یکشنبه , ۱۸ خرداد, ۱۴۰۴
مصاحبه-سینما | صفحه 10
سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.

مشکل ادبیات و سینمای ما نشناختن انسان امروز ایران است یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 18:37
یک فیلمنامه‌نویس مطرح کرد؛

مشکل ادبیات و سینمای ما نشناختن انسان امروز ایران است

مصطفی رستگاری معتقد است: مشکل ادبیات و سینمای ما نشناختن انسان امروز ایران است. نویسندگان ما در برخورد با انسان ایرانی بخشی از آن را در اثرشان می‌بینند و به آن توجه دارند اما بخش دیگر آن را از روی عصبانیت سانسور می‌کنند و نادیده می‌گیرند.

چرا کارگردانی «موسی»‌ را نپذیرفتم؟/ پرونده «هفت» را بسته‌ام! یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 18:17
گفتگو با محمدحسین لطیفی- بخش سوم

چرا کارگردانی «موسی»‌ را نپذیرفتم؟/ پرونده «هفت» را بسته‌ام!

محمدحسین لطیفی کارگردان سریال «سنجرخان»‌ ضمن ارائه روایتی درباره حاشیه‌های این مجموعه تلویزیونی، از دلایلش برای نپذیرفتن کارگردانی سریال «موسی»‌ و قطع همکاری با برنامه سینمایی «هفت» گفت.

چون گفتگو بلد نیستیم، از مهرورزی هم بی‌خبریم/ نگاه فمینیستی به مسائل اجتماعی ندارم شنبه 23 اردیبهشت 1402 20:40

چون گفتگو بلد نیستیم، از مهرورزی هم بی‌خبریم/ نگاه فمینیستی به مسائل اجتماعی ندارم

مریم بحرالعلومی معتقد است که فیلم «قطع فوری» از اهمیت گفتگو در زندگی می‌گوید. به اعتقاد او؛ یکی از ریشه‌های طلاق در جامعه این است که ما حرف زدن با هم را بلد نیستیم.

حساسیت دوستان کاتولیک‌تر از پاپ روی «غریب»/ ما می‌دانیم درد کجاست شنبه 23 اردیبهشت 1402 16:05
گفتگو با محمدحسین لطیفی- بخش دوم

حساسیت دوستان کاتولیک‌تر از پاپ روی «غریب»/ ما می‌دانیم درد کجاست

محمد حسین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی «غریب» درباره ارجاعات برخی دیالوگ‌های این فیلم به اتفاقات و جریانات روز جامعه، به ارائه توضیحاتی پرداخت.

مدیر تئاترشهر: هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیش‌داوری نکنند چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402 13:41

مدیر تئاترشهر: هنرمندان بابت ممنوع الفعالیتی پیش‌داوری نکنند

مدیر مجموعه تئاتر شهر با انتقاد فراوان از وضعیت پیرامونی این مجموعه می‌گوید: از شهردار تهران درخواست می‌کنم تا سرزده به دور و بر تئاتر شهر سری بزند و بعد قضاوت کنند که آیا وضعیت موجود در شان این مجموعه فرهنگی که ثبت ملی شده است می‌باشد یا خیر ؟ این بنای فرهنگی متعلق به زمان خاص نیست و امروز ما نیز میراث‌داری می‌کنیم تا به دست آیندگان بسپاریم و این مسئولیت سنگینی است چرا که آیندگان از ما مطالبه خواهند کرد.

اصل اخلاقی تاریخنگاری مبارزه با فراموشی است سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 02:43
گفت‌وگو با بیژن شکرریز، نویسنده کتاب «پدرسالار: مصاحبه با محمدعلی کشاورز»

اصل اخلاقی تاریخنگاری مبارزه با فراموشی است

زنده‌یاد کشاورز به جز یک اجرای تئاتر، دیگر وارد حیطه کارگردانی نشد، چراکه مدام می‌گفت من بازیگرم و اندازه‌ام بازیگری است. اما او با عمده کارگردان‌های بزرگ ایران کار کرد و بازیگر محبوب آنها بود. از ابراهیم گلستان، بهرام بیضایی، فرخ غفاری، ناصر تقوایی، علی حاتمی و داریوش مهرجویی گرفته تا عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، محسن مخملباف و محمد متوسلانی.

در امتداد سینمای روشنفکری؛ برای فرهادی «چه» گفتن مهم‌تر است، برای کیارستمی «چگونه» گفتن! سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 02:39
با احمد طالبی‌نژاد درباره تاثیر اصغر فرهادی بر سینمای ایران به بهانه زادروزش

در امتداد سینمای روشنفکری؛ برای فرهادی «چه» گفتن مهم‌تر است، برای کیارستمی «چگونه» گفتن!

اعتقاد ندارم که دوران طلایی فیلمسازی فرهادی تمام شده باشد، البته در فیلم‌های اخیرش شاهد نزول تدریجی هستیم، به عنوان مثال قهرمان فیلم خوبی است اما نه به اندازه درباره الی و جدایی نادر از سیمین. البته نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد اینکه فیلمسازان بزرگ جهان بعد از دوره افول، دوباره خیز برداشته‌اند نمونه‌اش اسکورسیزی، اسپیلبرگ، جرج لوکاس و جان هیوستون.

تعجب می‌کنم مسئولان «غریب» را دوست دارند!/ بلدم مثل «فسیل» بسازم دوشنبه 18 اردیبهشت 1402 02:15
گفتگو با محمدحسین لطیفی

تعجب می‌کنم مسئولان «غریب» را دوست دارند!/ بلدم مثل «فسیل» بسازم

محمدحسین لطیفی کارگردان فیلم سینمایی‌ «غریب» که با موضوع برشی از زندگی شهید بروجردی این روزها در حال اکران در سینماهاست می‌گوید تعجب می‌کند که برخی مسئولان فیلمش را دوست داشته‌اند!

برایشان عجیب است که ما کاری با کیفیت ارائه کنیم! یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 15:03
اشکان رهگذر مطرح کرد:

برایشان عجیب است که ما کاری با کیفیت ارائه کنیم!

اشکان رهگذر که به تازگی دو انیمیشن در حال ساختش به دو جشنواره جهانی راه یافته اند، گفت: به خاطر تبلیغات منفی، بسیاری از مخاطبان این جشنواره‌ها انتظار دیدن اثری با کیفیت از کشور ما را ندارند. برایشان عجیب است که گروهی از جوانان هنرمند، بسیار حرفه‌ای و با استفاده از آخرین روش‌های ساخت انیمیشن، کاری با کیفیت از ایران ارائه داده‌اند. در واقع می‌توانم به جرات بگویم، تریبونی که در اختیار ما قرار گرفته است، تریبونی برای معرفی انیمیشن ایرانی است.

بسیاری از فیلم‌های کمدی تحت‌تأثیر شوخی‌های فضای مجازی هستند پنجشنبه 14 اردیبهشت 1402 00:48
در گفت‌وگو با پیمان عباسی مطرح شد؛

بسیاری از فیلم‌های کمدی تحت‌تأثیر شوخی‌های فضای مجازی هستند

پیمان عباسی با اشاره به اینکه در سینمای کمدی ایران جریانی به وجود آمده که فیلمسازان برای گریز از محدودیت‌ها به سراغ نوستالژی و گذشته رفته‌اند، تأکید کرد: باید کم‌کم گذشته را رها کنیم و فیلم‌های کمدی با موضوع روز بسازیم حتی می‌توان سراغ کمدی وحشت یا آینده رفت.

سازمان سینمایی بین خود و سینماگران خاک ریز کشیده است سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 15:27
در گفت‌وگو با جواد نوروزبیگی تهیه کننده برادران لیلا مطرح شد:

سازمان سینمایی بین خود و سینماگران خاک ریز کشیده است

«سیمرغ خودش ارزش دارد و برای ما آورده دارد، چرا آن را خراب می‌کنید؟ چرا باید به خاطر جایزه ارزش و اعتبار تنها جشنواره مهم‌مان را از بین ببریم؟ باید آن را حفظ کنیم، این جشنواره قرار است در سال‌های دیگر هم باشد چرا ما باید عادت کنیم و بگوییم اگر این سیمرغ را نگیریم سیمرغ وزیر را می‌گیریم و اگر آن را نگیریم سیمرغ دبیر جشنواره را خواهیم گرفت یا در نهایت سیمرغ شهرداری را می‌گیریم، این‌طور که نمی‌شود! این‌که دیگر جشنواره نیست به نظرم باید تلاش می‌شد تا ارزش سیمرغ حفظ شود اما این اتفاق نیفتاد یعنی از هر روزنه‌ای برای جایزه دادن استفاده کردند.»

اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است سه شنبه 12 اردیبهشت 1402 01:11
گفت‌وگو با کیانوش عیاری

اگر این سینما فروش داشته باشد غیرطبیعی است

اگر بدون توجه به آمار فروش فیلم‌ها به مسائل نگاه کنیم باید بگویم مردمی که این اندازه دل‌مُرده و پریشان‌حال هستند نباید به سینما بروند. طبیعی است که سینما در این شرایط از رونق افتاده باشد.

من قربانیِ یکی از کلاهبرداری‌هایی هستم که در «سرگیجه» نمونه‌اش را می‌بینید سه شنبه 5 اردیبهشت 1402 23:45
محمد منعم مطرح کرد؛

من قربانیِ یکی از کلاهبرداری‌هایی هستم که در «سرگیجه» نمونه‌اش را می‌بینید

نویسنده سریال «سرگیجه» با اشاره به اینکه طرح اولیه این سریال از زاویه دید اول شخص روایت می‌شد، گفت: ما به دلیل محدودیت‌های تولید راوی را به دانای کل تغییر دادیم. همچنین با معماها و سوال‌هایی که برای مخاطب ایجاد کردیم، سعی داشتیم مخاطب را مجاب کنیم سریال را دنبال کند.

 حرف‌های تازه «شمقدری» از پلمب خانه سینما، لابی در اسکار و... دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 11:58

حرف‌های تازه «شمقدری» از پلمب خانه سینما، لابی در اسکار و...

بیش از ۱۰ سال از زمانی که جواد شمقدری در رأس مدیریت سینما حضور داشت می‌گذرد و حالا فرصت خوبی است تا نتیجه عملکرد یکی از مهم‌ترین اتفاق‌های دوران او، یعنی تاسیس سازمان سینمایی و نقش آن در سینمای امروز ایران بررسی شود؛ سازمانی که شمقدری معتقد است شرایط فعلی سینما به آن ارتباطی ندارد؛ چرا که این وضعیت محصول عواملی همچون مدیریت‌ و فضای جامعه است.

تلویزیون فیلم از فارابی می‌خرد زیانش را سینما می‌پردازد جمعه 1 اردیبهشت 1402 20:42

تلویزیون فیلم از فارابی می‌خرد زیانش را سینما می‌پردازد

محمود گبرلو معتقد است بنیاد سینمایی فارابی نباید برای تلویزیون فیلم بسازد، اصلا وظیفه‌اش چنین چیزی نیست. فارابی باید فیلم‌های ارزشمند و مطلوب برای سالن‌های سینما و تماشاگر سینما بسازد و بعد هم می‌تواند حق رایت را حتی به شبکه‌های جهانی بفروشد.

علی سرتیپی: فضای سینما را باید از تنگ‌نظری‌ و فشارها خارج کنیم جمعه 1 اردیبهشت 1402 20:23

علی سرتیپی: فضای سینما را باید از تنگ‌نظری‌ و فشارها خارج کنیم

در این چند سال اخیر بسیاری از همکاران ما به دلیل شرایط ناگواری که حاکم بود علاقه‌ای به نمایش فیلم‌هایشان نشان نمی‌دادند اما تا جایی که من در جریانم بعید می‌دانم امروز شخصی نخواهد اثرش نمایش داده شود. آقای منتظری «دادستان کل کشور» هم در ملاقاتی که با سینماگران داشتند این قول را دادند که گذشته هیچ تاثیری در اکران فیلم‌هایی که از پیش ساخته و هزینه شده نداشته باشد.

فیلمنامه «غریب» پیش از اتفاقات اخیر نوشته شد/ این فیلم سیاسی نیست! سه شنبه 29 فروردین 1402 13:49
محمدحسین لطیفی مطرح کرد؛

فیلمنامه «غریب» پیش از اتفاقات اخیر نوشته شد/ این فیلم سیاسی نیست!

محمدحسین لطیفی با اشاره به اینکه نشانه‌ها، اتفاقات و گفتگوهایی در فیلم «غریب» وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به مسائل امروز کشور تعمیم داد، تأکید کرد: فیلمنامه و شروع فیلمبرداری «غریب» پیش از اتفاقات ماه‌های اخیر کشور نوشته شد.

مرور خاطرات جلال مقدم/ مردی که زیاد می‌دانست یکشنبه 27 فروردین 1402 18:54
در گفت‌وگو با محمد متوسلانی

مرور خاطرات جلال مقدم/ مردی که زیاد می‌دانست

جلال مقدم از نوابغ و آدم‌های تاثیرگذار سینما بود. فیلم‌های قابل بحثی ساخت که هر کدام در زمان خودش از فیلم‌های پراهمیت به شمار می‌رفت. باید نسل جوان را با این سینماگران بیشتر آشنا کرد.

در «کن- پامنار» نگاهی واقع‌گرایانه به معضلات دارم سه شنبه 22 فروردین 1402 15:47
اشکان درویشی مطرح کرد؛

در «کن- پامنار» نگاهی واقع‌گرایانه به معضلات دارم

اشکان درویشی با اشاره به اینکه در «کن- پامنار» نگاهی واقع‌گرایانه به موضوعات اجتماعی داشته، تأکید کرد: نمی‌خواستم با سیاه‌نمایی فیلمی مطلوب جشنواره‌های خارجی بسازم.

 انگ نزنید، سفارشی‌ساز نیستم سه شنبه 22 فروردین 1402 01:39
محمدحسین لطیفی، کارگردان فیلم «غریب»:

انگ نزنید، سفارشی‌ساز نیستم

محمدحسین لطیفی گفت: الان من محکوم می‌شوم به اینکه سفارشی‌ساز هستم. جوابم به آقایان این است که انگ نزنید، من سفارشی‌ساز نیستم که اگر سفارشی‌ساز بودم باید هر روز کار سفارشی می‌ساختم. من اگر کاری می‌سازم قطعا با اعتقاد است. موضوع را قبول دارم و وارد کار می‌شوم و پایش هم می‌ایستم.