چهارشنبه , ۱۹ شهریور, ۱۴۰۴
مصاحبه-سینما | صفحه 19
سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.

فردوسی، حافظ، سعدی... و شجریان شنبه 11 اردیبهشت 1400 07:29
گفت‌وگو با كیوان مهرگان درباره ساخته شدن فیلم مستند «سیاوش در آتش»

فردوسی، حافظ، سعدی... و شجریان

كیوان مهرگان: تابستان سال 97، عزیزی از من خواست یك كلیپ پنج دقیقه‌ای از استاد محمدرضا شجریان برای مراسمی كه هفته بعدش قرار بود برگزار شود، تهیه كنم. آن پنج دقیقه شد 129 دقیقه و آن هفته بعد، شد سه سال بعد.

تهیه‌ کننده تلویزیون «مادرخرج» است نه تهیه‌کننده دوشنبه 6 اردیبهشت 1400 11:21

تهیه‌ کننده تلویزیون «مادرخرج» است نه تهیه‌کننده

نقشی که تهیه‌کنندگی الان در تلویزیون دارد مادرخرجی است. یک بودجه‌ای را دریافت می‌کند، تیمی را دعوت و بودجه را تقسیم می‌کند. برای همین نظارتی وجود ندارد. هم دغدغه‌ای برای کیفیت کار وجود ندارد و هم نظارتی نیست.

تنها در سینما و فوتبال از اهل آن در راس امور استفاده نمی‌شود/ خوشحالم که سلفی با دموکراسی در جشنواره‌ اکران نشد یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 13:17

تنها در سینما و فوتبال از اهل آن در راس امور استفاده نمی‌شود/ خوشحالم که سلفی با دموکراسی در جشنواره‌ اکران نشد

علی عطشانی، کارگردان فیلم‌های سیاسی اجتماعی، که فیلم سلفی با دموکراسی او نتوانست در جشنواره فجر حضور داشته باشد از غرض‌ورزی دبیر جشنواره برای عدم پذیرش این فیلم در جشنواره گفت. به اعتقاد او؛ سینمای ایران ضعیف‌ترین دوران مدیریت خود را سپری می‌کند.

مدیران وزارت ارشاد یکدیگر را قبول ندارند/ سنگ‌اندازی‌ها فیلمسازان را از ساخت فیلم در ژانر وحشت پشیمان می‌کند چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400 14:30

مدیران وزارت ارشاد یکدیگر را قبول ندارند/ سنگ‌اندازی‌ها فیلمسازان را از ساخت فیلم در ژانر وحشت پشیمان می‌کند

نیما فراهی که نخستین فیلمش با عنوان «زار» را در سال ۱۳۹۵ در ژانر وحشت ساخته است، سنگ‌اندازی‌های برخی مسئولین و دست‌اندرکاران سینما را دلیل عدم فعالیت‌ فیلمسازان در گونه‌های مختلف سینمایی از جمله ژانر وحشت می‌داند.

هیچگاه افراطی به نقش‌ها و بازیگری نگاه نکردم/ پرکاری موجب شد نتوانم به فیزیکم برسم سه شنبه 31 فروردین 1400 13:59

هیچگاه افراطی به نقش‌ها و بازیگری نگاه نکردم/ پرکاری موجب شد نتوانم به فیزیکم برسم

فرهاد اصلانی با شاره به این موضوع که هیچگاه افراطی به نقش‌ها و بازیگری نگاه نکرده است، از سعی و تلاش زیاد برای رسیدن به نقش‌هایی که بازی کرده، می‌گوید.

فعالان سینمای کودک و نوجوان در آینده به دستفروشی خواهند افتاد/ بعد از دوره بهشتی و سیف‌الله داد دیگر توجهی به سینمای کودک نشد شنبه 28 فروردین 1400 18:32

فعالان سینمای کودک و نوجوان در آینده به دستفروشی خواهند افتاد/ بعد از دوره بهشتی و سیف‌الله داد دیگر توجهی به سینمای کودک نشد

نیکخواه آزاد معتقد است که سینمای کودک و نوجوان فعلی یک موجود ناقص‌الخلقه است که نه دولتی‌ست و نه جزو سینمای بخش خصوصی. نه سینمای مستمر است و نه امکان نمایش و اکران برای تولیدات آن وجود دارد.

قرار نیست با كسی کنار بیایم چهارشنبه 25 فروردین 1400 10:36
گفت‌وگو با بهمن فرمان‌آرا به مناسبت چاپ پنجم «هفتادوپنج سال اول»

قرار نیست با كسی کنار بیایم

برای من خیلی آسان بود که خارج از ایران فیلم بسازم، ولی نساختم که مزاحم برگشتنم به ایران نشود. به الان نگاه نکنید که برای گرفتن چند صحنه خانم بی‌حجاب خارج می‌روند، آن موقع می‌گفتند ضد اینجا فیلم ساختی.

گفت‌وگو با رامین بحرانی، فیلم‌ساز / فیلم‌سازی دشوار و گاه آسان است! چهارشنبه 25 فروردین 1400 10:09

گفت‌وگو با رامین بحرانی، فیلم‌ساز / فیلم‌سازی دشوار و گاه آسان است!

80 سال پیش سینمایی نبود چون در آن‌موقع همه چیز جدید بود! البته احساس می‌کنم امروز هر آدمی با تلفن خودش هر‌وقت که بخواهد می‌تواند فیلم ببیند و گاه همین فیلم‌دیدن با تلفن، آدم‌ها را از زندگی دورتر کرده است. به نظرم زمانی ایده‌ها و فیلم‌هایی که از زندگی الهام گرفته‌ام و آنها را ساخته‌ام درست‌تر بودند؛ حتی خودم این جنس فیلم‌های خودم را بیشتر دوست دارم!

گفت‌وگو با کلویی ژائو کارگردان «سرزمین آواره‌ ها» / دلم برای جشنواره‌ها و شنیدن نظر مردم تنگ شده است سه شنبه 24 فروردین 1400 17:33

گفت‌وگو با کلویی ژائو کارگردان «سرزمین آواره‌ ها» / دلم برای جشنواره‌ها و شنیدن نظر مردم تنگ شده است

«سرزمین آواره‌ ها» از همان روزهای نخست پیشتاز فصل جوایز سینمایی بود و حالا با بردن تقریبا تمام جایزه‌های مهم امسال، فقط اسکار را پیش رو دارد؛ آن هم در سالی که کرونا انبوه فیلم‌های بزرگ و پرامید را خانه‌نشین کرد و «منک» دیوید فینچر و «انگاشته» کریس نولان هم به نظر می‌رسد قافیه را به این فیلم کم‌هزینه باخته‌اند.

صلح‌جو: نمی‌توانیم از هنر یک معنا و مفهوم مطلق بسازیم سه شنبه 17 فروردین 1400 00:00

صلح‌جو: نمی‌توانیم از هنر یک معنا و مفهوم مطلق بسازیم

از بین فیلم‌سازانی که آثارشان با پسند نخبه‌ها و فستیوال‌های خارجی سازگار بود و عامه مردم هم با آن ارتباط برقرار کردند، ‌خاص‌ترین چهره این عرصه به نظرم اصغر فرهادی است؛ فیلم‌های او همواره در عرصه‌های جهانی جایگاه رفیعی دارد و معتبرترین جوایز سینمایی را کسب کرده و از طرفی فیلم‌هایش مورد‌پسند مردم است».

سازمان اوج به انسداد رسیده/ هرگز اصلاح‌طلب نبوده‌ام یکشنبه 15 فروردین 1400 10:41

سازمان اوج به انسداد رسیده/ هرگز اصلاح‌طلب نبوده‌ام

بهروز افخمی می‌گوید: سازمان سینمایی اوج به انسداد رسیده است تا جایی که در دو سه سال اخیر، مورد درخوری از این سازمان دیده نشده است. او همچنین معتقد است: فیلمسازی که بخواهد به صورت تعمدی جریان‌سازی کند، هیچگاه موفق نخواهد شد. به گفته افخمی؛ حاتمی‌کیا فیلمسازی است که دغدغه‌های شخصی خود را دنبال می‌کند و نباید عنوان جریان‌ساز به این فیلمساز نسبت داد.

پرداخت حداقل ۲ میلیارد تومان برای ۲ نوبت پخش «یدو» از تلویزیون سه شنبه 3 فروردین 1400 17:55

پرداخت حداقل ۲ میلیارد تومان برای ۲ نوبت پخش «یدو» از تلویزیون

محمدرضا مصباح تهیه‌کننده فیلم سینمایی «یدو» در آستانه پخش این فیلم سینمایی از تلویزیون آن هم پیش از ورود به چرخه اکران عمومی، جزییاتی تازه از توافق خود با صداوسیما را تشریح کرد.

جشنواره جهانی باید برگزار شود! پنجشنبه 21 اسفند 1399 14:52
گفت‌وگو با محمدمهدی عسگرپور درباره موضوعی مناقشه‌برانگیز

جشنواره جهانی باید برگزار شود!

اگر جشنواره به صورت مجازی برگزار شود با یك پلتفرم معتبر خارجی و بین‌المللی كه جشنواره كن هم استفاده كرد وارد مذاكره شدیم كه در حال بستن قرارداد هستیم آن وقت خیلی از فیلمسازان احتمالا مایل هستند كه روی این پلتفرم فیلم‌شان را ارایه كنند.

پاسخ‌های دبیر جشنواره فیلم فجر به استاندار تهران و چند حاشیه چهارشنبه 29 بهمن 1399 15:23

پاسخ‌های دبیر جشنواره فیلم فجر به استاندار تهران و چند حاشیه

دبیر سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر با تاکید براینکه برای برگزاری جشنواره مجوز رسمی داشته و هیچ "دستوری" برای تعطیلی آن نگرفته است، درباره چرایی برگزاری جشنواره در سه سطح، انتقاد مستندسازان و فیلم کوتاهی‌ها، حاشیه‌های سیمرغ مردمی جشنواره و برخی انتقادهای دیگر توضیحاتی را ارائه کرد.

دوربین سینما بسیار بی‌رحم است جمعه 24 بهمن 1399 21:02
امیر نوروزی از بازی در دو فیلم «مصلحت» و «مامان» می‌گوید

دوربین سینما بسیار بی‌رحم است

امیر نوروزی می‌گوید بازیگران تئاتر بازیشان با بازی بازیگران سینما فاصله ندارد و خیلی زود خود را به‌روز می‌کنند.

روایت مجیدی از استفاده کودکان کار در «خورشید» | پای دو بازیگر کودک ما سه بار شکست! جمعه 24 بهمن 1399 20:47

روایت مجیدی از استفاده کودکان کار در «خورشید» | پای دو بازیگر کودک ما سه بار شکست!

مجید مجیدی که پیش‌تر یک‌بار با «بچه‌های آسمان» تا یک قدمی بردن اسکار پیش رفته، امسال می‌تواند دومین نامزدی خود را با «خورشید» تجربه کند؛ فیلمی عمیق و تکان‌دهنده درباره کودکان کار.

دوران فریب مخاطب با بازیگران چهره گذشته است/ پول‌های اضافه هویت را از سینما می‌گیرد سه شنبه 21 بهمن 1399 15:23

دوران فریب مخاطب با بازیگران چهره گذشته است/ پول‌های اضافه هویت را از سینما می‌گیرد

علیرضا امینی معتقد است سرمایه‌های بدون پشتوانه باعث شده سینمای ایران از مسیر اصلی خود خارج شود.

«خط فرضی» در امتداد فیلم‌های کوتاهم است/ داستانی درباره «دروغ» یکشنبه 19 بهمن 1399 15:46

«خط فرضی» در امتداد فیلم‌های کوتاهم است/ داستانی درباره «دروغ»

کارگردان فیلم سینمایی «خط فرضی» معتقد است این اثر سینمایی بلند، تجربه‌ای در امتداد فیلم های کوتاهی است که تا امروز جلوی دوربین برده است.

كارگردانی به شیوه مربیگری در زمین فوتبال شنبه 18 بهمن 1399 23:05

كارگردانی به شیوه مربیگری در زمین فوتبال

الگو‌ یا مدل كارگردانی این فیلم شبیه به مربیگری در بازی فوتبال است. چیزی شبیه به یك زمین بازی فوتبال داریم كه بازیگران وارد آن می‌شوند با این هدف كه در یك زمان مشخص باید به نیت و هدف پیروزی یا دستیابی به ایده‌ای مشخص بازی كنند. اما با اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای مواجه می‌شوند كه نتیجه رفتار و عملكرد خود آنهاست. هر لحظه ممكن است شكست بخورند، پیروز شوند، درگیر شوند یا اینكه اخراج شوند. بیشترین كار مربی قبل از بازی اصلی و خارج از زمین است. در این فیلم هم من اجراگران را وارد زمین بازی می‌كنم و همه تمهیداتم مربوط به قبل از اجراست.

سند «گیج گاه» به نام جمشید هاشم‌پور است/ دنبال نوستالژی‌بازی نبودم شنبه 18 بهمن 1399 14:45

سند «گیج گاه» به نام جمشید هاشم‌پور است/ دنبال نوستالژی‌بازی نبودم

عادل تبریزی با اشاره اینکه در اولین فیلم سینمایی‌اش به‌دنبال نوستالژی‌بازی صرف نبوده است، تأکید کرد: اگر جمشید هاشم‌پور بازی در این فیلم را نمی‌پذیرفت، «گیج گاه» هیچگاه ساخته نمی‌شد.