پنجشنبه , ۲۸ فروردین, ۱۴۰۴
مصاحبه-سینما | صفحه 13
سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.

بازدارنده‌های فیلمسازی درباره دهه هشتادی‌ها / سانسور، یکی از موانع ساخت فیلم سیاسی در ایران است سه شنبه 10 آبان 1401 01:40
کم‌کاری سینمای ایران در قبال نسل امروز و اهمیت سینمای سیاسی در گفت‌وگو با فرزاد موتمن

بازدارنده‌های فیلمسازی درباره دهه هشتادی‌ها / سانسور، یکی از موانع ساخت فیلم سیاسی در ایران است

من هربار که خواستم فیلمی با خصوصیات، ویژگی‌ها و دغدغه‌های جوانان دهه هشتاد بسازم، هم با مخالفت تهیه‌کننده مواجه شدم هم با مخالفت پخش‌کننده و صاحبان سینما و هم با سانسور شدید! از جانب سازمان سینمایی هم با عدم حمایت خانه سینما و هم با بی‌توجهی بنیاد سینمایی فارابی. واضح بگویم که در این شرایط ما خیلی نمی‌توانیم انتخاب کنیم که چه فیلمی بسازیم؛ بلکه می‌بینیم چه پیش می‌آید که بسازیم. بنابراین متاسفانه دست‌مان روی ساخت چنین موضوعاتی باز نیست.

آیا با رعایت ممیزی آثار نمایشی بی خاصیت می شوند؟ دوشنبه 9 آبان 1401 16:12
گفت‌وگو با رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ساترا

آیا با رعایت ممیزی آثار نمایشی بی خاصیت می شوند؟

با رفتن صادق امامیان در دوران ریاست علی عسگری در سازمان صداوسیما، سعید مقیسه که از مدیران ارشد رسانه ملی بود، مدتی بعد از آمدن پیمان جبلی به سازمان، رئیس ساترا شد. تولد ساترا همیشه با سئوالاتی همراه بود و این سئوالات و حاشیه‌ها هر ماه و هر سال بیشتر و بیشتر می‌شد.

هنر، جولانگاه سیاستمداران نیست/ پایان سانسور، ضامنِ تحول تئاتر است یکشنبه 1 آبان 1401 16:52
لزوم بازنگری در سازوکارهای چهار دهه اخیر هنرهای نمایشی در گفت‌وگو با ناصر حسینی‌مهر

هنر، جولانگاه سیاستمداران نیست/ پایان سانسور، ضامنِ تحول تئاتر است

در چهار دهه اخیر، هر دوره‌ای افرادی از راه رسیده‌اند و در کسوت مدیر و مجری و برنامه‌ریز ، سکان تئاتر را به دست گرفته‌اند و بعد بار خود را بسته‌اند و رفته‌اند که اخیرا «تهیه‌کننده» و «دلال» هم به آنها اضافه شده است. هر بار هم، با آغاز هر دولت و هر دوره‌ای، ما اهالی تئاتر خوش باور بوده‌ایم که خب، این‌بار دیگر گشایشی شد و هنر نمایش رونق گرفت -حال آنکه‌ آش همان بوده و کاسه همان- و می‌بینید که همچنان در حال درجا زدنیم و گردش روزگار را ندیده می‌گیریم.

تا دیر نشده باید صدای زنان را شنید یکشنبه 1 آبان 1401 16:46
گفت‌وگو با نرگس آبیار درباره زنان و مطالبات آنها به بهانه اکران فیلم «ابلق»

تا دیر نشده باید صدای زنان را شنید

فیلم «ابلق» سال ۹۸ساخته شد. یعنی قبل از فراگیر شدن جنبش «می تو» در ایران؛ ولی به خاطر شرایط کرونا اکرانش عقب افتاد. ببینید، شکل‌گیری جنبشی مثل «می تو» واکنشی بود به شرایط زنان در دنیای امروز. این واکنش می‌توانست به شکل‌های مختلفی خودش را بروز دهد و اولین تلاش زنان برای احقاق حقوق‌شان هم نبوده است؛ اما چون با مختصات و شرایط زندگی امروز همخوانی بیشتری داشت، سریع فراگیر شد؛ اما به این معنی نیست که هر جنبش یا اثری مربوط به زنان را در چارچوب «می تو» قرار دهیم.

قهرمان کوچک ایرانی در قلب کودکان دنیا یکشنبه 1 آبان 1401 15:32
گفت‎وگو با محمد خیراندیش، نویسنده و کارگردان انیمیشن «پسردلفینی»

قهرمان کوچک ایرانی در قلب کودکان دنیا

نمی‌خواستیم چرخ را از نو اختراع کنیم. برای ساخت انیمیشن پسردلفینی چرخ خودمان را ساختیم ولی از الگوهای رایج سینمای بدنه دنیا بهره بردیم با همان پروداکشن دیزاین که همه انیمیشن‌های جهان با همان خط و ربط در یک قالب قرار می‌گیرند. علت تاثیرپذیری هم این بود که وقتی در ردیف الگوهای جهانی قرار بگیریم با مخاطب گسترده و جهانی مواجه می‌شویم.

داستانی کردن تاریخ به شیوه سینمای مستند یکشنبه 1 آبان 1401 15:15
گفت‌وگو با علیرضا قاسم خان، کارگردان مستند «تکیه دولت» به مناسبت نمایش آنلاین

داستانی کردن تاریخ به شیوه سینمای مستند

روایت من یک روایت توام با درج نکات جذاب است که بیننده در لحظه لحظه فیلم با سوالاتی مواجه خواهد شد و تا سوال بعدی به دنبال جواب‌هایی خواهد بود. به این ترتیب بیننده را همراه فیلم به جلو خواهیم برد و تا لحظه آخر مشتاق دیدن فیلم خواهد بود. بله صرفا در رسانه فیلم مستند برخلاف کتاب برخی نکات تازه‌تر را که از نظر تصویری جالب بود، آورده‌ام

فرمان‌آرا نباید کار کند؟ چهارشنبه 27 مهر 1401 09:46

فرمان‌آرا نباید کار کند؟

بهمن فرمان آرا تصمیم گرفته است فیلم «چشمهایش» را نسازد. به‌این‌ترتیب «چشمهایش» هم به سرنوشت «داستان جاوید» دچار می‌شود. این فیلم‌ساز مؤلف و روشنفکر، که سال‌ها بر استقلال کار خود پافشاری کرده، این روزها به خاطر دیدار با عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، با انتقاداتی از طرف شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

عسگرپور : متاسفانه دو قطبی شده‌ایم یکشنبه 13 شهریور 1401 15:13

عسگرپور : متاسفانه دو قطبی شده‌ایم

دبیر انجمن صنفی نمایشهای ویدیویی آنلاین با تاکید براینکه پیش‌نویس پیشنهادی قانون انتظام‌بخشی نمایش ویدیویی برخط با نگاهی فراگیر و به دور از ممیزی‌های یک سازمان یا نهاد خاص نوشته شده است، گفت: بررسی این پیش‌نویس در مجلس شورای اسلامی به سعه صدر و دقت نیاز دارد تا بدون ایجاد محدودیت‌های غیرمنطقی و حتی غیرشرعی فعالیت پلتفرم‌های ایرانی در خارج از کشور هم گسترده شود.

 اُرگاست در تپه‌های ایران چهارشنبه 9 شهریور 1401 17:18
گفت‌وگو با پیتر بروک:

اُرگاست در تپه‌های ایران

ما در «اُرگاست»، فقط روی یک حوزه تمرکز کردیم: اسطوره آتش «پرومته» و احساسات خاصی که به آن اسطوره تعلق داشت. ما در تمام پیچیدگی‌هایش، از اسطوره‌های آتش ایران باستان تا نسخه امروزی خودمان در تخت جمشید، پژوهش می‌کردیم.

دغدغه‌ام را می‌گویم حتی اگر به جهان پدرم نزدیک نباشد یکشنبه 6 شهریور 1401 05:23
گفت‌وگو با یوسف حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم «شب طلایی» به مناسبت اکران در سینماها

دغدغه‌ام را می‌گویم حتی اگر به جهان پدرم نزدیک نباشد

پیش از فیلمنامه شب طلایی، چهار فیلمنامه دیگر نوشته بودم که هر کدام‌شان تا چند قدمی ساخته شدن پیش رفته بود و به دلیل عقب کشیدن سرمایه‌گذار مسکوت می‌ماندند. احساس پوچی می‌کردم و سال‌های جوانی‌ام را می‌دیدم که خودم را درون مکانی حبس می‌کردم، تفریح نمی‌کردم و خود را تحت فشار شدید مالی قرار می‌دادم تا فیلمم را بسازم.

من نماینده هنرمندان نیستم؛ نماینده جمهوری اسلامی هستم چهارشنبه 2 شهریور 1401 11:51
محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر ارشاد:

من نماینده هنرمندان نیستم؛ نماینده جمهوری اسلامی هستم

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معاونت هنری نماینده دولت جمهوری اسلامی است و سیاست‌های این دولت را مبتنی بر مفاهیم انسانی و اسلامی در حوزه‌های مختلف هنری اجرایی می‌کند.

فیلم‌های پرفروش هم فقط یک میلیون مخاطب دارند! چهارشنبه 19 مرداد 1401 15:33

فیلم‌های پرفروش هم فقط یک میلیون مخاطب دارند!

محمد احمدی عضو شورای صنفی نمایش ضمن اشاره به مشکلات موجود در فرآیند عرضه فیلم‌های سینمایی بر لزوم توجه به ظرفیت‌هایی غیر از اکران در سالن سینما، تأکید کرد.

مخالفتی با فیلم‌های ارگانی و سفارشی نداریم اما نابرابری را نمی‌پذیریم سه شنبه 11 مرداد 1401 17:26

مخالفتی با فیلم‌های ارگانی و سفارشی نداریم اما نابرابری را نمی‌پذیریم

مجید صالحی معتقد است: فیلمسازان بسیاری را می‌توان نام برد که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات فراوان در سینمای مستقل مجبور به ساخت کمدی‌های سطحی و سخیف شده‌اند چراکه به بقای خود در این سینما اهمیت می‌دادند و راه بقا ساخت همینگونه آثار بوده است.

تخریب سلیقه‌ی مردم با کمدی‌های نازل کار خودش را کرده شنبه 1 مرداد 1401 23:53
حجت قاسم زاده:

تخریب سلیقه‌ی مردم با کمدی‌های نازل کار خودش را کرده

کارگردان فیلم سینمایی «روز ششم» با انتقاد از شرایط اکران در سینمای ایران تأکید کرد: هیچ ابزاری برای تبلیغات فیلم «روز ششم» در اختیار ما نیست و این فیلم در گمنامی مطلق اکران شده است.

برای فیلم ساختن به هر چیزی تن نمی‌دهم چهارشنبه 29 تیر 1401 22:16
گفت‌وگو با ابراهیم شیبانی، کارگردان «طلا خون» به بهانه اکران این فیلم

برای فیلم ساختن به هر چیزی تن نمی‌دهم

در تمام جوامعی كه آزادی بیان وجود داشت و هنر و هنرمندش با خیال راحت و به دور از ترس و لرز حرف زد، فیلم ساخت، ترانه گفت، موسیقی ساخت، نقاشی كشید و... بی‌شك جامعه‌اش داناتر و پیشرفته‌تر شد. جامعه‌ای كه فرهنگ و هنر و هنرمندش به سكوت واداشته شود، رشد نخواهد كرد. این به سكوت واداشتن از سانسور در سینما تا تلویزیون و چیزهای دیگر را دربر می‌گیرد. امروز سریال «هزار دستان» با سانسور پخش می‌شود. چرا؟ چه اتفاقی افتاده؟ صحبت‌های گذشته آدم‌های اصلی انقلاب، امروز روز با كلی سانسور پخش می‌شود. چرا؟

کمک 6 میلیاردی وزیر سابق کار به ما نرسید سه شنبه 28 تیر 1401 20:40
تهیه‌کننده مسابقه «میدون»

کمک 6 میلیاردی وزیر سابق کار به ما نرسید

کدام وزیر باید کمک کند؟ اگر به کمپین فلان‌جا این پول را می‌داد، مورد رضایت بود؟ وقتی می‌خواهد پول را به برنامه «میدون» بدهد که برنامه‌سازی در راستای این وزارتخانه است، آقایان اعتراض می‌کنند. این قرار نبود به برنامه داده شود بلکه قرار بود برای آن برنامه ملی هزینه شود که الحمدلله دوستان تلاش کردند و نشد.

تئاتر از دو سو قیچی می‌شود/ هیچ‌جای جهان کسی برای تمرین نمایش مجوز نمی‌گیرد شنبه 25 تیر 1401 11:22
گفت‌وگو با قطب‌ الدین صادقی درباره وضعیت هنرهای نمایشی در سال 1401

تئاتر از دو سو قیچی می‌شود/ هیچ‌جای جهان کسی برای تمرین نمایش مجوز نمی‌گیرد

هر نوع توبیخ غیرتئاتری و غیرهنری به تئاتر ضربه می‌زند. همه ما چارچوب‌های فرهنگی را به خوبی می‌شناسیم و نیازی نداریم کسی به ما بگوید چه کنیم یا نکنیم. متاسفانه چون این افراد - ممیزها - به زبان تئاتر و تکنیک و ارزش‌های زیباشناسی تئاتر مسلط نیستند، دستور حذف می‌دهند. هرچه که متوجه نشوند، دستور حذفش را صادر می‌کنند. من اگر از یک شخصیت خارجی هم دفاع کنم به من می‌گویند ترویج فرهنگ غربی کرده‌ای، اگر وضعیت داخلی را نقد کنم هم می‌گویند سیاه‌نمایی است.

فرهاد توحیدی و مصطفی مستور از فیلم اقتباسی «بدون قرار قبلی» می‌گویند/  امداد غیبی داستان به فیلمنامه دوشنبه 20 تیر 1401 20:37

فرهاد توحیدی و مصطفی مستور از فیلم اقتباسی «بدون قرار قبلی» می‌گویند/ امداد غیبی داستان به فیلمنامه

فرهاد توحیدی: پیشنهاد آقای شعیبی این بود که داستان «مشهد» از مجموعه داستان «بهترین شکل ممکن» را یک دور بازخوانی کنیم... وقتی خواندم، بلافاصله گفتم خودش است. با استفاده از این داستان می‌شد تغییر کیفی را به خوبی نمایشی کرد و همکاری ما از اینجا آغاز شد. آقای مستور در ارتقای فیلمنامه و به خصوص مینی‌مال شدنش به شکل موثری حضور و دخالت داشت. خلاصه کنم، برخلاف بیشتر کارهای اقتباسی - هر چند داستان ما مستقلا آغاز شده بود- اقتباس از داستان آقای مستور آن را کامل کرد

موضوعات انسانی زمان و مکان نمی‌شناسند دوشنبه 20 تیر 1401 20:25
گفت‌وگو با افشین هاشمی یکی از کارگردانان فیلم «پسران دریا»

موضوعات انسانی زمان و مکان نمی‌شناسند

واقعیتش را بخواهید من نگاه نمی‌کنم ببینم چه فیلم‌هایی نمی‌فروشد، چه فیلم‌هایی می‌فروشد تا آن را بسازم؛ ملاک انتخابِ من، داستان‌ها و فیلمنامه‌هایی است که دوست داشته باشم و اگر امکان ساختش فراهم شود آن را می‌سازم.

رضا کیانیان از مانع‌تراشی‌ها برای سینماگران می‌گوید/ مصیبتِ بیگانگی با هنر دوشنبه 20 تیر 1401 20:11
با جریان بسته ای روبه روییم که سال‌ها دنبال تحمیل خود به سینما بود

رضا کیانیان از مانع‌تراشی‌ها برای سینماگران می‌گوید/ مصیبتِ بیگانگی با هنر

هر وقت وزیر ارشاد تعیین می‌شود بالطبع رسانه‌ها از من می‌پرسند چه انتظاری از وزیر ارشاد خواهید داشت؟ من هم می‌گویم انتظار دارم به کار ما کاری نداشته باشد، چون ما کارمان را بلدیم. ایشان وقت‌شان را برای کارهای دیگر بگذارد؛ ولی وقتی به سینماگر ما توهین می‌کنند، هم برای این است که او را نمی‌فهمند و هم اینکه حسودند.