مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.
مهرداد اسکویی، چهره بینالمللی سینمای مستند ایران، در گفتوگویی تفصیلی با ایسنا از جزئیات خیرهکننده ساخت مستند «روباه و ماه صورتی» در طول هفت سال پرده برداشت. این فیلم که با تکنیک نوین «کارگردانی از دور» و با استفاده از تصاویر موبایلی ثریا اخلاقی ساخته شده، پس از دریافت جایزه بزرگ جشنواره ایدفا، مستقیماً به رقابت اسکار ۲۰۲۷ راه یافته است.
هاتف علیمردانی، کارگردان فیلم «کج پیله» (با بازی الناز شاکردوست و سروش صحت)، در گفتوگویی درباره حواشی و محتوای فیلمش صحبت کرد. او اعلام کرد که علیرغم داشتن پروانه نمایش، فیلمش به دلیل فشارهای خارج از وزارت فرهنگ دچار «توقیف خاموش» شده و سانسهای آن در بسیاری از شهرها ناجوانمردانه حذف شده است. علیمردانی ماهیت فیلم را تجربهای در ژانر فانتزی با هدف نقد طبقه بورژوایی خودخواه دانسته و تأکید کرد که یکی از کانسپتهای اصلی فیلم، به تصویر کشیدن شرافت و نجابت مردان، برخلاف جریان رایج در سینما، بوده است.
«بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی و نویسندگی مشترک او با فائزه یارمحمدی، که این روزها در حال اکران است، به دلیل روایت بصری و ساختار جذابش، به عنوان یک فیلم متفاوت مورد توجه قرار گرفته است. این فیلم پرانرژی که از زاویهای شاداب و شوخ به زندگی پرفراز و نشیب بچههای پرورشگاه میپردازد، توانست جوایز متعددی از جمله سیمرغ بهترین فیلمنامه و سیمرغ بهترین کارگردانی فیلم اول را از جشنواره فیلم فجر کسب کند.
عادل تبریزی، کارگردان سریال پرمخاطب «اجل معلق»، در گفتگویی صریح به نقد جریان نقد سینمایی، دلایل موفقیت سریال خود و حواشی کمکاری ناصر تقوایی پرداخت. تبریزی با اشاره به بازگشت به مؤلفههای کمدی دهههای ۷۰ و ۸۰ (مانند «ساعت خوش» و «بزنگاه») در «اجل معلق»، تأکید کرد که کار با رضا عطاران (که او را «کریستیانو رونالدوی سریال» میخواند) بزرگترین دستاوردش بوده است.
در گفتوگویی آناهیتا تیموریان طراح صحنه فیلم موفق «پیرپسر» درباره اولین تجربهاش در این جایگاه حرفهای و تأثیر پیشزمینه هنریاش بر کار سینمایی توضیح داد. او که پیش از این در زمینههای معماری، نقاشی، تصویرسازی و نویسندگی فعالیت داشته، همکاری با اکتای براهنی را تجربهای ارزشمند توصیف کرد.
فیلم مستقل «ترک عمیق» به کارگردانی آرمان زرینکوب و تهیهکنندگی محسن چگینی، که با موضوع آسیبهای جنسی و رویکرد سایکودرام ساخته شده است، اکران کوتاه خود را به پایان رساند. زرینکوب که پیش از این به عنوان تهیهکننده آثاری چون «مرگ تدریجی یک رؤیا» و «ستایش» شناخته میشد، در گفتوگویی از اولین تجربه کارگردانی خود، انتخاب ژانر اجتماعی و چالشهای سانسور نام فیلمش سخن گفت.
در پی اکران فیلم «صد دام» به کارگردانی پدرام پورامیری، فرصتی دست داد تا با این فیلمساز جوان درباره چالشهای ساخت آثاری با محوریت شخصیتهای تاریخی حساس گفتوگو کنیم. پورامیری، که سابقه درخشانی در سینمای اجتماعی دارد، در این مصاحبه از رویکرد خود در مواجهه با سوژه صدام، انتخاب ژانر کمدی، و نگرانیهایش در قبال ساخت این فیلم سخن گفت.
کارگردان ایرانی سعید روستایی در تازهترین مصاحبهاش به چالشهای ساخت فیلم «زن و فرزند» با مجوز رسمی و پوشش حجاب زنان در فیلم اشاره کرد و توضیح داد چگونه در شرایط سخت ایران مجبور به رعایت این محدودیتها شده است.
کتاب جدید «فیلمهای محبوب زندگی من» اثر پرویز نوری، منتقد و نویسنده پیشکسوت سینمای ایران، منتشر شد. این کتاب شامل خاطرات و تحلیلهای نوری از ۴۰ شاهکار کلاسیک سینمای جهان است. او در این گفتگو، علاوه بر روایت تجربیاتش از دوران طلایی سینما، به چالشهای سینمای امروز و کمفروغ شدن کارگردانانی چون اصغر فرهادی نیز میپردازد.
یک جایی از فیلم «کاناپه» بهانهای شد برای توقیف این فیلم؛ ولی روزی یکی از مدیران برجسته وزارت ارشاد به من گفت: «چقدر لطف کردی که با بیحجابی باعث شدی بهانهای برای توقیف این فیلم وجود داشته باشد وگرنه ما نمیدانستیم چطور این فیلم را توقیف کنیم.» اگر این بهانه نبود، نمیدانستم چطور میخواستند این اثر من را هم توقیف کنند.
شادمهر راستین معتقد است که سینمای زیرزمینی در ایران برخلاف کشورهایی چون آمریکا یک جریان انتخاب شده از سوی فیلمسازان نیست، بلکه سینماگران ایرانی به دلیل مساعد نبودن شرایط تولید فیلم این نوع فیلمسازی را انتخاب کردهاند.
کارگردان فیلم «رها» که در آیندهای نه چندان دور فیلم دومش را کلید خواهد زد، تاکید دارد که در «رها» به دنبال ارجاعهای سیاسی نبوده تا مردم فیلمی باورپذیر و ملموس تماشا کنند.
ما جلسهای در ساترا داشتیم، زمانی که قرار بود مجوز سریال صادر شود و آنجا به ما گفتند اگر نام شخصیت اصلی «مسیح» باشد، برداشتهایی از آن میشود و معانی خاصی ایجاد میکند. یکی از انواع و اقسام به اصطلاح، نمیخواهم بگویم بدفهمی یا کجفهمی یا سوءتفاهمهایی که به اشتباه پیش میآید؛ اینکه چرا یک روحانی نامش مسیح باشد و آیا اشارهای به مسائل الهیاتی دارد یا خیر. درنهایت تصمیم بر این شد که نام را برای جلوگیری از این سوءتفاهمها تغییر دهیم که البته این اولین مورد نبود و مجموعهای از این سوءتفاهمها و برداشتهای اشتباه در این سه سال اتفاق افتاده بود.
کمال تبریزی با بیان اینکه رأیگیری نهایی جشنواره فجر برای لو نرفتن آراء در سکوت انجام شده است، گفت: با قاطعیت اعلام میکنم اگر فیلم «پیر پسر» در بخش مسابقه حضور داشت، تمام جوایز اصلی به این فیلم اهدا میشد پس وقتی موانعی باعث عدم حضور این فیلم در رقابت شده، شاید بحث از عدالت چندان معنایی نداشته باشد.
آرش خوشخو، عضو هیئت انتخاب جشنواره از ناگفتههای انتخابشان میگوید.
ایده اصلی این شورا که در ابتدا به اسم «شورای عالی سینما» معرفی شده بود، زمانی شکل گرفت که تقابل بین وزارت ارشاد وقت در دولت دهم و خانه سینما به اوج خودش رسیده بود، بنابراین یکی از مسائل اصلی که وزارت ارشاد یا سازمان سینمایی وقت را به فکر راهاندازی این شورا کرد، چالش در مقابل خانه سینما و تقابل جدی وزارت ارشاد با خانه سینما بود و آنها به این فکر کرده بودند که شورای عالی سینما را راهاندازی میکنند تا مسائل سینما با حضور بالاترین مقام اجرایی کشور در آن جمع مطرح شود.
پس از ثبت رکوردی جدید در قاچاق فیلمها، پخش غیرقانونی هشت فیلم در سال گذشته و عدم محکومیت قانونی بازدارنده، این پدیده ترسناک همچنان از سینمای ایران قربانی میگیرد.
وقتی درخواست پروانه ساخت دادم هر هفت نفر شورا، به فیلمنامه «عزیز» رای منفی دادند فیلم را بیسر و صدا ساختم و نسخهای را به مدیر وقت سازمان سینمایی ارایه دادم، تعجب کرد که چرا شورای پروانه ساخت به این فیلم مجوز نداده است.
در میان رشتههای مختلف سینما شاید هیچ رشتهای به اندازه فیلمنامهنویسی خواهان نداشته باشد.