از اینکه کودکان پیشدبستانی و نوجوانان «گرگ وال استریت» را دوست داشتهاند، شگفتزده شد و از خود پرسید: «چند سال داری؟»
فیلم تازه آروه دسپلشن، «دو پیانو»، با بازی فرانسوا سیویل و شارلوت رمپلینگ، داستانی پرهیجان و احساسی درباره هنر، خیانت و عشق همهجانبه ارائه میدهد.
«نبردی پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسون، بیش از یک تریلر سیاسی سرگرمکننده است. این فیلم به مثابه آینهای از اضطرابهای سیاسی و اجتماعی امروز ایالات متحده، توانسته توجه منتقدان و مخاطبان را جلب کند و خود را بهعنوان یکی از پدیدههای فرهنگی سال معرفی نماید.
هفته مد میلان در تاریخ ۲۷ سپتامبر شاهد لحظهای بهیادماندنی بود؛ جایی که «مریل استریپ» در نقش مشهور «میراندا پریستلی» با «آنا وینتور»، سردبیر افسانهای مجله ووگ و الهامبخش این شخصیت، روبهرو شد.
«جو میسفیلد» تدوینگر کهنهکار صدا و نویسنده همکار فیلم ترسناک «به خانه نرو» (۱۹۷۹) که با نظارت بر تدوین صدای «مردگان شریر» ساخته «سم ریمی» شناخته میشود، در ۲۴ سپتامبر در بروکلین، نیویورک درگذشت. او ۹۲ سال داشت.
فیلم تازه «یک نبرد پس از دیگری» به کارگردانی «پل توماس اندرسون» و با بازی «لئوناردو دیکاپریو»، در روز جمعه و نمایشهای پیشنمایش توانست ۸.۸ میلیون دلار فروش کند و به سرعت خود را در مسیر رقابتهای فصل جوایز و گیشه تثبیت کند.
رقابت امسال اسکار در بخش بهترین فیلم بهشدت نفسگیر شده است. تازهترین ساخته پل توماس اندرسون با نام «نبردی پس از دیگری» به فهرست مدعیان پیوسته و برادران وارنر امید زیادی دارد این اثر را تا پایان فصل جوایز زنده نگه دارد.
با نزدیک شدن به فصل جوایز، نگاهها به رقابت جذاب بهترین بازیگر مرد اسکار ۲۰۲۶ دوخته شده است؛ جایی که نامهای بزرگی چون لئوناردو دیکاپریو، وگنر مورا، دواین جانسون و تیموتی شالامه در صف مدعیان قرار دارند. آیا دیکاپریو میتواند پس از سالها انتظار، بار دیگر روی صحنه اسکار بدرخشد؟
لبنان فیلم عاشقانه «دنیای غمگین و زیبا» به کارگردانی سیریل آریس را برای بخش رقابتی بینالمللی اسکار نود و هشتم انتخاب کرد. این فیلم که اولین اثر بلند داستانی آریس است، داستانی عاشقانه از ۳ دهه زندگی در بیروت را در پسزمینه تاریخ پرآشوب این کشور تصویر میکند.
سیامین جشنواره بینالمللی فیلم بوسان به کار خود پایان داد و برندگان بخشهای اصلی معرفی شدند. فیلم «گرگ و میش در لوئومو» ساخته ژانگ لو (کارگردان چینی-کرهای)، نخستین جایزه بوسان (بخش اصلی جشنواره) را به عنوان بهترین فیلم کسب کرد. در این میان، سینمای ایران نیز با دریافت دو جایزه معتبر، خوش درخشید: «بالهای آوازخوان» ساخته هیمن خالدی، جایزه مکنات مستند و «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» ساخته شهرام مکری، جایزه ویژن آسیا را از آن خود کردند.
داریوش خنجی، مدیر فیلمبرداری برجسته ایرانی-فرانسوی که بهخاطر همکاری با طیف گستردهای از کارگردانان سرشناس از جمله دیوید فینچر، وودی آلن، ژان پیر ژونه و وونگ کار وای شناخته میشود، در جشنواره بینالمللی فیلمبرداران «برادران ماناکی» مورد توجه قرار گرفت. خنجی که برای فیلم «اویتا» (۱۹۹۶) نامزد جایزه اسکار شده است، در سالهای اخیر فیلمبرداری آثاری چون «باردو» و «میکی ۱۷» را نیز بر عهده داشته است.
حماسههای تاریخی از نخستین روزهای سینما بخشی جدانشدنی از هالیوود بودهاند. حتی در دورههایی که این ژانر کمفروغ شده، تقریباً هر سال شاهد یک یا چند اثر حماسی تاریخی بودهایم. قرن بیست و یکم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تاکنون بیش از دو دوجین فیلم حماسی تاریخی روی پرده سینما رفته است.
پل توماس اندرسون، فیلمساز صاحبنام آمریکایی، اینبار با فیلم «نبردی پس از دیگری» وارد مسیری متفاوت شده است. اثری پرخرج و پرستاره که نهتنها بزرگترین پروژه او تا امروز محسوب میشود، بلکه میتواند جایگاه تازهای برایش در گیشه و میان تماشاگران جهانی رقم بزند.
پل توماس اندرسون در کارنامه سینمایی غیرقابلپیشبینی خود، که از دهه ۹۰ آغاز شده و به تاریخچه مردمی و وحشی آمریکا در قرن بیستم تبدیل میشود، همواره بر روی شخصیتهای «معیوب»، «شکسته» و وسواسی تمرکز کرده است. با نزدیک شدن به زمان اکران فیلم جدیدش، «یکی پس از دیگری»، نگاهی عمیق به تمام آثار او میاندازیم تا ببینیم چه چیزهایی در سبک این فیلمساز تحول یافته و چه چیزی ثابت باقی مانده است.
«بیگانگان: فصل دوم» دنبالهای از سهگانه ترسناک رنی هارلین است که مادلین پتچ را دوباره در نقش مایا، قربانی قاتلان نقابدار، نشان میدهد. فیلم اگرچه ایدههای تازه چندانی ارائه نمیکند، اما تعلیق، صحنههای تعقیب و لحظات ترسناک را با استادی به تصویر میکشد و بیننده را درگیر میکند.
با نزدیک شدن به مهلت نهایی ارسال آثار در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۵، استودیوهای هالیوودی درگیر یک «بازی استراتژیک» پرهزینه هستند تا بهترین دستهبندی (اصلی/فرعی، کمدی/درام) را برای فیلمها و بازیگران خود در جوایز اسکار و گلدن گلوب انتخاب کنند. فیلمهایی مانند «یک نبرد پس از دیگری» پل توماس اندرسون و «سلاحها» زاک کرگر از جمله آثاری هستند که تصمیمگیری درباره دستهبندی نقش بازیگران زن یا ژانرشان، میتواند شانس پیروزیشان را تعیین کند.
در «حصار» کلر دنیس، حصاری نه چندان بلند و ساده، نمادی از فاصله و تضاد بین جهان غرب و جوامع محلی آفریقای غربی است. فیلم با بازی مت دیلون و ایساک د بانکوله، روایت تقابل انسانی، اخلاقی و اجتماعی میان دو جهان ناهمگون را به تصویر میکشد.
شصت و سومین دوره جشنواره فیلم نیویورک با نمایش فیلم جنجالی «پس از شکار» به کارگردانی لوکا گوادانیو، که نگاهی به سیاستهای دانشگاهی دوران #MeToo دارد، آغاز میشود. دنیس لیم، مدیر هنری جشنواره، تأکید کرد که هدف این دوره ارائه تصویری کامل از «دمای سینمای ۲۰۲۵» است و بسیاری از فیلمهای امسال بهطور غیرمستقیم به شرایط سیاسی و دغدغههای خانواده میپردازند.