یکشنبه , ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 13
 واکاوی بخشی از تاریخ سینما در «گزارش سانسور یک فیلم...» شنبه 7 اسفند 1400 15:21

واکاوی بخشی از تاریخ سینما در «گزارش سانسور یک فیلم...»

یک مورخ و پژوهشگر سینما معتقد است که ما ‌از بسیاری از دوره­‌های تاریخی‌­مان به سهولت گذشته‌ایم، ‌در حالی که با بررسی دقیق آن دوره­‌های تاریخی و آدم­‌های مهم و مؤثرش می­‌توانیم از اشتباه­‌های مکرر تاریخی دوری کنیم. او برهمین اساس با نگاهی به توقیف یک فیلم قدیمی، ماجراهایی را درباره اولین سینماگر پیشرو ایران بازگو کرده است.

برای انتخاب سینا مهراد و بهرنگ علوی خیلی استرس داشتم چهارشنبه 4 اسفند 1400 15:56

برای انتخاب سینا مهراد و بهرنگ علوی خیلی استرس داشتم

حسین نمازی، کارگردان فیلم «شادروان» معتقد است ترکیب فیلم‌های اکران نوروزی در جهت احیای سینماها چیده شده است و صاحب نظران این مورد را در نظر گرفتند چون در غیر اینصورت روی ماهیت وجودی خودشان قمار کرده‌اند.

انتظارات جامعه از سینما رادیکال شده است چهارشنبه 27 بهمن 1400 23:32

انتظارات جامعه از سینما رادیکال شده است

جیرانی در دسته‌بندی جریان‌های سینمایی، قائل به پیش‌فرض‌هایی بیرون از متن و جریانات داخلی سینما است و کنشگری فیلمسازان و ارتباط اجزای سینمای ایران را متاثر از شرایط و احوالات سیاسی و اجتماعی می‌داند. برای همین او ریشه‌های دعوای فیلمسازان بعد از انقلاب را تحت تاثیر تصمیمات مدیران فرهنگی از یک سو و مخالفان سیاسی آنها از سوی دیگر ارزیابی می‌کند.

پرسش خبرنگاران بود که نشست‌های خبری را چالشی یا خنثی می‌کرد و نه مجری یکشنبه 24 بهمن 1400 18:05
مجری نشست‌های خبری چهلمین جشنواره فیلم فجر

پرسش خبرنگاران بود که نشست‌های خبری را چالشی یا خنثی می‌کرد و نه مجری

حامد مهربانی معتقد است جنجالی یا ساده برگزار شدن نشست‌های خبری فیلم‌ها به سوالات مطرح‌شده از جانب خبرنگاران مربوط می‌شود.

نق‌زدن در سینما فضیلت شده است یکشنبه 24 بهمن 1400 17:51
هوشنگ گلمکانی و عباس یاری در واکنش به انتقادها از جشنواره چهلم فیلم فجر گفتند

نق‌زدن در سینما فضیلت شده است

از وقتی لیست فیلم‌های جشنواره اعلام شد، بدون اینکه فیلم‌ها را دیده باشند، اعتراض می‌کردند که این چه جشنواره و چه فیلم‌هایی است. ابتدا باید فیلم‌ها را دید و بعد اظهارنظر کرد. به‌دلیل نارضایتی عمومی و به دلایل غیرسینمایی، از قهوه‌هایی که در سالن جشنواره داده می‌شود هم ایراد می‌گیرند. نق زدن صاحب فضیلت شده است.

خوشحالم روح کار با طیف گسترده‌ای از مردم ارتباط برقرار کرده یکشنبه 24 بهمن 1400 03:57
گفت‌و‌گو با هادی حجازی فر، کارگردان، نویسنده و بازیگر فیلم«موقعیت مهدی»

خوشحالم روح کار با طیف گسترده‌ای از مردم ارتباط برقرار کرده

به نظر من موضوع جنگ و هشت سال سخت دفاع مقدس، کماکان واجد ارزش‌های بی‌شماری برای مخاطب است. هر چیزی که بتواند او را به غرور تاریخی یا جغرافیایی‌اش برگرداند، مورد اقبال قرار می‌گیرد؛ آن‌هم در روزگاری که از صبح تا شب اخبار ریز و درشت غلط یا درست بر سرمان آوار می‌شود. به نظرم ظرفیت جنگ ما خیلی بیشتر از اینهاست.

غافلگیری در سکانس پایانی / فیلمنامه اولیه «ضد» یک قصه کاملا زنانه داشت جمعه 22 بهمن 1400 05:42

غافلگیری در سکانس پایانی / فیلمنامه اولیه «ضد» یک قصه کاملا زنانه داشت

ما در بستر اتفاقات واقعی، یک قصه کاملا تخیلی را تعریف کردیم درصورتی که در نمونه‌های مشابه این اثر مانند «ماجرای نیمروز»، «ماجرای نیمروز: رد خون» و «سیانور» کاراکترهای واقعی هم دیده شده است پس نگارش فیلمنامه از این جهت برای من جذاب و چالش‌برانگیز بود.

ناامید کردن مردم، خط قرمز من است جمعه 22 بهمن 1400 05:28
حسین دارابی، کارگردان فیلم سینمایی «هناس»:

ناامید کردن مردم، خط قرمز من است

منتقد هستم و بابتش هزینه می‌دهم و وسط گود رفتم. فقط حرف و غر نمی‌زنم، بلکه وسط گود رفتم. غلط و اشتباه هم دارم و یک جاهایی خطا می‌کنم، ولی خوشحالم که عمل می‌کنم، نه اینکه فقط حرف بزنم و غر بزنم. خط قرمز من این است که مردم را ناامید کنم و از این می‌ترسم.

با فیلم‌نامه حسی برخورد می‌کردم جمعه 22 بهمن 1400 05:03
گفت‌و‌گو با علی حضرتی کارگردان فیلم «شهرک»

با فیلم‌نامه حسی برخورد می‌کردم

سخت است فیلمی مثل «شهرک» را با اثری در حوزه دفاع مقدس یا اکشن مقایسه کرد؛ اما در نهایت دوست دارم سلیقه هیئت داوران هم جسورانه باشد و کاملا مطابق سلیقه خودشان رأی بدهند و هیچ چیزی خلوص رأی‌شان را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

سینما نیاز به نوشدگی دارد پنجشنبه 21 بهمن 1400 18:52
مروری بر چهل سال برگزاری جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با ابوالحسن داوودی

سینما نیاز به نوشدگی دارد

داوودی: حداقل در سه دوره از جشنواره که در بخش اصلی داور بودم و در دوره‌های مختلفی جزو هیات انتخاب حضور داشتم در هیچ کدام از این سال‌ها به خاطر نمی‌آورم تحمیل از جایی به شکل جدی شده باشد. ممکن است دبیر جشنواره نظرش را به ما گفته، مثلا این‌گونه یادآوری کرده که « این فیلم‌ها از فلان ارگان هست وهیچ کدام مورد توجه واقع نشده »، اما شنیدم که در دوره‌هایی این اتفاق‌ها افتاده که قطعا این امر بستگی دارد به ترکیب داوران و شرایطی که آنها داشتند.

فقط ۵ فیلم جشنواره پروانه نمایش دائم دارند دوشنبه 18 بهمن 1400 20:38

فقط ۵ فیلم جشنواره پروانه نمایش دائم دارند

حبیب ایل بیگی مدیرکل ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به ارایه توضیحاتی درباره وضعیت نظارتی فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره فیلم فجر پرداخت.

یوسف حاتمی کیا: طلای واقعی مادر است یکشنبه 17 بهمن 1400 16:10

یوسف حاتمی کیا: طلای واقعی مادر است

خانواده دنبال شمش طلاست اما شمش اصلی که مادر است را فراموش می‌کند. این حرف من است. حتی مشکلات را اگر بگویید، من ریزبه‌ریز می‌گویم که منشأ اصلی‌اش خانواده است. من می‌گویم هر اتفاقی در جامعه ما رخ می‌دهد، از خانواده نشأت می‌گیرد. این نهاد درحال از بین رفتن است. حال به هر دلیلی باشد که قابل بحث است.

از نمادگرایی خوشم نمی‌آید/ پارسا پیروزفر انتخاب اولم برای فیلم بود یکشنبه 17 بهمن 1400 15:11

از نمادگرایی خوشم نمی‌آید/ پارسا پیروزفر انتخاب اولم برای فیلم بود

من این قصه را نوشتم و تصمیم گرفتم عاشقانه شود و وقتی عاشقانه شد همه چیزها را الک کردم و دور ریختم، هر چیزی که مربوط به این قصه عاشقانه و این دو نفر بود را نگه داشتم. ادعایم می‌شود که حتی یک جمله هم نیست که بگویم این فیلم را دوپاره کرده، همه چیز در خدمت قسمت عاشقانه فیلم است.

من نگرانم، ناامید نیستم یکشنبه 17 بهمن 1400 14:56

من نگرانم، ناامید نیستم

من از قبل، خانم سنگ‌سفیدی مدیرتولید و خانم شکوری برنامه‌ریز را می‌شناختم. فیلمنامه را خواندند. دوست داشتند و می‌دانستند دنبال تهیه‌کننده می‌گردم. من را به بهرام رادان معرفی کردند.

 نسل دیگر همان جنگ شنبه 16 بهمن 1400 20:45
گفت‌و‌گوی با فرشته حسینی بازیگر فیلم دسته ‌دختران

نسل دیگر همان جنگ

سینما واقعا تأثیرگذار است و خیلی می‌توان با آن ارتباط گرفت. من اگر بازیگری نمی‌کردم، نمی‌توانستم الان خصوصا به‌عنوان یک آدم افغان در ایران این احترام را داشته باشم. من تلاش کردم تا خیلی چیزها عوض شد راجع به افغان‌ها، حتی در دایره دوستان نزدیکم هم دیدشان نسبت به ما تغییر کرد.

فیلم خوب، فیلم شخصی ست شنبه 16 بهمن 1400 20:38
سیدمرتضی فاطمی، کارگردان فیلم «بی مادر» از ساخت فیلمش می‌گوید

فیلم خوب، فیلم شخصی ست

سینمای ما کلا ژانرمحور نیست، بلکه متکی به «گونه» است و گونه‌اش هم، منهای معدود کارهایی، عمدتا اجتماعی است. ولی من فکر می‌کنم که فیلمم فراتر از نگاه اجتماعی صرف است و فکر می‌کنم یک خودپرسشگری در انسان‌ها ایجاد می‌کند. عمیقا معتقدم که سینما و فلسفه در یکجا به هم می‌رسند و آن‌هم خودپرسشگری است.

منیر قیدی: در زمان جنگ زن و مرد فکر دفاع از ایران بودند شنبه 16 بهمن 1400 20:17

منیر قیدی: در زمان جنگ زن و مرد فکر دفاع از ایران بودند

نگاه به جنگ زمانی که بحث زن در جنگ مطرح می‌شود، متفاوت است چراکه تفاوت دیدگاه بین آنچه که زن در جنگ می‌بیند با آن چیزی که یک مرد مشاهده می‌کند، وجود دارد و من زمانی به این قضیه پی بردم که منابعی را مطالعه کردم.

اقتباس از ۱۵ پرونده مرتبط با «تجاوز» در «علف زار»/ پوستمان کنده شد! سه شنبه 12 بهمن 1400 14:00

اقتباس از ۱۵ پرونده مرتبط با «تجاوز» در «علف زار»/ پوستمان کنده شد!

کارگردان فیلم سینمایی «علفزار» می‌گوید برای نگارش فیلمنامه این پروژه بعد از بررسی بیش از ۳۰۰ پرونده مشابه، اتفاقات ۱۵ پرونده را انتخاب کرده است.

هویت، مساله اصلی فیلم «بی رویا»ست سه شنبه 12 بهمن 1400 13:01
گفت‌وگو با آرین وزیردفتری کارگردان فیلم «بی رویا» از فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه

هویت، مساله اصلی فیلم «بی رویا»ست

بسیار علاقه‌مندم فیلم‌هایم با انبوه مخاطبان ارتباط برقرار کند، اما همزمان فکر می‌کنم نیازی نیست به تماشاگر حساس و باهوش این روزها بیش از اندازه باج داد یا او را دست کم گرفت.

 آهنگساز فیلم «شهرک»: از موسیقی دوره باروک بهره بردیم سه شنبه 12 بهمن 1400 12:36

آهنگساز فیلم «شهرک»: از موسیقی دوره باروک بهره بردیم

بعضی از قطعات موسیقی فیلم شهرک مشابهت زیادی با قطعات آثار کلاسیک دارد البته کلاسیک بیشتر به شکل عام و وام گرفته از موسیقی‌ها یا حال و هوای موسیقی‌های دوره باروک. به دلیل اینکه بیان در دوره باروک و به‌طور کلی در موسیقی کلاسیک، خالی از احساسی‌گرایی است و این بسیار ابزار کارآمدی برای یک آهنگساز است که از این فضا بهره بگیرد برای پرهیز از حضور به عنوان یک مولف؛ نکته‌ای که خیلی به من و علی حضرتی کمک کرد برای اینکه بتوانیم بیان‌مان را به چیزی که در ذهن‌مان است، نزدیک کنیم.