سیامین جشنواره بینالمللی فیلم بوسان به کار خود پایان داد و برندگان بخشهای اصلی معرفی شدند. فیلم «گرگ و میش در لوئومو» ساخته ژانگ لو (کارگردان چینی-کرهای)، نخستین جایزه بوسان (بخش اصلی جشنواره) را به عنوان بهترین فیلم کسب کرد. در این میان، سینمای ایران نیز با دریافت دو جایزه معتبر، خوش درخشید: «بالهای آوازخوان» ساخته هیمن خالدی، جایزه مکنات مستند و «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» ساخته شهرام مکری، جایزه ویژن آسیا را از آن خود کردند.
مجارستان در بازار بینالمللی فیلم کلاسیک (MIFC) لیون، نمونهای موفق از احیای سینمای ملی خود را به نمایش گذاشت. با همکاری نزدیک آرشیو ملی فیلم، لابراتوار و صندوق ملی، بیش از ۳۵۰ فیلم بازسازی و صدها اثر دیجیتال شدهاند، دسترسی جهانی یافته و نسل جدید مخاطبان با میراث سینمایی این کشور آشنا میشوند. این مدل ترکیبی، نه تنها به حفظ تاریخ سینمای مجارستان کمک کرده، بلکه آموزش، دیپلماسی فرهنگی و همکاری اروپایی را نیز تقویت کرده است.
اتان هاوک در گفتوگویی با پادکست Awards Circuit از همکاری تازهاش با ریچارد لینکلیتر در فیلم Blue Moon سخن گفت؛ پروژهای که کارگردان بیش از یک دهه برایش صبر کرد تا بازیگر محبوبش به سن و پختگی لازم برسد. هاوک همچنین دربارهی میراث کاری، همکاری با اندرو اسکات، تجربهی باورنکردنیاش در «روز تمرین» کنار دنزل واشنگتن و احتمال ساخت فیلم دیگری در مجموعهی Before صحبت کرده است و پاسخ او، طرفداران را هم خوشحال میکند و هم دلگیر.
جشنواره فیلم لندن (BFI LFF) امسال با ترکیبی از فیلمهای مطرح بینالمللی، گفتوگوهای پرستاره و بحثهای داغ درباره نقش هوش مصنوعی در سینما برگزار شد. در این میان، حضور دوباره دنیل دی-لوییس پس از سالها دوری از بازیگری، لحظهای تاریخی برای دوستداران سینما رقم زد.
نمایشگاه تازه گییرمو دل تورو در لندن، از طراحی لباس تا جزئیات حیرتانگیز ساخت هیولا در فیلم «فرانکشتاین» را آشکار میکند؛ جایی که جیکوب الوردی با ساعتها گریم و دهها پروتز، به موجودی زنده از قرن نوزدهم بدل میشود.
ریچارد لینکلیتر در جشنواره فیلم لندن فاش کرد که برای متقاعد کردن اتان هاوک به تغییر کامل در نقش آهنگساز لورنس هارت در فیلم تازهاش «بلو مون»، مجبور شده «کارگردانی غرغرو» باشد — تا جایی که دوست و همکار دیرینهاش نزدیک بود از کوره در برود.
جاستین ریست، مدیر شاخه فرانسه و اروپای جنوبی یوتیوب، در سخنرانی خود در بازار بینالمللی فیلم کلاسیک لیون (MIFC)، تأکید کرد که این پلتفرم به پناهگاهی برای فیلمهای کلاسیک تبدیل شده است؛ جایی که فرهنگ زنده میماند و نسلها را به هم پیوند میزند.
امارت شارجه با راهاندازی و توسعه سریع شهرک رسانهای «شمس» (Sharjah Media City)، گامی بلند برای تبدیل شدن به مرکز نوآوری و تولید محتوای بومی در منطقه برداشته است. «شمس» بر خلاف الگوهای دبی و ابوظبی، با تکیه بر فرهنگ غنی عربی، چابکی و حمایت از خالقان مستقل و آموزش، به بستری حیاتی برای نسل جدید فیلمسازان و کارآفرینان رسانهای تبدیل شده است.
بن استیلر در مستند جدید خود، «Stiller & Meara: Nothing Is Lost»، چهرهای صادقانه و عمیق از زندگی پدر و مادرش، جری استیلر و آن میرا، ارائه میدهد. این فیلم که از ۲۴ اکتبر در +Apple TV پخش میشود، نه تنها مسیری حرفهای این زوج کمدی معروف دهه ۶۰ را مرور میکند، بلکه با استفاده از گنجینهای از آرشیوهای خانوادگی، روایتی احساسی و نوستالژیک از ازدواج ۶۲ ساله و پرچالش آنها به دست میدهد؛ عشقی که در برابر شهرت و تنشها دوام آورد.
پرونده جنجالی کوین کاستنر، بازیگر و کارگردان هالیوود، با رد درخواست او برای رد شکایت بدلکار فیلم «Horizon 2» ادامه پیدا کرد. «دِوین لابلا» بدلکار زن، کاستنر و تیم تولید را به دلیل مجبور کردن او به اجرای صحنه «تجاوز شبیهسازیشده» بدون هشدار قبلی و ناظر صمیمی متهم کرده است. با وجود دفاع کاستنر و استناد به قانون آزادی بیان، قاضی معتقد است ادعاهای بدلکار دارای اعتبار لازم برای بررسی است و هشت اتهام از جمله آزار جنسی و تبعیض جنسیتی پابرجا ماندند.
فیلم جادهای «هجرت» ساخته شهاد امین، فیلمساز زن سعودی، به عنوان نامزد رسمی عربستان سعودی برای رقابت در بخش بهترین فیلم بلند بینالمللی اسکار انتخاب شد. این دومین نامزدی امین در اسکار است و فیلم او که داستان پیوند نسلهای زنان سعودی در طول سفری در صحرا (با پسزمینه حج) را روایت میکند، پیش از این در جشنواره ونیز نمایش داده شده و برنده جایزه NETPAC بهترین فیلم آسیایی شده بود.
س از ۲۰ سال تأخیر، فیلم «رستاخیز مسیح» (The Passion of the Christ: Resurrection) به کارگردانی مل گیبسون با بازی یاکو اوتونن (بازیگر فنلاندی) در نقش عیسی مسیح، جایگزین جیم کاویزل، وارد مرحله فیلمبرداری در استودیوهای چینهچیتا رم شد. این دنباله که سه روز پس از مصلوب شدن مسیح را تصویر میکند، در قالب دو بخش مجزا ساخته خواهد شد. ماریلا گاریگا و کاسیا اسموتنیاک نیز به ترتیب جایگزین مونیکا بلوچی و مایا مورگنسترن شدهاند.
خانواده دایان کیتون، ستاره فقید هالیوود، با انتشار بیانیهای در مجله «People» رسماً اعلام کردند که او در تاریخ ۱۱ اکتبر در سن ۷۹ سالگی بر اثر ابتلا به ذاتالریه (سینهپهلو) درگذشته است.
مایکل مان، کارگردان مشهور آمریکایی و خالق آثاری چون «Heat» و «The Insider»، در جشنواره لومیر فرانسه ضمن دریافت تقدیر، از فلسفه کاری خود مبنی بر «وسواس در واقعگرایی و اصالت» سخن گفت. مان که مسیر سینماییاش را با تماشای «Dr. Strangelove» و ساخت مستندی از شورشهای پاریس ۱۹۶۸ آغاز کرد، فاش ساخت که فیلمهای جناییاش مانند «Thief» و «Heat» از دل واقعیت زندگی مجرمان و پلیسهای واقعی بیرون آمدهاند.
با ورود پلتفرمهای هوش مصنوعی مانند Greenlight Coverage به فرآیند تحلیل فیلمنامه در هالیوود، نگرانیها درباره جایگزینی انسان افزایش یافته است. تهیهکنندگانی چون موریس شاپدلن از افزایش دو برابری سرعت کار میگویند، اما نتایج یک آزمایش مشترک نشان داد که هوش مصنوعی اگرچه در خلاصهنویسی موفق است، اما در تحلیل روایی، تشخیص نبوغ و یافتن اشکالات فیلمنامه ضعف دارد.
انجمن منتقدان آمریکا (Critics Choice Association) فهرست نامزدهای دهمین دوره جوایز مستند خود را اعلام کرد. در میان آنها، مستندهای «Orwell: 2+2=5» و «The Perfect Neighbor» با بیشترین نامزدی در صدر قرار گرفتهاند.
در حالی که نگرانیها درباره ابزارهای تولید ویدیو با هوش مصنوعی مانند «Sora 2» افزایش یافته، شرکت «CMG Worldwide» با همکاری «Loti AI» قصد دارد از هویت دیجیتال و حقوق چهرههای مشهور در برابر بازتولید و جعل هوشمند محافظت کند.
فستیوال بینالمللی فیلم مستند آمستردام (IDFA) فهرست کامل رقابتهای اصلی ۳۸مین دوره خود را اعلام کرد. این دوره که از ۱۳ تا ۲۳ نوامبر در آمستردام برگزار میشود، شامل نزدیک به ۲۵۰ فیلم از ۷۶ کشور است و با یک برنامه کوتاهها افتتاح خواهد شد تا خلاقیت و تنوع آثار کوتاه مستند به نمایش گذاشته شود.
جان لاندو، تهیهکننده اسکاری «تایتانیک» و فرنچایز «آواتار»، در کتاب خاطرات خود به داستان پشتصحنه ساخت تریلر فیلم میپردازد؛ تریلری که با طول غیرمعمول چهار دقیقه و دو ثانیه، نقش حیاتی در تبدیل فیلم به یک موفقیت جهانی ایفا کرد.
پس از درگذشت دایان کیتون، ستاره افسانهای هالیوود در ۷۹ سالگی، کیانو ریوز با تجلیل از همبازی سابقش در فیلم «چیزی باید بدهد» از مهربانی، حرفهایگری و روح سخاوتمندانه او سخن گفت.
فیلم ««Shelby Oaks» نخستین تجربه کارگردانی کریس استاکمن، یوتیوبر محبوب و منتقد سابق سینماست؛ اثری که با وجود شروعی امیدوارکننده و بودجه موفق از طریق Kickstarter، بیشتر به مجموعهای از کلیشههای ژانر وحشت شباهت دارد تا یک اثر تازه و خلاقانه.