مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.
من هربار که خواستم فیلمی با خصوصیات، ویژگیها و دغدغههای جوانان دهه هشتاد بسازم، هم با مخالفت تهیهکننده مواجه شدم هم با مخالفت پخشکننده و صاحبان سینما و هم با سانسور شدید! از جانب سازمان سینمایی هم با عدم حمایت خانه سینما و هم با بیتوجهی بنیاد سینمایی فارابی. واضح بگویم که در این شرایط ما خیلی نمیتوانیم انتخاب کنیم که چه فیلمی بسازیم؛ بلکه میبینیم چه پیش میآید که بسازیم. بنابراین متاسفانه دستمان روی ساخت چنین موضوعاتی باز نیست.
با رفتن صادق امامیان در دوران ریاست علی عسگری در سازمان صداوسیما، سعید مقیسه که از مدیران ارشد رسانه ملی بود، مدتی بعد از آمدن پیمان جبلی به سازمان، رئیس ساترا شد. تولد ساترا همیشه با سئوالاتی همراه بود و این سئوالات و حاشیهها هر ماه و هر سال بیشتر و بیشتر میشد.
در چهار دهه اخیر، هر دورهای افرادی از راه رسیدهاند و در کسوت مدیر و مجری و برنامهریز ، سکان تئاتر را به دست گرفتهاند و بعد بار خود را بستهاند و رفتهاند که اخیرا «تهیهکننده» و «دلال» هم به آنها اضافه شده است. هر بار هم، با آغاز هر دولت و هر دورهای، ما اهالی تئاتر خوش باور بودهایم که خب، اینبار دیگر گشایشی شد و هنر نمایش رونق گرفت -حال آنکه آش همان بوده و کاسه همان- و میبینید که همچنان در حال درجا زدنیم و گردش روزگار را ندیده میگیریم.
فیلم «ابلق» سال ۹۸ساخته شد. یعنی قبل از فراگیر شدن جنبش «می تو» در ایران؛ ولی به خاطر شرایط کرونا اکرانش عقب افتاد. ببینید، شکلگیری جنبشی مثل «می تو» واکنشی بود به شرایط زنان در دنیای امروز. این واکنش میتوانست به شکلهای مختلفی خودش را بروز دهد و اولین تلاش زنان برای احقاق حقوقشان هم نبوده است؛ اما چون با مختصات و شرایط زندگی امروز همخوانی بیشتری داشت، سریع فراگیر شد؛ اما به این معنی نیست که هر جنبش یا اثری مربوط به زنان را در چارچوب «می تو» قرار دهیم.
نمیخواستیم چرخ را از نو اختراع کنیم. برای ساخت انیمیشن پسردلفینی چرخ خودمان را ساختیم ولی از الگوهای رایج سینمای بدنه دنیا بهره بردیم با همان پروداکشن دیزاین که همه انیمیشنهای جهان با همان خط و ربط در یک قالب قرار میگیرند. علت تاثیرپذیری هم این بود که وقتی در ردیف الگوهای جهانی قرار بگیریم با مخاطب گسترده و جهانی مواجه میشویم.
روایت من یک روایت توام با درج نکات جذاب است که بیننده در لحظه لحظه فیلم با سوالاتی مواجه خواهد شد و تا سوال بعدی به دنبال جوابهایی خواهد بود. به این ترتیب بیننده را همراه فیلم به جلو خواهیم برد و تا لحظه آخر مشتاق دیدن فیلم خواهد بود. بله صرفا در رسانه فیلم مستند برخلاف کتاب برخی نکات تازهتر را که از نظر تصویری جالب بود، آوردهام
بهمن فرمان آرا تصمیم گرفته است فیلم «چشمهایش» را نسازد. بهاینترتیب «چشمهایش» هم به سرنوشت «داستان جاوید» دچار میشود. این فیلمساز مؤلف و روشنفکر، که سالها بر استقلال کار خود پافشاری کرده، این روزها به خاطر دیدار با عزتالله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، با انتقاداتی از طرف شبکههای اجتماعی مواجه شده است.
دبیر انجمن صنفی نمایشهای ویدیویی آنلاین با تاکید براینکه پیشنویس پیشنهادی قانون انتظامبخشی نمایش ویدیویی برخط با نگاهی فراگیر و به دور از ممیزیهای یک سازمان یا نهاد خاص نوشته شده است، گفت: بررسی این پیشنویس در مجلس شورای اسلامی به سعه صدر و دقت نیاز دارد تا بدون ایجاد محدودیتهای غیرمنطقی و حتی غیرشرعی فعالیت پلتفرمهای ایرانی در خارج از کشور هم گسترده شود.
ما در «اُرگاست»، فقط روی یک حوزه تمرکز کردیم: اسطوره آتش «پرومته» و احساسات خاصی که به آن اسطوره تعلق داشت. ما در تمام پیچیدگیهایش، از اسطورههای آتش ایران باستان تا نسخه امروزی خودمان در تخت جمشید، پژوهش میکردیم.
پیش از فیلمنامه شب طلایی، چهار فیلمنامه دیگر نوشته بودم که هر کدامشان تا چند قدمی ساخته شدن پیش رفته بود و به دلیل عقب کشیدن سرمایهگذار مسکوت میماندند. احساس پوچی میکردم و سالهای جوانیام را میدیدم که خودم را درون مکانی حبس میکردم، تفریح نمیکردم و خود را تحت فشار شدید مالی قرار میدادم تا فیلمم را بسازم.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معاونت هنری نماینده دولت جمهوری اسلامی است و سیاستهای این دولت را مبتنی بر مفاهیم انسانی و اسلامی در حوزههای مختلف هنری اجرایی میکند.
محمد احمدی عضو شورای صنفی نمایش ضمن اشاره به مشکلات موجود در فرآیند عرضه فیلمهای سینمایی بر لزوم توجه به ظرفیتهایی غیر از اکران در سالن سینما، تأکید کرد.
مجید صالحی معتقد است: فیلمسازان بسیاری را میتوان نام برد که در سالهای اخیر به دلیل مشکلات فراوان در سینمای مستقل مجبور به ساخت کمدیهای سطحی و سخیف شدهاند چراکه به بقای خود در این سینما اهمیت میدادند و راه بقا ساخت همینگونه آثار بوده است.
کارگردان فیلم سینمایی «روز ششم» با انتقاد از شرایط اکران در سینمای ایران تأکید کرد: هیچ ابزاری برای تبلیغات فیلم «روز ششم» در اختیار ما نیست و این فیلم در گمنامی مطلق اکران شده است.
در تمام جوامعی كه آزادی بیان وجود داشت و هنر و هنرمندش با خیال راحت و به دور از ترس و لرز حرف زد، فیلم ساخت، ترانه گفت، موسیقی ساخت، نقاشی كشید و... بیشك جامعهاش داناتر و پیشرفتهتر شد. جامعهای كه فرهنگ و هنر و هنرمندش به سكوت واداشته شود، رشد نخواهد كرد. این به سكوت واداشتن از سانسور در سینما تا تلویزیون و چیزهای دیگر را دربر میگیرد. امروز سریال «هزار دستان» با سانسور پخش میشود. چرا؟ چه اتفاقی افتاده؟ صحبتهای گذشته آدمهای اصلی انقلاب، امروز روز با كلی سانسور پخش میشود. چرا؟
کدام وزیر باید کمک کند؟ اگر به کمپین فلانجا این پول را میداد، مورد رضایت بود؟ وقتی میخواهد پول را به برنامه «میدون» بدهد که برنامهسازی در راستای این وزارتخانه است، آقایان اعتراض میکنند. این قرار نبود به برنامه داده شود بلکه قرار بود برای آن برنامه ملی هزینه شود که الحمدلله دوستان تلاش کردند و نشد.
هر نوع توبیخ غیرتئاتری و غیرهنری به تئاتر ضربه میزند. همه ما چارچوبهای فرهنگی را به خوبی میشناسیم و نیازی نداریم کسی به ما بگوید چه کنیم یا نکنیم. متاسفانه چون این افراد - ممیزها - به زبان تئاتر و تکنیک و ارزشهای زیباشناسی تئاتر مسلط نیستند، دستور حذف میدهند. هرچه که متوجه نشوند، دستور حذفش را صادر میکنند. من اگر از یک شخصیت خارجی هم دفاع کنم به من میگویند ترویج فرهنگ غربی کردهای، اگر وضعیت داخلی را نقد کنم هم میگویند سیاهنمایی است.
فرهاد توحیدی: پیشنهاد آقای شعیبی این بود که داستان «مشهد» از مجموعه داستان «بهترین شکل ممکن» را یک دور بازخوانی کنیم... وقتی خواندم، بلافاصله گفتم خودش است. با استفاده از این داستان میشد تغییر کیفی را به خوبی نمایشی کرد و همکاری ما از اینجا آغاز شد. آقای مستور در ارتقای فیلمنامه و به خصوص مینیمال شدنش به شکل موثری حضور و دخالت داشت. خلاصه کنم، برخلاف بیشتر کارهای اقتباسی - هر چند داستان ما مستقلا آغاز شده بود- اقتباس از داستان آقای مستور آن را کامل کرد
واقعیتش را بخواهید من نگاه نمیکنم ببینم چه فیلمهایی نمیفروشد، چه فیلمهایی میفروشد تا آن را بسازم؛ ملاک انتخابِ من، داستانها و فیلمنامههایی است که دوست داشته باشم و اگر امکان ساختش فراهم شود آن را میسازم.
هر وقت وزیر ارشاد تعیین میشود بالطبع رسانهها از من میپرسند چه انتظاری از وزیر ارشاد خواهید داشت؟ من هم میگویم انتظار دارم به کار ما کاری نداشته باشد، چون ما کارمان را بلدیم. ایشان وقتشان را برای کارهای دیگر بگذارد؛ ولی وقتی به سینماگر ما توهین میکنند، هم برای این است که او را نمیفهمند و هم اینکه حسودند.