جمعه , ۲۱ شهریور, ۱۴۰۴
مصاحبه-سینما | صفحه 29
سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

سکوت ۱۰ ساله مریلا زارعی شکست

مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.

داریوش خنجی از تجربه فیلمبرداری «الماس‌های تراش نخورده» گفت دوشنبه 25 آذر 1398 00:00

داریوش خنجی از تجربه فیلمبرداری «الماس‌های تراش نخورده» گفت

فیلمبردار ایرانی «الماس‌های تراش نخورده» از تجربه چگونه ساخته شدن یکی از فیلم‌های مطرح ۲۰۱۹ سخن گفت.

نمايشنامه‌های بيضايی مرا مسخ كردند یکشنبه 24 آذر 1398 00:00
گفت‌وگو با اشكان رهگذر، كارگردان فيلم «آخرين داستان»

نمايشنامه‌های بيضايی مرا مسخ كردند

مشكل ما در فرهنگ و هنر و در بعضي شاخه‌ها دقيقا از همين‌جا شروع مي‌شود كه وقتي با شخصي مواجه مي‌شويم كه سنش پايين است انگار او نمي‌تواند كاري انجام دهد. قبول دارم كه جوانان نياز به راهنمايي دارند اما چكشي برخورد كردن را اصلا نمي‌پسندم. انگار كه من حق ندارم به اين مقوله ورود كنم.

عشق، وظيفه، وفاداری و در نهايت خيانت یکشنبه 24 آذر 1398 00:00
گفت‌وگوی سايت‌اند ساوند با مارتين اسكورسيزی درباره «مرد ايرلندی»

عشق، وظيفه، وفاداری و در نهايت خيانت

مي‌دانستم چه نوع فيلمي مي‌خواستم؛ مي‌گفتم: «نمي‌توانم از بازيگرها با دستگاه‌هاي مكانيكي روي صورت‌شان فيلم بگيرم» چون آنها با اين دستگاه‌ها كار نمي‌كردند، مانع از كار كردن‌شان مي‌شد. اما پابلو هلمان (مدير جلوه‌هاي ويژه فيلم) به من گفت: «فكر كنم يك راهي پيدا كرده‌ام.» و پارچه‌اي يا چيز ظريفي را ساخت كه كاملا نامريي بود. مي‌دانيد مي‌توانيد آن را دور (به صورتش اشاره مي‌كند) اينجا بگذاريد و زماني كه با كسي صحبت مي‌كنيد ديگر يك دستگاه جلوي صورت‌تان نيست.

«ناخدا خورشید» درخشان‌ترین اقتباس در سینمای ایران است / سینمای ایران فاقد جریان اقتباس است یکشنبه 24 آذر 1398 00:00

«ناخدا خورشید» درخشان‌ترین اقتباس در سینمای ایران است / سینمای ایران فاقد جریان اقتباس است

جابر قاسمعلی، فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با ایسنا به واکاوی مفهوم و وضعیت اقتباس در سینمای ایران پرداخت. او ضمن تعریف اقتباس به عنوان وام‌گیری از یک اثر هنری دیگر، تأکید کرد که اگرچه در سینمای ما جریان مستمری برای اقتباس وجود ندارد، اما نمونه‌های موفقی چون «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی، معیار یک اقتباس درخشان و بومی‌شده محسوب می‌شوند. قاسمعلی همچنین تفاوت اقتباس از رمان و نمایشنامه را بررسی کرد و چالش‌های هر یک را برشمرد.

امیر دژاکام: شکل تئاتر من مردمی است / کارگردانی هستم که حتی در پشت بام و زیر پله هم نمایش اجرا می‌کنم یکشنبه 24 آذر 1398 00:00

امیر دژاکام: شکل تئاتر من مردمی است / کارگردانی هستم که حتی در پشت بام و زیر پله هم نمایش اجرا می‌کنم

من و بهرام ابراهیمی 38 سال است با هم کار می‌کنیم. با امیر کربلایی‌زاده هم 20 سال است که کار می‌کنیم. حسین شهبازی و ابوالفضل جمشیدی هم فکر می‌کنم 10 نمایش با من کار کرده‌اند. از نقش اول کار کرده‌اند تا دستیار کارگردان و منشی صحنه. یک تیم هستیم و با هم کار می‌کنیم.

کیمیایی: دولت «تدبیر و امید» وقتی به قدرت رسید، زیر تمام وعده‌هایش زد/ سینمای ما تنبل است و ادای روشنفکری درمی‌آورد یکشنبه 17 آذر 1398 00:00

کیمیایی: دولت «تدبیر و امید» وقتی به قدرت رسید، زیر تمام وعده‌هایش زد/ سینمای ما تنبل است و ادای روشنفکری درمی‌آورد

اولین بار است که در سالهای اخیر پولاد کیمیایی در فیلم پدرش مسعود کیمیایی حضور ندارد و با کار علی عطشانی به جشنواره فیلم فجر می‌آید؛ این بازیگر فیلم معکوس را در قامت کارگردانی روی پرده دارد و از برخورد غیراصولی سینمایی‌ها با آن گلایه دارد.

گفت‌وگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد چهارشنبه 13 آذر 1398 00:00

گفت‌وگو با رضا میرکریمی/ سینمای ایران در آستانه صنعتی شدن رها شد

واقعیتش این است که مهم‌ترین بخش به روز کردن دانش سینمایی فیلم دیدن است، منتها چطور فیلم دیدن خیلی مهم است. اساساً من سینما را با فیلم دیدن یاد گرفتم، چون من دانشکده سینما نرفتم. من یک سکانس درخشان از یک فیلم خوب را بارها گذاشتم و دیدم.

انیمیشن ایران در دنیا چه جایگاهی دارد؟ چهارشنبه 13 آذر 1398 00:00

انیمیشن ایران در دنیا چه جایگاهی دارد؟

این روزها انیمیشنی با عنوان «آخرین داستان» روی پرده سینماهاست. اثری که به عنوان نماینده انیمیشن ایران در اسکار ۲۰۲۰ حضور دارد. همزمان با آن، انیمیشن «فیلشاه» که اثری موفق در این حوزه بود هم در کشور روسیه در حال اکران است.

گفت‌وگو با رضا فرهمند كارگردان فيلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی»/ داعش به روايت زنان دوشنبه 11 آذر 1398 12:55

گفت‌وگو با رضا فرهمند كارگردان فيلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی»/ داعش به روايت زنان

كوچك‌ترين آموزشي نه من و نه نور نديده بوديم. با همين لباسي كه تن ماست وارد مناطق جنگي شديم. وقتي قرار شد به اين سفر بروم فقط راش و فيلم‌هاي اين حوزه را ديدم و با مناطقي كه قرار است آنجا حضور پيدا كنيم آشنا شديم.

پولاد کيميایی: پدرم را انکار نکردم شنبه 9 آذر 1398 00:00

پولاد کيميایی: پدرم را انکار نکردم

من از سينماي پدر ياد گرفتم. شايد بيش از هرچيز پايبندبودن به مفاهيم و نمادهايي که در نگاه اول از نظر مخاطب پنهان مي‌ماند و گاهي مفهوم سومي از آن استنباط مي‌شود. مثلا در فيلم «خط قرمز» پدر اين شمايل را به خوبي مي‌بينيم. به نظرم ما نسلي هستيم که گاهي رفتارمان همراه با يک خشم است و در عين حال همه ما در يک حس عجيب و نوستالژيک با گذشته‌مان پيوند خورده‌ايم.

محمدرضا هنرمند: سینما به‌دست نااهلان افتاده پنجشنبه 7 آذر 1398 00:00

محمدرضا هنرمند: سینما به‌دست نااهلان افتاده

همان ابتدای گفت‌وگو می‌گوید سمفونی نهم را دیده‌ای یا نه و جواب «بله در جشنواره دیدم» را که می‌شنود با اندوهی عجیب تأکید ‌می‌کند که تدوین بد فیلم آماده‌ شده برای جشنواره، سمفونی ‌نهم را حسابی به دردسر انداخت و پیشنهاد می‌دهد تماشای فیلم نسخه اکران عمومی که مجددا تدوین شده را مهمانش باشم.

در وجود همه ما يك هيولا خفته است چهارشنبه 6 آذر 1398 00:00
گفت‌وگو با اسماعيل منصف، كارگردان فيلم «زغال»

در وجود همه ما يك هيولا خفته است

در اين فيلم مي‌خواستم كاراكتري را خلق كنم كه نه تنها قهرمان به معناي كلاسيك نيست بلكه تبديل به ضد قهرمان مي‌شود كه مخاطب او را درك مي‌كند. ما غيرت را دفع نمي‌كنيم. در واقع كار او را نمي‌پسنديم اما دركش مي‌كنيم. مثل كسي كه عزيزي را از دست مي‌دهد سرش را به ديوار مي‌كوبد و به او مي‌گوييم اين كار زيبنده و شايسته تو نيست اما من دركت مي‌كنم.

جوكر چگونه متولد شد چهارشنبه 6 آذر 1398 00:00
گفت‌وگو با واكين فينيكس، تاد فيليپس و رابرت دنيرو درباره «جوكر»

جوكر چگونه متولد شد

سخت مي‌توان تصور كرد كه فينيكس با احترام تمام در تمام برنامه‌هاي تبليغاتي فيلم كه بازار انبوه فيلم طلب مي‌كند، حضور داشته است. چنين قيد و بندهايي بعد از اهداي شير طلايي جشنواره ونيز به «جوكر» جدي‌تر شد چرا كه برگزيدگان قبلي اين جايزه - «رما» و «شكل آب»- بعدتر در مراسم اسكار درخشيدند.

قصه هزاران زن چهارشنبه 6 آذر 1398 00:00
گفتگو با زينب تبريزی كارگردان فيلم «تمام چيزهايی كه جای‌شان خالی ا‌ست»

قصه هزاران زن

من دلم مي‌خواست فيلمم تماشايي شود تا بعد از آن مخاطب خودش برود راجع به سرطان تحقيق و مطالعه كند. من مصرانه مي‌خواستم كه فيلمم جنبه قصه‌گويي داشته باشد تا تماشاگر تا انتها در سالن بنشيند و فيلم را ببيند.

مردمی كه از تاريخ‌شان ببُرند، سرگردان می‌شوند چهارشنبه 6 آذر 1398 00:00
گفت‌ و گو با محمدرضا هنرمند، كارگردان فيلم «سمفونی نهم»

مردمی كه از تاريخ‌شان ببُرند، سرگردان می‌شوند

فيلم پشت فيلم ساختن فضيلت نيست. فيلمسازي به عنوان يك فعاليت هنري اجتماعي خلاقانه كه قرار است دغدغه‌هاي خالق اثر را هم به همراه داشته باشد مستلزم فراهم شدن ده‌ها عامل مختلف است

وقتی پرده‌های حرمت و حيا برداشته می‌شود چهارشنبه 6 آذر 1398 00:00
گفت‌وگو با اميرحسين ترابی، كارگردان فيلم «هزار تو»

وقتی پرده‌های حرمت و حيا برداشته می‌شود

اتفاقي كه در فيلم «هزار تو» مي‌افتد در جامعه ما زياد است. جزيي از اخبار روزمره ما شده است. خانواده قصه ما جامعه كوچك است كه دور و اطراف ماست. جامعه‌اي كه عدم صداقت و دروغ در آن بيداد مي‌كند. از مديران بگير تا راننده تاكسي و راننده اتوبوس و بقال تا من و خود شما همه مجبور شديم براي بقاي زندگي و ادامه داشتن زندگي آن به دروغ و كارهاي غيراخلاقي پناه ببريم. بي‌شك پيرامون همه ما يك چنين خانواده‌هايي وجود دارد. يكسري بنا به دلايلي حرفي نمي‌زنند و پرده‌اي روي كردارشان كشيده‌اند و ما متوجه نمي‌شويم و يكسري هم مثل خانواده فيلم ما پرده از روي مشكلات اخلاقي‌شان برداشته مي‌شود.

ای کاش پوسترهای کپی، خوب کپی شوند! یکشنبه 3 آذر 1398 00:00
طاها ذاکر طراح پوستر فیلم‌های سینمایی:

ای کاش پوسترهای کپی، خوب کپی شوند!

تهیه‌کننده و پخش‌کننده اصولاً مهم‌ترین موانع طراحی پوستر هستند. البته کارگردان تا کارگردان داریم، ولی طبعاً کارگردانی که فیلم هنری می‌سازد، انسان متفاوتی است با کارگردانی که فیلم گیشه‌ای یا مبتذل می‌سازد.

نشریه «ورایتی» به گفت‌وگو با فیلمساز ایرانی نشست شنبه 2 آذر 1398 00:00

نشریه «ورایتی» به گفت‌وگو با فیلمساز ایرانی نشست

سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام در اقدامی کم‌سابقه با نمایش فیلمی از سینمای ایران، فعالیت خود را آغاز کرد و همین امر انگیزه‌ای شده است تا نشریه معتبر ورایتی در گفت‌وگویی با مهرداد اسکویی ـ سازنده این فیلم ایرانی ـ از او اهداف و انگیزه ساخت مستند «سایه‌های خورشید» را جویا شود.

همچنان به اكران خانه پدری اميدوارم دوشنبه 13 آبان 1398 00:00
گفت و گو با كيانوش عياری درباره حواشی اكران فيلم خانه پدری

همچنان به اكران خانه پدری اميدوارم

10 سال است كه عليه اين فيلم جوسازي مي‌شود. حالا اين جوسازي‌ها بسته به شرايط خاص متفاوت بوده است. چه در زماني كه فيلم براي دو روز در گروه هنر و تجربه اكران شد و 10 سانس نمايش داشت و چه زماني كه فيلم در سال‌هاي 89 و 92 قرار بود در جشنواره فيلم فجر شركت كند يا زماني كه فيلم در جشنواره ونيز شركت كرد. اين دلواپسان به هر بهانه‌اي به فيلم تاختند و پا پس نكشيدند و نظراتشان را بيان مي‌كردند.

نمی‌خواهم ترامپ بميرد، می‌خواهم زندان رفتنش را ببينم شنبه 4 آبان 1398 00:00
گفت‌وگوی آيريش‌تايمز با رابرت دنيرو و آل پاچينو به بهانه نقش‌آفرينی‌شان در «ايرلندی»

نمی‌خواهم ترامپ بميرد، می‌خواهم زندان رفتنش را ببينم

پاچينو و دنيرو هر دو طي چند دهه‌ گذشته در فيلم‌هايي ايفاي نقش كرده‌اند كه ماهيت‌شان بحث‌برانگيز بوده است، اما هيچ‌كس نمي‌تواند جديتي را كه آنها به كار برده‌اند، زير سوال ببرد. آل فكر مي‌كند عزم به سختكوشي دست‌كم به اندازه هر استعداد خدادادي‌اي اهميت دارد. احيانا صداي فرزند طبقه كارگر بايد همين باشد.