جمعه , ۲۱ دی, ۱۴۰۳
مصاحبه | صفحه 13
اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

اهمیت غلامحسین ساعدی در گفت‌وگو با جواد مجابی؛ روشنفکر ادبی نیازی به قدرت سیاسی ندارد

آنچه این روزها درباره ساعدی خبرساز شده، نه یک واقعه بلکه محصول یک روند استبدادی مبتذل است.

لیلی عاج: سالن‌های خصوصی همراه‌تر از دولتی‌ها هستند دوشنبه 3 دی 1397 18:11

لیلی عاج: سالن‌های خصوصی همراه‌تر از دولتی‌ها هستند

در چند وقت اخیر اغلب شاهد نمایش‌های گیشه‌ای و تجاری در سالن‌های تئاتری کشور بودیم. نمایش‌هایی که معطوف به درآمد و تجارت هستند و در همین راستا دست به دامان سلبریتی‌ها و ستاره‌های گران‌قیمت می‌شوند. با این وجود هستند نمایش‌هایی که به جامعه، مسائل دینی، اخلاقیات، بی‌عدالتی‌های طبقاتی،‌ فقر، اعتیاد، بیکاری کارگران و زنان ستم‌دیده می‌پردازند. لیلی عاج از جمله کارگردان‌هایی است که به این مسائل توجه ویژه‌ای دارد و خودش می‌گوید که این وظیفه دینی و اجتماعی‌اش است. این کارگردان زن تئاتر ایران چند سالی می‌شود که در کنار پژوهش به نمایش‌های اجتماعی می‌پردازد. به همین مناسبت پای حرف‌های او نشسته‌ایم.

۲۰ سال پیش هم گفتیم تئاتر ایران در و پیکر ندارد/به‌جای تئاتر، «شو» اجرا می‌کنیم یکشنبه 2 دی 1397 21:32
مهدی میامی:

۲۰ سال پیش هم گفتیم تئاتر ایران در و پیکر ندارد/به‌جای تئاتر، «شو» اجرا می‌کنیم

مهدی میامی گفت: بیست و دو سال پیش مصاحبه‌ای کردم و گفتم «تئاتر ایران در و پیکر ندارد»؛ یعنی همان زمانی که امروز حسرتش را می‌خورم و می‌گویم چقدر نسبت به حالا خوب بود! اما الان تئاتر بی در و پیکرتر از قبل هم شده است.

مرگ هر چقدر دورتر، بزرگ‌تر شنبه 1 دی 1397 02:45
گفت‌وگو با دکتر علی رفیعی، کارگردان نمایش «خانه برناردا آلبا»

مرگ هر چقدر دورتر، بزرگ‌تر

علی رفیعی را سال‌هاست می‌بینیم که در تئاتر ایران اجراهای بزرگی را روی صحنه می‌آورد. او تا زمانی که نتواند اجرائی را به صحنه بیاورد که مدرن و به‌روز باشد و تا تمام انرژی‌هایی که در دهه 30 و 40 و 50 و... زندگی‌اش داشته نتواند در آن جاری کند، سعی می‌کند هرگز آن را روی صحنه نیاورد؛ بنابراین جای هیچ شکی نیست که خانه برناردا آلبایش را به‌روزتر و حتی بهتر از عروسی خون و یرمای فدریکو گارسیا لورکا (با ترجمه احمد شاملو) کار کرده است. برناردا آلبا پس از مرگ شوهرش درها را روی پنج دخترش می‌بندد که با هیچ مردی ارتباط نگیرند و نتیجه این می‌شود که آنها عاشق یک مرد می‌شوند و... . او در این کار با همکاری دراماتورژ (محمد چرمشیر)، تهیه‌کننده (ستاره اسکندری)، سرمایه‌گذار (ایران‌نمایش) گروه کارگردانی: (حمید پورآذری، مهرداد ضیایی و زمان وفاجویی) و بازی: (رویا تیموریان، مریم سعادت، مائده طهماسبی، نسرین درخشان‌زاده، پریسا صبوری‌نژاد، ریحانه سلامت، یلدا عباسی، سارا رسول‌زاده، مصطفی ساسانی، مرضیه بدرقه، ساناز روشنی، فرزانه زینتی، ساناز نجفی، ستاره بذرافشان و زهره رمضانی) طراحان: (طراح صحنه: علی رفیعی، منوچهر شجاع و طراح لباس: علی رفیعی و ندا نصر) این نمایش را آماده اجرا کرده است.

حكايت آخر‌الزمانی مصرف پنجشنبه 29 آذر 1397 15:21
گفت ‌و گو با حسين پوريانی‌فر به بهانه كارگردانی نمايش «هار» در تالار مولوی

حكايت آخر‌الزمانی مصرف

علاقه داشتم اين طور اجرا شود كه 200 بازيگر در يك پاركينگ 7 طبقه فقط راه بروند و تماشاگر هم با آنها همراه شود؛ البته در اين بين اتفاق‌هايي رقم مي‌خورد و مخاطبان هم مي‌توانستند به راحتي حركت كنند. اما در نهايت محل اجرا خيلي اهميت داشت و تنها ابزارم بازيگر بود كه بايد به آن تعداد مي‌رسيد و رسيدن به هر دو اين پيش‌نيازها ساده نبود.

مرکز تئاتر مولوی تبدیل به سالن مُد شد/روایتی از چگونگی زوال انسان سه شنبه 27 آذر 1397 18:32

مرکز تئاتر مولوی تبدیل به سالن مُد شد/روایتی از چگونگی زوال انسان

حسین پوریانی‌فر گفت: من چه در دو نمایش قبلی‌ام یعنی «شینیون» و «بی‌مرگی» و چه در «هار» که آخرین کار دانشجویی‌ام بود، تم مشترک «زوال و آخرالزمان» را دنبال کردم؛ این علاقه شخصی من است ولی سعی کردم آن را به شکل‌های مختلف نشان دهم.

تئاتر خصوصی با خودش موضوعاتی خارج از اراده را تحمیل می‌کند جمعه 23 آذر 1397 19:00

تئاتر خصوصی با خودش موضوعاتی خارج از اراده را تحمیل می‌کند

کارگردان نمایش «شیروانی داغ» گفت: تئاتر خصوصی با خودش موضوعاتی را تحمیل می‌کند و این موضوعات تحمیلی، گاهی از اراده، توان و امکان ما فراتر است.

بازنمایی خشونت با یک سقط جنین/چرا یک نفر انتخاب می‌کند قاتل باشد؟ دوشنبه 12 آذر 1397 16:52

بازنمایی خشونت با یک سقط جنین/چرا یک نفر انتخاب می‌کند قاتل باشد؟

نویسنده و کارگردان تئاتر «باد می‌وزد» که با محوریت داستان سقط یک جنین چهار ماهه، به مساله خشونت می‌پردازد، گفت: هنگام نوشتن این متن به حملات داعش و آدم‌های زیادی که کشته بودند فکر می‌کردم و برایم روابط بین آدم‌ها و مساله انتخاب‌شان خیلی جذاب بود. مثل فکر کردن به اینکه چرا یک نفر انتخاب می‌کند قاتل باشد؟ اینکه ما چطور می‌توانیم یک انسان را بکشیم؟ برای همین شرایطی را تصور کردم که یک جنین پس از سقط، زنده به دنیا آمده است.

بیشتر از آنچه که فکر کنید ایرانی هستم! پنجشنبه 8 آذر 1397 17:16
هادی مرزبان از چهار دهه اجرای آثار زنده‌یاد اکبر رادی می‌گوید

بیشتر از آنچه که فکر کنید ایرانی هستم!

این روزها نمایش «آهسته با گل سرخ» به نویسندگی زنده‌یاد اکبر رادی و کارگردانی هادی مرزبان در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته است. نمایشی که به طور مشخص به روزهای منتهی به انقلاب ۱۳۵۷ می‌پردازد. مرزبان پیش از این هم این نمایش را اجرا کرده بود و حالا دومین بار است که تجربه کارگردانی این نمایشنامه را می‌چشد. بازیگرانی مانند حبیب اسماعیلی، محمد حاتمی، میترا حجار، سام قریبیان و فریبا کوثری نیز در این نمایش بازی می‌کنند. مرزبان چهار دهه است که مشغول اجرای آثار رادی است و در این راه هم مویش را سفید کرده است. به همین مناسبت پای صحبت‌های او نشسته‌ایم.

هنرمند مستقل نبايد از هيچ‌كس متوقع باشد پنجشنبه 8 آذر 1397 17:08
حميده بانو عنقا؛ همسر اكبر رادی:

هنرمند مستقل نبايد از هيچ‌كس متوقع باشد

حرص و طمع در تئاتر ايران بيداد مي‌كند. هنر واقعي را ناديده مي‌گيرند. رادي براي هنر واقعي جانش را گذاشت. اكبر رادي سال‌ها وقت مي‌گذاشت و گاهي چند بار يك متن را بازنويسي مي‌كرد. رادي نمايشنامه «روزنه آبي» را در ۲۰ سالگي نوشته است

گفت ‌و گو با نرگس هاشم‌پور به بهانه اجرای «بچه گرگ‌ها» در برج آزادی/ زير پوست اين شهر خبرهايی است پنجشنبه 8 آذر 1397 15:44

گفت ‌و گو با نرگس هاشم‌پور به بهانه اجرای «بچه گرگ‌ها» در برج آزادی/ زير پوست اين شهر خبرهايی است

من از طريق نسلي از جوان‌ها و موضوعات آنها سراغ چنين كشمكش‌هايي رفتم. موادي كه در دست داشتم، تعدادي جوانان جامعه بودند. نسلي از جوان‌ها كه به نظرم حواس‌مان خيلي بايد به آنها باشد چراكه اينها بخشي از آينده را قرار است رقم بزنند و اگر درست مطالعه نشوند ممكن است آينده خوبي در انتظار هيچ كدام از ما نباشد.

محمدرضا خاكی: دستكاری نمايشنامه به معنای دراماتورژی نيست پنجشنبه 8 آذر 1397 15:27

محمدرضا خاكی: دستكاری نمايشنامه به معنای دراماتورژی نيست

بايد تلاش كنيم درماتورژي به عنوان يك جايگاه يا يك پست در سالن‌هاي تئاتر تعريف شود. اصلا كار جالبي نيست كه يك نمايشنامه‌نويس اسم خودش را با عنوان دراماتورژ بيان مي‌كند.

محمد عاقبتی: کارگردان تئاتر کودک حاشیه‌ساز نیست دوشنبه 28 آبان 1397 00:19

محمد عاقبتی: کارگردان تئاتر کودک حاشیه‌ساز نیست

محمد عاقبتی این روزها نمایش «از کجا اومدیم» را هر روز ساعت 18 در تالار هنر با بازی محمدهادی عطایی و الکا هدایت اجرا می‌کند که درباره تولد و مرگ برای تفهیم کودکان چهار تا هشت سال است. او همچنین با نمایش «ماهی سیاه کوچولو» که برگرفته از داستان صمد بهرنگی است در جشنواره کودک‌ونوجوان حضور دارد.

گفت‌وگوی حمید پورآذری با علی‌اصغر دشتی به بهانه اجرای «نام‌بُرده»/ آرتیست قابل فروپاشی نیست یکشنبه 27 آبان 1397 16:21

گفت‌وگوی حمید پورآذری با علی‌اصغر دشتی به بهانه اجرای «نام‌بُرده»/ آرتیست قابل فروپاشی نیست

علی‌اصغر دشتی، سرپرست گروه تئاتر دن‌کیشوت، این شب‌ها نمایش «نام‌برده» را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌برد؛ نمایشی که روایتی عریان از شکست است و تلفیقی از پرده‌خوانی، شبیه‌خوانی، رقص معاصر، هنرهای اجرائی، پرفورمنس و... که توانسته مجموعه‌ای از هنرها را گردآوری کند. در این نمایش که آتیلا پسیانی، نگار جواهریان، پانته‌آ پناهی‌ها، رامین سیاردشتی، علی باقری، اصغر پیران، ایلناز شعبانی و حمید حبیبی‌فر به ایفای نقش می‌پردازند، هر شب در صددقیقه فروپاشی بر صحنه پدیدار می‌شود و این فروپاشی انگار حکایتی دیرینه به بلندای تاریخ تئاتر دارد.

گیشه دستور می‌دهد چه اتفاقاتی در تئاتر بیفتد چهارشنبه 23 آبان 1397 15:20

گیشه دستور می‌دهد چه اتفاقاتی در تئاتر بیفتد

شاهین چگینی گفت: وقتی دولت از سالن‌های خصوصی حمایت نکند و همه‌چیز را به گیشه تماشاخانه بسپاریم دچار آسیب می‌شویم. چراکه بسیاری از تماشاخانه‌ها در رقابت با این گیشه‌ها نمی‌توانند سرپا بمانند واز دور خارج می‌شوند و آنهایی که می‌مانند وارد رقابت ناسالمی می‌شوند که به ضرر تئاتر تمام می‌شود. چون مجبورند همه‌چیز را از طریق گیشه تامین کنند و شرایط گیشه هم دستور می‌دهد چه اتفاقاتی در تئاتر بیفتد؛ همه اجراها به سمت و سوی خاصی می‌رود و تئاتر صرفا ارزش اقتصادی پیدا می‌کند.

برخورد سلیقه‌ای در بازبینی، بزرگترین آسیب تئاتر است. پنجشنبه 17 آبان 1397 13:44

برخورد سلیقه‌ای در بازبینی، بزرگترین آسیب تئاتر است.

کارگردان نمایش "تنها چیزی قطعی" گفت: برخورد سلیقه‌ای در بازبینی، بزرگترین آسیب تئاتر است.

با شهرام کرمی درباره‌ حاشیه‌و متن «تئاتر» / «یک نگرانی بزرگ دارم» یکشنبه 6 آبان 1397 12:12

با شهرام کرمی درباره‌ حاشیه‌و متن «تئاتر» / «یک نگرانی بزرگ دارم»

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه اخیرا هیچ کارگردان تئاتری به دادگاه احضار نشده است و با اشاره به اینکه "سخت‌گیری‌ها در راستای عمل به قانون است"، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم از تئاتر لاکچری فاصله بگیریم، باید مشکلات بودجه‌ای تئاتر برطرف شود.

گفتگو با نعیمی درباره‌ی حاشیه و متن نمایش «رسول» چهارشنبه 2 آبان 1397 12:00

گفتگو با نعیمی درباره‌ی حاشیه و متن نمایش «رسول»

حمیدرضا نعیمی که به زودی با نمایش میدانی «رسول» روی صحنه می‌رود، با اشاره به تازه بودن چنین تجربه‌ای در کارنامه کاری‌اش، از حمایت نشدن تئاتر حرفه‌ای کشور از سوی شهرداری‌ها انتقاد کرد.

رحمت امينی: اجرای نمايش «خدايگان» برايم هولناك بود دوشنبه 23 مهر 1397 17:26

رحمت امينی: اجرای نمايش «خدايگان» برايم هولناك بود

اجراي نمايش «خدايگان» به‌شدت برايم هولناك بود. واقعيت اين است كه در طول تمرينات دل تو دلم نبود كه آيا اتفاقاتي كه در نمايش «خدايگان» وجود دارد به مذاق تماشاگر خوش مي‌آيد يا نه؟!

گفت‌وگو با مهدی كوشكی، كارگردان و بازيگر نمايش «تئاتر بد»/ فرم غلط، اميد را به مضحكه بدل می‌كند دوشنبه 23 مهر 1397 17:22

گفت‌وگو با مهدی كوشكی، كارگردان و بازيگر نمايش «تئاتر بد»/ فرم غلط، اميد را به مضحكه بدل می‌كند

اصلا برايم باوركردني نيست يك نفر اول كتاب نظري بخواند بعد هم مدعي شود آن تئوري خاص را فهم كرده و حالا قصد دارد براساس آن تئوري‌ نمايش كارگرداني كند. در ثاني ما با ادبيات ترجمه مواجهيم و در پاره‌اي موارد اصلا متوجه نيستيم چه مي‌خوانيم. همين تبديل از يك زبان به زبان ديگر خودش پر از سوءتفاهم است. حالا تصور كنيد مترجم از ابتدا درك درستي از يك نكته نداشته باشد، بعد با همان دريافت اشتباه متني ترجمه كند و تازه ما بعد از تمام اين سوءتفاهم‌ها مدعي روي صحنه آوردن اين آرا و نظريات باشيم. من چنين چيزي را باور نمي‌كنم.

با حذف سوبسید و دولت، پای هنرمندان تاجر به تئاتر باز شد شنبه 21 مهر 1397 13:36

با حذف سوبسید و دولت، پای هنرمندان تاجر به تئاتر باز شد

علی‌اکبر علیزاد می‌گوید: هنری که خود را مطابق با انتظارات تماشاگر تقلیل می‌دهد، غالبا اخته و بی‌شکل است. امروز مشکل اصلی در هنرهایی نیست که درصدد جذب توده مردم هستند بلکه نسبت به هنرهایی است که دقیقا طبقه‌ای الیت از تماشاگران را خطاب قرار می‌دهد.