مؤسسه تحلیلی گور استریت پیشبینی کرده است که فروش جهانی سینما در سال ۲۰۲۶ به رقم ۳۵ میلیارد دلار خواهد رسید؛ رقمی که نشاندهنده دومین سال متوالی رشد گیشه جهانی و افزایش پنجدرصدی نسبت به برآوردهای سال ۲۰۲۵ است.
هفتادمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم وایادولید اسپانیا (SEMINCI) به کار خود پایان داد و در بخش اصلی، فیلمهای «مغز متفکر» (Mind Games) ساخته کلی رایکارت از آمریکا و «ماژلان» (Magellan) به کارگردانی لاو دیاز از فیلیپین به طور مشترک برنده جایزه معتبر گندم طلایی بهترین فیلم شدند.
فیلم سیاسی-هیجانی «خانه دینامیت» به کارگردانی کاترین بیگلو، مخاطبان را با پایان باز و مرموزش سردرگم میکند. داستان فیلم که زندگی مقامات دولت آمریکا را در لحظات تهدید هستهای به تصویر میکشد، هنوز مشخص نمیکند که شیکاگو نابود شد یا خیر و آیا رئیسجمهور واکنش متقابل انجام داد یا نه. این ابهام باعث شده تا مخاطبان درباره آینده شخصیتها و پیامدهای این بحران سوالات زیادی داشته باشند.
فیلم نوآر کمتر دیدهشده دهه ۱۹۴۰ با عنوان Too Late for Tears یکی از وحشتناکترین و به یادماندنیترین بدمنهای ژانر را به نمایش میگذارد. با اینکه این فیلم در زمان اکرانش در سال ۱۹۴۹ شکست خورد، اما امروز در بین طرفداران فیلم نوآر اعتبار ویژهای پیدا کرده است.
کوئنتین تارانتینو، کارگردان و بازیگر مشهور، پس از نزدیک به سه دهه بار دیگر با نقش اصلی در فیلم «تنها آنچه با خود میبریم» (Only What We Carry) بازمیگردد. این فیلم تجربی با بازی سایمون پگ، شارلوت گینزبورگ و سوفیا بوتلا در فرانسه ساخته شده و روایتگر تأملاتی درباره عشق، از دست دادن و شجاعت حرکت به جلو است.
فیلم اودیسه (The Odyssey) جدیدترین اثر کریستوفر نولان است که قرار است در سال ۲۰۲۶ اکران شود و از هماکنون صنعت سینما را متحول کرده است. این پروژه جاهطلبانه با فیلمبرداری کامل بهصورت ۷۰ میلیمتری IMAX و حمایت گسترده سالنهای سینما، به رویداد بزرگ سال آینده تبدیل شده است.
فیلم جدید استیون سودربرگ، Black Bag، با بازی مایکل فاسبندر و کیت بلانشت، برخلاف اغلب آثار جاسوسی، بر اکشن و خیانت تمرکز ندارد، بلکه عشق و اعتماد را محور خود قرار داده است. سودربرگ با کنار گذاشتن کلیشهی «بیاعتمادی میان مأموران»، توانسته داستانی انسانی و احساسی خلق کند که در دل دنیایی پر از رمز و دروغ، هنوز به صداقت باور دارد.
هیچ چیز مثل صدای ویولنهای جیغزنِ «روانی» یا پیانوی تند و تپندهی «هالووین» نمیتواند حس ترس را در جان تماشاگر زنده کند. موسیقی در فیلمهای ترسناک فقط پسزمینه نیست، بلکه قلب تپندهی وحشت است؛ ضربآهنگی که تا سالها بعد در ذهن و خواب مخاطب ادامه دارد. در این مطلب، با ۱۰ موسیقی ترسناک و تأثیرگذار تاریخ سینما آشنا میشوید که هرکدام بهاندازهی خود فیلمها، کابوسساز و ماندگارند.
در حالی که مراحل اولیه تولید فیلم جدید جیمز باند آغاز شده، گزارشها حاکی از آن است که جف بیزوس و آمازون به حضور «سیدنی سوئینی» به عنوان نخستین «دختر باند» در قسمت ۲۶ این مجموعه علاقهمند هستند. سوئینی درباره این شایعات سکوت کرده اما گفته است که همیشه از طرفداران این فرنچایز بوده است.
در جریان فیلمبرداری فیلم زندگینامهای Deliver Me From Nowhere دربارهی بروس اسپرینگستین، شدت احساسات در یکی از صحنهها به حدی بود که چند نفر از عوامل فیلم نتوانستند ادامه دهند و صحنه را ترک کردند. کارگردان اسکات کوپر میگوید این صحنه بازتابی از رابطه پیچیده اسپرینگستین با پدرش است.
دهه ۹۰ میلادی برای ژانر وحشت دههای بهیادماندنی است؛ از بازگشت فیلمهای ترسناک کلاسیک تا آثار نوآورانه که هنوز جای خود را در بین علاقهمندان باز نکردهاند. در این مقاله به بهترین فیلم ترسناک هر سال دهه ۹۰ میلادی پرداختهایم.
فیلم کلاسیک ارواح «Ghost Story» محصول ۱۹۸۱، علیرغم داشتن بازیهای درخشان و جلوههای ویژه چشمگیر، تنها ۲۸٪ امتیاز در راتن تومیتوز دارد؛ اثری که به حق باید به عنوان یک فیلم فرقهای کلاسیک شناخته شود.
فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان افسانهای هالیوود، پس از شکست تجاری فیلم علمی-تخیلی «مگالاپولیس» مجبور شد مجموعه ساعتهای گرانقیمت خود را برای جبران خسارت مالی به حراج بگذارد. این پروژه جاهطلبانه با بودجهای بیش از ۱۲۰ میلیون دلار تنها ۱۴ میلیون دلار فروش داشت و نشان میدهد حتی بزرگان هالیوود هم با ریسکهای مالی روبهرو میشوند.
با نزدیک شدن به هالووین ۲۰۲۵، بهترین ایدههای لباس مردانه از فیلمهای امسال را جمعآوری کردهایم. از لباس شخصیتهای اکشن تا قهرمانان کمدی، تمام گزینهها مقرونبهصرفه و ساده برای ساخت در خانه هستند.
هالووین ۲۰۲۵ فرصتی عالی برای طرفداران سینماست تا شخصیتهای محبوب خود را از پرده نقرهای به دنیای واقعی بیاورند. این مقاله ۱۰ ایده لباس زنانه مقرونبهصرفه از فیلمهای جدید و محبوب سال را معرفی میکند که با بودجه محدود هم قابل اجرا هستند. هر لباس شامل نکات دقیق برای تکمیل ظاهر و افزودن جزئیات کوچک برای جذابیت بیشتر است.
به نظر میرسد دیزنی بار دیگر یکی از بهترین ایدههای دنیای «جنگ ستارگان» را کنار گذاشته است. پروژهای با محوریت «بن سولو» که توسط آدام درایور و استیون سودربرگ توسعه یافته بود، بهرغم حمایت لوکاسفیلم لغو شد و موجی از اعتراضات طرفداران را در پی داشت. این تصمیم تازه، ادامهی روندی نگرانکننده است که در سالهای اخیر، بسیاری از پروژههای بزرگ «استار وارز» را قربانی سیاستهای محافظهکارانهی دیزنی کرده است.
در حالی که «جنگ ستارگان» پس از سالها در ۲۰۲۶ دوباره به پردهی سینما بازمیگردد، رقبای علمیتخیلی قدرتمندی در راهاند که شاید حتی بتوانند از «The Mandalorian and Grogu» نیز در گیشه پیشی بگیرند. از ماجراجویی فضایی رایان رینولدز تا بازگشت استیون اسپیلبرگ به دنیای بیگانگان، آیندهی ژانر سایفای بیش از هر زمان دیگری هیجانانگیز به نظر میرسد.
عشق در دنیای انیمه تنها یک احساس نیست، بلکه سفری عمیق درونی است. برخلاف کلیشههای سینمای هالیوود، برخی از انیمهها عشق را واقعی، پیچیده و گاه دردناک به تصویر میکشند. از رابطهی گرم و صمیمی «پدربزرگ و مادربزرگ» در داستانی جادویی تا عشق آرام اما صادقانهی «هوریمیا»، این ۱۰ انیمه نشان میدهند که رمانتیسیسم در ژاپن میتواند چیزی فراتر از رویاهای هالیوودی باشد.
جوایز اسکار همیشه بهعنوان نماد برترین دستاوردهای سینمایی هر سال شناخته میشوند، اما برخی از برندگان آن در گذر زمان دیگر شایسته به نظر نمیرسند. از فیلمهایی که بر آثار ماندگار و کلاسیک پیروز شدند تا آنهایی که با ارزشهای امروز ناسازگارند، برخی از این انتخابها همچنان محل بحثاند.
کارشناس هوش مصنوعی، دومینیک لیس، تصمیم مورگان نوویل برای بازسازی صدای آنتونی بوردین در مستند «رودرانر» با کمک هوش مصنوعی را «کاملاً تأسفآور» خواند و عملکرد شرکت تولیدی Particle 6 در پروژه Tilly Norwood را «کمیک و شوکهکننده» توصیف کرد.
هریسون فورد، بازیگر «جنگ ستارگان» و «ایندیانا جونز»، دونالد ترامپ را به دلیل بیتوجهی به تغییرات اقلیمی و تضعیف سیاستهای محیطزیستی ایالات متحده شدیداً نقد کرد و او را «بزرگترین جنایتکار تاریخ» خواند.