سیوپنجمین دوره جوایز فیلم مستقل گاتهام (نیویورک) با اعطای جایزه بهترین فیلم بلند به «نبردی پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسن به پایان رسید. در شبی پر از رقابت میان آثار مستقل و استودیویی، فیلم «یک تصادف ساده» ساخته جعفر پناهی یک موفقیت بزرگ کسب کرد و در هر سه رشته نامزدی خود شامل بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی و بهترین فیلم بینالمللی برنده شد.
فیلمهای علمی-تخیلی میتوانند هم بر اساس قوانین علمی و فناوری واقعی شکل بگیرند و هم بر پایه احساسات و شخصیتها روایت شوند. در این مقاله، با ۵ فیلمی آشنا میشویم که بهطور استادانه بین علمی-تخیلی واقعیگرا و علمی-تخیلی احساسی تعادل برقرار کردهاند و هم جذابیت داستانی دارند و هم از اصول علمی بهره میبرند.
آدرین برودی، بازیگر سرشناس آمریکایی و دارنده دو جایزه اسکار، درباره تجربههایش در فیلمهای سینمایی دشوار مانند «The Brutalist» و اهمیت احساس در بازیگری صحبت کرد. او میگوید حتی در شرایط استرسزا، هیچ چیز نمیتواند جایگذاری احساس واقعی را در بازیگری بگیرد و همچنان اشتیاق فراوانی برای خلق آثار جدید دارد.
فیلم برج استقامت بهعنوان نماینده مونتهنگرو در اسکار، یکی از بحثبرانگیزترین و انسانیترین درامهای تاریخی سال است؛ فیلمی که با محوریت شرافت، خانواده و قربانیکردن در دوران جنگ جهانی دوم، تصویری عمیق از جامعه آلبانیاییتبار این منطقه ارائه میدهد و بهسرعت توجه جشنوارههای جهانی را به خود جلب کرده است.
در تازهترین دوره جشنواره فیلم مراکش، فیلم آسمان وعدهها بهعنوان برنده اصلی معرفی شد؛ اتفاقی که بار دیگر توجهها را به این جشنواره مهم سینمایی جلب کرده است. این موفقیت برای سینمای شمال آفریقا و کارگردان تونسی، اریژ سهیری، نقطه عطفی به شمار میرود و امسال جشنواره را به یکی از خبرسازترین رویدادهای سینمایی منطقه تبدیل کرده است.
تصاحب وارنر توسط نتفلیکس، که با ارزش ۸۳ میلیارد دلار خبرساز شد، صنعت سینمای فرانسه را در وضعیت هشدار قرار داده است. این تحول بزرگ، در بازاری که وارنر، در کنار دیزنی و یونیورسال، موتور اصلی گیشه محسوب میشود، نگرانیهای گستردهای درباره آینده سالنهای سینما و نظام سنتی اکران ایجاد کرده است. تحلیلها نشان میدهد این معامله میتواند نقطه عطفی در رابطه پرتنش میان نتفلیکس و صنعت سینمای فرانسه باشد.
نقد فیلم «Hijra» در مرکز روایت خود به ناپدیدشدن یک دختر جوان در جریان سفر حج میپردازد؛ روایتی قدرتمند از جامعه امروز عربستان که با طرح پرسشهای تازه، مخاطب را از همان ابتدا درگیر میکند. این نقد نشان میدهد چگونه فیلم هجرا در قالب یک درام جادهای چندلایه، محدودیتهای اجتماعی را با روایتی انسانی به تصویر میکشد.
پس از اعلام خبر خرید عظیم وارنر برادرز توسط نتفلیکس، توجهها به این پرسش جلب شده که آیا دونالد ترامپ و نهادهای نظارتی آمریکا اجازه نهایی این ادغام بزرگ را خواهند داد یا خیر. این معامله ۸۳ میلیارد دلاری میتواند ساختار بازار استریم و سینما را کاملاً تغییر دهد.
ادغام نتفلیکس و وارنر برادرز بار دیگر بحث اکران سینمایی را در هالیوود داغ کرده است. در حالی که نگرانیها درباره آینده بازار فیلم افزایش یافته، مدیرعامل نتفلیکس تأکید کرده است که این شرکت قصد دارد فیلمهای وارنر برادرز را همچنان در سینماها اکران کند، هرچند که «مدتزمان پنجرههای اکران» بهزودی تغییر خواهد کرد.
ادغام نتفلیکس و وارنر برادرز این روزها به یکی از داغترین مباحث هالیوود تبدیل شده است؛ تا جایی که گروهی از سینماگران سرشناس با ارسال نامهای هشدارآمیز به کنگره، نسبت به پیامدهای این معامله برای بازار فیلم سینمایی اعتراض کردهاند. این نامه ادعا میکند که این ادغام میتواند ساختار اقتصادی هالیوود را دچار فروپاشی کند.
واکنش مت ریوز به اظهارات جنجالی کوئنتین تارانتینو درباره پل دانو، بار دیگر نام پل دانو را در مرکز توجه رسانههای سینمایی قرار داد. این بازیگر که در سالهای اخیر در آثار مطرحی خوش درخشیده، اکنون با موجی از حمایت هنرمندان روبهرو شده است.
خرید وارنر برادرز دیسکاوری توسط نتفلیکس وارد فاز تازهای شده است؛ جایی که غول استریمینگ در مذاکرات انحصاری برای تصاحب استودیوهای فیلمسازی و سرویس HBO Max قرار گرفته است. این تحول بزرگ میتواند چهره صنعت سرگرمی و سینما را در جهان دستخوش دگرگونی کند و همزمان با هشدار شدید اصناف سینمایی آمریکا همراه شده است.
نقد فیلم 100 Nights of Hero از دومین تجربه کارگردانی جولیا جکمن، اثری را توصیف میکند که با وجود طراحی صحنه و لباس چشمگیر، در روایتپردازی و نمایش احساسات دچار ضعفهایی اساسی است. این فیلم فانتزی رمانتیک که بر اساس رمان گرافیکی ایزابل گرینبرگ ساخته شده، تلاش میکند نسخهای مدرن و متفاوت از داستانهای هزار و یک شب ارائه دهد، اما نتیجه بیشتر در حد یک ایده باقی میماند.
اعتراض بازیگران بریتانیا به هوش مصنوعی در حالی شدت گرفته که اتحادیه اکوئیتی قصد دارد درباره اقدام صنفی علیه اسکن دیجیتال بازیگران رأیگیری کند. این بحران جدید، نگرانیهای گستردهای درباره امنیت شغلی هنرمندان و استفاده بیضابطه از تصویر آنها ایجاد کرده است.
مجله سینمایی «سایت اند ساوند» (متعلق به موسسه فیلم بریتانیا)، فهرست سالانه خود از ۵۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۵ را بر اساس نظرسنجی از منتقدان بینالمللی منتشر کرد. فیلم «یک نبرد پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسون توانست جایگاه نخست را به خود اختصاص دهد.
با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۵، نشریه معتبر «کایهدوسینما» و «مجله تایم»، فهرست ۱۰ فیلم برتر سال را منتشر کردند. در فهرست کایهدوسینما، فیلم «بعدازظهرهای تنهایی» ساخته آلبرت سرا، در صدر قرار گرفت و پس از آن «یک نبرد پس از دیگری» (پل توماس اندرسن) دوم شد. در مقابل، مجله تایم فیلم «موج نو» از ریچارد لینکلیتر را در رتبه نخست قرار داد، که لینکلیتر با «ماه آبی» نیز در این فهرست رتبه سوم را کسب کرده است. این دو فهرست مجموعهای متنوع از آثار جشنوارهای و فیلمهای جریان اصلی را در بر میگیرد و برتری خود را در میان برترین فیلمهای سال ۲۰۲۵ اعلام کردند.
انجمن منتقدان فیلم نیویورک، فیلم «یک نبرد پس از دیگری» ساخته پل توماس اندرسون را به عنوان بهترین فیلم سال ۲۰۲۵ انتخاب کرد. این فیلم همچنین جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد برای بنیسیو دل تورو را کسب کرد. در بخشهای مهم دیگر، جعفر پناهی برای فیلم «یک تصادف ساده» عنوان بهترین کارگردانی را به دست آورد.
فیلمهای شبیه A House of Dynamite (خانه ای از دینامیت) ترکیبی از تنش نفسگیر، بحرانهای انسانی و تهدیدهای جهانی هستند. اگر این اثر پرهیجان نتفلیکس شما را درگیر کرده، این ۱۰ فیلم برتر همان حس تعلیق و اضطراب را زنده میکنند.
لیلی واچوفسکی، یکی از سازندگان «ماتریکس»، میگوید برداشتهای جریانهای راست افراطی از این فیلم و مصادره صحنه «قرص قرمز» برای تبلیغات سیاسی، در اصل پیام اثر را تحریف میکند. او میگوید پس از انتشار هر اثر باید آن را رها کرد، اما همچنان تأکید دارد که این سوءتفسیرها نتیجه طبیعی عملکرد ایدئولوژیهای افراطی است.
جودی فاستر، بازیگر برجسته هالیوود، خاطراتش از نخستین تجربه همکاری با رابرت دنیرو در فیلم کلاسیک «تاکسی درایور» را بازگو کرد. او در ۱۲ سالگی، در ابتدا دنیرو را «واقعاً خستهکننده» میدانست، اما پس از مدتی فهمید که این بازیگر بزرگ چگونه میتواند نگاه او به بازیگری را تغییر دهد.
جودی دنچ، بازیگر برجسته بریتانیایی، اخیراً اعلام کرد که به دلیل مشکلات بینایی «دیگر نمیتواند کسی را تشخیص دهد». او در مصاحبهای با ITV توضیح داد که بیماری چشمش باعث شده نتواند تلویزیون نگاه کند یا متنها را بخواند و همین مسئله دلیل کنارهگیری او از بازیگری است.