مریلا زارعی در گفتگویی مفصل با برنامه «رو ب رو» دهه اول فعالیت خود در سینما را مرور کرد و خاطراتی جذاب از آثاری گفت که خیلی ها با آنها خاطره دارند.
ابراهیم داروغه زاده در اولین گفتگوی خود به عنوان دبیر سی و هفتیمن جشنواره فیلم فجر به برخی سوالات پیرامون جشنواره پاسخ داد.
واژه «سیاهنمایی» سالهاست که برای فرهنگ ایران و به طور ویژه سینمای ایران مایه دردسر شده است. طیفی از سیاسیون که در حوزه فرهنگ هم دستی دارند با استفاده از این واژه بسیاری از آثار بومی را زیر تیغ نقدهای تند میبرند. به طور خیلی ساده اگر بخواهیم این موضوع را روشن کنیم، باید بگوییم که آنها اعتقاد دارند که هنر نباید به مشکلت جامعه بپردازد بلکه باید شادیآور باشد و پیشرفتهای دولت و حکومت را انعکاس بدهد.
من باور نميكنم كه در شرايط بحراني وضعيت اقتصادي كسي آنقدر عاشق سينما باشد كه چند ميليارد خرج ساخت فيلم كند. اصلا معادله جور در نميآيد.سرمايههاي كلان كه بودجههاي ميلياردي دارند و اقدام به توليد فيلم ميكنند و دستمزدهاي كلان ميدهند ممكن است چيزي جز پولشويي نباشد.
محمود کلاری در مصاحبه ای که با فیلم کامنت در حاشیه برنامه تقدیرش در موزه هنرهای معاصر نیویورک داشت، از چگونگی آغاز فعالیتش در سینما و همچنین همکاری با محسن مخملباف، داریوش مهرجویی و دیگر کارگردانان گفت.
طرف چند قدمي راه رفت، بعد نه گذاشت، نه برداشت و گفت: «بايد زير سالنهاي اين سينماي فاسد فيلمفارسي TNT ببنديم و منفجر كنيم.» بعد هم با بياحترامي برگشت گفت: «اين اينجا چكار ميكنه؟» من هم از صندلي بلند شدم و گفتم: «تو كي هستي؟» كار داشت بالا ميگرفت. وقتي توي رويش ايستادم آقاي بهشتي ورود كرد و گفت: «ايشان آقاي مخملباف هستند، شما ببخشيد. به دل نگيريد.»
سعید کنگرانی گفت:«در امتداد شب» برایم دار مکافات شد. یکی از دلایل اوج گرفتن شهرتم در جامعه، این فیلم و سریال دایی جان ناپلئون بود، در حالیکه آن همه فیلم خوب کار کرده بودم و اساساً جبهه فکریام آن تیپ فیلمها بود و همیشه متن و کارگردان برایم مهم بودند.
بیژن اشتری مترجم، روزنامه نگار و منتقد سینمایی است که در سالهای گذشته علاقهمند به ترجمه آثار سینمایی بود. ۱۵ سالی میشود که او به سراغ ترجمه آثار سیاسی و تاریخی رفته است و تلاش میکند که گرههای ذهنی مردم را در این زمینه باز کند. اشتری اعتقاد دارد که حوزه ترجمه و تالیف کتابهای سینمایی وضعیت بسیار آشفتهای دارد و زمانی که داور جایزه کتاب سال سینمایی بوده دریافته است که ۹۵ درصد کتابها پر از اشتباهات فاحش است.
عباس بهارلو، پژوهشگر و منتقد سینما، معتقد است: سینمای ایران در پارهای از زمینهها به جوان نابالغی میماند که به تنهایی از پسِ بسیاری از مشکلاتش برنمیآید و با وجود حضور هنرمندانی بزرگ، به لحاظ مناسبات حرفهای هنوز جوان است.
«مكان» عنوان يكي از فيلمهاي تجربهگرايي است كه اين روزها در گروه سينمايي هنر و تجربه نمايش داده ميشود. در ظاهر و نگاه اوليه خط روايت اين فيلم به موضوع مهمي نميپردازد، اينكه چهار پسر جوان در پايتخت ماشيني در اختيار دارند و ته جيبشان هم كمي پول است و در عين حال تصميم دارند تفريح كنند به نظر موضوع مهمي نميآيد، اما «مكان» در بطن ماجرا و زيرلايههاي داستاني خود از موضوعي مهم صحبت ميكند. اينكه براي جواناني كه ميخواهند اوقات فراغت خود را بگذرانند در كلانشهري چون تهران، براي تفريح آنها هيچ گزينهاي وجود ندارد اما امكان خلاف كردن تا دلتان بخواهد سر راهشان وجود دارد. سواي از موضوع فيلم، مكان از ساختار و كارگرداني متفاوتي برخوردار است.
کارگردان مستند «رزمآرا؛ یک دوسیه مسکوت» گفت: معتقدم مستندساز تاریخی نباید به دنبال اثبات یک جواب باشد. ما در ابتدای «رزمآرا؛ یک دوسیه مسکوت» پرسشی داشتیم و اصلا دنبال اثبات گزینهای نبودیم و همین پرسش ما را با خودش برد. اما انگار ذهنیت عمومی ابهام و چندوجهی بودن را برنمیتابد و میخواهد تکلیفش با یک شخصیت سیاسی و تاریخی مشخص باشد.
«اولین بار فیلم را در سالن هنرهای زیبا دیدم، وقتی فیلم در جشن هنر شیراز به نمایش درآمد به سینما رفتیم. ما را به بالکن بردند که در بین جمعیت نباشیم و وقتی دیدم که جمعیت چه استقبالی کرد، نشستم روی زمین و زار زار گریه کردم. خوشحال بودم که نخستین کاری که در سینما کردهام چنین با استقبال روبرو میشود.»
در كنار تمام مشكلات كوچك و بزرگي كه سينماي ايران از آن رنج ميبرد (كمبود تماشاگر، عدم امنيت مالي و شغلي، معضل قاچاق فيلمها، نداشتن بازار بينالمللي مطلوب و...) آنچه اين روزها بيش از هرچيز ديگر مشهودتر است و فقدان آن خصوصا در ميان فيلمهاي كمدي روي پرده بيشتر به چشم ميآيد، بحث سناريو و كيفيت فيلمنامههاست. فيلمها اغلب با موضوعات تكراري كه نه تنها بار محتوايي لازم را ندارند و هدفي را دنبال نميكنند بعضا از شكل و شمايل درستي هم به لحاظ چارچوب داستاني برخوردار نيستند و به جاي استقبال از جانب مخاطبان (به غير از هزارپا) از جانب آنها پس زده ميشود، فيلمهاي كمدي كه حتي با نگاه به خلاصه داستان آن ميتوان دريافت كه صرفا براي كسب گيشه ساخته شدهاند. با نگاه به قصه اين فيلمها اين نكته به ذهن ميرسد كه چرا شوراي پروانه ساخت با چنين فيلمنامههايي برخورد نميكند؟ و از اصل چگونه براي فيلمنامه اين فيلمها مجوز صادر ميكند؟
تهمینه میلانی گفت: درباره ایدز ۶ فیلمنامه نوشتم که مانع از ساخت آن شدند. توجیهشان هم این بود که آبروی ما در دنیا میرود و قبح آن میریزد.
هاشمی: «گاهی پیش میآید که معضلات زندگی مردم از معضلات مطرح شده در فیلمی اجتماعی یا روشنفکری جدیتر میشود؛ فیلمهای کمدی در این شرایط خودشان را بیشتر به رخ میکشند». فیلم «خاله قورباغه» علاوه بر داستانی سرگرمکننده، تلاش میکند روایتی آموزشی درباره درک انسانهای دیگر را هم در خود جای بدهد.
بیشتر آدمها وقتی از خواب، بیدار میشوند، برزخ را تجربه میکنند؛ نه خوابند و نه بیدار؛ بخصوص اگر از خواب بعد از ظهر بیدار شده باشی؛ یک جورایی گیجی، خیلیها زمان و مکان را گم میکنند، شاید برای همین است که اخم میکنند و اگر از آنها سوالی بپرسی جواب نمیدهند، باید زمان بگذرد تا خودشان را پیدا کنند. وقتی بعد از ظهر دیروز به شیرین یزدانبخش تلفن کردم او با خنده و سرحال جوابم را میدهد اصلا تصورش را هم نمیکنم که این بازیگر 70 ساله سینما که از سال 88 و با فیلم «لطفا مزاحم نشوید» به یکی از ستارگان سینمای ایران تبدیل شده، از خواب بیدار شده باشد آن هم در ظهر داغ مرداد ماه. کاملا هوشیار است و برای جوابهایش کلمات را با دقت انتخاب میکند. اما از همه مهمتر این است که بین جملاتش و به مقتضای حرفهایی که بین ما رد و بدل میشود، خندهای جانانه میکند از آن خندههایی که فقط مخصوص مادرهاست و فقط خنده یک مادر میتواند تا این حجم حالت را خوب کند.
ابوالحسن تهامی دوبلوری است که توانست تنها بعد از سه سال کار کردن مدیریت دوبلاژ را برعهده بگیرد، او میگوید دوبله برای سینمای ایران گویش سینمایی به وجود آورده و باعث شده که فیلمها به خوبی فهمیده و درک شوند و اگر این رشته بخواهد پیشرفت کند باید فیلمهای خارجی در سینماها به نمایش دربیاید.
بحث ورود پولهاي بادآورده به سينما كه داراي منابع مشخصي نيستند چندي است در ميان اهالي سينما و منتقدان قوت بيشتري به خود گرفته. رقمهاي نجومي كه عوامل فيلم براي در اختيار گرفتن بازيگران بهاصطلاح چهره ميپردازند و فيلمها با رقمهاي سرسامآوري همچون بيست ميليارد تومان ساخته ميشود؛ اما از آنجايي اين بحث شكل جديتري به خود ميگيرد كه سينماي ايران اين روزها متاثر از ساير بخشهاي اقتصادي از وضعيت مالي مطلوبي برخوردار نيست و ساخت بسياري از محصولات سينمايي به دليل مشكلات مالي تعطيلشده است.
وقتي سوالم را ميپرسيدم استيون اسپيلبرگ ٧١ساله عينكش را روي صورتش ميزان كرد. روي شقيقههايم چند قطره عرق نشسته بود. در سالن كوچك كنفرانس استوديوي يونيورسال روبهروي همديگر نشسته بوديم. با سيگاري خاموش بازي ميكرد (اين روزها فقط سيگار را توي دستش نگه ميدارد) و درباره استقبالي كه در روزهاي گذشته از فيلم علمي-تخيلي جديدش، «بازيكن يك آماده» در جشنواره فيلم جنوب از جنوبغربي (South by the Southwest Film Festival) شده است، صحبت كرد. مخاطبان سينما معتقدند اين فيلم پرهزينه بازگشتي به شكوه «پارك ژوراسيك» و «اي. تي. موجود فرازميني» است.
وحید صداقت و تهمینه منزوی، زوج جوانی هستند که با تکیه بر زاویه دید هنرمندانه خاص خود، مکمل یکدیگر شده و نگاهی چندبعدی به سوژه مورد بحث خود در فیلم «درباره فروشنده» داشتهاند. مستندی که به چگونگی شکل گرفتن هفتمین فیلم کارنامه فیلمساز برجسته ایرانی، اصغر فرهادی، میپردازد
دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با تأیید این که این جشنواره به دلایل متعددی از جمله التهابات سیاسی در سالهای گذشته کمرونق شده است، گفت: اگر جریان فیلم کودک حیات طبیعی خود را پیدا کند، شرایط بهتری در این نوع سینما و نیز جشنواره و اکرانش به وجود میآید.